קן רובינסון חתום על ההרצאה הפופולרית ביותר שניתנה אי-פעם באירועי TED, תחת הכותרת "איך החינוך הורג את היצירתיות". מעניין כיצד היה מגיב איש החינוך הנודע, אילו נתקל בפרוגרמה של משרד החינוך לבתי ספר בישראל: מסמך כמויות נוקשה ומגביל, שקובע במדויק מה גודלו של כל חלל שילד ישראלי ישהה בו מדי יום מגיל 3 עד גיל 18, לא כולל שבתות וחגים.
אפשר לנחש את התשובה של רובינסון, שמותח ביקורת על מערכות החינוך במדינות שונות וטוען שהן שואפות לנפק תוצר אחיד: פרופסורים באוניברסיטה. כאשר זו המטרה, הוא ממשיך, אסור לעשות טעויות, יש להתמקד בלימודי שפה ומתמטיקה, ולהמעיט בערכם של תחומי יצירה כמו מחול, דרמה, מוזיקה או אמנות. בהתאם, מערכת החינוך מייצרת מבנים שמרניים ואחידים.
המלחמה בתקנים ובפרוגרמות מתישות היא קרב אוניברסלי שאדריכלים צריכים לנהל (גם בהולנד המתקדמת, כפי שרואים בסרט על בתי הספר היצירתיים שתכנן האדריכל הרמן הרצברגר), ולא רק הם אלא גם אנשי חינוך שמניפים דגל יצירתי. בחמישה בתי ספר חדשים שנחנכו כעת ברחבי הארץ, התמודדו עם גזירת הגורל הזו בדרכים שונות. Xnet מציג את הפרויקטים הטריים.
>> אדריכלות מרהיבה של בתי ספר יצירתיים בכל העולם
>> בית הספר האמריקאי באבן יהודה>> גני הילדים החדשים מטפסים למעלה
פטיואים בעפולה
בפאתי שכונת וילות חדשה בבירת העמק, נבנה בשנתיים האחרונות בהדרגה בית ספר "תדהר". זהו "בית ספר צומח", שגדל יחד עם תלמידיו וכעת מאכלס את כיתות א'-ה' בלבד (12 כיתות ועוד שתי כיתות גן). חלקו הראשון נחנך לפני שנתיים, חלקו השני בתחילת שנת הלימודים הזו, וצפוי לו אגף נוסף. החזית הקדמית הפונה לכביש אינה מעוררת רושם רב, ונראית סטנדרטית. המבנים פשוטים, מחופים טיח ואבן, וניצבים בחצר גדולה המוקפת בגדר המתחייבת בכל מבנה ציבורי בישראל. מנהלת בית הספר, סיוון וידנפלד, מסייעת לגלות את מה שנסתר מהעין במבט ראשון.
האדריכל גבי שוורץ, שהופקד על תכנון בית הספר, לא רצה לתכנן מחדש את בית הספר שרוב הישראלים למדו או לומדים בו. "אנו מכירים היטב את בתי הספר השגרתיים, המאופיינים בכיתות אנונימיות וחזרתיות, מסדרונות אפלוליים ובחצר משחקים יוקדת שמזכירה את חצר המסדרים של בה"ד 1", הוא מספר על נקודת המוצא. על גודל הכיתות, הממ"דים והחללים המוכתבים הנוספים הוא לא היה יכול לשלוט, אך כן על אופן הצבתם במגרש.
אנתרופוסופי בקרית טבעון
כ-20 דקות נסיעה מעפולה, נמצא בית הספר האנתרופוסופי "שקד" בקרית חרושת שבטבעון. המוסד פרטי אך זוכה לתמיכה ממועצה המקומית, ולכן ההורים משלמים 700 שקלים בלבד מדי חודש. חלקו הראשון הכיל שמונה כיתות לתלמידי א'-ח' (בתכנון האדריכל אייל נחמיאס), וכדי להרחיב את המוסד ולבנות שמונה כיתות נוספות שבהן ילמדו השכבות הבוגרות (ה'-ח'), נשכרו האדריכל עמית נמליך ואדריכלי הנוף ארנה בן ציוני ובארי בן שלום. המועצה המקומית ומשרד החינוך מימנו את הפרויקט, שתוקצב בכ-6 מיליון שקלים.
>> הכירו את בית הספר האנתרופוסופי החדש בתל אביב
שילוב תלמידים מתקשים בעמק המעיינות
בית הספר "גאון דרכא" בעמק המעיינות (עמק בית שאן) שוכן בבניין ישן, בן עשרות שנים. לפני כמה שנים הצטרף בית הספר לרשת "דרכא", מייסודם של קרן רש"י ו"כל ישראל חברים אליאנס", ומאז התחוללו תמורות במוסד שבו לומדים 650 תלמידים בכיתות ז' עד י"ב. "מספר הילדים הוא לא מה שמשנה, אלא ההטרוגניות שמאפיינת את התלמידים", מספרת מנהלת בית הספר, אילנית ערן, והתמהיל האנושי אכן מגוון: הילדים באים מהקיבוצים, מטבריה ומבית שאן, גם נוער עולה מאמריקה הלטינית, אך גאוות המקום היא על בני הנוער לקויי התקשורת שלומדים כאן. "יש 56 בני נוער על הספקטרום, שחלקם ניגשים לבגרות מלאה וחלקם מתקשרים באמצעות מחשב בלבד".
תעלות מים חוצות את חצר בית הספר, והתלמידים שותלים בעצמם את עצי ההדר, השסק והתאנים. "לא מגיע גנן לעשות את זה בשבילם", מדגישה ערן. כל שכבה מקבלת משימות יצירה ואומנות בשטח, שיכולות להתבטא בהקמת ערוגות מצמיגים, בניית ספסלי חימר או יצירת פעמוני רוח. תלמידים בסכנת נשירה נשארים ל"שעות נוספות" בתום שעות הלימודים, וממשיכים לעבוד ולבנות משאריות של צמיגים וחומרים ממוחזרים.סטודיו אנקורי: שימוש מחדש בבית באר יפואי
"סטודיו אנקורי", שהתמקם ברחוב עזה 13 ביפו, ממוקם בבית באר היסטורי בלב רקמה עירונית ולא תוכנן כבית ספר. המתחם החל להתפתח בסוף המאה ה-19, ובראשית המאה ה-20 האפנדי חאג' עלי ביבי הרחיב אותו ובנה בית באר מפואר. ב-1951, לאחר שתושבי יפו גורשו או נמלטו במלחמת העצמאות ובית הבאר ננטש, הוא הוסב למבנה תעשייה. בסוף שנות ה-80 רכשה אותו "רשת אנקורי" והקימה את "גימנסיה סוקולוב לאור", שנסגרה לפני 10 שנים והושכרה לאגודה למען ערביי יפו. האגודה שיפצה את המבנה והחלה להפעיל בו את בית הספר הדמוקרטי "יאפא". אלא שהוא חדל מלפעול לאחרונה, ו"אנקורי" החליטה להשמיש אותו מחדש תחת השם "סטודיו" המיועד לתלמידי ז'-ח' (בכוונה לצמוח מדי שנה), בניהולו האמנותי של השחקן יחזקאל לזרוב.
פרויקט-הבזק הופקד בידיו של האדריכל אלון בן נון. בניגוד לבתי באר אחרים, המבנה שרד כמעט בשלמותו ובמלוא יופיו, והוא מציע חללי פנים מרשימים, תקרות גבוהות, קשתות, חלונות מחודדים, אריחים מאוירים ומרפסת עץ. "זה מבנה שצריך לעשות בו כמה שפחות", אומר בן נון. אזור הלימודים ממוקם במבנה חדש יותר הצבוע בגוון חמרה, וחלל נוסף שופץ כדי להפוך לחדר מחול. בבית הבאר שופץ אזור המשרדים, ואילו מרבית החללים בקומות העליונות טרם הושמשו; ההנהלה עדיין שוקלת מה יהיה ייעודם בשנים הקרובות.
הרשת פרטית ותלמידיה משלמים שכר לימוד בסך 1,500 שקלים בחודש. "אנחנו חושבים שהיום צריכים להבין בכמה וכמה תחומים, ולכן המורה לספרות צריך להכיר גם את החומר שמלמד המורה לתיאטרון", מסבירה מנכ"לית הרשת, אסנת הבר קוטון, שמסכימה באופן מתבקש עם מסקנותיו של רובינסון: "לא צריך להעדיף את המדעים המדויקים על התעמלות או אמנות, צריך גם וגם וגם. מה שחשוב זה לעבוד על הממשקים, צריך להיות קשר פיזי בין התחומים".
בית הספר מזכיר את בית הספר האנתרופוסופי החדש בדרום תל אביב, שבו ביקר ערוץ האדריכלות של Xnet בתחילת החודש. בשני המקומות, שסמוכים מאוד זה לזה, לא רק תוכנית הלימודים גמישה אלא גם הפרוגרמה – שלקחה את התבנית הממלכתית הנוקשה והגמישה אותה.
בית הספר בחורה: משרביות בנגב
בכניסה ליישוב הבדווי חורה, סמוך לצומת שוקת בדרך לערד, כבר רואים ילדים הצועדים בשולי הדרך. היישוב הגדול אמנם מוכר והבניינים מחויבים בהיתר בנייה, אך כל קשר בין דפוס הבנייה המקומי לבין מה שמקובל ברוב מדינת ישראל הוא מקרי בהחלט. רחובות ומדרכות תקינים אין, ותחנות האוטובוס המאולתרות נצפו לאחרונה בסרטי בורקס משנות ה-60.
כל הרקע הזה לא מפריע לילדים להמשיך לחייך, ואפשר אפילו למצוא את החן המסוים של חורה, יישוב שהבתים שלו מונחים על הקרקע בפיזור, בחופש ובלי גדרות. מה שמחזיר אותנו לישראל הם בתי הספר וגני הילדים. לא משום שהם חריגים למראה, אלא בגלל הגדר האובססיבית שמקיפה את כל מבני החינוך במדינה – וחורה אינה יוצאת מן הכלל הזה.
בקצה היישוב מגיעים אל בית הספר "א-סלאם", שבנייתו טרם הסתיימה אך הלימודים כבר החלו בו. פגשנו את האדריכל אימן טבעוני, שמתגורר רוב ימות השנה בלונדון ומגיע לביקור ראשון מאז שהלימודים באגפים הראשונים החלו (לפני שנתיים). טבעוני תכנן 24 כיתות לתלמידי ז'-י"ב שמיועדים לילדי חמולה אחת – אבו אל-קיעאן. כעת 700 תלמידי בית הספר לומדים ב-16 כיתות בנויות, ויתר התלמידים לומדים במבנים יבילים זמניים. הוא תכנן את בית הספר בחצי גורן, כשבמרכז תיאטרון ושטח כינוס גדול. "ביישוב אין שום עירוניות ורצינו ליצור בניין שייתן לחורה פוקוס ציבורי", מסביר טבעוני, "בניין שמתפקד כמו הסטואה ביוון העתיקה". עם זאת, הוא סבור שהמבנים היבילים יהפכו לקבועים גם לאחר בניית הכיתות הנוספות, לנוכח מצוקת השטחים והגידול התלול באוכלוסייה שמחייב להקים בית ספר חדש או להרחיב בית ספר קיים כמעט בכל שנה.
הקונספט פשוט: הכיתות פונות צפונה והמסדרון הציבורי פונה דרומה. הזווית המעוגלת של בית הספר מאווררת את החללים הציבוריים, ויחד עם המשרביות שמצלות על המעברים נוצר שטח נעים ופתוח שאינו זקוק למיזוג אוויר. "הצלחנו לעשות פה בניין טוב בלי כותרות של 'אדריכלות ירוקה'", חושב טבעוני. "אם הבניין טוב, אז נעים להיות בו. מה שצריך זה שהפתחים יהיו בכיוונים הנכונים ושתהיה זרימה של אוויר". הוא לא אוהב את תג הזיהוי של המשרביות עם הבנייה הערבית: "זה בכלל אלמנט מהודו", הוא אומר בנימה ביקורתית, "השתמשנו במשרביות כי זה אלמנט נוח וזמין שקל לבנות איתו. השימוש התרבותי בחומר או באלמנטים צריך לנבוע מהאקלים ולא מהאסתטיקה". המנהל, מתעב אבו אל-קיעאן, מספר שחלק מהמורים מגיעים מצפון הארץ (ועוברים להתגורר בסביבה) וגם מבאר שבע הסמוכה. "יש לנו גם מורה לספורט יהודייה", הוא מחייך.
- בית ספר "תדהר": שורץ בסנוסוף אדריכלים ומילר-בלום אדריכלי נוף
- בית ספר אנתרופוסופי טבעון: אדריכל עמית נמליך ואב אדריכלות נוף
- בית ספר חורה: אימן ואשרף טבעוני ממשרד ד"ר טבעוני אדריכלים מהנדסים בע"מ
- סטודיו אנקורי: סומא אדריכלים