על קו התפר הירושלמי: וילה ערבית מתגלה שוב במלוא יופיה

בבית הזה מגולם פרק בסיפורה של ירושלים: בית ערבי בשכונת מוסררה, שאוכלסה בשנות ה-50 בעולים חדשים, שופץ להפליא לפי צרכיה וטעמה של משפחה שומרת מצוות - בידי תושב חוץ

שרון היבש

|

12.11.14 10:45

איבן לנג בית מוסררה ירושלים
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (חזית הבית, שנבנה לפני כ-120 שנה בשכונת מוסררה, בידי משפחה ערבית אמידה שיצאה מחומות העיר העתיקה. הפתח המקושת הגבוה מקורי, פרופילי הברזל השחורים חדשים)
איבן לנג בית מוסררה ירושלים
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (מימין: רחבת הכניסה "לפני". הווילה המפוארת חולקה לשתי דירות, ודירה שלישית נבנתה כתוספת מאוחרת. משמאל: מראה הבית לאחר איחוד הדירות והשיפוץ)
איבן לנג בית מוסררה ירושלים
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (משקופי האבן שומרו והקשתות היפהפיות, גבוהות הקמרונות, הודגשו בצבע. מימין: תקרה מקושתת ותכולה מעל מבואת הכניסה. המבט נמשך דרך חלל פינת האוכל והסלון ועד המרפסת היוצאת מאגף השינה הראשי. משמאל: מבט מדלת המטבח, שבו תקרת הקשתות הלבנה מובדלת מקירות שנצבעו בגוון מוקה בהיר)
איבן לנג בית מוסררה ירושלים
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (מבט מהסלון אל פינת האוכל. הפתח שמימינה מוביל למטבח ולכניסה, וזה שמשמאלה מוביל לחדרי השינה. על הקיר תלוי שטיח בן 200 שנה ולידו אוסף כלי חרס שמוצג בתוך נישה דקורטיבית)
איבן לנג בית מוסררה ירושלים
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (המטבח עוצב בגוני לבן, חאקי ומוקה. דלתות הארונות עשויות זכוכית ומשטח העבודה והאי עשויים מקוריאן, ובהם כיורים וכיריים כפולים. גם כאן חלונות מקושתים, שחושפים קירות עבים במיוחד )
איבן לנג בית מוסררה ירושלים
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (את רצפת האבן מקשט "שטיח" של אריחים מעוטרים, זהה לזה ששובץ בשולחן האוכל. על הקירות תלויות יצירות אמנות שבעל הבית אוסף, כמו צילום של מתנה שהובאה לחתונה יהודית, שנערכה בתימן לפני 100 שנה. כמו בחדרים אחרים בבית - הוחלט לשמר את משקופי האבן המקוריים, ופתחים שנחסמו הפכו לנישות דקורטיביות, שבהם מוצגים אוספים של בעל הבית)
איבן לנג בית מוסררה ירושלים
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (מימין: מבט מכיוון הסלון אל מעין מבואה, שמפרידה בין חדר השינה הראשי לחדר הרחצה שצמוד אליו (אך לא יותר מדי). המדרגות מובילות למרפסת. משמאל: מבט מהכיוון ההפוך. האדריכל איבן לנג בחר שלא לבנות את הקירות לגובה, אלא להדגיש ולהראות את הקמרונות במלואם, באמצעות זכוכית שקופה)
איבן לנג בית מוסררה ירושלים
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (תקרה לבנה וקירות ירקרקים בחדר השינה הראשי. המיטה תוכננה במיוחד עם גב מרופד בבד שנתון במסגרת עץ, ועוצבו לה שידות צד וארון בגדים תואמים)
 

שכונת מוסררה נחשבת לאחת היפות בירושלים. היא נבנתה בשלהי המאה ה-19 בידי משפחות ערביות אמידות שיצאו מחומות העיר העתיקה, ונחשבה לשכונת יוקרה ערבית עד מלחמת העצמאות, שבמהלכה ברחו תושביה. בשנות ה-50 אוכלסו הבתים הריקים בעולים חדשים, שחילקו את הווילות המפוארות לדירות ולימים בנו עליהן או לצידן תוספות מודרניות שונות.

 

בעליו החדשים של הבית הזה רכש שלוש דירות צמודות: שתיים שהיו פעם וילה יפהפייה, גבוהת קמרונות, ושלישית שנבנתה לצדה כתוספת מאוחרת. הוא ביקש לאחד אותן, להחזיר לבית את פארו ולתכננו כך שיהיה נוח למשפחה שומרת מצוות ומרובת ילדים, עם חדרי שינה ורחצה רבים ומטבח גדול, המתאים לאורח חיים דתי. על האדריכל איבן לנג הוטלה מלאכת האיחוד והעיצוב. לדבריו, במהלך העבודה הוא התייחס לבניין כאל מיועד לשימור, למרות העובדה שאינו מוכרז ככזה.

 

באדיבות איבן לנג
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (באדיבות איבן לנג)

 

בסה''כ משתרע הבית המשופץ על פני 370 מ"ר. השיפוץ ארך שלוש שנים: חלוקת החדרים הפנימית בין שלוש הדירות נהרסה, אבל לנג החליט לשמר את פתחי הדלתות ואת אדני החלונות, ולהדגיש את הקמרונות. פתחים שנחסמו הודגשו באמצעות צבעי קיר שונים והפכו לנישות דקורטיביות, שמשמשות כמקום תצוגה לאוספים השונים של בעל הבית. החלל החדש משמש עכשיו כבית אחד, אולם תוכנן כך שניתן יהיה להפריד אותו לשני בתים, עם שתי כניסות נפרדות (ראו תוכניות למטה).

 

באדיבות איבן לנג
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (באדיבות איבן לנג)

 

הדלת בתוך הקשת

 

שביל מרוצף מתעקל משער הכניסה וחולף על פני גינה עשירה וירוקה:

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

חזית הבית מחופה אבן ירושלמית. בפתחים מקושתים מקוריים (אחד מהם נחשף מחדש לאחר שנהרסה תוספת בנייה) הותקנו דלתות זכוכית ממוסגרות בפרופיל ברזל שחור. הפתח שנחשף מחבר בין המטבח לפינת האוכל שבחצר, שנהנית מצילו של עץ זית עתיק. דלת הכניסה הראשית לבית מוקמה בעומק המגרש, ושולבה בקיר עשוי זכוכית וברזל בגריד מלבנים:

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

הדלת נפתחת למרפסת סגורה, ובה פינת אוכל עגולה מעץ, שצופה אל החצר:

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

מול דלת הכניסה יש פתח מעוגל, ששימש קודם כדלתה של הדירה שנוספה לבית. הסורג בחלקה העליון של הקשת שופץ, ומתחתיו הוצבה מנורה שמודגשת באמצעות תאורה מוטמעת ברצפה.

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

מאחור יש חדר משפחה, חדר שינה וקומה נוספת, שבה שני חדרי שינה ושני חדרי רחצה.

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

מה שהיה הבית המקורי כולל חדר גדול ממדים לסלון ופינת אוכל, שלושה חדרי שינה, שלושה חדרי רחצה, חדר עבודה ומטבח. הרצפה המקורית הייתה במצב גרוע, ולכן החדרים הציבוריים רוצפו באריחי גרניט-פורצלן בגוון טבעי ובגודל משתנה. בחדרי השינה הותקן פרקט עץ אלון. קו ישר מוביל ממבואת הכניסה דרך פינת האוכל, אגף השינה הראשי ועד ליציאה למרפסת. תקרת המסדרון הגבוהה נצבעה בתכלת, ומאירה אותה נברשת בשני צבעים. הרצפה עוטרה ב"שטיח" שעשוי מאריחים מצוירים שיובאו מספרד.

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

מימין נמצא המטבח, שממנו יש דלת יציאה לגינה המתנשאת לגובה שלושה מטרים וחצי. כל המשקופים עשויים אבנים מקוריות ששומרו במהלך השיפוץ. 

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

מולו יש חלון שמדגיש את עובי הקירות (110 ס"מ) וסיומת של קשת. מתחתיו, בתוך משטח עבודה מקוריאן, הותקנו כיריים וכיור אינטגרלי.

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

מסביב לחלון הותקנו ארונות בצורת האות ח' ("רגבה") - נמוכים מתחת לחלון, גבוהים בצדדים. הדלתות עשויות מזכוכית בגוון לבן, שמשתנה בחלק התחתון לגוני מוקה וחאקי. באי שמרכז המטבח כיריים וכיור נוספים, וגם בו שובצו פסים בגוני המטבח. מעליו נתלתה מנורה בקוטר 140 ס"מ.

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

משמאל למסדרון נמצא משרד. בולטת בו נישה (פתח שנחסם בשיפוץ) עם כותרת בצורת קשת, שבה מוקמה ספרייה. פנים הקיר נצבע בגוון חרדל. הנישה מוסגרה בעץ, ונתלו בה מדפים מזכוכית. עובי הקירות, שמומחש היטב בעומק הנישות, איפשר לאדריכל להטמיע בתוכם את מערכות החשמל והמיזוג, מה שסייע בהפחתת אלמנטים ש"מפריעים" לעיצוב. 

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

מתימן לירושלים

 

הסלון, שאותו ניתן לראות בתמונות הגדולות בראש הכתבה, נשאר במקומו המקורי - בחלל מרובע גדול במרכז הבית. בתקרה יש שתי קשתות שמתנשאות לגובה של ארבעה מטרים וחצי. אל הקיר החיצוני נשענת ספת עור בצבע בורדו, ומשני צידיה מוקמו שתי ספות דו תואמות ("נטוצי"). בין שני החלונות נתלה צילום של עבודת אומנות שהובאה כמתנה לחתונה יהודית-תימנית לפני 100 שנה, והיא חלק מאוסף האמנות של בעל הבית. מאחורי אחת הספות עוד דלת שנחשסמה והפכה לנישה דקורטיבית, מודגשת בצבע חרדל.

  

באדיבות איבן לנג
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (באדיבות איבן לנג)

 

את הרצפה מקשט "שטיח" של אריחים מעוטרים; שטיח זהה שובץ בשולחן האוכל, שתיכנן לנג. סביב השולחן הוצבו כסאות עץ אפורים, ומעליו נתלתה נברשת זכוכית בעיצוב מודרני. מאחוריו יש פתח נוסף שנחסם, חופה בעץ, ובו מוצג אוסף כלי חרס עתיקים. לצידם נתלה שטיח קיר בן 200 שנה.

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

מפינת האוכל יש מסדרון שמוביל לחדרי השינה. בין חדר השינה הראשי לחדר הרחצה שמשרת אותו מפרידה מעין מבואה, שבה גם יציאה למרפסת, ואחד מקירותיה נצבע באדום. לנג בחר שלא לבנות את הקירות עד לתקרה, אלא להראות את הקמרונות במלוא יופים באמצעות מחיצות זכוכית: 

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

גם בחדר האורחים נצבע קיר באותו גוון של אדום:

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

קירות חדר השינה הראשי, לעומת זאת, ירקרקים. תוכננה לו במיוחד מיטה עם גב מרופד בבד בגוון טבעי, נתון בתוך מסגרת עץ, יחד עם שידות צד וארון בגדים תואמים. גם כאן נבנו הקירות לגובה של 280 ס"מ בלבד, והפער עד לתקרה נסגר בלוחות זכוכית. פס של תאורת לד, שהוטמע בחלקו העליון של הקיר, מייצר בשעות הערב משחק השתקפויות.

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

מימין לסלון מוקם חדר שינה שלישי, יוצא דופן: הוא כולל חדר רחצה שמעליו נבנתה גלרית שינה, ומול המיטה בולט ארון עץ שנקנה בשוק הפשפשים.

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

הקירות של חדר הרחצה הפנימי חופו באריחים בשחור ולבן. הגלריה נצבעה בירוק, ויש בה ארון בגדים ומיטת ילדים, שנכנסת לגומחת קיר מקורית.

 

צילום: שי אפשטיין
איבן לנג בית מוסררה ירושלים (צילום: שי אפשטיין)

 

לנג לא יודע מה יעלה בגורל הבית. הבעלים הוא תושב חוץ שרוכש בירושלים נכסים לצורך שיפוץ ומכירה, אבל נכון להיום, חודשים אחדים לאחר שהשיפוץ הסתיים, הוא עדיין מתגורר בבית, ולא ממהר למכור.

 

  • קבלן ביצוע: דן בר עמית פרויקטים.
  • מטבח: רגבה ירושלים.
  • תאורה: קבסו ירושלים.
  • דלתות: NEXTDOOR תל אביב .
  • ריהוט: Homage (שוק הפשפשים יפו), Natuzzi ירושלים.
  • חלונות: אלומיניום דימיטרי, גן רווה.
  • כלים סניטריים: גלעד קרמיקה, ירושלים.

 

עוד אדריכלות מעניינת בירושלים:

>> קוטג' בן 2000 שנה ברובע היהודי בעיר העתיקה, עם קומות שהתגלו מתחת לאדמה

>> סרט רע: סיור בסינמה סיטי החדש, שנבנה מול בית המשפט העליון

 

הרשמה ניוזלטר

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד