שבוע סוף: הרגעים הגדולים של שבוע האופנה לגברים

מהמחוות המוקדמות לדיוויד בואי, דרך השכמיות ומכנסי הקטיפה שאתם חייבים למדוד, ועד לישראלי שכבש את המסלולים בתלתליו. כל מי ומה שצריך להכיר ולדעת העונה

איתי יעקב

|

25.01.16 09:20

שבוע אופנה גברים שבועות האופנה לגברים חורף 16-17
שבוע אופנה גברים שבועות האופנה לגברים חורף 16-17 (מנהיגי העולם נפגשים בתצוגת אופנה. AVOC )
שבוע אופנה גברים שבועות האופנה לגברים חורף 16-17  הדור הבא קרייג גרין וגושה רובצ׳ינסקי
שבוע אופנה גברים שבועות האופנה לגברים חורף 16-17 הדור הבא קרייג גרין וגושה רובצ׳ינסקי (דמיון ניכר למדים של דעאש. התצוגה של קרייג גרין)
שבוע אופנה גברים שבועות האופנה לגברים חורף 16-17 maison mihara yasuhiro
שבוע אופנה גברים שבועות האופנה לגברים חורף 16-17 maison mihara yasuhiro (הנציג הישראלי על מסלולי הגברים במילאנו ופריז. ברק שמיר)
שבוע אופנה גברים שבועות האופנה לגברים חורף 16-17 תום בראון
שבוע אופנה גברים שבועות האופנה לגברים חורף 16-17 תום בראון (אמריקאי בפריז. דוגמנים עם כובעים על הפנים בתצוגה של תום בראון)

אמש הגיע לסיומו שבוע האופנה לגברים בפריז לעונת סתיו-חורף 2016-17 עם התצוגה של המעצב האמריקאי תום בראון, שחתם שלושה שבועות של תצוגות גברים שהחלו בלונדון, המשיכו במילאנו והסתיימו בפריז. על אף שהיו בסיבוב תצוגות הגברים הנוכחי לא מעט תצוגות יפות, כמו זו של אלסנדרו מיקלה לגוצ'י, אי אפשר לומר שיצאו ממנו בשורות גדולות על אופנת הגברים, אבל בהחלט היו בו רגעים שהצדיקו את ההשקעה. רגע אחרי שעל מסלולי התצוגות כבר החלו לעלות דוגמניות בקולקציות שבוע אופנת הקוטור בפריז, שנפתח אתמול, הנה כל מה ששווה לזכור.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

המחווה: רוחו של דיוויד בואי מרחפת על המסלולים

 

מותו של דיוויד בואי ממחלת הסרטן לפני כשבועיים היכה את העולם בתדהמה, ועל אף שקולקציות האופנה שהוצגו כעת באירופה היו מוכנות עוד בטרם נודע על מותו, על מסלולי הגברים בלונדון ובמילאנו לא ויתרו על ההזדמנות לעשות מחווה של כבוד לאייקון התרבות והאופנה הגדול במאה ה-20.

 

צילום: gettyimages
געגועים לזיגי סטארדאסט. התצוגה של גוצ'י (צילום: gettyimages)

  

התצוגה של בית האופנה ברברי, שחתמה את יומו האחרון של שבוע האופנה בלונדון, הציעה מחווה צנועה, שלא לומר עלובה, עם דוגמנית שעל כפות ידיה נכתב שמו של המנוח - Bo על יד ימין, Wie על יד שמאל.

 

ימים ספורים לאחר מכן זכה בואי לכבוד ראוי יותר בשבוע האופנה של מילאנו, שם שיריו שימשו פסקול לתצוגות רבות. המעצב ניל בארט בחר במיקס של להקת אייר לשירו של בואי משנת 2002, A Better Future; אצל פיליפ פליין היה זה השיר Heroes שהתכתב עם הקולקציה עצמה, בהשראת גיבורי על כמו באטמן; ובתצוגה של זניה היה זה השיר Right מאלבומו Young Americans, שיצא ב-1975.

 

 

A photo posted by Gucci (@gucci) on

 

אבל על המחווה המושקעת ביותר חתום אלסנדרו מיקלה בגוצ'י, שהעלה דוגמן לבוש מעיל עם הכיתוב Bowie על גבו, ועוד דוגמן בחליפה צרה בצבע תכלת, שהזכירה מאוד חליפה שלבש בואי כזיגי סטארדאסט ב-1973, ואף הוצגה ברטרוספקטיבה על חייו.

 

התצוגה: מרד הסטודנטים של ראף סימונס

 

בשנה שעברה ציין המעצב הבלגי ראף סימונס 20 שנה למותג הגברים הנושא את שמו, אחד המכוננים ופורצי הדרך של אופנת הגברים העכשווית. כעת, שלושה חודשים בלבד מאז הכריז על עזיבתו את תפקיד המנהל הקריאטיבי של בית האופנה דיור, הוא מעלה אל המסלול את אחת התצוגות הרחבות והעשירות ביותר שלו בשנים האחרונות, מבחינת היצע והיקף פריטים.

 

בקולקציה לחורף הבא חקר סימונס צלליות אוברסייז א-סימטריות, ושלח אל המסלול דוגמנים לבושים בסריגים עם אמרות קרועות במראה סבוטאז', ומעילי פוך וצמר הגדולים עליהם במספר מידות.

 

היתה שם, ללא ספק, מחווה ברורה למעצב בלגי אחר, מרטין מרג'יאלה, ולקולקציית האוברסייז הנודעת שלו מתחילת שנות ה-90, שהורכבה מפריטים שהוגדלו במאות אחוזים, כך שהדוגמנים נראו בה כאילו נלקחו מסרט "מותק, הילדים התכווצו". היתה שם גם השראה מקולקציה אחרת של מרג'יאלה, מעונת אביב-קיץ 1999, עם סריגים מעוטרי אותיות בסגנון המוכר ממעילי קולג' אמריקאיים. סימונס, שמוכר בעיקר בזכות השראותיו הלקוחות מעולם המתבגרים, השאיל את המוטיב הזה, ושילב אותו על סריגי האוברסייז עם הצווארונים הפרומים והקרועים, והרי לכם קולקציה של מעצב עצמאי באמת. אנחנו עדיין מחכים להודעה על ממלא מקומו בדיור.

 

צילום: gettyimages
גבר אמיתי לא מפחד משכמיות. בתצוגות של גוצ'י, ולנטינו ודולצ'ה & גבאנה (צילום: gettyimages)

 

פריט החובה: גבר, אל תשכח את השכמייה

 

גבר אמיתי לא מפחד משכמייה, או כך לפחות מאמינים בבתי האופנה ששיגרו אל המסלולים גברים עטויי שכמיות בשלל דוגמאות וצלליות. בגוצ'י מציעים לכם לבחור בין שכמיית פרווה בדוגמת פרה בצבעי שחור-לבן, לבין שכמיית קטיפה או שכמיית צמר אדומה. בית האופנה ולנטינו עיצב שכמיות צמר במראה אתני המזכיר דוגמאות סריגה מקסיקניות, והמוטיב האתני נצפה גם במספר שכמיות שהציג המעצב מרסלו בורלון. אצל דולצ'ה אנד גבאנה בחרו בשכמיות צמר גדולות, שהזכירו לנו את מעיל המדבר המיתולוגי של משכית. כך או כך, יש לכם כמעט עשרה חודשים להתארגן על שכמייה גברית ומפוארת. צאו לדרך.

 

צילום: gettyimages
מי מתגעגע לסדאם חוסיין? התצוגה של AVOC (צילום: gettyimages)

 

הגימיק: מנהיגי העולם מדגמנים אופנה צרפתית צעירה

 

מנהיגי המעצמות הגדולות ברק אובמה וולדימיר פוטין, יחד עם הרצים לנשיאות הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, והמנהיגים לשעבר סדאם חוסיין וג'ורג' וו' בוש הופיעו יחד על המסלול בתצוגת הביכורים של בית האופנה הצרפתי AVOC בשבוע האופנה בפריז, כשהדוגמנים והדוגמניות צעדו כשעל פניהם מסיכות של הפוליטיקאים המדוברים בעולם בשנים האחרונות.

 

על פניו, מדובר בתרגיל יחסי ציבור מצוין, שזיכה את המותג האנונימי, שהוקם בשנת 2013 על ידי המעצבים בסטיאן לורן ולאורה דו, בפרסום בינלאומי נרחב. עם זאת, כשהפוקוס בתצוגה הראשונה שלכם בשבוע האופנה בפריז מתמקד אך ורק בגימיק שעל המסלול, ולא בעבודה היצירתית שלכם - אתם בבעיה. AVOC הוא מותג הפונה לנשים ולגברים עם פריטי קז'ואל דה לוקס זהים לשני המינים, עם בהתאמות מיוחדות. את האג'נדה הג'נדר-בנדרית שלהם הם הדגימו גם במהלך התצוגה, כשדוגמנית לבושה חצאית עיפרון בגזרה גבוהה עם שסע קדמי וחולצה מכופתרת בצבע חום קאמל, חבשה מסכה של ג'ורג' וו בוש האב.

 

צילום: gettyimages
השיער הקופצני מסתמן כאחת המגמות החדשות של העונה. ברק שמיר בתצוגה של מיסוני (צילום: gettyimages)

 

הישראלי המתולתל: ברק שמיר חורך את המסלולים במילאנו ופריז

 

הדוגמן הישראלי ברק שמיר (סוכנות Passion) הוא הנציג הישראלי שלנו על מסלולי הגברים במילאנו ופריז. שמיר, בסך הכול בן 17, הוא שחקן כדורסל בקבוצת מכבי ראשון לציון, ומהדוגמנים הגברים הבולטים בישראל בשנה האחרונה. ראיתם אותו כמעט בכל תצוגה בשבוע האופנה גינדי תל אביב, ובהפקות אופנה רבות.

 

מלבד שפתיו העבות וגופו המפוסל, אחד מסימני ההיכר הבולטים של שמיר הוא רעמת התלתלים הפרועה שמפארת את ראשו והופכת את הליכתו על המסלול לבלתי נשכחת.

 

בעונה הקודמת של שבועות האופנה צעד שמיר על המסלולים של dsquared2 וויויאן ווסטווד, והפעם ראינו אותו על המסלולים של מיסוני, מיהארה יסוהירו ומרסלו בורלון, לצד מתולתלים נוספים על המסלול, שמסמנים את השיער הקופצני כאחת המגמות החדשות של העונה.

 

צילום: gettyimages
הפאנק חוזר בגרסה חדשה. התצוגות של וולטר ואן בירנדונק ואלכסנדר מקווין (צילום: gettyimages)

 

המגמה: גברים עם תכשיטים על הפנים

 

אחת המגמות הבולטות לחורף הבא היא שובו של הפאנק, שמתבטאת בשלל מוטיבים המתכתבים עם תת התרבות המפוארת משנות ה-70 – ממשבצות טארטן ועד סיכות ביטחון.

 

המעצבת שרה ברטון מבית האופנה אלכסנדר מקווין, למשל, התמקדה בעיצוב תכשיטים בדוגמת סיכות ביטחון, שננעצו על פניהם של הדוגמנים על המסלול. סיכות ביטחון היו מהאלמנטים המרכזיים באופנת הפאנק, שחיברו בגסות בין חלקי בדים קרועים, שנגזרו וחוברו מחדש כסמל לדה-קונסטרוקציה התרבותית של בני אותו דור באווירת DIY.

 

יחד עם התצוגה של מעצב בועט אחר, הבלגי וולטר ואן בירנדונק (שהוא גם ראש המחלקה לעיצוב אופנה באקדמיה לאמנויות יפות באנטוורפן, מהחשובים בבתי הספר בעולם), בלטו תכשיטי הפנים כאמירה אסתטית חזקה, שוודאי עוד נצפה בה בעתיד הקרוב, זוכה לאינטרפרטציות של מעצבים מקומיים ורשתות אופנה.

 

צילום: rex/asap creative
הפתעה בתצוגת הגברים של קלווין קליין: ג'מה וורד על המסלול (צילום: rex/asap creative)

 

ההפתעה: הדוגמנית המתקמבקת ג'מה וורד עולה על המסלול הגברי

 

לצופים בתצוגת הגברים של קלווין קליין במילאנו ציפתה הפתעה על המסלול, כשבמחצית התצוגה עלתה אליו הדוגמנית ג'מה וורד, לבושה מעיל קאמל ארוך מעל חליפת מכנסיים שחורה מסאטן. וורד, 28, נמצאת כבר שנתיים בקאמבק, שמשום מה מתנהל בצורה מנומנמת למדי. היא התפרסמה בשנת 2004 בתצוגת האופנה של פראדה לאביב-קיץ 2005, והפכה במהירה לסנסציה האופנתית הכי גדולה שיצאה מאוסטרליה מאז קיילי מינו. בשנים האחרונות וורד ממעטת לעבוד, והשנה תוכלו לראות אותה רק בקמפיין הקבוצתי של ז'יבנשי. הופעתה על המסלול של קליין היתה הראשונה מזה שנתיים, לאחר שב-2014 הופיעה על המסלול של פראדה לאחר היעלמות של שש שנים. וורד היא לא הדוגמנית היחידה שצעדה על המסלולים הגבריים. מדובר במגמה שהפכה זה מכבר לחלק בלתי נפרד משבוע האופנה לגברים, כפי שניתן היה לראות בתצוגות של ז'יבנשי, גוצ'י, בוטגה ונטה, מוסקינו ורבים אחרים.

 

צילום: gettyimages
קונספט הדוק. קנזו (צילום: gettyimages)

 

השואו: מבשרים על שלום עולמי על המסלול של קנזו

 

בית האופנה קנזו מסתמן בשנים האחרונות כאחד הבודדים שמעלים תצוגות אופנה תיאטרליות בעלות קונספט הדוק. הפעם אוגדו במרכז המסלול של המותג 200 זמרי מקהלה, לבושים חלוקים אדומים ועליהם קליגרפיה ביפנית, אשר שרו את להיטה של ג'נט ג'קסון Rhythm Nation משנת 1989.

 

 

A photo posted by KENZO (@kenzo) on

 

מילות השיר, שמדברות על עולם אוטופי, הפכו לחלק מקונספט שלם של "עשו אהבה ולא מלחמה" - אמירה שבלטה גם בבגדים עצמם, עם חולצות מכופתרות בהדפסים גרפיים בסגנון סוף שנות ה-60, חליפות בגזרה רכה ונינוחה עם הדפסים פסיכדליים, ותליונים בדוגמת סמל השלום שנתלו על צוואריהם של הדוגמנים.

 

 

A photo posted by KENZO (@kenzo) on

 

על מלאכת האיפור המיוחד לתצוגה, שכלל קליגרפיה יפנית בצבע אדום על פני הדוגמנים, שקדה אמנית האיפור אינגה גרוגנארד, שהתפרסמה כמי שאיפרה לתצוגות של מרטין מרג'יאלה כבר כשהיתה בת 14, אי שם בשנות ה-80.

 

צילום: gettyimages
יוקרתי או מוגזם? קטיפה בתצוגות של דריס ואן נוטן, בלמן, בוטגה ונטה והיידר אקרמן (צילום: gettyimages)

 

החומר: ברמודה מקטיפת בורגונדי כבר קניתם?

 

גברים, הגנדרנות האלגנטית והישנה חוזרת. אחרת, קשה להסביר את שובה של הקטיפה לקולקציות הגברים לחורף הבא. מדובר באחד החומרים שזכה לנוכחות הבולטת ביותר על מסלולי התצוגות, עם תחלופה בין שתי תצורות עיקריות: קטיפה רכה ומעט מקומטת (המזכירה את בד הקטיפה פפקו שהיה להיט בשנות ה-70 בישראל), לצד קטיפה צפופה שמזכירה יוצר מקטורנים וגלימות אציליים. המשותף לשני הסוגים הוא כמובן החומר הבסיסי, שמזכה את הלובש במראה יוקרתי ובברק אלגנטי.

 

שני המעצבים שהצליחו לבלוט לטובה עם השימוש בחומר המאתגר הזה, הם דריס ואן נוטן, עם מכנסי ברמודה רחבים לגברים באדום בורגונדי, והיידר אקרמן, עם ז'קט בומבר ספורטיבי מקטיפה בסגול עז. שניהם העניקו לקטיפה זווית חדשה, מעניינת ומעודכנת.

 

מי שנפל למלכודת הקשה ביותר של הקטיפה הוא המעצב אוליבייה רוסטאן מבלמן, שהציג בשבת קולקציה מגלומנית ורועשת, עמוסה פריטי קטיפה כבדים ולא מחמיאים, ובהם חליפות מכנסיים ומקטורנים עם כפתרה כפולה בצבע כחול רויאל ואדום יין, שנראו יותר כמו תחפושת הולמת לבגדי אצילים מהמאה ה-16, מאשר כמו הצעת הגשה מרעננת של מעצב עכשווי בולט.

 

צילום: gettyimages
מאתגר את אופנת הגברים. גושה רובצ'ינסקי (צילום: gettyimages)

 

הדור הבא: השילובים הרוסיים והמדים של דאעש זוכים לפרשנות אופנתית

 

זה מספר עונות שהקולות המעניינים ביותר מצטופפים בשבועות האופנה לגברים. שני המעצבים המדוברים ביותר בעת האחרונה הם הרוסי גושה רובצ'ינסקי והאנגלי קרייג גרין שנחשבים, ובצדק, כמי שלוקחים את אופנת הגברים המסורתית צעד אחד קדימה, ומאתגרים אותה בשאלות על אסתטיקה, צלליות, ותת-תרבויות חדשות.

 

צילום: gettyimages
האסתטיקה של ברית המועצות לשעבר הופכת למושא תשוקה בקרב צעירים מערביים. גושה רובצ'ינסקי (צילום: gettyimages)

 

רובצ'ינסקי, שמוכר חולצה במחירים של 500 דולר, לוקח את האסתטיקה של ברית המועצות לשעבר, עם מכנסי הספורט בגזרה גבוהה, חולצות הלוגו והשילובים ה"רוסיים" הידועים לשמצה, והופך אותם למושא תשוקה בקרב צעירים מערביים. בקולקציית החורף שלו הוא ממשיך בעיסוקו בתחום זה, תוך אימוץ של סממנים אסתטיים מתת-תרבויות כמו הפאנק והסקינהדס.

 

צילום: gettyimages
לוחמים נחושים בשבוע האופנה. קרייג גרין (צילום: gettyimages)

 

במקרה של גרין, הצללית והגזרה היו שחקני החיזוק הבולטים בקולקציית החורף. אל המסלול בלונדון הוא שלח דוגמנים לבושים אוברולים וחליפות בדוגמת פסים, שחור, וזית, שנראו כמו לוחמים נחושים, שפניהם מכוסות בכובעים, עם דמיון ניכר ללוחמי דעאש. סדרה נוספת שהציג גרין הורכבה מפריטי עור שנראו כאילו פורקו וחוברו מחדש על ידי שרוכי כותנה רחבים, והעניקו פרשנות מסקרנת למושג דה-קונסטרוטיביזם.

 

צילום: gettyimages
פרשנות מסקרנת למושג דה-קונסטרוטיביזם. קרייג גרין (צילום: gettyimages)

 

שני המעצבים אומנם אינם מסחריים כמו בתי האופנה החזקים, אך הם הפכו בזמן קצר לפורצי דרך שמעצבי אופנה אחרי שואבים מהם השראה.

 

הפינאלה: תום בראון סוגר את שבוע האופנה לגברים

 

יומו האחרון של שבוע האופנה לגברים בפריז נחתם בתצוגה של המעצב האמריקאי תום בראון, שהצליח להביא אל השורה הראשונה את עורכת ווג אמריקה אנה ווינטור, שלרוב נפקדת מתצוגות הגברים. ווינטור שהתה בעיר לרגל שבוע אופנת ההוט קוטור שהחל שעתיים לאחר מכן עם תצוגת האופנה של ורסאצ'ה, והגיעה לבושה במעיל בדוגמת זברה ומגפיים גבוהים בדוגמת נחש.

 

צילום: gettyimages
אפילו אנה ווינטור הגיעה לצפות בתצוגה. תום בראון (צילום: gettyimages)

 

בראון יצר קולקציה חכמה עם 40 מערכות לבוש שהורכבו מ-20 לוקים שונים שהוצגו פעמיים בזה אחר זה בשני אופנים: הראשון במראה נקי ומהוגן בצבעוניות של שחור, אפור ולבן; והשני במראה קרוע ובלוי. בראיון לאתר ווג הסביר בראון כי סיפור המסגרת לקולקציה הוא מפגש של חבורת גברים במועדון ג'נטלמנים 30 שנה לאחר פגישתם הקודמת, וזיכרונות העבר שלהם אל מול ההווה של היום – הניקיון והפאר של העבר מול הריקבון הטבעי לאורך השנים.

 

על המסלול צעדו הדוגמנים כשפניהם מכוסות במגבעות מחוררות שהסתירו את תווי הפנים אך אפשרו להם ללכת בבטחה, לבושים במעילי צמר משובצים מעל חליפות מכנסיים קצרות, עם מגפי עור בסגנון אוקספורד וגרביים שנמתחו גבוה על השוקיים. מבין הלוקים, אלו הבלויים בצורה מלאכותית היו היפים ביותר.

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד