היי ליין: ההרחבה של מסלול High Line במנהטן

מסלול ההליכה במערב האי, שנחנך לפני שנתיים בלבד על חורבותיה של מסילת רכבת נטושה, מושך מיליון אנשים בשנה. השבוע הוכפל אורכו ואטרקציות אמנותיות מצטרפות לצעידה. איך נעשה השימור ואיזה פנינות אדריכליות אפשר לפגוש בו? כתב Xnet מדווח

דייויד קאופמן

|

15.06.11 08:22

highline high line section 2 new york
highline high line section 2 new york (הקטע החדש מרחיב את המסלול צפונה, עד רחוב 30 מערב. עד כה הסתיים המסלול ברחוב 20)
highline high line section 2 new york
highline high line section 2 new york (תהליך השימור כלל טיפול במסילת הברזל החלודה, והנחת לוחות בטון שעליהם הולכים. ריהוט עץ מאסיבי הוא אלמנט דומיננטי לאורך כל המסלול)
highline high line section 2 new york
highline high line section 2 new york (אדריכלות הנוף מתיימרת להשאיר את הצמחייה כמו שהיא, וכך אפשר לפגוש בעיקר עשביית נהר ופרחים עונתיים. ובכל זאת, הרבה דשא)
highline high line section 2 new york
highline high line section 2 new york (פעם עברו כאן רכבות משא, בימי המסחר המפוארים של מנהטן. במשך שנים זה היה אזור נטוש, בקצה המערבי של מנהטן)
highline high line section 2 new york
highline high line section 2 new york (מבט על הציר כולו. בחזית, העיקול של המסלול החדש לקראת רחוב 30 מערב. ברקע, תחילת המסלול ברחוב גיינסוורט)
highline high line section 2 new york
highline high line section 2 new york (הקטע החדש ליניארי פחות מקודמו, ורב הפתעות. מעברים, זוויות, השהיות)
highline high line section 1 new york
highline high line section 1 new york (בעזרת חברים מפורסמים, כמו המעצבת דיאן פון פירסטנברג, נמצא המימון לפרויקט היקר. התפרים הגסים בין הבטון החדש לברזל הישן הושארו בכוונה)
 

ניו יורק.

זה קרה השבוע אחרי ציפייה ארוכה: שלב ב' של מסילת הרכבת המשוחזרת High Line במנהטן נחנך להנאת הציבור הרחב. ההיי-ליין הוא מסלול הליכה אלגנטי ורוגע, הנמתח לאורך גשרים ארוכים שמורמים מעל מפלס הרחוב בקצה המערבי של ניו יורק (West side), סמוך לנהר ההאדסון. הוא נחנך לפני שנתיים בדיוק, ביוני 2009, במסלול מוגבל שהתחיל ברחוב גיינסוורט (Gansevoort), חלף לאורך Meatpacking District והסתיים ברחוב 20 מערב.

 

צילום: Iwan Baan © 2009
highline high line section 1 new york (צילום: Iwan Baan © 2009)

 

עכשיו, כאמור, נחנך השלב השני של הפרויקט והוא מכפיל את שטחו של מסלול ההליכה. התוספת מאריכה את ההיי-ליין עד רחוב 30 מערב, והצועדים יכולים להשקיף מלמעלה על מתחם הגלריות הפופולרי של צ'לסי, לגשת למשאיות אוכל המציעות מזון ושתייה לאורך הדרך, ולסיים כשהם צופים במלון החדש "אמריקנו", שאת חזית הזכוכית הנוצצת שלו קשה להחמיץ.

 

מאז פתיחתו לפני שנתיים, ההיי-ליין חיבב את עצמו על מקומיים ותיירים גם יחד: כשני מיליון בני אדם צועדים במסלול הזה בכל שנה מאז שנחנך. הפרויקט לא היה זול, 153 מיליון דולר, והמימון ניתן לו בעיקר על ידי העירייה (בעלת השטח), יחד עם תרומות של שכנים מפורסמים כמו מעצבת האופנה דיאן פון פירסטנברג וטייקון המדיה בארי דילר.

 

צילום: Iwan Baan © 2009
highline high line section 1 new york (צילום: Iwan Baan © 2009)

 

אף שהפרויקט השכיל למצות את המיטב ממסלול הרכבת המקורי, הרי שהארכיטקטורה העכשווית שנוכחת בו שובת-עין באותה מידה. משרד האדריכלים המקומי Diller Scofidio Renfro, החתום על השיחזור, הצליח שנית למזג בנועם את החדש והישן. מסלול הרכבת ההיסטורי נסלל לראשונה ב-1934, והוא שימש לשיגור מטענים מצפון המדינה (אפ-סטייט ניו יורק) לנהר ההדסון בדרומה, ומשם הרחק אל מעבר לתפוח הגדול.

 

צילום: ©Iwan Baan, 2011
highline high line section 2 new york (צילום: ©Iwan Baan, 2011)

 

גוגל כבר כאן

 

מחסני הלבנים המאסיביים מהתקופה ההיא עדיין נמצאים כאן, ומספקים עדות דוממת לעבר המסחרי המפואר של מנהטן – אלא שעכשיו הם מאכלסים חברות הייטק אופנתיות, כמו גוגל ומרתה סטיוארט אומני מדיה. רוח המאה ה-21 מורגשת כאן היטב, ובפרט בשלב ב'. בנקודה הסופית של המסלול החדש, ברחוב 30, הוזמן מיצב אמנות ססגוני ושמו "עיר קשת" (Rainbow City), אוסף מבנים מתנפחים בשלל פסים וצבעים. המיצב יישאר לאורך הקיץ, עד שיפנה את מקומו לטובת משטח החלקה על הקרח. אטרקציה זמנית נוספת היא הפרויקט האמנותי "Digital Empathy" של ג'וליאן סווארט, המוצג ב-11 נקודות לאורך ההיי-ליין. עד 2012 אפשר להספיק ולהתרשם ממנו.

 

ועדיין, האלמנטים המרשימים ביותר לאורך המסלול החדש הם רצף הבניינים הבולטים שנפתחו לאורכו: הבניין הקרחוני של מטה IAC, בתכנונו של פרנק גרי; הברוטליזם של מלון Standard, והפסאדה המתכתית-הנוזלית שהכין הארכיטקט ניל דנארי מלוס אנג'לס לקומפלקס הדירות HL23.  

צילום: ©Iwan Baan, 2011
highline high line section 2 new york (צילום: ©Iwan Baan, 2011)

 

כל אלה ועוד תורמים לעובדה שהפרויקט כבר סחף השקעה עקיפה של 2 מיליארד דולר בפיתוח כלכלי, והיא עדיין לא תמה: כך, למשל, הסניף החדש של מוזיאון וויטני ייפתח בכניסה הדרומית של המסלול ב-2015. ומעבר לפינה נמצא החלק השלישי של מסילת הרכבת המקורית, נטוש וממתין לתורו. יזמי הפרויקט מקווים שביום מן הימים הוא יצטרף לאחיו, ויזכה להזרמת דם חדש. עד שזה יקרה, מוכיחה התוספת הטרייה כי ישן ומעודכן הם לא הפכים - צריך פשוט לדעת איך עושים זאת נכון. 

 

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד