שבוע וחצי לפני פתיחת שבוע האופנה בפריז, ותעשיית האופנה של עיר האורות כבר סופגת טלטלה. היום, שני, נודע כי לאחר 38 שנות קריירה, תולה מעצב האופנה ז'אן פול גוטייה את המספריים, ויפסיק לעצב את קו הפרט א-פורטה (מוכן ללבישה) שלו, כך מוסר יומון האופנה WWD. גוטייה ימשיך לעצב את קו ההוט קוטור הנושא את שמו, שהושק בשנת 1997, וכן ימשיך בקו הבשמים הפופולארי שלו. ב-27 בספטמבר, במסגרת שבוע האופנה בפריז, יציג גוטייה יציג את קו הפרט א-פורטה האחרון בעיצובו, לעונת אביב-קיץ 2015, וסביר להניח כי הקולקציה האחרונה תהיה תצוגת מחווה שתסכם ארבעה עשורים של עשייה.

 

>> הורידו כאן את האפליקציה החדשה של Xnet לאייפון או לאנדרואיד

 

בהודעה שהוציא הסביר גוטייה כי ההחלטה על סגירת הקו התקבלה בתיאום עם מנהלי חברת הקוסמטיקה הספרדית פיוג, המחזיקה בנתח גדול במותג הנושא את שמו. בשנים האחרונות הורע מצבו של בית האופנה של גוטייה, שהוקם בשנת 1976, כשרק השנה פוטרו 31 עובדים בחברה. ההודעה על סגירת הקו מגיעה לאחר שתי תערוכות רטרוספקטיבה גדולות שנערכו על פועלו של המעצב, בניו יורק ובלונדון. אלה הציגו בגאון את חזונו של המעצב ואת שפתו העיצובית, על רקע הביקורות המעורבות להן זוכות קולקציות הפרט א-פורטה שלו בשנים האחרונות.

 

עוד בערוץ האופנה

 

"במשך זמן מה מצאתי סיפוק אמיתי בעבודה על קו ההוט קוטור, שמאפשר לי לבטא את היצירתיות והטעם שלי", כתב גוטייה. "אותה עת, התפתח עולם הפרט א-פורטה באופן ניכר. אילוצים מסחריים, כמו גם הקצב התזזיתי של קולקציות, לא השאירו לי את החופש, או את הזמן הדרוש לי על מנת לחדש. לאחר יותר מ-38 שנים שהעברתי בהפקת אוספים מוכנים ללבישה לגברים ולנשים, נראה לי שהגיע הזמן להפסיק חלק מהפעילות שלנו ולהתרכז בפיתוח האופנה העילית, הבשמים, ושיתופי הפעולה, שעדיין לא היה לי זמן להעמיק בהם. זו התחלה חדשה, ואני מאמין שאהיה מסוגל להביע שוב את היצירתיות שלי באופן מלא וללא מגבלות".

 

ההודעה של גוטייה מאותתת על הלחצים הכבדים המופעלים בעת האחרונה על מעצבים בבתי האופנה הגדולים. אם בעבר שחררו המעצבים שתי קולקציות בשנה - אחת לעונת אביב-קיץ, והשנייה לסתיו-חורף, ושתי קולקציות נוספות למעצבי הוט קוטור, הרי שהיום תכתיבי השוק, ובהם קולקציות קרוז וקולקציות "פרה" לכל עונה, מובילות את המעצבים למרוץ עתיר לחצים במרדף כמעט בלתי אפשרי אחר הדבר הבא.

 

גוטייה, 62, שהיה מראשוני המעצבים שתירגמו את אופנת הרחוב למסלולי התצוגות בפריז, חתום על כמה מהקולקציות החתרניות והמצוטטות ביותר בהיסטוריה של עולם האופנה. הוא יצר למדונה את חזיית הקונוסים, העלה את ביורק על המסלול כאסקימוסית, הלביש את מיקי ממון וסטלה עמר אליס בבגדי חסידים, יצר לדנה אינטרנשיונל את שמלת הנוצות המפורסמת, והציב מודלים חדשים של יופי ואסתטיקה: החל מגברים נשיים, דרך טרנסג'נדרס, מגוון של מידות גוף ועושר של צבעים, חומרים ורעיונות, שוודאי נמשיך לראות בקולקציות ההוט קוטור בעיצובו.

 

 

מדונה במחוך קונוסים של ז'אן פול גוטייה (צילום: gettyimages)
מדונה במחוך קונוסים של ז'אן פול גוטייה (צילום: gettyimages)

 

 

ההודעה של גוטייה נחתה על שולחנה של תעשיית האופנה כמעט במקביל להודעה מטלטלת נוספת שהגיעה מכיוונו של מעצב גדול אחר. אתמול (ראשון) שודר הראיון הטלוויזיוני הראשון של ג'ון גליאנו בצרפת, מאז התפוצצה פרשת האנטישמיות של המעצב, אשר הובילה לפיטוריו מבית האופנה כריסטיאן דיור וכן מהקו הנושא את שמו. בתוכנית הראיונות Le SupplŽment (המוסף), סיפר גליאנו כי הוא רואה את עצמו חוזר אל תעשיית האופנה, וסיפר כי בימים אלו הוא חונך ארבעה סטודנטים לאופנה מבית הספר סנטרל סנט מרטינס בו למד, ובנוסף, החל לעבוד בחודש מאי כמנהל קריאטיבי לחברת הבשמים הרוסית L'Etoile. השבוע גם נודע כי עבודות של גליאנו יוצגו בתערוכת האופנה הבאה של המטרופוליטן במאי, אשר תיערך תחת הכותרת "לחישות סיניות: סיפורים מהמזרח באמנות, קולנוע ואופנה". יש להניח כי שילובו בתערוכה התקיים בסיועה של אנה ווינטור, עורכת הווג האמריקאי, שתומכת בגליאנו רבות מאחורי הקלעים.

 

כשנשאל האם הוא מתכוון לחזור אל התעשייה ממנה נבעט בבושת פנים לפני כשלוש שנים, אמר גליאנו: "אני עושה את דרכי צעד אחר צעד. הייתי שם, היה לי את כל זה ולא הייתי אדם מאושר. היום אני איש שמח". גליאנו דיבר גם על בן זוגו, אלקסיס רוש, שתמך בו מאוד בשנים האחרונות וציין כי הוא מקווה יום אחד לשבת ולהסביר הכול לברנאר ארנו, יו"ר תאגיד האופנה LVMH, החולש בין היתר על בית האופנה דיור. "למרות שאיבדתי הרבה, היום אני במקום אחר. עבדתי על עצמי רבות. תעשיית האופנה לא השתנתה בשנים שלא הייתי חלק ממנה, ועכשיו, כשאני חוזר אליה, אני מגלה כי דווקא נקודת המבט שלי היא זו שהשתנתה".