שני עקרונות תכנון אימצה האדריכלית רבקה כרמי מבעלה המנוח, האדריכל רם כרמי: אור וחלל. העיסוק בשני העקרונות ניכר בדירה שכרמי שיפצה לאחרונה, בבניין בפרויקט המרינה בהרצליה. בני זוג בעשור השביעי לחייהם הזמינו אותה להתאים את דירתם לצרכים המשתנים, ולנצל טוב יותר את הנוף המרהיב של הים התיכון שנשקף לעיניהם בוקר וערב.
הדירה, ששטחה הוא 85 מ"ר, הורכבה במקור מכמה חדרים מנותקים זה מזה. התוכנית שערכה כרמי אירגנה את הדירה אחרת וניקתה אותה ממרכיבים מיותרים, והתוצאה היא תוכנית דירה פשוטה יותר. במטרה לחזק את המבטים בין החדרים לנוף שבחוץ, חילקה כרמי את הדירה לשני חלקים עיקריים: אזור פרטי ובו חדרי שינה, רחצה ועבודה; ואזור ציבורי ובו מטבח, סלון, פינת אוכל וחדר אורחים. היא פירקה כמה קטעי קירות תוך שהיא מותירה חלק מהפרטים במקומם, כמו הריצוף באבן מקומית, הטיח הלבן ודלתות הפנים מזכוכית.
בהתאם לעקרונות שהנחו אותה, את הקיר המפריד בין האזור הפרטי לאזור הציבורי כרמי לא בנתה כקיר רציף, אלא פירקה אותו לחלקים - כל חלק מרוחק מהחלק הסמוך לו. הקיר שמפריד בין שני אזורי הדירה יוצר חלוקה ברורה מבלי לחסום את המבט אל הים, והוא שאיפשר את חדירת האור אל החלקים האחוריים, שקודם לכן היו מנותקים לחלוטין מחזית הדירה. הפעולה העיקרית הייתה להשתחרר מקירות מיותרים. בחדר הרחצה, למשל, נהרס הקיר הפונה לחדר השינה ובמקומו הוצב לוח זכוכית חלבית, כך שגם חדר הרחצה ייהנה מאור טבעי. מצידו השני של קיר הזכוכית הוצב שולחן העבודה.
אחד הרהיטים שעיצובו ומיקומו הושאלו מביתה הפרטי של האדריכלית הוא הספרייה. בדומה לספרייה שתכנן רם כרמי בסלון ביתם המשותף - ספרייה שעיטרה קיר שלם לכל גובהו ואורכו - גם כאן בנתה כרמי ספרייה גדולה. היא מהווה דופן לסלון ומתפקדת כחלק בלתי נפרד מהעיצוב הכולל, המתאפיין בקווים נקיים ולבנים.
מה עשו עם שני הממ''דים
במקור, הדירה הורכבה מאיחודן של שתי דירות זעירות, ולכן היו בה שני ממ"דים. האחד, באזור הפרטי בדירה, הפך לחדר ארונות, והשני, באזור הציבורי, הפך לחדר אורחים. בקיר הפנימי שלו נפרץ כעת פתח רחב לכיוון המטבח והסלון, כך שגם ממנו רואים את הים. "תכנון הוא סוג של פשרה, אבל לא הייתה כאן פשרה, הלקוחות סמכו עלי", מספרת רבקה כרמי על תהליך העבודה על הדירה הזו. דבריה לא היו מקבלים תשומת לב יתרה, אלמלא הייתה אלמנתו של האדריכל הנודע והשנוי במחלוקת, שנהג להדוף כל ביקורת שספג על עבודתו בתירוץ שהיה עליו להתפשר מול הלקוחות. אגב, בחלק מהמקרים כן סירב כרמי להתפשר, ואז פרש מהפרויקט. הפרישה לא מנעה ממבקריו להמשיך ולקשור את שמו לאותם פרויקטים נודעים לשמצה: התחנה המרכזית החדשה בתל אביב והפרויקט הפלילי "הולילנד" בירושלים.
רבקה כרמי הכירה את רם כרמי כשהיה המורה שלה בטכניון. לאחר סיום הלימודים ב-1984 הצטרפה למשרדו, והפכה ליד ימינו לא רק בחיים המקצועיים. 27 שנה נמשכו חייהם המשותפים והמקצועיים, ועד היום היא עובדת במשרד שעדיין נושא את שמו. "אין לי ניסיון אחר, אני כולי מבית מדרשו של רמי", היא מצהירה. את הבחירה שלה לעסוק בעיצוב פנים ולא בתכנון מבנים, היא מסבירה ביתרון היחסי שלה על פני מעצבי פנים: "אני באה לאדריכלות פנים, כי אני מרגישה שיש אתגר בלהיכנס למקום ולזהות את הפוטנציאל שלו. כאדריכלית בהכשרתי וכתלמידה בבית מדרשו של רם כרמי, ההסתכלות שלי על הפנים היא הרבה יותר מרחבית ומערכתית".
"האור והחלל הם שני עקרונות שמופיעים בכל העבודות של רמי", היא קובעת, "אלה היו חומרי הגלם שאיתם הוא תכנן". היא מציינת כמה דוגמאות בולטות כאלה: בית המשפט העליון בירושלים, שאותו תיכנן בשיתוף עדה כרמי-מלמד ובעקבותיו זכה בפרס ישראל; מוזיאון יד לילד בקיבוץ לוחמי הגטאות, שזיכה אותו בפרס רכטר, ו"שם יש חלל המכניס אור לכל שלוש קומות הבניין"; מתחם המגורים "רוזמרין" בהרצליה פיתוח, המתאפיין לדבריה "בכניסת אור לדירות ולחללים הציבוריים"; והיא מציינת ש"אפילו בבית שלנו, כששיפצנו בית קיים, הוא פתח את הפינה בסלון לכל הגובה ונכנס אור יפה ממערב, שצובע את כל החדר".
שנים רבות עסקה רבקה כרמי בעבודת ניהול ובסיוע בעבודות עיצוב פנים בפרויקטים של המשרד. "רק לפני 15 שנה התחלתי לקחת עבודות עצמאיות, כולן בתחום של עיצוב פנים או תוספות בנייה", היא אומרת. "הייתי צריכה לבדל את עצמי באיזשהו אופן, ליצור את הנישה שלי". בימים אלה היא משלימה כמה עבודות עיצוב: משרד עורכי דין בבניין הסוכנות היהודית ברחוב קפלן בתל אביב (שם שכן משרדו של כרמי, ועדיין שוכן בו משרדה של אחותו, עדה כרמי-מלמד); משרד חברת היי-טק בבניין של מפעל ארגמן ביבנה, שתיכנן רם כרמי; וחידוש והרחבת בית ש"י עגנון בירושלים. כרמי היא גם מעצבת הבית של רשת בתי השימוש ההולנדית 2theloo, שהשיקה לאחרונה סניף רביעי בעכו העתיקה.
שלושה ילדים משותפים הביאו בני הזוג לעולם: הבן לומד במחלקה לאמנות בבצלאל ויוצר עבודות וידאו המתייחסות ליצירתו של אביו; אחת הבנות מתחבטת עדיין מה ללמוד ושוקלת ללמוד אדריכלות ולהמשיך בדרכם של אביה, סבה, דודתה, אמה, ואחיה למחצה.
>> ואיך נראית דירה אקצנטרית במרינה של הרצליה?