הצועדים בשדרות רוטשילד בתל אביב התקשו שלא להבחין בימים האחרונים בשלטי הענק שמקשטים את השדרה עם תצלומי דוגמניות בבגדי מעצבים ישראלים ולצדן מנות אוכל מעוצבות. אל תמהרו להסיק מסקנות, הן לא באמת אוכלות את המנות הללו. בכל זאת, דוגמניות. הפרויקט הוא יוזמה של אסנת סובח מחברת סילואט, המבקשת לקדם מעצבים מקומיים ולהצביע על אחד החיבורים הרותחים של העת האחרונה: אופנה ואוכל.

 

עוד בערוץ האופנה

 

סובח פנתה אל 27 מעצבי אופנה, ביניהם שמות מוכרים כששון קדם, דורית בר אור, אליאן סטולרו, רזיאלה גרשון ורונן חן, לצד שמות טריים כמו נטלי ספיר, גל אחירז וזוהר כלב, ובחרה מכל אחד מהם מערכת לבוש. בגדי המעצבים הועברו אל תשעה שפים נודעים, כמו חיים כהן, ישראל אהרוני, אביב משה, יוסי שטרית וויקטור גלוגר, שהתבקשו ליצור מנות בהשראתם. התוצאה אוגדה לכדי ספר, שטרם יצא להפצה מסחרית, ולתערוכת חוצות, שמוצגת בשדרה עד יום ראשון ה-9 במרץ.

 

אל תחום האוכל התוודעה סובח בילדותה, כמי שגדלה תחת סינרו של אביה, יליד צפת, דור שביעי בארץ, ושף לשעבר במלונות מלכת שבא, גני שולמית וכפר הנופש הצרפתי באשקלון. מהצד השני, ליוו את ילדותה של סובח זיכרונותיה של אימה, ניצולת השואה. "כפי שאתה מניח, אוכל היה נושא מרכזי בבית", אומרת סובח, שלדבריה חלמה לעשות את הפרויקט כבר לפני שש שנים, אך רק עכשיו התפנתה להפיק אותו כנדרש. העבודות המוצגות בספר ובתערוכה בין שני העולמות - אוכל ואופנה, אם כי הן לא נוצרו מתוך שיתוף פעולה בין הצדדים. השפים יצרו את המנות בהשראת הבגד המוגמר, ללא דיאלוג עם המעצב.

 

השף חיים כהן, למשל, יצר מנה של פסטה שחורה בהשראת שמלה עתירת בד ונטולת שרוולים של המעצב קדם ששון. "השמלה של קדם היא כמו חיבוק של תמנון, שכבות אינסופיות של בד שמונחות כמו צעיף פסטה שחורה על הגוף", מסביר כהן את האופן בו תרגם את ההשראה ששאב מהבגד. "הנפח של השמלה הזכיר לי יריעת פסטה ארוכה מאוד, שלתוכה הכנסתי דיו דיונון והערמתי להר של פסטה המזכיר לי קיפולי בד". עבודה מעניינת נוספת של כהן נעשתה בהשראת שמלת סריג ורודה של המעצבת אורלי גולן, שנראית כמו מרשמלו. כהן שיחק עם הצבעוניות והמרקם של השמלה ויצר טרטר אינטיאס שהוגש על מצע של רוטב ורוד. "לנגד עיני בלטו שני צבעים: ורוד ולבן", מבאר כהן. "הלבן מיד חיבר אותי לדג הטרטר, שהיה נקודת המוצא שלי למנה ואליו הצטרפו בהמשך שאר המרכיבים".

 

 

שי-לי ליפא למאוזנר. "הבחירה בדמות מוכרת מתחום האוכל, שמצליחה לשמור על מבנה גוף בריא וגם על מראה אלגנטי, היא בונוס עבורנו", אומר יהושוע מאוזנר (צילום: אלון שפרנסקי)
שי-לי ליפא למאוזנר. "הבחירה בדמות מוכרת מתחום האוכל, שמצליחה לשמור על מבנה גוף בריא וגם על מראה אלגנטי, היא בונוס עבורנו", אומר יהושוע מאוזנר (צילום: אלון שפרנסקי)

 

 

החיבור בין אופנה לאוכל אינו עניין חדש. מחוץ לישראל הושקו בעבר פרויקטים דומים, כאשר דוגמניות הצטלמו עם אוכל, או להבדיל, אשכרה העזו להכניס אותו לפה, ובמקביל, להשקות של בתי אופנה רבים מוזמן לעתים קרובות קייטרינג יצירתי שמבשל מנות ברוח המותג. בישראל הטרנד עדיין עושה את צעדיו הראשונים, אבל גם כאן כבר הצטברו לא מעט דוגמאות מעניינות לחיבור בין אופנה לקולינריה. לפני כשנה, למשל, התקיימה בגלריית החווה בחולון התערוכה "אם אין לחם, שיאכלו עוגות", אשר בחנה את היחסים בין קולינריה לעיצוב ולאמנות. בתערוכה נרקמו שיתופי פעולה בין שפים למעצבים, למשל החיבור בין השף ישראל אהרוני למעצב הנעליים עודד ארמה, שיצרו פרויקט משותף שיצר הקבלה בין מרקם הבצק למרקמים של עור.

  

פרויקט מעניין נוסף שרואה אור בימים אלו הוא בין מעצבת האופנה נעמה בצלאל והמעצבת הגרפית אפרת ליכטנשטט (לשעבר בעלת מותג האופנה ליכטנשטט) מבלוג האוכל "אז מה את עושה כל היום", שיצרו סדרת תמונות מעוררת תיאבון. בצלאל מספרת שאוכל ממלא את עולמה העיצובי, ובהדפסים של חלק מעיצוביה ניתן למצוא הדפסי פירות. בקולקציית החורף האחרונה שלה, למשל, הופיעו קרדיגנים עם הדפסי דובדבנים. "בתחילת התהליך נעמה ואני בחרנו מתוך הקולקציה שמלות ומעילים, ודיברנו על הרעיונות העיצוביים והאסתטיים המרכזיים בכל בגד, ואז פניתי לתכנן אילו מתכונים ומשקאות יתאימו לשפה החזותית והרעיונית", מסבירה ליכטנשטט. "שמלה דרמטית בצבעי שחור, לבן ואדום, למשל, קיבלה פירוש של טרייפל צבעוני עם פרי, שמסמל יותר מכל את החורף, ושמלה צהובה ומינימליסטית בגזרה נשית ובשילוב פפיון שחור, הפכה לערימת מקרונים עגולים ומוקפדים בטעם לימון ובמילוי שוקולד".

 

 

ישראל אהרוני. "אוכל ואופנה הם שני תחומים שניזונים מטרנדים" (צילום: ענבל מרמרי)
ישראל אהרוני. "אוכל ואופנה הם שני תחומים שניזונים מטרנדים" (צילום: ענבל מרמרי)

  

 

אבל עם כל הכבוד לפרויקטים הצבעוניים והנישתיים, את הפיכתו למגמה בוערת חייב הטרנד הנוכחי לתוכניות ריאליטי הבשלנים שמציפות את המסך. כל אחת מתורניות הפריים טיים הגדולות של ימים אלו, "מאסטר שף" ו"משחקי השף", מתהדרות במתמודד עם רקע מתחום האופנה: מעצב האופנה שי טובול, שלעת עתה ממשיך לשרוד בתחרות הקשה של מאסטר שף (בעבר היה זה מעצב האופנה אליהב ששון שישב על אותה משבצת ממש בתוכנית), והארט דיירקטור נדב אליהו, שזכה לכמה רגעי תהילה במשחקי השף.

 

וכשהגבולות בין שני העולמות מיטשטשים כל כך, יש לצפות שאושיות כאלה ואחרות יחצו את הקווים. כך, למשל, לאחרונה פורסם כי כוהנת הבישול שי-לי ליפא, 40, מתוכנית הבישול "הבית של שי-לי", נבחרה לשמש כפרזנטורית של חברת האופנה "מאוזנר", במהלך שמזכיר את הבחירה של מעצבת האופנה מאיה נגרי בשופטת מאסטר שף מיכל אנסקי כפרנזטורית של המותג שלה. "שי-לי מייצגת את האישה של היום", מסביר יהושוע מאוזנר, מייסד הרשת. "אישה המשלבת בין קריירה, אמהות, שגרת טיפוח וערכים המתקשרים עם המסר של הרשת: 'לבושה להצלחה'. הבחירה בדמות מוכרת מתחום האוכל, שמצליחה לשמור על מבנה גוף בריא וגם על מראה אלגנטי, היא בונוס עבורנו".

 

"אוכל ואופנה הם שני תחומים שניזונים מטרנדים", אומר השף ישראל אהרוני, אושיית אוכל טלוויזיונית ואייקון אופנה בפני עצמו. "בפועל, אין ביניהם הרבה מן המשותף, אבל נוטים לחבר אותם יחד בגלל צבעוניות והייפ". כיצד הוא מסביר את החיבור העכשווי בין התחומים? "אוכל מקבל היום פרסום אדיר בטלוויזיה, ואי אפשר להתעלם ממנו", הוא מסביר. "לכן כולם ממהרים לקפוץ על העגלה, ואנשי האופנה הם הראשונים לאמץ טרנדים".