התחנה, כפי שצולמה השנה. מחכה להתעורר מחדש (צילום: אפי אליאן, CC)

 

מיכאל יעקבסון

בימים אלה פירסמה רכבת ישראל, בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים, מכרז לתכנון, הקמה והפעלה של מתחם לתרבות ובילוי בתחנת הרכבת הישנה בירושלים. מאחר שמדובר במתחם שהוכרז כאתר לאומי לשימור, נדרשים המציעים לכלול בצוות גם אדריכל שימור (הפרויקט כולל תהליך שימור לחלק מהמבנים: מבנה התחנה המקורי עם הארקדה, ומבנה המחסנים).

מתחם תחנת הרכבת, המשתרע על שטח של 6,345 מטרים רבועים, הוא לא רק אוסף של מבנים היסטוריים. זה היה שער העיר, שייצג את המודרנה הנכנסת לאחת הערים העתיקות בעולם. התחנה נחנכה ב-1892 וממנה יצא קו הרכבת שחיבר את ירושלים עם עיר הנמל יפו, והיא פעלה עד 1998, השנה שבה נסגר קו הרכבת לירושלים. מאז נותרה התחנה לחסדי פולשים שונים, שפגעו במבני התחנה. אשתקד אף נשרף בניין התחנה המקורי וניזוק קשות.

הפרויקט החדש במתחם יוקם בשיטת B.O.T. ,(Build, Operate, Transfer) כך שהזכיין יידרש לתכנן, להקים, להפעיל ולתחזק את הפרויקט במהלך כל תקופת הזיכיון. עליו להקים את הפרויקט תוך 18 חודשים בלבד, ובתמורה הזיכיון יינתן לו למשך 10 שנים.

אם גם אתם מעוניינים להציע את מועמדותכם לתכנון ולהפעלת המתחם, ויש לכם מחזור מכירות שאינו נמוך מ-1.5 מיליון שקלים, כדאי להזדרז: המכרז ייסגר ב-4 בספטמבר.

 כיום לאוכלוסייה החילונית בירושלים יש שלושה מוקדי בילוי: עמק רפאים, מלחה ורחוב המלך ג'ורג'. כעת מתכוונת העירייה לפתוח מוקד רביעי, עם אוריינטציה תרבותית יותר. מתחם התחנה החדש ישתלב בציר שנמצאים בו גם הסינמטק ותיאטרון החאן, וכן מרכז האנימציה שנמצא בבית המדפיס, הסמוך לכך, כמו גם מרכז מורשת בגין מול הסינמטק. אם מחברים לכך את מוזיאון מגדל דוד ואת תיאטרון הקרון בגן הפעמון, הרי שמתקבל מתחם תרבותי של ממש -- כזה שיכול להתחרות בתל אביב. כדי שזה יקרה, יש לדאוג לתחבורה ציבורית טובה לאזור הזה.

הנה עוד מקום שמתחרה בתל אביב: האדריכלים של מסעדת מחניודה מספרים עליה

מתחם "התחנה" בתל אביב זכה מאז פתיחתו לביקורת מהולה בזלזול מצד אדריכלים רבים. לטענתם, השימור הפך את המקום למעין "דיסנילנד" מקומי ומצועצע. לעומת הביקורת המקצועית, זכה המתחם להצלחה חסרת תקדים לאזור שהיה עד אותה עת שומם ונחשל. במתחם התחנה בירושלים סביר להניח שביקורת האדריכלים לא תצוף, מאחר שבעיר הקודש פרויקטים שעברו תהליך שימור אגרסיבי באופן מצועצע ומוגזם יש בשפע, מה שלא הפריע להם להפוך למקומות המבוקשים והמתוירים ביותר בעיר. דוגמאות ידועות הן משכנות שאננים, ולאחרונה גם מרכז ממילא הצמוד לחומת העיר העתיקה.

לפיכך, אם מתכנני מתחם התחנה הירושלמית ילכו לאורם של הפרויקטים הקודמים, סביר להניח שהמקום עשוי לנחול הצלחה אדירה.

מתחם התחנה בתל אביב (לשעבר יפו). היזם כאן, אגב, הוא ירושלמי