השבוע קיבלו עשרות המשתתפים בתחרות הספרייה הלאומית בירושלים
הודעה רשמית: "התחרות הסתיימה ללא שנבחר אדריכל זוכה". ההודעה של "יד הנדיב", קרן שפועלת בישראל מטעם נאמנויות של משפחת רוטשילד, הכזיבה את תקוותיהם של משתתפי התחרות. הם ציפו, כי אחרי פסילתו של רפי סגל מזכייתו - בהליך מביך במיוחד – יוחלט לבחור את אחת ההצעות שהגיעו למקומות הראשונים ולסיים את הפרשה.
יותר גרוע מזה קרה, מבחינת האדריכלים הישראלים: ההליך שיוצא לדרך כעת, במקום התחרות היוקרתית-לשעבר שבוטלה, אינו תחרות. למעשה, זהו מכרז, שעיקרון האנונימיות לא יתממש בו, וגם שוויון ההזדמנויות אינו נשמר בו אלא לקומץ אדריכלים בכירים – מתי-מעט שעומדים בקריטריונים קשוחים במיוחד: ניסיון בהקמת מבנה ציבור המשתרע על פני 7,500 מ"ר לפחות, ושעלות בנייתו היא 25 מיליון דולר לפחות. אין הרבה אדריכלים שעומדים בתנאים האלה, כולל כמה מהבכירים שהשתתפו בתחרות. "הליך לבחירת אדריכל לתכנון הבניין", מוגדר כעת השלב החדש, ולא תחרות.
אחרי ההדחה של סגל, שהוכרז כ"אדריכל המועדף" וחשב לתומו שהוא הזוכה בתחרות עד שגילה כי הבחירה נשללה ממנו במפתיע, עלתה ההשערה כי ההצעות שזכו במקום השני יתקבלו במקומו. במציאות, ההצעות שחולקות את המקום השני - דניאל אסייג עם ג'וליאן גיטסהאם; וקרלוס פרוס – נגנזו אף הן. יותר מזה, ל-Xnet נודע כי האדריכלים חויבו לחתום על מסמך ששולל מהם את הזכות לערער על החלטות "יד הנדיב", מארגנת הפרויקט לתכנון הספרייה, אם בכוונתם לבקש את התשלום שמגיע להם. המקום השני בתחרות, כך מתברר, לא הביא לא יוקרה ולא כסף.
התחרות התנהלה בשני שלבים. מי שהעפיל לשלב ב' היה אמור לקבל תשלום בסך 100 אלף שקלים בעבור עבודתו, ושלושת המקומות הראשונים היו אמורים לזכות בפרס נוסף על סך 100 אלף שקלים (הסכום הכולל הצטמק לכ-170 אלף שקלים, לאחר קיזוז מע"מ). כעת מתברר, כי הפרס הזה לא הוענק לצוות של אסייג ושותפו להצעה, אלכס מייטליס. הסיבה: הם, בניגוד לאחרים, סירבו עד כה לחתום על מסמך ששולל מהם את זכות הערעור על כל החלטה של "החברה לבניין הספרייה". כך "מקובל בעולם העסקי", מסבירים ב"חברה לבניין" את החלטתם להחתים את כל העולים לשלב ב' ל"כתב סילוק" (סיום יחסי עובד-מעביד) הזה. יש מי שנכנע לדרישה הזו וקיבל את הכסף - לא הם.
פרוס: אסור לטרוף את הקלפים
"אלה תנאים לא סבירים", טוען קרלוס פרוס, שהגיע אף הוא למקום השני. לדעתו, אם הוחלט לפסול את האדריכל "המועדף" מכל סיבה שהיא, היה נכון לבחור אחד מהשניים הנוספים שנבחרו בשלב ב' - ולא לטרוף את הקלפים. גם האדריכלית גנית מייזליץ-כסיף,
שהוזמנה להשתתף בתחרות, אינה רואה סיבה לייתר את הליך התחרות שכבר נעשה, ולא לבחור את אחת מ-11 ההצעות הקיימות "כפי שמתבקש להבנתנו בהליך ציבורי ראוי".
צוות השופטים הידלדל
צוות השופטים המקורי מנה, בין היתר, חמישה אדריכלים: פרופ' לואיס פרננדז-גליאנו (יו"ר), פרופ' רפאל מוניאו (זוכה פרס פריצקר), קרייג דייקרס, פרופ' אלינער קומיסר-ברזקי והאדריכל גבי שוורץ. הצוות המקצועי יצומצם כעת, ויכלול את קומיסר-ברזקי ופרננדז-גליאנו שישפטו לצד הלורד רוטשילד ודוד בלומברג, יו"ר דירקטוריון הספרייה הלאומית. "יד הנדיב עומדת לקבל החלטה של שני אנשים בלבד", קובל פרוס. "זו החלטה שגויה. לא ייתכן שהחלטה ציבורית משמעותית מן הסוג הזה תתקבל על ידי שני אנשים בלבד שהינם בעלי תפקיד היום - אך מחר עשויים לפנות מקומם לאחרים. המישור המקצועי יהיה נתון בידי שניים מחבר השופטים של התחרות המקורית".
הפרס שנגנז
את המקום השני חולקים כאמור גם האדריכלים אסייג ומייטליס, שהתחרו בשיתוף פעולה עם המשרד הבריטי Feilden Clegg Bradley Studios ,
זוכי פרס RIBA היוקרתי. לדברי אסייג ומייטליס, הם גייסו לצורך הגשת ההצעה צוות נרחב, שכלל בין היתר משרדי אדריכלות נוף מובילים - Atelier One ו-
Grants associates שזכו
בפרס WAF(World Architecture Festival Singapore) על תכנון Garden by the Bay בסינגפור.
האם האדריכלים יחרימו את המכרז החדש?
עמותת האדריכלים הביעה מחאה על החלטת "יד הנדיב" וחברת הספרייה הלאומית למנוע מרפי סגל את זכייתו בתחרות. בהודעתה לחברי העמותה נכתב, כי "יד הנדיב" עוקפת את תוצאות התחרות באמצעות שיטת בחירה בלתי אנונימית, ובכך פוגעת בשוויון ההזדמנויות ובמוסד התחרויות של עמותת האדריכלים. יש לזכור כי העמותה הייתה שותפה לתחרות. לטענתה, ההחלטה הנוכחית נעשתה ללא התייעצות איתה.
אגב, העמותה נקלעה למבוכה אחרת: פרופ' קומיסר-ברזקי, אחת משני השופטים שייצגו את העמותה ושהומלצה על ידיה, נותרה בחבר השופטים. יו"ר העמותה, ברוך ברוך, שטרם שוחח עימה ישירות, אמר שבכוונת העמותה להציע לה "שלא לשפוט בתחרות". פרוס, שמכהן כיו"ר עמותת האדריכלים בירושלים, טוען ש"יש כאן בעיה אתית חמורה, מאחר שהעמותה מתנגדת למהלכים האחרונים של יד הנדיב". קומיסר-ברזקי נמנעה מלהגיב מעבר למה שפורט בהודעת "יד הנדיב".
קשה לבוא בטענות ל"יד הנדיב". בהחלטת הממשלה מ-21 בפברואר 2010, בנוגע לתשתיות מורשת ולספרייה הלאומית, נכתב כי המדינה מעבירה לקרן את השטח המשתרע על פני 14 דונם בתמורה "לנכונותה לשאת בעיקר הנטל הכספי". המדינה העבירה שטח ל"יד הנדיב" כבר ב-1958, בעת כינון "חוק רמת הנדיב", שהסב את אדמות כפר אום אל עלק לאדמות "סמי פרטיות" בתמורה לניהול הפארק הסמוך לזכרון יעקב. ל-Xnet נמסר כי "התנהלותו האישית והציבורית של סגל לוותה בחריגה מנורמות מקובלות. מאחר שהנושא עומד להיות נידון בבית המשפט, אנו מנועים מלהגיב על כך מעבר לנאמר".והנה עוד הצעות שהתמודדו בתחרות שבוטלה
גיל אבן צור אדריכליםהאדריכל גיל אבן צור פועל ממשרדו בניו יורק, שאותו הקים לאחר עשור במשרדו של אדריכל-העל ריצ'רד מאייר. לדבריו, בהצעתו המתכננים מתבוננים על עיצוב קתדרלות וארמונות מונומנטליים ומציעים חזות "נייטרלית ואסתטית" שמכבדת את המרחב הרגיש בנוכחות עדינה. לבניין אין כניסה דרמטית, אלא כניסה שהיא דרך, והנכנסים מובלים למבואה מכיוון הרחבה המרכזית. המגיעים למתחם עושים זאת ברכב, באוטובוס, בחשמלית, באופניים או ברגל, והמתכננים ניסו להתחשב בכל באי הספרייה.
- צוות תכנון: ויידן-יומאנס, ג׳איי לי, דיויד בליי, אמינה בואייד, מיה רילוב, קלואי רייס
מייזליץ-כסיף
את מעטפת הבניין הדומיננטית מגדירים המתכננים כ"קולאז' גיאולוגי עשיר". כדי להשיג את המראה הם התכוונו לאסוף אבנים מרחבי תבל. הבניין נראה כמסה, אך מצטייר כקליל יותר בזכות פרט שפותח במיוחד ומורכב מרפפות אבן תלויות על קונסטרוקציה עדינה, שמקבילה לקירות הזכוכית. המתכננים שאפו לאזן בין הצרכים השימושיים של הספרייה לבין החשיבות שבפתיחת המרחב לציבור, ולכן יצרו קומת קרקע ציבורית ושקופה ו"דחפו" את קו הקונטור החיצוני של המפלס התחתון כדי ליצור כניסה.
פטר קינן, ליחן סילבר אמיצי ויובל אמיצי – זכו לציון לשבח בשלב א'
זהו זוג אדריכלים צעיר - הוא יוצא משרדה של עדה כרמי, והיא הועסקה במשרד מייזליץ-כסיף - שפעל בשיתוף עם האדריכלים הצעירים פטר קינן, דורי סדן ורותי עורב. הצעתם משחררת חלקים נכבדים מהמגרש לכיכר ציבורית, שממנה "נשלחת" מרפסת המרחפת מעל לוואדיות ופונה אל העיר. ברחבה שזורים פטיואים המאירים את אזורי התפעול והאחסון התחתונים, שאליהם ואל החניה ניתן להיכנס מהמפלס התחתון ברחוב רופין.