לפני כחודשיים התייצב הזמר משה פרץ בערב הפתיחה של שבוע האופנה בחולון, בו גם העניק את פרס מעצב הגברים של השנה ליוסי קצב מהמותג Sketch. מי שעוקב אחר הופעותיו של הזמיר הים תיכוני, ודאי התרשם מהופעתו המצוחצחת בטקס: ז'קט קטיפה של דולצ'ה & גבאנה עם מטפחת לבנה שבצבצה מכיסו, חולצת פסים סולידית, חגורת עור קלועה, מכנסיים אפורים כהים ונעליים תואמות – שהפכו באחת את הסולידיות המאוסה של פרץ מודל 2012, במראה גברי וסקסי. על הלוק הזה ועל עוד רבים אחרים אחראי הסטייליסט מיכה טרנובסקי, שאת עבודתו אתם מכירים גם מהופעותיהם של סלבס כמו אורנה בנאי, עדן הראל, רן דנקר, ירון ברובינסקי, עודד מנשה ומאיה בצלאל. בשלב השידורים החיים של האקס פקטור, תוכלו להתרשם מהלוקים שהוא יבנה לפרץ פעמיים בשבוע. "המטרה היא להוציא אותו חתיך - והוא חתיך", אומר טרנובסקי בחיוך ערמומי משהו.

 

עוד בערוץ האופנה

 

טרנובסקי בן ה-32 הוא יצור כלאיים בתעשיית הסטיילינג המקומית. הוא אומנם מלביש כמה מהכוכבים הגדולים בארץ, אבל את עיקר זמנו הוא מבלה בקניינות ללקוחות פרטיים ואנונימיים יותר – חלקם הגדול נשות עסקים מהאלפיון העליון ונשות אוליגרכים. הן משלמות לו כדי שילביש אותן, ירכיב להן מלתחה מפוצצת במותגי על, ובעיקר כדי שישמור על מערכת היחסים המקצועית ביניהם באופן דיסקרטי. הרי אף אחד לא צריך לדעת שאשת העסקים, נקרא לה א', לא מסוגלת לדאוג למלבושיה בעצמה. בראיון נרחב ל-Xnet הוא מוכן לספר כיצד פועלת תעשיית הסטיילינג האישית לשכבת הקצפת הזו, המורכבת מנשים שיש להן יותר כסף מסגנון. "אני עובד עם לקוחות מרוסיה, גרוזיה, אנגליה, בלגיה וישראל. משפחות גדולות", הוא מספר. "בארץ יש קהל מאוד עשיר באשדוד, שיודע לעשות חיים וליהנות מהכסף שלו. חלק ממנו הן נשים מאוד מוכרות במגזר העסקי בישראל, וחלקן נשות אוליגרכים בשנות ה-40 לחייהן. ומה שצריך - אני שם. בלי שעות, בלי חיים. אם תשאל אותי אם יש לי חיים אישיים, התשובה שלילית. רק עבודה ומשפחה".

 

זה מתחיל בפגישה אישית בינו לבין הלקוחה (או במקרים מסוימים גם לקוחות גברים), בו הוא מנסה להבין את טעמה האישי, סגנון החיים, הלבוש, המעצבים שהיא אוהבת ואלה שפחות, וגם את מגבלות הגוף. מגבלות של כסף אין במשוואה הזאת. בהמשך הם ייצאו לשופינג בפריז, לונדון ומוסקבה. לפעמים גם בכיכר המדינה או אצל חייטים מקומיים כמו שלומי ענתבי. רשימת המותגים האהובה על הלקוחות בז'אנר מצומצמת, ובחמישייה הפותחת שלה ניצבים פראדה, מיו מיו, גוצ'י, סאן לורן פריז וכריסטיאן לובוטן - שמות שנובורישיות אוהבות להתהדר בהם. לדבריו, מכיוון שבבוטיקי היוקרה של כיכר המדינה עובדים בחלוקה לשתי עונות, חורף וקיץ, בעוד שבמוסקבה עובדים על פי ארבע עונות השנה, מחירי המותגים במוסקבה זולים יותר.

 

 

גוצ'י. "בארץ יש קהל מאוד עשיר באשדוד, שיודע לעשות חיים וליהנות מהכסף שלו"
גוצ'י. "בארץ יש קהל מאוד עשיר באשדוד, שיודע לעשות חיים וליהנות מהכסף שלו"

 

 

זאת, בניגוד גמור למה שטוענות בוטיקאיות ותיקות בכיכר, כמו הלגה גוטסדינר-קוק מ"הלגה עיצובים", סילביה שוורצמן מ"אניגמה" וניקול ראידמן מ"מדאם דה פומפדור", שסיפרו בראיונות כי הלקוחות הרוסים מגיעים לרכוש בישראל כי כאן זול יותר. "מחירו של תיק של פראדה במוסקבה יהיה זול יותר מתיק של פראדה בכיכר המדינה", מסביר טרנובסקי. "הסיבה היא שלישראל לא מגיעים התיקים הכי חדשים של המותגים באותו זמן שהם יוצאים במוסקבה או פריז. ייקח חודשיים עד שהוא יגיע לישראל, ובאותו הזמן אתה כבר יכול לקבל עליו מחיר טוב יותר בחו"ל. אני חי את עולם היוקרה, אני מסתובב, אני רואה מה קורה בבוטיקים. תיק חדש של גוצ'י לא מגיע ישר לארץ. אלא אם נסעת, קנית אותו בחו"ל והבאת אותו לכאן".

 

אבל אם אתה נכנס לגוצ'י בתחילת עונה, אתה רואה פחות או יותר דברים זהים למה שנראה על המסלולים, לפחות בחלק מן האביזרים.

"ראית פעם חפיפה בין גוצ'י בארץ לחו"ל? זיהית את אותם דברים בהפרש של חודש? אולי של הדגמים הקלאסיים שיש כל עונה. מה שיש היום בגוצ'י בארץ, זה לא הדבר הכי עכשווי שיש. אם תחפש את הטרנד העכשווי, תיק מהתצוגה, קשה לי להאמין שתמצא אותו בארץ. אם כן - אז אולי פריט אחד על הבובה. וגוצ'י הוא רק דוגמה אחת".

 

מה בנוגע למעצבים ישראלים כמו ליאורה טרגן, דורית בר אור?

"הלקוחות שלי לא מתחברות לגלביות ולמטבעות. מטבעות זה בבנק, לא כתכשיט בבגד".

 

ימי העבודה בחו"ל מתבצעים לרוב על פני יום עד ארבעה ימים. יום לפני הראיון הוא שב מ-24 שעות בלונדון עם לקוחה פרטית. חבריו מספרים כי נסיעותיו התכופות נעשות לעיתים בהפתעה ובתדירות שלא מאפשרת להם לדעת היכן הוא נמצא. "זה אולי נראה זוהר", הוא אומר, "אבל ארבעה ימים של קניות נטו זה קשה מאוד. בסופו של דבר זה ביזנס, וצריך המון אנרגיות, סבלנות, כוח, יש המון ויתורים. ולפעמים גם הלקוחה מצרפת מביאה חברה טובה או את הבעל".

 

למה הבעל מצטרף?

"אני תמיד בסוג של מבחן. והבעל בנקודת תצפית מהצד. בכל זאת, גבר זר מסתובב עם אשתו וזה לא תמיד נוח. לפעמים מתלווה לנסיעה עוזר אישי. ונהג. ומאבטח. ולפעמים גם עשרה מאבטחים מהצד. וחוץ מזה, מי ישלם? לפעמים הקניות נעשות כולן במזומן, ומישהו צריך לסחוב את כל המזומנים. יש לקוחות שעובדים רק על מזומן. לא לכולם יש כרטיסי אשראי".

 

אז יש את הז'אנר הזה של לקוחות, שלא ניכנס כרגע לעסקיו. אתה מלווה גם לקוחות ששייכים לז'אנר ה"אולד מאני"?

"גם וגם. ההבדל המרכזי ביניהם הוא שיש מי שמבקשים הנחה ויש אלה שלא יבקשו".

 

טרנובסקי בן ה-32 נולד באזור וגדל בחולון, והוא בן להורים ממוצא רוסי, שעלו לישראל בשנות ה-70. במשך תקופה ארוכה היו הוריו הבעלים של המסעדה הרוסית ומועדון הלילה המיתולוגי ביפו "זינגרלה". "בתור ילד הייתי יושב על המיטה של ההורים שלי בערב ורואה איך אימא שלי מתארגנת לצאת מהבית. שם לדעתי התחיל הכול", הוא נזכר. בגיל 14 כבר החל לעבוד כמוכר בסניף חברת פוקס בדיזנגוף סנטר. בצבא שירת כעוזר שליש בחיל האוויר בבסיס שדה דב בתל אביב, ובמקביל החל לעבוד כמוכר בסניף זארה בתל אביב, עד שהתקדם לתפקיד סגן מנהל הסניף. במסגרת תפקידו עבד בצמוד לסטייליסטים הרבים, הפוקדים את הרשת בתדירות גבוהה ומשאילים פריטים לצילומים או רוכשים עבור לקוחותיהם. במקביל גם שהה תקופה ארוכה במנהטן, שם ניהל חנות בגדים בסוהו. "בסמיכות לבוטיק בניו יורק התגוררה רוסייה עשירה שהיתה רוכשת אצלי", הוא מספר. "מדי פעם גם היינו יוצאים לסיבובי שופינג ואחר כך הייתי מגיע אליה הביתה ומסדר לה את הבגדים לפי סטים. לקח לי המון שנים להבין ששם החלה עבודת הסטיילינג שלי".

 

 

אורנה בנאי. "התחלנו לעבוד לפני שהיא יצאה מהארון וליוויתי אותה בתהליך" (צילום: רפי דלויה)
אורנה בנאי. "התחלנו לעבוד לפני שהיא יצאה מהארון וליוויתי אותה בתהליך" (צילום: רפי דלויה)

 

 

לפני שבע שנים עזב את זארה והחל לעבוד כסטייליסט. תחילה עבד בטלוויזיה (גיא פינס) ויצר קצת הפקות לעיתונים, ורק בהמשך השתחל לנישה של סטיילינג אישי לידוענים וללקוחות פרטיים. לאחרונה החל לעבוד גם כקניין של בוטיק האאוטלט "לה בוטגה" שברשפון. "הבנתי שאני מגיע לסטיילינג ממקום אישי. אני יודע מה הצדדים החזקים והחלשים שלי", הוא אומר. "אני לא טוב בלהוציא אותך ביזארי או לקחת טי שירט ולהפוך אותה לבנדנה על הראש. אני טוב בלהפוך אותך ליפה". בין לקוחותיו, כאמור, אורנה בנאי, משה פרץ ורן דנקר. "העבודה עם אורנה היא המדהימה מכול. השינוי איתה היה הכי מטורף, כי התחלנו לעבוד לפני שהיא יצאה מהארון וליוויתי אותה בתהליך", הוא מגלה. "היא הגיעה אלי בלוק גברי שלא התחברתי אליו. הדבר הראשון שאמרתי לה זה: אין מכנסיים חצי שנה, רק שמלות וחצאיות. רציתי שהיא תתחבר לצד הנשי שלה. אם תעקוב אחרי הצילומים שלה, תראה שהיא רכה יותר, לובשת שמלות, ואם זה מכנסיים, אז בגזרה צרה, מחמיאה וגבוהה, עם עקבים ואיפור. היא לא היתה רגילה לזה קודם".

 

למה בעצם החליטה אורנה בנאי לפנות אליך?

"הסיבה האמיתית היא כי אין לה עצבים ללכת ולעשות שופינג. זה לא שהיא הרגישה שהיא צריכה שינוי, היא פשוט רצתה נטו בגדים. ראית אותה השבוע אצל דן שילון? סופר נשית. למישהי כמוה ששנים היתה מזוהה עם לוק גברי וקשה, ופתאום מגיעה עם אמירה נשית ורכה - השינוי בולט לעין".

 

איזה שינוי אתה רוצה לעשות למשה פרץ?

"אני חושב שהאופי שלו הוא סופר קלאסי. בלי נצנצים כמו הזמרים המזרחיים האחרים".

 

אפשר להתווכח על זה. כמו גם על העבודה שאתה עושה לעדן הראל. יש אצלה לא מעט טעויות אופנתיות.

"החיבור עם עדן הוא מדהים, והיא הלקוחה הכי ותיקה שלי. צריך לזכור שהיא אם לארבעה ילדים, פול טיים ג'וב. היא כבר לא בת 20, כבר לא בלונדון מתנשקת עם בונו על מכוניות. יש לה בעל וחיי משפחה, וכאימא לילד בן 10 ותינוקת בת חצי שנה, יש לה מחויבות אחרת לגמרי. לפעמים היא רוצה לקחת את הלוק לאקסטרים, אבל אני מייעץ לה לקחת אוויר. כי כשאת אימא לילד בן 10, את צריכה לשמור על איפוק וצניעות מסוימת. יש סקסיות בצניעות".

 

 

מיכה טרנובסקי. "לפעמים מתלווה לנסיעה עוזר אישי. ונהג. ומאבטח. ולפעמים גם עשרה מאבטחים מהצד" (צילום: זהר שטרית)
מיכה טרנובסקי. "לפעמים מתלווה לנסיעה עוזר אישי. ונהג. ומאבטח. ולפעמים גם עשרה מאבטחים מהצד" (צילום: זהר שטרית)

 

 

אתה מלביש גם את איה קרמרמן בתוכנית היומית "מאמא לנד", שקיבלה מחמאות על המראה שלה בעיתונות.

"מאוד שימח אותי לקרוא את זה. אני מלביש אותה בהמון סבלנות. אנחנו מחפשים דברים קלאסיים בבגד ומפגיזים בכיסויי ראש מנומרים או משובצים. משהו עם נוכחות. כי אם הבגד קלאסי, היא צריכה משהו שיוציא את האש שבה. אחרי זה יש צעקות מהבעל שזה יפה מדי וסקסי מדי - אבל בשורה התחתונה, כנראה שעשינו משהו טוב".

 

מי לדעתך מתלבשת הכי טוב בארץ?

"אין מישהי שאני רואה ואומר שהיא מתלבשת מדהים".

 

בר רפאלי?

"יש לוקים שאני אוהב יותר, ויש כאלה שאני לא אוהב בכלל. אני מת על הקז'ואל שלה, עם מכנסי הג'ינס והחולצות המשבצות. היא לא רואה אף אחת ממטר בלוק הזה. אבל כשזה מגיע לשמלות ערב, היא נראית מבוגרת. כל השמלות פייטים הארוכות - זה פשוט מגעיל. הג'ינס מוציא ממנה סקסיות שאי אפשר לתאר, בעוד ששמלות הערב שאמורות להפגין סקסיות, דווקא מכבות אותה".

 

שרי אריסון?

"חייבת עזרה בדחיפות. היא לא יודעת להחזיק בגד, יפה ככל שיהיה. יש נשים שיודעות להחזיק שמלה מכוערת, שהכריזמה והאקססוריז מחפים על זה. זה לא המקרה כאן".

 

הגברת הראשונה, שרה נתניהו?

"אין לי משהו טוב להגיד. העזרה שהיא מקבלת לא מספיק מקצועית. הגברת הראשונה של ישראל צריכה להיות סולידית, צנועה, ולהבין באופי שלה את השמלה או החליפה ולהקרין אותה החוצה. זה יכול להיות גם מכנסיים שחורים וחולצה לבנה. ברגע שהאטיטיוד תואם את הבגד, זה עובד יחד. ברגע שזה מתנדנד - כל הלוק מתנדנד".

 

 

שרה נתניהו. "העזרה שהיא מקבלת לא מספיק מקצועית" (צילום: אלכס קולומויסקי)
שרה נתניהו. "העזרה שהיא מקבלת לא מספיק מקצועית" (צילום: אלכס קולומויסקי)

 

 

למרות שטרנובסקי נראה כמי שנהנה מהג'וב הנוכחי שלו, הוא לא רואה את עצמו עובד בסטיילינג עוד שנים רבות, אלא מנסה להתקדם לתפקיד גדול יותר באופנה. "אני מגיע ממקום של עבודה קשה", הוא אומר. "אני עובד כדי להתפרנס ולהתקדם בחיים. אצלי בגנים אין את הגישה של הכול בסדר. אתה צריך לדאוג שיהיה בסדר. אלוהים גדול, אבל הוא לא כל יכול". עד אז הוא משתדל לאזן את חייו, ולאפס מחדש את הפרופורציות שהשתבשו אצלו, בין החברים מחולון ללקוחות ששופכים לידיו סכומי עתק עבור בגדים. "בשורה התחתונה, כסף משבש את החיים", הוא מודה. "קנה המידה שלי השתנה לגמרי. קשה לאתגר ולסקרן אותי. אני תמיד מזכיר לעצמי שהחיים האמיתיים זה לא החיים שלהם. ואני סוג של חי אתה החיים שלהם, כן. אני נוסע לחו"ל עם הלקוחות שלי, מסתובב איתם, מבלה איתם ומבזבז. אני ב-90 אחוז נמצא בחיים שהם לא שלי. וגם נושא הכסף פתאום נראה לך נזיל. הייתי טס ליום עבודה וחוזר עם בגדים של דיסקוורד ב-5,000 אירו. ולא תמיד עשיתי את הסכום הזה, אבל כשאתה רואה איך הכסף של הלקוח שלך נוזל, אז גם אתה מוציא. רק אחרי שבועיים אתה מבין שאתה צריך לשלם את זה".

 

מה ההורים שלך אומרים על זה?

"שאני חי בסרט. ושאני צריך להתבגר"