כשטרי ברבר נכנס לחדר, מרגישים מיד בנוכחותו המיוחדת והעוצמתית. מאפר־העל הוותיק, שמתפקד כמנהל הקריאטיבי של ענקית הקוסמטיקה M.A.C באירופה, הוא ארטיסט במלוא מובן המילה. איש של חזון וידע עצום שיש לו ניסיון של שנים בתעשייה, שבמהלכן עבד עם מעצבים מובילים, דוגמניות־על וסלבריטאיות בינלאומיות.

 

>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

 

בריאיון שערכנו איתו בזמן ביקורו בישראל, ברבר נתן לנו הצצה בלעדית אל מאחורי הקלעים של עולם הביוטי המרתק. מבלי לייפות.

 

ההתחלה

 

"סיפור האהבה שלי עם עולם האופנה התחיל בבית הספר לאמנות בוויילס, שם גדלתי בעיר קטנה. לא ידעתי בדיוק מה אני רוצה לעשות בעולם האמנות, אבל למדתי בתקופה שבבריטניה הכול היה מאוד אקספרסיבי. למדו איתי המון אנשים יצירתיים, ילדי מועדונים, ילדים גותיים וכד'. גם אני הייתי נער מועדונים. כשעברתי ללונדון חייתי בשביל לצאת למועדונים ולמדתי הרבה על תרבות הרחוב והתרבות האורבנית.

 

"הרבה אנשים שעובדים היום בתעשיית האופנה הגיעו מהמקום הזה של תרבות האנדרגראונד של האייטיז והניינטיז. אני בעצמי נהגתי להסתובב אז מאופר. זה היה העידן של בוי ג'ורג' - הוא היה אחד מהגיבורים שלי, ופשוט אמרתי לעצמי 'וואו, זהו הכוח של האיפור'. באותה תקופה גם לא הייתה חלוקה ברורה בין איפור נשים וגברים - איפור היה עבור כולם. שמת איפור כדי להרגיש חלק מאיזושהי קבוצה".

 

החיבור עם M.A.C

 

"עברתי הכשרה קצרה באיפור ושמעתי שדוגמניות וסלבריטאיות משתמשות במוצרים שלהם. ידעתי שהם שונים, כי הכול היה מאוד מט, בניגוד לרוב המוצרים של החברות בזמנו שהיו נוצצים ומבריקים יותר.

 

"הייתי בסוף שבוע בניו יורק וחיפשתי חנות שלהם. נכנסתי ל'הנרי בנדל' בשדרה החמישית - שזה מאוד מוזר כי אני הכי לא טיפוס של פיפת' אווניו - ונדהמתי לגלות שאנשים כמוני עובדים בדוכנים של M.A.C, אנשים עם איפור מטורף ותסרוקת מוהוק.

 

"ברגע שהם פתחו סניף בבריטניה ב־94', פשוט צעדתי לשם והשגתי עבודה. לעבוד ב־M.A.C תמיד הרגיש כמו להיות חלק ממסיבה גדולה. בתחילת הדרך אנשים בכלל לא ידעו מה אנחנו מוכרים. הם נהרו בהמוניהם כי הם אהבו את הלוק של המוכרים, והיה בזה משהו מגניב ומרגש".

 

איך חוזים טרנדים?

 

"אנחנו עובדים יד ביד עם עולם האופנה, ותמיד יש לנו נוכחות מאחורי הקלעים של התצוגות.

 

"כרגע טרנדים בביוטי מושפעים מהתצוגות, ואני חושב שנשים מאוד מודעות לכך. הן רואות אותם במגזינים, הן מתעניינות ויודעות מה הולך אצל קלואה ואצל דונה קארן. לפני 20 שנה נשים הרגישו מנותקות ממה שקורה על המסלול. היום הן רואות באיפור מהמסלול מקור להשראה".

 

העבודה מול המעצבים

 

"התהליך מאוד מורכב וסיסטמטי. כשעובדים עם מעצב לקראת תצוגה, נפגשים איתו מספר פעמים, וכמה ימים לפני התצוגה עושים 'מייק־אפ טסט', שבמהלכו מעצבים את הלוק הרצוי. המעצב מראה לנו לוח השראה או מספר לנו סיפור.

 

לרוב זה סיפור של אישה - זו האישה שאת מהותה מנסה הקולקציה ללכוד, והאיפור והשיער הופכים גם הם לחלק מהנרטיב הזה. צריך גם להתחבר למוד של המעצב: האיפור אצל קלואה יהיה שונה בעליל מהאיפור אצל אלכסנדר מקווין. חשוב להבין את הלך הרוח של המעצב כדי לספר את הסיפור כמו שצריך.

 

ה'מייק־אפ טסט' יכול להימשך בין שעה ליום שלם, תלוי במידת הדקדקנות של המעצב והסטייליסטים. עשויות להיות גרסאות רבות ושונות של הלוק, ואת כולן מנסים על הדוגמנית באותו יום. הייתי בטסטים שבהם עברנו במהלך היום מלוק עמוס לאיפור נקי כמעט לחלוטין. זה מאוד דינמי. לפעמים המאפר יכול לבוא, לתת את האינפוט שלו ולשנות את הקונספט המקורי.

 

המעצבים גם הם מבינים את העניין ההולך וגובר בביוטי. זה ענף עצום: מאחורי הקלעים של כל התצוגות יש המון כלי תקשורת. האיפור הוא כבר לא מוצר נלווה. הגוון של השפתיים חשוב היום לא פחות מהנעליים או מהתיק שמוצגים על המסלול".

 

ברבר מאחורי הקלעים בתצוגה של סטפני רולנד ביולי האחרון
ברבר מאחורי הקלעים בתצוגה של סטפני רולנד ביולי האחרון

 

מעצבים משמעותיים בחיי

 

"אחת מגיבורות נעוריי הייתה ועודנה ויוויאן ווסטווד. היה לי העונג ליצור איפור לתצוגה שלה בלונדון, וזה היה רגע מאוד משמעותי עבורי.

 

"הגעתי מרקע מאוד צנוע, ותמיד ניסיתי לחקות את הלוק של העיצובים שלה כי לא יכולתי להרשות אותם לעצמי. היא לא מתעסקת בטרנדים, היא עושה 'ווסטווד'. היא מדהימה, ולפעמים היא מסתובבת מאחורי הקלעים ומאפרת את הדוגמניות בעצמה. להתחבר לחזון של מישהי כמוה זה לא עניין של מה בכך, כי מדובר בחזון שהוא מאוד ספונטני ואף יכול להיות פוליטי. אם היא לא תסביר את כל הסיפור או פשוט תדגים בעצמה - זה יכול להיות טריקי להבין את הכיוון שלה.

 

המקום שבו למדתי באמת את המלאכה ושממנו יש לי זיכרונות טובים הוא התצוגות של מקווין בשנות ה־90 ובתחילת שנות האלפיים. הן היו כמו סרטים מבחינת ההפקה והתאורה, זה היה כמו לעבוד על סט של סרט מדע בדיוני.

 

"מקווין עצמו היה איש של חזון. לפעמים הרפרנסים שלו היו לקוחים מסרט, מציור, ממאורע היסטורי או מתרבות מסוימת. היה לו סגנון מאוד ספציפי ולגמרי אנטי־ממסדי, ובו בזמן יפהפה. לדעתי, הוא המעצב שהפך את האנטי־ממסדי ליפה ולפופולרי".

 

מה נשים רוצות?

 

"הדור של היום הוא של נשים שרוצות להיראות לא מתאמצות. יש להן מלתחת ביוטי - הן לא רק לובשות כל יום בגד אחר, אלא גם לוק איפור אחר, בהתאם למצב הרוח. זה כמובן בניגוד מוחלט לזמנים עברו, שבהם האיפור היה עשוי ונראה תמיד אותו הדבר.

 

"כיום נשים מקדישות זמן בלגרום לאיפור שלהן להיראות טבעי, מרושל אפילו. מאחורי הקלעים אנחנו משקיעים לא מעט בלאפר את הבנות כך שייראה כאילו האיפור עליהן כבר כמה שעות, 'מלכלכים' אותו קצת כדי שהוא לא יהיה מושלם ועשוי מדי.

 

"בכל הנוגע לטרנדים, לצד התצוגות צריך להיות קשובים למה שנשים אמיתיות רוצות ולהיענות לצרכים שלהן. בפאונדיישן (איפור בסיס), למשל, יותר ויותר נשים מעוניינות במייק־אפ שירגיש כמו עור שני ולא כמו מייק־אפ.

 

"אישה רוצה מייק־אפ שיגרום לעור שלה להיראות עשיר בלחות, זוהר ובריא, והצורך הזה של נשים להשיג שלמות, אבל כזו שלא מצריכה העמסה של שכבות מוגזמות, זה משהו שיוצר טרנדים. צריך להבין מה הלקוחה רוצה - ומה שהיא רוצה זה שיק לא מתאמץ".

 

קייט מוס או קים קרדשיאן?

 

"מיהן האייקוניות של התקופה שנשים רוצות להיות כמותן? אלו נשים עם שיער רוק'נרול ואייליינר מגניב. זו יכולה להיות קייט מוס, או התאומות אולסן. נשים שואפות להיראות כך ולא מחפשות את השלמות המוגזמת באיפור.

 

"רוק'נרול חסר מאמץ הוא טרנד עצום בעולם היופי כרגע, ומי שמזוהה איתו יותר מכולן היא קייט מוס. יש בה אלמנט של קוליות ואקלקטיות: היא מערבבת וינטג' עם היי־סטריט ועקיצת קוטור, ונשים רוצות גם הן להשיג את המיקס הזה, שהוא לא לגמרי מושלם.

 

"אני מסתכל לדוגמה על קים קרדשיאן ואומר לעצמי: וואו, זו כזו מחויבות. הפנים האלו, שנראות מרוטשות לחלוטין, זו עבודה קשה! הרבה מהלקוחות שלנו מבקשות להיראות כמוה. אני פשוט הייתי רוצה להכניס את האצבע שלי לתוך העפעף שלה ולמרוח לה קצת את האייליינר. לעשות לה קצת קורטני לאב.

 

"אני חושב שנשים היום לא מסתפקות בלוק כזה. להיות רק יפה זה כבר לא מספיק, את גם רוצה שתהיה לך אמירה".

 

למי הייתי עושה מהפך?

 

"הייתי שמח לראות את קים קרדשיאן עם מינימום איפור, כמעט כלום, כשרק שפתיה משוחות באדום. האמת היא שזה מוזר לומר את זה, כמאפר, אבל הרבה פעמים הייתי רוצה לראות אנשים פחות מאופרים.

 

"אני עובד עם לא מעט סלבריטאיות ואני לא חושב שזה התפקיד של המאפר להכתיב ללקוחה מה היא צריכה לעשות. אני פשוט אוהב לנסות מראות שונים. רוב הלקוחות שלי זורמות עם ההצעות ללוקים משתנים".

 

שפתיים אדומות

 

"לאחרונה יש התכתבות מסוימת עם אנדרוגיניות בעולם הביוטי. למשל, מראות איפור ללא מסקרה. הבאלאנס מגיע מכיוון השפתיים.

 

אני אוהב את הפסיכולוגיה של שפתיים אדומות חזקות. אני חושב ששפה אדומה היא כמו סטילטו, היא משנה את כל היציבה של האישה ואת הדרך שבה היא נושאת את עצמה.

 

"אם את מתחייבת לשפתיים אדומות, תגרעי מכל שאר האזורים: בלי גבות מודגשות, בלי מסקרה ועם מינימום מייק־אפ. זה מה שיהפוך את הלוק לשיקי. המנטרה שלי היא 'מה שאת לא שמה חשוב לא פחות ממה שאת כן'".

 

מאחורי הקלעים של התצוגות

 

"זה באמת עולם מטורף. במשך חודש אתה חי מאחורי הקלעים בניתוק מוחלט מהעולם החיצון. כשאנשים צופים בתצוגות הם מסתכלים על השלמות שיוצאת אל המסלול, אבל מה שקורה מאחורי הקלעים זה כבר סיפור אחר לגמרי - בעיקר כשמגיעים לפריז, שהוא שבוע האופנה האחרון בסבב. הדוגמניות הרוסות לחלוטין. אי אפשר להאמין למצב שהן מגיעות אליו אחרי חודש של תצוגות.

 

"בזכות האיפור והתאורה הן מהממות, אבל אנחנו רואים את האמת. הן לא ישנות כמעט בכלל במשך התקופה הזו, העור שלהן כל כך רגיש שאי אפשר לעשות כלום חוץ מלהתיז עליו מים והן נרדמות בזמן שמאפרים אותן. אני זוכר פעם שמאפר אחד החזיק את הראש של דוגמנית מסוימת בזמן שמאפר אחר עבד על הפנים שלה.

 

"כפות הרגליים שלהן הרוסות כי הן נועלות תמיד נעליים במידה קטנה. אנחנו משקיעים לא מעט באיפור של כפות רגליים פצועות ומלאות ביבלות ובחבורות. אבל בגלל זה הן דוגמניות - מפני שברגע שהמסלול מואר הן שוכחות מהכול, יוצאות לשם והקסם שוב עובד".

 

ניים דרופינג

 

"עבדתי עם פמלה אנדרסון במשך תקופה ארוכה. הלוק שלה מאוד ספציפי. כשאתה עובד עם סלב, זה ממש כמו לקבל חוברת הפעלה שאומרת לך 'זה האדם שאתה יוצר'. צריך ללמוד איך עושים את 'פאם'. ברגע שהתמחיתי בזה, אז - ורק אז - יכולתי להוסיף אלמנטים שונים ולהציע גרסאות שונות ללוק שלה.

 

"לפעמים אני אוהב לגרום לה להיראות קצת כמו בריז'יט בארדו, בסגנון הסיקסטיז. כאמור, אפשר לעשות את זה רק אחרי שאתה מכיר את הבלו־פרינט בעיניים עצומות, ומשם להוסיף ולשדרג.

 

"עבדתי לא מעט עם גרייס ג'ונס, שגם היא הייתה הגיבורה שלי. היא לימדה אותי איך לפסל את הפנים יותר מכל אחד אחר, כי הוא אוהבת להיראות מאוד שבטית. רק אחרי שלמדתי את זה יכולתי להוסיף טוויסטים קטנים.

 

לאחרונה איפרתי את אווה הרציגובה בלונדון, והיא הייתה מאוד ספציפית לגבי האיפור שלה. היא מגיעה מעידן הסופר־מודלס והיא יודעת מה עובד: היא יודעת יותר טוב ממני איך הפנים שלה נראות מול המצלמה ואיך מניחים מסקרה בצורה מחמיאה. היא לימדה אותי על הפנים שלה, ובכלל הרבה סלבריטאיות עושות את זה.

 

"אם מדברים על עידן הסופר־מודלס, עבדתי עם לינדה אוונג'ליסטה לא מעט בעבר, והיא הייתה ללא ספק 'ה־פנים'. היא הייתה כל כך דקדקנית: היא הייתה מתאפרת המון בעצמה ומאפרת גם את הבנות האחרות. היא ממש מבינה איפור. אם היית מדביק לה ריסים מלאכותיים, היא הייתה יושבת חצי שעה ומועכת אותם בין אצבעותיה, כי היא רצתה שהם יהיו בקו אחד עם הריסים האמיתיים שלה.

 

"לעבוד עם נשים שחיות מול המצלמה זה בית הספר הכי טוב לאיפור".

 

טיפים לישראליות

 

"ראשית, חשוב לא להעמיס המון פודרה. ההנחה היא שכאשר חם ולח בחוץ יש להשתמש במוצרים שמכילים פודרה, אבל אני חושב שצריך לתת ללחות לצאת החוצה, וללכת על לוק של עור שהוא פחות מוסתר ועשוי.

 

"לדעתי, נשים שמות יותר בייס ממה שהן צריכות בדרך כלל. במזג אוויר חם ושמשי אני מעדיף לראות את העור באמת ולא מאחורי שכבת בסיס. בנוסף, כדאי ללמוד איך לעבוד נכון עם קונסילר: כך לא תצטרכי למרוח שכבה עבה של בסיס, ואולי אפילו לא תצטרכי אותו בכלל. הרעיון הזה של עור אמיתי, של נמשים, של לוק קצת לח ובוהק, של טבעיות – זה מה שנשים רוצות עכשיו".

 

הכוכבות הישראליות תחת עינו הבוחנת של טרי ברבר

 

הראינו לברבר תמונות של סלביות מקומיות וביקשנו את דעתו המקצועית על הלוק שלהן. להלן התוצאות:

 

ניקול ראידמן: "היא מהממת. היא מזכירה לי את דני מינוג. האיפור שלה מושלם, אבל הייתי נותן לה קצת אדג' כי זה טיפה מושלם מדי. הייתי שמח לראות את הליינר הזה קצת מרוח, לתת נגיעות מטאליות בעפעף, שהשפתיים יהיו בגוון ניוד ושהעור שלה יהיה יותר לח ונגיש".

 

אפרת גוש: "אני אוהב אותה. לא הייתי נוגע בה או מעביר עליה ביקורת. די ברור שיש לה לוק שהוא לגמרי שלה. היא מאוד שיקית ונהנית להיות אקסצנטרית.

 

"הייתי רוצה לראות אותה עם שפתיים אדומות ובלי האיפור בעיניים, אך היא מסוג הנשים שלא הייתי מתעסק איתן. היא יודעת מה מתאים לה ואני חושב שהיא מדהימה".

 

בר רפאלי: "אני חושב שהיא מחוברת למה שהולך היום. המראה של העור הלח מאוד עכשווי, אבל לא תזיק לה פודרה באזור המצח, הסנטר ובצידי האף.

 

"אני אוהב את איפור העיניים שלה - הוא לא עשוי מדי, אך באשר לשפתיים, לדעתי גוון ניוד היה מחמיא לה יותר. היא דוגמה מצוינת לבחורה מודרנית שאוהבת פחות איפור ומתחברת לווייב של רוק'נרול".

 

נינט טייב: "היא נראית קצת גותית ויש לה לוק שהוא מאוד שלה. הייתי שמח לחמצן לה את הגבות, לגמרי. הן נורמליות מדי ביחס ללוק שהיא מכוונת אליו. את השפתיים שלה הייתי רוצה לראות פחות רחבות ויותר מכווצות ומאופרות בסגנון שנות ה־20, קצת כמו ג'וזפין בייקר.

 

"אני חושב שגם לא יזיק לה להוריד קצת בפאונדיישן. אבל, שוב, הייתי מתרכז בגבות. הן עשויות מדי ורגילות מדי. או שתיתן להן לגדול קצת פרא או שתחמצן אותן לגמרי. היא יכולה בקלות לאמץ את הלוק של פי ג'יי הארווי, בעלת הגבות הכמעט גבריות".

  

דורית בר-אור: "היא נפלאה. אני מת על השיער שלה בשילוב השפתיים האדומות. הייתי ממליץ לה לחמצן קצת את הגבות, כדי להתאים אותן לצבע השיער, ולשים סומק ורדרד. יש לה לוק מאוד רומנטי, והיה יכול להיות מעניין לדחוף עוד יותר לכיוון הזה.

 

"היא יכולה לשחק גם עם שפתיים בגוון פוקסיה או מג'נטה. אני אוהב גוונים מתנגשים, למשל ג'ינג'ית שמושחת אודם סגול או ורוד. זה קצת מרדני, והיא נראית לי כמו מישהי שיש לה ביטחון לעשות משהו כזה".

  

נועה תשבי: "היא מאוד יפה. כדאי לה להשתמש בגוונים יותר נייביים, סגולים או מטאליים בעיניים, שמאופרות קצת כמו בניינטיז. על השפתיים שלה, שנראות מאוד משורטטות, הייתי מושח גוון יותר מודרני, כמו ורוד־בז' או אפרסק־בז'.

 

"היה מעניין לראות אותה בלי איפור עיניים בכלל, עם שפתיים אדומות ושיער מבולגן במידה".

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

עוד במגזין GOstyle: