עולים ברשת: בית בן 350 מ''ר בהרחבה בשרון

בני זוג חובבי עיצוב חלמו על בית מינימליסטי וחף מקישוטים, וקנו מגרש בשכונה חדשה של מושבה בשרון. המבנה נראה כמו שתי קוביות שהונחו זו על זו, גרם המדרגות הוא האלמנט המרכזי והבית מפתיע בחומרים תעשייתיים כמו קירות לבנים ורשת מעוינים פשוטה

שרון היבש

|

24.10.13 10:30

לילך גורפונג בית אבן יהודה
לילך גורפונג בית אבן יהודה (המקום: הרחבה של מושבה ותיקה בצפון השרון. מטראז': 350 מ''ר על מגרש של 330 מ''ר - שתי קומות ומרתף. תכנון ועיצוב פנים: לילך ספרן גורפונג אדריכלים. בני הזוג, הורים לשלושה ילדים קטנים, ביקשו בית מינימליסטי ומדויק, חף מהצטעצעויות וקישוטים. המבנה נראה כמו שתי קוביות שהונחו זו על זו: הקובייה העליונה, שבה חדרי השינה, טויחה באפור, והקובייה התחתונה בלבן)
לילך גורפונג בית אבן יהודה
לילך גורפונג בית אבן יהודה (מימין: דלת הכניסה עשויה מאלומיניום, אחד מחומרי הגלם התעשייתיים שבבית. רצפת הבטון ממשיכה מבחוץ אל פנים הבית. הנכנס יכול להביט ישר לכיוון הסלון, ודרך קיר הזכוכית התוחם אותו אל הגינה. משמאל: מבט מהכיוון ההפוך, מהגינה אל הסלון ופינת האוכל. החללים המשותפים נתחמו בקירות זכוכית, שמוסגרו באלומיניום שחור)
לילך גורפונג בית אבן יהודה
לילך גורפונג בית אבן יהודה (קומת הכניסה תוכננה כמרחב פתוח ונטול קירות כמעט, למעט קיר מלבני שניצב במרכזה ועליו תלויות המדרגות המובילות לקומה העליונה. גובה הסלון כפול, כגובה גרם המדרגות. במקום מעקה מגונן עליהן מסך שנמתח מהרצפה עד לתקרה, ועשוי רשת נירוסטה בדוגמת מעוינים, כמו בגדרות הפשוטות ביותר)
לילך גורפונג בית אבן יהודה
לילך גורפונג בית אבן יהודה (מעבר לגרם המדרגות המטבח. קיר זכוכית מחליף כאן את הרשת. המטבח אפור, ממסוגר בשחור ונבנה בצורת האות ר', עם ''אי'' גדול לעבודה ולאכילה במרכז)
לילך גורפונג בית אבן יהודה
לילך גורפונג בית אבן יהודה (מימין: חריץ מטפס על הקירות ו''מתקפל'' אל התקרה, כמו מלווה את המדרגות. החריץ ממזג ומאיר, ומדגיש את גובה החלל. בסלון ספה גדולה, רפרודוקציה של הכורסה המפורסמת של אימס, מזנון ארוך שבמקום דלתות סגור בבד רשת שחור, ועליו ציור גדול של ספרן גורפונג. מעל שולחן האוכל מאירה קומפוזיציה של מלבנים צמודי תקרה מאלומיניום שחור. משמאל: מבט מהמדרגות)
לילך גורפונג בית אבן יהודה
לילך גורפונג בית אבן יהודה (המבואה לחדרי השינה שלמעלה נהנית מהאור הטבעי החודר לסלון בזכות מעקה הזכוכית. הרצפה מחופה עץ, ושני האלמנטים הבולטים הם קיר לבנים חשופות וציור נוסף של ספרן גורפונג)
לילך גורפונג בית אבן יהודה
לילך גורפונג בית אבן יהודה (שניים מחדרי הילדים אוחדו לחלל ארוך. מתחת לחלון-סרט הוצבו מיטות רחבות, צבועות באפור. ראש המיטה משמש גם כספרייה ומקום אחסון)
לילך גורפונג בית אבן יהודה
לילך גורפונג בית אבן יהודה (חדר ההורים. הפרקט מטפס והופך לגב המיטה, שבו נישות נסתרות לאחסון. ממול ארון גדול בצבע הקיר, ודלת חדר הרחצה הצמוד שובצה בתוך קיר לבנים חשופות נוסף)
לילך גורפונג בית אבן יהודה
לילך גורפונג בית אבן יהודה (מימין: תוכנית קומת הכניסה. שתי כניסות - מהרחוב ומהחניה - מובילות אל המטבח. בינו לבין הסלון מפריד גרם המדרגות, שמולו חדר משפחה. בגינה סלון חוץ מקביל לזה שבפנים, ומטבח חוץ מבטון מקביל לשולחן האוכל. משמאל: תוכנית קומת חדרי השינה. שניים מחדרי הילדים אוחדו בינתיים לחלל אחד)
 

הקרקעות בהרחבה של המושבה הוותיקה בצפון השרון הופשרו לא מזמן, ובשטח נבנית שכונה חדשה, מוקפת שדות. בני הבית הזה, זוג עם שלושה ילדים קטנים, רכשו מגרש בן 330 מ"ר במרכז השכונה, ועליו בנו בית בן שתי קומות ומרתף, 350 מ"ר שטחו.

 

האדריכלית לילך ספרן גורפונג ראתה במגרש ובשכונה החדשה הזדמנות ל"לוח חלק", שמאפשר להיענות לבקשתם של בני הזוג, שניהם בעלי מקצועות חופשיים: בית מינימליסטי ומדויק, חף מהצטעצעויות וקישוטים. בעלת הבית היא חובבת עיצוב מושבעת, והבית משקף את סגנונה הישיר והמסודר.

 

צילום: עמית גרון
לילך גורפונג בית אבן יהודה (צילום: עמית גרון)

 

מבחוץ נראה המבנה כשתי קוביות שמונחות זו על זו: הקובייה העליונה, שבה חדר הורים גדול ושני חדרי ילדים, צבועה בטיח וגה אפור, והתחתונה, שבה החללים המשותפים, צבועה לבן. החלונות מוסגרו באלומיניום שחור, ורפפות אלומיניום משמשות כמסתור כביסה בחזית אחת ומפרידות מהבית השכן בחזית אחרת.

 

אל רחבת הכניסה, התחומה בקיר לבן חרוץ בפסים, מובילות שלוש מדרגות יצוקות מבטון, מוקפות בצמחייה מוקפדת. דלת הכניסה הגבוהה עשויה אלומיניום, ורצפת הבטון המוחלק נמשכת מהחוץ פנימה ומטשטשת את המעבר.

 

מהדלת אפשר להביט ישר לכיוון הסלון ודרך קיר הזכוכית התוחם אותו אל הגינה. קומת הכניסה היא מרחב פתוח ונטול קירות, למעט קיר מלבני במרכזה, שעליו תלויות המדרגות המובילות לקומה העליונה. משמאל לדלת מטבח גדול ואחריו גרם המדרגות, שמולו חדר משפחה. בחלק השני של הקומה, פונים אל הגינה ומוקפים קירות זכוכית ואלומיניום שחור, נמצאים הסלון ופינת האוכל (ראו תוכניות למעלה). רפפות חיצוניות בשחור מורדות ומצלות במידת הצורך.

  

צילום: עמית גרון
לילך גורפונג בית אבן יהודה (צילום: עמית גרון)

 

גובה הסלון כפול, כגובה גרם המדרגות. באחד הקירות נחרץ פס צר שמטפס, "מתקפל" וממשיך ללוות את התקרה. הפס ממזג ומאיר גם יחד, ומדגיש את גובהו של החלל. בסלון הוצבה ספת עור בגוון קוניאק בעיצובו של אריק בן שמחון ומולה רפרודוקציה של הכורסה וההדום המפורסמים של אימס. מערכות האודיו הוטמעו במזנון מרחף עשוי עץ צבוע בשחור מבריק, שבמקום דלתות סגור בבד רשת שחור. ציור גדול של ספרן גורפונג הונח על הרהיט הארוך.  בפינת האוכל הוצב שולחן זכוכית ("הביטאט"), מוקף כסאות ברטויה. קומפוזיציה של מלבנים צמודי תקרה ועשויים אלומיניום שחור מאירה את השולחן (ייעוץ תאורה וביצוע: טל חזן מבית "Lightin").

 

המטבח, שאליו מובילות שתי הכניסות לבית (הראשית וזו מהחניה), תוכנן בצורת האות ר' שבמרכזה ''אי'' גדול לעבודה ואכילה. מעל קיר של ארונות תחתונים אפורים מאיר חלון-סרט את החלל. בצלע האנכית לו הורכבו ארונות בגובה רצפה-תקרה, שנבנו מעץ שנצבע אפור ומוסגרו במסגרת שחורה גדולה. גם ה''אי'' אפור, כולל משטח אבן קיסר שעליו. כסאות בר גבוהים, מרופדים בבד קטיפה סגול, הוצבו מול החלון ומכניסים צבע לחלל (נגרות מטבח: "רהיטי דורי נוריאל").

 

צילום: עמית גרון
לילך גורפונג בית אבן יהודה (צילום: עמית גרון)

 

גרם המדרגות מפריד בין המטבח לסלון ומשקיף על כל החלל. על קיר מלבני ולבן, מנותק מהקירות סביב, תלויות מדרגות בטון "מרחפות" (עבודות בטון ומדרגות: "ישר עיצובי בטון"). בצד הפונה אל הסלון, במקום מעקה שמגן על המדרגות נמתח מהרצפה עד לתקרה מסך מרשת נירוסטה בדוגמת מעוינים, כמו בגדרות הפשוטות ביותר. בצד שפונה אל המטבח תוחם את המדרגות קיר זכוכית.

 

צילום: עמית גרון
לילך גורפונג בית אבן יהודה (צילום: עמית גרון)

 

כשעולים לקומה העליונה מתגלה חריץ שחושף רמז מקיר של בלוקים חשופים, שמאפיין את המבואה לחדרי השינה. מי שעומד במבואה ניצב מול חלון צר וגבוה במרומי הסלון, שמשקיף אל מעבר לגבולות המגרש. המבואה היא מעין גלריה שפונה לסלון, תחומה במעקה זכוכית שמאפשר כניסה מקסימלית של אור טבעי. האלמנטים הבולטים בה הם קיר הבלוקים האפורים וציור נוסף של ספרן גורפונג.

  

צילום: עמית גרון
לילך גורפונג בית אבן יהודה (צילום: עמית גרון)

 

קומת חדרי השינה חופתה בפרקט עץ. מול גרם המדרגות מוקם חדר ההורים, שבו העץ מטפס על הקיר ויוצר גב מיטה, שבתוכו נישות אחסון נסתרות. חלון-סרט מעל גב המיטה מאיר לרוחב כל החדר. ארון גדול נצבע בגוון הקיר, ודלת הכניסה לחדר הרחצה הצמוד שובצה בקיר בלוקים חשופים. בחדר הרחצה מקלחון עם שני ראשי טוש, ספסלים בנויים ודק מעץ טיק. על ארון לבן ונקי קווים הונח משטח אבן קיסר לבן, שהכיור הוא חלק ממנו. מעל נתלה ארון מחופה מראות.

 

צילום: עמית גרון
לילך גורפונג בית אבן יהודה (צילום: עמית גרון)

  

צילום: עמית גרון
לילך גורפונג בית אבן יהודה (צילום: עמית גרון)

 

במקור תוכננו לילדים שלושה חדרים שווים בגודלם. בינתיים הוחלט לוותר על קיר אחד, ושני חדרים אוחדו לחלל ארוך. משני צדי החדר, תחת פס החלונות, הוצבו מיטות נמוכות ורחבות, מעץ צבוע באפור. ראש המיטה הרחב משמש גם כספרייה ומקום אחסון, וארונות קיר אפורים משלימים את המראה. חדר הרחצה של הילדים מואר באמצעות סקיי-לייט שנפתח מעל המקלחון. גם כאן נבנה ארון מרחף לבן, עם משטח לבן שהוא יחידה אחת עם הכיור.

  

צילום: עמית גרון
לילך גורפונג בית אבן יהודה (צילום: עמית גרון)

 

חצר הבית תוכננה באותה קפידה שבה תוכנן הפנים. מול הסלון הפנימי הוצב סלון החוץ הלבן, מוצל בפרגולה. מול פינת האוכל הוצב מטבח חוץ יצוק מבטון, ובחצר נגרע מרצפת הבטון ריבוע דשא ירוק, שלצדו מלבן ארוך של דק.

  

צילום: עמית גרון
לילך גורפונג בית אבן יהודה (צילום: עמית גרון)

 

>> צוות תכנון: אדריכלית לילך ספרן גורפונג, ליאת פלד, אדריכלית רחלי אבני.לאתר של לילך ספרן גורפונג אדריכלים

>> לאתר של עמית גרון 

 

עוד בתים בעיצוב תעשייתי:

>> בית משפחתי ברמת השרון, שנראה כמו לופט ניו יורקי לזוג

>> ובית ברמת הגולן, שנבנה כולו מפח בשיטה מהירה וזולה

 

הרשמה לניוזלטר אדריכלות

 

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד