לאחר שלושה חודשי התדיינות של השופטים בתחרות האדריכלים לתכנון גשר בפארק שרון,שיחצה את פארק שרון (אתר חיריה), זוכה משרד האדריכלים יואב מסר לתכנן את הגשר. הזכייה, בשיתוף האדריכל יפתח חיינר, תוביל להקמת גשר שיחבר את הר חיריה לשטח שלמרגלותיו, וישמש הולכי רגל ורוכבי אופניים ככניסה ראשית לפארק אריאל שרון.
הגשר יורכב ממכולות, בשיטת בנייה שכבר נעשה בה שימוש בפרויקטים שונים - בתי ספר, בתי מלון, מוזיאונים ואף בבתים פרטיים. המתכננים מאמינים שנוכחותו הייחודית של הגשר במיקומו תתרום להגברת המודעות לטכנולוגיה הסביבתית החדשנית. "בעולם משליכים לפח מדי שנה 800 אלף מכולות", טוען האדריכל מסר. "ניתן לנצל את החומר לטובת הסביבה".
במצגת עתירת תמונות מתארים המתכננים את הקונספט הצבעוני, המתבסס על שלושת ה-Rים הסביבתיים: RECYCLE, REDUCE, REUSE (מיחזור, צמצום ושימוש מחדש). התכנון יאפשר גמישות בבנייה, מאחר שמדובר ביחידות מודולריות שיוכנו במפעל ויובאו לשטח, ויורכבו על גבי ארבע מערכות קלות של עמודים שייראו כמו נגיעה קלה יחסית בקרקע. הגגות המלאים יישארו בצורתן המקורית של המכולות, שייעטפו ברפפות כדי לסנן את להט השמש מבלי להסתיר את הטבע, וכך יקרה גם ברצפת הגשר: רשת הדריכה לא תאטום את מראה הקרקע שנמצאת מלמטה, וכך תתאפשר תצפית פנורמית לעבר ארבע רוחות השמיים, כשדפנות הגשר ישמשו לתצוגה.
מקום שני
דן איתן / ר.להב / ריג אדריכלים בשיתוף אדריכל נועם שוקד
רק בישורת האחרונה גברה ההצעה הזוכה על זו שהגיעה למקום השני, ושהעפילה איתה כמעט עד סוף המסלול. המציעים הציעו "גשר חלונות", הבנוי מסדרה של מסגרות עץ דינמיות המסודרות לאורכו ונתמכות בקונסטרוקציית פלדה. ההצללה, בצורת מפרשים שעשויים פוליאתילן, נועדה להבטיח צל אופטימלי. לאורך מסלול ההליכה, המחופה עץ איפאה או ממוחזר, תוכננו מבטים לנוף באמצעות אותו מסגור חלונות, כשמתוך הציר מתפצלים אזורי תצפית המורכבים ממדרגות ובסיומם משטח שהייה.
מקום שלישי
אדריכל ישי וול
גם ההצעה שזכתה במקום השלישי בתחרות ביקשה להניף את הדגל הירוק, תוך שימוש בחומרים ממוחזרים. לדברי וול, ההצעה שלו כוללת שני גשרים - האחד קווי וישיר שישרת את רוכבי האופניים ואת הולכי הרגל שממהרים לחצות את הפארק לצד השני של הגדה, והשני עוטף את המעבר הקווי ומשמש את המבקרים הרגועים יותר, שמעוניינים בשהייה ממושכת. במעטפת נעשה שימוש בלוחות פח מוחלד בגדלים שונים, בשילוב חלקי ספינות ישנות ורכיבי פלדת קורטן.
ציון לשבח
1. אמסטרדם בן נון אדריכלים ומלכא אדריכלים
מאחר שנתוני הפתיחה הכתיבו חזיתות שמופנות לכיוונים בעייתיים - מזרח ומערב – הגשר הזה הורכב ממערכת הצללה היקפית המוטה ב-15 מעלות. המעטפת תוכננה מלוחות עץ ממוחזרים ממשטחי העמסה תקניים שיצאו מכלל שימוש. גם מיסעת הגשר נועדה להתחשב בסביבה, בהיותה עשויה אריחים ממוחזרים שייאספו מאתרי הטמנה של פסולת. מדובר במיסעה ברוחב 7 מטרים שמופרדת לשלוש רצועות: האחת לתנועת אופניים ולשאטלים (רכבי הסעה); השנייה להולכי רגל; והאחרונה למנוחה ולשהייה.
2. אוג'י אדריכלים - מירב (סלוש) איתן וגסטון צהר
בהצעה זו בולטים שני אלמנטים: לוחות סולאריים על הגג לשימוש כפול - הצללת 75% מהמעבר ואספקת אנרגיה עצמית לתאורת הלילה של הגשר; ומערכת קונסטרוקטיבית שיצרה חלונות פתוחים וחצי שקופים-צבעוניים, בסגנון המאפיין את המשרד החיפאי הצעיר. הלוחות מעוגנים בתוך מערכת קונסטרוקטיבית לא רציפה, בעוד שהפאנלים, מסנני אור, משמשים כפריזמה או כ"משקפי שמש צבעוניים". המיסעה חופתה בריצוף דק לטובת הולכי הרגל, כשהרצים ורוכבי האופניים משתמשים ברצועה נגישה מכוסה אפוקסי.
- איך ייראה פארק שרון, לשעבר אתר הזבל חיריה
?