התדמית הרדומה והמשעממת של חיפה, כעיר שבה הולכים לישון מוקדם כדי לקום לעבודה מוקדם בבוקר, כל כך מטרידה כנראה את ראשי העירייה שלה, עד שהם לא מפסיקים לאשר פרויקטים גרנדיוזיים שיעוררו בה עניין ותשומת לב. מאוניברסיטת חיפה עד מגדל המפרש ("הטיל"), ממגדלי חוף הכרמל שחסמו את קו החוף ועד מנהרות הכרמל, העיר לא יודעת מנוחה. אלא שהמאמץ מרוכז בשוליים, מבלי שמרכז העיר יצליח להתעורר לחיים ולהחזיר את הצעירים העוזבים את העיר.

וכך, פארק מדעי החיים עשוי לעורר קצת חיים בכניסה הדרומית לעיר, ובוודאות - להוסיף לה הרבה מקומות עבודה ולפתח בה את התעשייה המתקדמת. הפרויקט אמור לקדם את פני הנהגים הבאים לעיר בכביש החוף (נוסעי הרכבת כנראה יחמיצו אותו). שטחו הבנוי של הפרויקט - המוקם ביוזמת העירייה ובשיתוף החברה הכלכלית לחיפה ו"מבני תעשייה", ובתכנון משה צור אדריכלים ומתכנני ערים– הוא 85 אלף מטרים רבועים, והוא משתרע על מגרש ששטחו כ-30 דונם. תקציב הפרויקט הוא כחצי מיליארד שקלים.

הפארק התעשייתי יוקם בסמוך לפרויקטים הגדולים האחרים שנמצאים בכניסה הדרומית לחיפה, כגון קניון חיפה, מרכז הקונגרסים ומתחם ההיי-טק מת"ם (מרכז טכנולוגיות מתקדמות), שנמצא ממש מול המתחם העתידי, לצד אצטדיון הכדורגל שנמצא בשלבי בנייה מתקדמים. אפשר רק לנחש עד כמה הוא היה יכול לחזק את מרכז העיר, אילו היה מוקם דווקא בה.

המתחם יורכב מחמישה מבנים מודולריים, שונים מעט בצורתם, המתחברים במערכת גשרים ומעברים. מעטפת הבניינים עשויה קירות מסך וחומרים קלים. כשבישראל גוברת המודעות לבנייה ירוקה, חברות ביו-טק אמורות להיות הראשונות שידרשו בנייה כזו, כחלק מהקו הטכנולוגי והאידיאולוגי שהן מייצגות. האם הן יקבלו את זה? האדריכל משה צור מבהיר, כי "המבנה ירוק במובן המוסרי ולא במובן הפורמלי" – חזיתות האורך של הבניינים פונות לצפון ולדרום במטרה לחסוך אנרגיה, ובין המבנים יהיו שטחים ירוקים.

ניסויים בבעליחיים? פסולת מסוכנת?

בגלל הלקוחות הפוטנציאליים, הפרוגרמה התכנונית מנסה להתמודד עם הצרכים של חברות טכנולוגיה וביולוגיה, כגון תשתית למחקר, מעבדות ואזורי סילוק פסולת רגישה. בענף הביומד עשויה להיות פסולת מסוכנת. האם התכנון לוקח בחשבון טיפול בפסולת כזו, רדיואקטיבית למשל? לדברי האדריכל משה צור, "אם בעתיד הרחוק יוחלט להרחיב השימושים לכאלה, הפרויקט מכיל פתרונות מסודרים ומקצועיים" לכך. מהחברה הכלכלית נמסר שבמתחם יוכלו להתמקם עשרות חברות מתחום הביולוגיה, לרבות חברות שעורכות ניסויים בבעלי חיים.

המתחם ייהנה מגישה מצוינת לרכב פרטי בלבד - הוא ממוקם במרחק הליכה גדול מתחנת הרכבת ומתחנת האוטובוסים המרכזית - בזכות קרבתו למחלפים ראשיים ולכביש החוף הישן והחדש. במקביל לדופן המערבית של הבניינים ייבנה אזור ציבורי שיכלול אזורי מסחר, מסעדות ומרכז מבקרים שישמש כמבנה הכניסה לפארק. אזור זה, בשונה מחמשת הבניינים, לא יגודר. "תכנון דופן הפרויקט לוקח בחשבון את האינטרסים הפומביים ועיצובו נולד מתוך רצון להחיות את הפעילות הציבורית והעירונית", מציין צור. הוא מקווה שהדופן של כביש 4, שמתנכרת היום להולכי הרגל, תהפוך בזכות הפרויקט לפעילה יותר מבחינתם.

בעירייה מקווים למשוך חברות ביו-טק לפארק התעשייתי. מנכ"ל החברה הכלכלית, גל פלג, מקווה שמשקיעים יבחרו למקם את החברות שלהם בחיפה, ובכך יסייעו בפיתוחה ובמצב התעסוקה בה.