בין האדם למקום: 50 בתי כנסת שהוצתו בשואה שוחזרו מגפרורים

חנן ויסמן, ניצול שואה מפולין, יצא לפנסיה והחל פרק חדש בחייו: במשך 20 שנה עבד בשקידה על בניית מודלים מוקטנים של בתי כנסת שהיו ואינם עוד, על פי תמונות ומחקר דקדקני

ענת ציגלמן

|

02.10.14 03:50

חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים (הדגם הראשון שבנה ויסמן: בית הכנסת בעיירה ודוביצה, ליד קראקוב, שבה הכיר את אשתו לושה, לפני שפרצה מלחמה העולם השנייה. במשך כ-20 שנה עבד מדי יום ובסופו של דבר בנה כ-50 דגמים)
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים (כל בתי הכנסת שבהם בחר נשרפו בשואה. כאן בתמונה בית כנסת מעץ שנבנה ב-1929 בוילייקה, עיירה ליד קובנה (ליטא), ונשרף ב-1942)
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים (את הדגמים בנה ויסמן לפי תמונות, פרט אחר פרט. בית כנסת שנבנה מעץ ב-1710 בגומביין, עיירה ממערב לוורשה. הוא נשרף ב-1939)
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים (נכדתו של ויסמן, אירית שניר כהן, והצלם גדעון לוין החליטו לצלם כל אחד מהמודלים משלוש זוויות שונות: מלפנים, מהצד ומזווית שמראה פרספקטיבה של המבנה)
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים (בית כנסת מעץ, שנבנה בסוקולקה, עיירה במחוז ביאליסטוק, ב-1800. הוא נשרף ב-1939)
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים (הכי עתיק באוסף: בית כנסת שנבנה מעץ ב-1643 בוולפה, עיירה במחוז ביאליסטוק, ונשרף ב-1939)
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים (בית כנסת בעיירה ליטימירסק במחוז לודג', שנבנה מעץ בשנת 1763 ונשרף ב-1939)
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים (הדגם היחיד שויסמן בנה והוא לא בית כנסת הוא הבית שבו נולדה בתו היחידה, בגרמיש שבגרמניה (תמונה של הבית משמאל). כשהייתה בת שנה עלתה המשפחה לישראל)
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים (כשמקבצים את הדגמים יחד התוצאה נדמית כעיירה פולנית מאותן השנים)
 

כשחנן ויסמן יצא לפנסיה הוא החל פרק חדש בחייו. ויסמן, שנפטר לפני כחמש שנים בגיל 89, היה ניצול שואה שנולד על גבול רוסיה-פולין. מאז שעלה לישראל, ב-1949, עם אשתו ובתם היחידה, גרו שלושתם בדירת שיכון קטנה בגבעתיים, והתפרנסו ממכבסה שפתח.

 

אחרי שהפסיק לעבוד הקדיש את עשרים השנים האחרונות לחייו, יום יום, למפעל הנצחה של ממש: הוא בנה מגפרורים וחלקי עץ אחרים מודלים מדויקים של בתי כנסת שנשרפו במלחמת העולם השנייה. על כל מודל עבד חודשים, ובסופו של דבר בנה קרוב ל-50 דגמים. כ-14 מהם תרם לבית עדות בניר גלים.

 

איך זה התחיל? נכדתו, אירית שניר כהן, מספרת שתמיד אהב אמנות ונהג ללקט פריטים כמו מסגרות עץ וחלקי זכוכית צבעונית, ותמיד השתמש בהם ויצר מהם במו ידיו. יום אחד הראה לו שכן דגם קטן של אוניה, עשוי מגפרורים. ויסמן החליט לנסות לעשות משהו דומה בעצמו, וכנושא בחר את בית הכנסת בעיירה ודוביצה (סמוך לעיר קראקוב שבפולין), שבה פגש את אשתו, עוד לפני שפרצה המלחמה.

 

משם המשיך ועבד בהתמדה מדי יום, מהבוקר עד הצהריים. הוא חקר, קרא, אסף תמונות של מושאי עבודתו ולפיהן בנה את הדגמים, פרט אחרי פרט. כולם מייצגים בתי כנסת שאינם עוד, מלבד אחד: הבית שבו נולדה בתו, בגרמניה. הוא אף שם במרפסת הדגם הזה תמונה של אשתו מחזיקה את התינוקת.

  

צילום: גדעון לוין
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים (צילום: גדעון לוין)

 

הדגמים הראשונים נעשו רק מגפרורים: כל חזית בנה בנפרד ואז חיבר אותן. עם השנים הוסיף חתיכות עץ שונות לעבודתו, כמו מקלות של ארטיקים ומוטות דקים. "אני זוכרת כילדה שהחדשים היו לבנים ממש, ועם השנים העץ הצהיב והכהה", מספרת שניר כהן, "עם השנים הוא גם עשה דגמים גדולים יותר, הוא השתכלל".

 

ויסמן לא היה איש דתי, מספרת שניר כהן. כששאלו אותו למה בחר דווקא בבתי הכנסת כנושא, בתו מספרת שנהג לענות: "לא שואלים יהודי שאלה שכזו". ברשימות שהשאיר אחריו כתב: "אני מוצא סיפוק בכל מה שאני עושה, נהנה ממשפחתי, מאחל ומייחל שתמיד יהיו מאוחדים ומלוכדים. מי שאיבד משפחה, יודע להעריך כמה חשוב שיש משפחה".

 

צילום: גדעון לוין
חנן ויסמן בתי כנסת מגפרורים (צילום: גדעון לוין)

 

לאחר פטירתם של בני הזוג ויסמן (אשתו הלכה לעולמה שלושה חודשים אחריו), עמדה דירתם ריקה, עם כל הדגמים בפנים. הוא חלם שהם יוצגו ביד ושם, אך הדבר לא הסתייע. עכשיו מבקשת נכדתו לחשוף אותם לקהל הרחב, ויחד עם הצלם גדעון לוין תיעדו את מפעלו, כל דגם משלוש זוויות שונות: מלפנים, מהצד ומזווית שנותנת פרספקטיבה של המבנה.

 

"זה היה מפעל חייו. הוא התעסק רק בזה. נרשם לתערוכות, מציג, מזמין אליו הביתה. חי את השואה – אבל בדרך יצירתית", מסבירה שניר כהן. היא מעצבת פנים שעובדת במשרדו של ירון טל, ומאמינה שסבה השפיע על בחירתה המקצועית: "עבודת הידיים הזו, המדויקת והאסתטית – הוא היה מאוד מסודר, מאוד פדנט. ראיתי אותו בונה כילדה, אני זוכרת את עצמי לפחות פעמיים או שלוש פעמים בשנה, מגיל קטן, רואה ומקשיבה להסברים שלו. גדלתי לאור היצירתיות והדיוק שלו".

 

עוד פריטי עץ ייחודיים בעבודת יד:

>> סיפורו של ראובן רינקביץ, הנגר שגילף באהבה את כל צרכי משפחתו

 

הרשמה לניוזלטר אדריכלות

 

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד