>> מי הנשאלים? לחצו על שמותיהם כדי להכיר פרויקט שלהם שפורסם השנה ב-Xnet

1. אירית אקסלרוד | אירית אקסלרוד אדריכלים

פרויקט

"חלק ב' של ההיי-ליין בניו יורק. זה פרויקט ציבורי, מעין טיילת אורבנית או מסלול הליכה עילי, שתוכנן כשחזור פסי רכבת ישנים ששימשו רכבות משא בשנות ה-30 והפסיקו לתפקד בשנות ה-80. דובר על הריסה, אבל השכנים ובעלי עניין אחרים הקימו ארגון שפעל לשימור ושחזור הפרויקט, והפכו אותו לציבורי ולרלוונטי. הפרויקט, בתכנון דילר סקופידיו + רנפרו וג'יימס קורנר פילד, משלב בעדינות ובתחכום בין אדריכלות, אדריכלות נוף, עיצוב אורבני ואמנות.

בין השקט לכאוס היומיומי. ההיי-ליין במנהטן (צילום: ©Iwan Baan, 2011)
בין השקט לכאוס היומיומי. ההיי-ליין במנהטן (צילום: ©Iwan Baan, 2011)

"זו דוגמה נפלאה לפרויקט שימור עם תפישה שאינה נוסטלגית, כזו המכבדת את האלמנטים ההיסטוריים של העיר, מבינה את המערכת האנושית ויוצרת אירוע אדריכלי עירוני משמעותי וחדש. מאחר שהתכנון השתמש במסלול פסי הרכבת העילית, נוצר מפלס חדש להולכי הרגל, קיצור דרך העומד בפני עצמו וחוצה את רחובות האזור, תוך שמירה על אופי ירוק, הקפדה על אלמנט הפנאי, הימנעות ממסחור וקשרים ורטיקליים לרחוב למטה. כל אלה הפכו את המקום לשוקק חיים מיום פתיחתו.

"בדרך יש הפתעות, נקודות עצירה מרתקות שעשויות בכישרון רב. בעצם, זה פארק ליניארי (קווי) שמונע מתהליכים חברתיים ומתפתח בהקשבה לקהל הפוקד אותו. פארק שמכבד את תרבות הפנאי ונותן נקודת הפסקה נינוחה בכאוס הניו יורקי היומיומי".

אירוע השנה

"השפעותיה של המחאה החברתית. הן עוד לא מתבטאות באדריכלות, אך ללא ספק יהיו העניין הבא - ההתמרמרות על הראוותנות, הבזבזנות, המחאה על הפערים המעמדיים ועל חוסר השוויון והצדק המרחבי. האדריכלות, שאמורה לספק זכויות בסיס כמו מגורים ומבני ציבור, אינה יכולה שלא להתייחס ולהתאים את עצמה להתעוררות החברתית העכשווית. המחאה בארץ התחילה מנושא אדריכלי במהותו - דיור בר השגה - אבל לדעתי מדובר על משהו גדול ממחאת הדיור, ואני צופה חזרה לצניעות, נזירות, פשטות וניסיון להימנע מראוותנות.

"בסוף המאה הקודמת, הסגנון הבינלאומי והמודרניזם עסקו בשאלות אלה מתוך ניסיון ליישב את הגידול המאסיבי של הערים ואת מעברם של מרבית האנשים מהכפר לעיר. מבחינה פדגוגית וסגנונית, בתי ספר כגון הבאוהאוס ניסו ליצור סביבות לימוד, ייצור ועיצוב שמטרתן הייתה לעצב עבור העובדים הרבים שהציפו את העיר. החשיבה מחדש על העקרונות הללו כדרך חיים, כפילוסופיה ולא כגחמה אסתטית, היא הכיוון שהאדריכלות חייבת לצעוד בו".

2. איתן קימל | קימל אשכולות (זוכי פרס רכטר השנה)

פרויקט

"8, פרויקט פורץ דרך של משרד BIG בקופנהגן. זהו קומפלקס מגורים שנראה ממעוף הציפור כמו הספרה 8, ומכאן שמו. יש בו 400 יחידות דיור שלא חוזרות על עצמן, ושממוקמות מעל שטחי מסחר, גני ילדים ומשרדים – עירוב שימושים שעושה כל מה שחשוב ונכון בארכיטקטורה - ובמגורים במיוחד".

8 בתכנון BIG. ''כל מה שחשוב ונכון בארכיטקטורה'' (צילום: Orf3us, cc)
8 בתכנון BIG. ''כל מה שחשוב ונכון בארכיטקטורה'' (צילום: Orf3us, cc)

אירוע

"אחד הפרויקטים הזוכים בתחרות WAF - World Architecture Festival שהתקיימה בנובמבר בברצלונה, היה סככת דייגים באי קטן ביפן. זהו גג על עמודים בשטח 50 מ"ר, שבנו אנשי הכפר עם האדריכל ריו אבה. באותה קטגוריה (Completed Buildings, Culture) זכתה בשנה שעברה זאהה חדיד עם MAXXI, המוזיאון שתיכננה ברומא.

"גם השנה הגישו חדיד ואדריכלים דומים פרויקטים נוצצים. הפער בין הפרויקט הזוכה בשנה שעברה לבין השנה - קיצוני. השנה נבחר פרויקט מינורי שכולו רגישות חברתית, ושנובע מרעיונות אקלימיים. בעיני, זה מהפך שנובע מהמחאות, המשבר הכלכלי, ההכאה על חטא למול האדריכלות הראוותנית הנחשקת בשנים האחרונות: עכשיו רואים תנועה לכיוון אדריכלות מינורית ואחראית. אני מאמין שגם בארץ נרגיש את ההסטה בשיח לעבר פרויקטים שעוסקים בשימוש במשאבי שטח, נפח, קרקע ואנרגיה".

3. פיצו קדם | פיצו קדם אדריכלות

פרויקט

"בניין הספרייה שתיכנן סו פוג'ימוטו ( Musashino Art University Library), כוכב עולה. אני אוהב את הבניין כי אני מאוד אוהב ספרים וספריות. כיף שמול עידן שמכחיד את הספר המודפס, מייצר טאבלטים ומבטל את הרומנטיקה של ריח הכריכה, נבנות ספריות ברמה כזו.

"החזית אינה רק מעטפת, היא מספרת את סיפור הבניין באמצעות מדפי עץ ריקים שפונים החוצה. בחלקה שובצו מראות והעצים שבחוץ משתקפים חזרה פנימה, כך שהגבול בין החוץ למבנה מיטשטש לחלוטין. הבניין מתחשב במשתמש ומעניק לו חוויה מדהימה, גם את תחושת החוץ וגם תנועה בין חללים אינטימיים לחללים פתוחים".

אירוע

"מחאת הדיור. ההשפעה שלה, עד כה, היא בעיקר ביצירת שיח על אודות אדריכלות ציבורית ועירונית. באדריכלות מדובר בתהליכים ארוכים, אבל נזרע זרע, וחשוב מזה – נזכרנו מחדש שאדריכלות מיועדת למשתמשים בה. ברור לי שהיום כולם מודעים לעניין - משרדי אדריכלות שעוסקים בדיור, ראשי ערים ומועצות, מתכנני עיר, ראשי צוותי תכנון בעיריות. אני מקווה שהגורמים האחראים על תכנון עירוני ומגורים ינסו למצוא את הדרך להוזלת עלויות, אכלוס צעירים ושמירה על איכות. המשוואה לא קלה".

4. רועי אלרואי | רועי אלרואי אדריכלים

פרויקט

"הכפר האולימפי בלונדון, שנמצא עכשיו בשלבי סיום. הכפר מוקם באזור נידח, על קרקע מזוהמת עקב זרימת שפכי תעשייה ופסולת. האנגלים טיהרו את הקרקע ובנו עליה פארק ענק שבו מתקנים אולימפיים, מבני מגורים לספורטאים ואצטדיונים – כולם יהיו ברי שימוש גם לאחר גמר המשחקים האולימפיים, בכולם קיימת אפשרות להגדיל או להקטין את השטח, הכל בהתאם לשימוש".

אירוע

"ביטול זכייתם של איישן איפקצ'י וג'ם יוטסבר, בעלי משרד צעיר ולא ידוע, במכרז לתכנון הקמפוס החדש של בצלאל".

5. אדריכלית רות פקר

פרויקט

" Rockbund בשנגחאי. הבונד הוא אזור היסטורי שהיה מעוז הכספים והמסחר בעיר. בפרויקט יוצא דופן בממדיו ובאיכויותיו שומרו 11 מבנים בני המאה ה-19, שאותם תיכננו אדריכלים בריטים ואמריקאים בתקופה הקולוניאליסטית. המבנים זכו לייעוד חדש: תיאטרון עתיק הפך למוזיאון מוצלח לאמנות אסיאתית, מבנה משרדים הפך למלון, ובאזור המתחדש נבנו חנויות יוקרה, חניה תת קרקעית ועוד.

כבר לא עולם שלישי, וזה סופי. Rockbund, שנגחאי
כבר לא עולם שלישי, וזה סופי. Rockbund, שנגחאי

"הפרויקט מסמל במידה מסוימת את המהפכה שעוברת בשנים האחרונות על אסיה, ועל סין בפרט. קנה המידה שלו ואיכויות הביצוע זהים לאלה שאנו מורגלים לראות במערב. זהו - סין היא כבר לא עולם שלישי, כמו שנהגו לומר אלה שביקרו בה לפני 20 שנה".

אירוע

"ביולי ביקרתי בתערוכת הגמר של החוג לעיצוב פנים במכללה למינהל.זה היה עדיין לפני פרוץ המהפכה החברתית והתרשמתי מהחלטתה של כרמלה יעקבי וולק, ראש החוג, להתמקד בעניין החברתי ולבדוק כיצד יכולה אדריכלות לחולל שינוים חברתיים".

ספרייה קהילתית בשכונת הקראוונים. חלק מהתערוכה במכללה למינהל (הדמיה: טל שחל)
ספרייה קהילתית בשכונת הקראוונים. חלק מהתערוכה במכללה למינהל (הדמיה: טל שחל)

6. מרק טופילסקי | A 55 סטודיו לאדריכלות

פרויקט

"גורדי שחקים בתכנונה של זאהה חדיד (Organic High Rise). חדיד מציגה שיטה חדשה לתכנון גורד שחקים – הקונסטרוקציה עשויה גרעין וכל העמודים חיצונים לה ונמצאים מחוץ לזכוכית, כשהם יוצרים מעין רשת שמזכירה מראה של מערכת שרירים או גידים. ככל שהבניין גבוה יותר, הרשת רחבה ועבה יותר.

פרויקט של חדיד בבוקרשט (באדיבות: זאהה חדיד אדריכלים)
פרויקט של חדיד בבוקרשט (באדיבות: זאהה חדיד אדריכלים)

"חדיד מציגה גם מערכת פרופורציה של גורדי שחקים – היחס בין גובה הבניין לרוחבו. הרעיון מודרניסטי והיא צועדת איתו צעד נוסף, בהמשך למה שמקובל היום (בנייה ללא עמודים שמותירה חזית חופשית). את המערכות ראיתי בתערוכה בפריז, שבה הציגה חדיד 400 מודלים מפורצלן שהמחישו את התפתחות הרעיון מבחינה ויזואלית, ולצידה את פיתוח מערכת המחשב. הרעיון שלה חדשני ומקורי, ומשלב לוגיקה עם עיצוב שמתחברים להנדסה".

אירוע

"מותו של סטיב ג'ובס, אחד המשקיעים ביותר בעיצוב במאה ה-20. ג'ובס פיתח כלים לעיצוב – פלטפורמת המק והתוכנות שלו העניקו למעצבים חופש יצירה. הוא גם השקיע בעיצוב של המוצרים שלו. הבפנים יפה כמו הבחוץ, הוא חשב על כל פרט וממשק משתמש ועל תפקודו של האדם מול מכונה. שום דבר אינו כפי שהיה מאז שנחשפו המוצרים שלו. המוות שלו הוא אבידה גדולה לעולם העיצוב ועוד לא ברור מה תהיה השפעתו: האם תימשך האבולוציה או שהיא נגמרה".

7. שרון סיטון | יעקוב טנוס ושרון סיטון, סטודיו מקומי אדריכלים

פרויקט

"פרוייקט הבנייה שהכי אהבנו לא נבנה ונשאר על הנייר: הצלת חוף פלמחים, וההבנה שיש מקומות שבהם אסור לגעת ויש לשמר את הקיים".

אירוע

"מודעות למֲחזור ולשימוש רב פעמי בחומר. היא גברה בעולם ובישראל, לא רק בקרב אדריכלים אלא גם בקרב הקהל הרחב. ריהוט משוחזר במקום רכישה של פריט חדש, ביגוד יד שנייה, שימוש חוזר בחומר לבנייה שהחל בשימוש באדני רכבת ואבני לקט והתקדם השנה בצורה משמעותית. המודעות הזו נכנסה לחיי היומיום של כולנו והתעצמה הודות למחאת הדיור ולמרד הצרכנים".

8. גידי בר אוריין | בר אוריין אדריכלים

פרויקט

"כפר המשתלמים בטכניון, פרויקט שלנו בשיתוף שוורץ-בסנוסוף אדריכלים. שבעה בנייני מגורים בני חמש קומות שמחוברים בגשרי עץ ופלדה, המתנוססים כשמונה מטרים מעל פני הקרקע, ומאפשרים תנועה בלי חציית כבישים. הבניינים ניצבים להר ללא קירות תומכים, וביניהם מוקמו מדשאות ומגרשי משחקים שמאפשרים חיי קהילה. 218 הדירות מיועדות לסטודנטים לתואר שני ולמשפחותיהם. בפרויקט מגולמים שלושה אלמנטים שמתאימים לתקופתנו: העמדה בטבע תוך פגיעה מינימלית בחורש ובהר, תנועה חופשית ורנדומלית שאינה כפופה לקווים ליניאריים, וקהילתיות. הדגם הזה בסיסי ונכון, וללא קשר למעונות, הייתי הופך אותו לשכונת מגורים".

הבחירה של בר אוריין: הפרויקט שלו בחיפה (צילום: עמית גרון )
הבחירה של בר אוריין: הפרויקט שלו בחיפה (צילום: עמית גרון )

אירוע

"המחאה החברתית, שהביאה לשיח בקנה מידה חריג על אודות תרבות מגורים. היוקרה, שהיתה דומיננטית, מפנה את הבמה ובעיני זה תהליך חיובי. אני מרוצה שתרבות הוואו נפגעה".

9. רון פליישר | רון פליישר אדריכלים:

פרויקט

"אני פותח אתרי אינטרנט ונחשף לכל מה שעכשווי בזמן אמת. אני כבר לא תלוי בהוצאות ספרים שקובעות מה גבוה ומה נמוך, ומגבילות את החשיפה למספר מצומצם של משרדי אדריכלות שיצרו אייקונים. זו דמוקרטיזציה של השיח, שהיה אליטיסטי וסגור. היום אייקון יכול להיווצר על ידי מישהו שרק גמר בית ספר לאדריכלות. לכן אני לא יכול להצביע על פרויקט מסוים שאהוב עלי השנה. ממש עכשיו אני רואה ברשת האנגר בשלבי בנייה בספרד. זה נהדר".

אירוע

"בשנתיים האחרונות נכנסה הארכיטקטורה לעולם המידע האינסופי. היא הייתה מחוץ לשטף, ונכנסה אליו באיחור. בשנה האחרונה רואים פרויקטים ישראלים רבים באתרים בינלאומיים, וזה אומר שגם אנחנו בלופ. עד לפני עשר שנים היו בניינים אייקונים. היום, החשיפה והשעתוק המהיר שינו את התמונה. מספיק שאדריכל עלום שם שתיכנן פרויקט בעיר שדה בצפון יפן יעלה אותו לאינטרנט, ומיד מופיעות תוכניות העבודה שלו, בכל מיני וריאציות, בכל מיני מקומות בעולם. בעיני זה מגניב, הביטול של המודרניזם ושל המקומי".