המאבק הציבורי נגד אפליית נשים גדולות בעולם האופנה רושם עוד שער, תרתי משמע. על המוקד: גיליון נובמבר החדש של מגזין "אל" האמריקאי, המציג על שערו את השחקנית המצליחה מליסה מקארת'י ("מייק ומולי", "מסיבת רווקות"), כחלק מהגיליון השנתי המוקדש לנשים הנכונות בהוליווד. התמונה המדוברת היא חלק מסדרה של שערים שונים, שבכל אחד מהם מוצגת כוכבת אחרת.

 

עוד בערוץ האופנה

 

מקארת'י בת ה-43 נראית בתמונה כשהיא עטופה במעיל אפור ורחב מבית מרינה רינלדי, לפי מיטב הטרנדים לחורף. עם זאת, כאשר נחשף השער לראשונה לפני כשבוע הוא עורר תגובות נזעמות שלא התרשמו כלל מהרלוונטיות האופנתית של המעיל. המבקרים הצביעו מיד על כך שלעומת מקארת'י, יתר המצולמות בפרויקט – הכולל, בין היתר, את השחקניות ריס ווית'רספון בשמלה צמודה של ורסאצ'ה ושיילין וודלי בבגד ים שחור וספורטיבי – זכו לסטיילינג מחטב ומבליט גזרה. דווקא מקארת'י גדולת המידות כוסתה במעיל שק עצום, שלדברי האתר Slate "יכול להסתיר תחתיו גם את בן זוגה של מקארת'י לתוכנית 'מייק ומולי', בילי גרדל".

 

"שיערה של מקארת'י מכסה לפחות רבע מפניה היפהפיות, וכשידיה טמונות היטב בכיסי המעיל העצום, פיסת העור היחידה שנחשפת בצילום היא המשולש שבין קפלי המעיל לשוקיים", המשיכה מבקרת התרבות של Slate, ג'ון תומס. "ייתכן שהצלם תומאס וויטסייד מסוגל לצלם אך ורק דוגמניות כחושות, כי ברור שלא היה לו שמץ של מושג איך להחמיא לקימורים של מקארת'י".

  

בעקבות הזעם בתקשורת, פרסם אמש מגזין "אל" תגובה המנסה להגן על הבחירות הסגנונות והאמנותיות שננקטו בצילומי השער. "בכל אחד מהצילומים שלנו, הסטייליסטים עובדים בצמוד לכוכבים על מנת למצוא בדיוק את הלוק איתו הם ירגישו בנוח", טען המגזין, "והצילום הנוכחי לא היה שונה מהם. מליסה אהבה את המראה, והיא נראית פשוט משגעת על השער שלנו. אנחנו גאים לכבד אותה כאחת הנשים הנכונות בהוליווד על גבי השער שלנו".

 

 

מליסה מקארת'י. "אנחנו גאים לכבד אותה כאחת הנשים הנכונות בהוליווד על גבי השער שלנו", נמסר מ"אל" (צילום: gettyimages)
מליסה מקארת'י. "אנחנו גאים לכבד אותה כאחת הנשים הנכונות בהוליווד על גבי השער שלנו", נמסר מ"אל" (צילום: gettyimages)

  

 

זו לא הפעם הראשונה שבה תמונה של אישה גדולת ממדים על שער של מגזין אופנה זוכה לביקורת ציבורית. בעבר כבר סערו הרוחות סביב תמונה של הזמרת אדל על שערו של "ווג" האמריקאי ב-2012, כשפניה מצומקות מפוטושופ ומוטות קדימה, וגופה מוסווה ברקע. אדל זכתה לטיפול דומה גם על שער "ווג" הבריטי ב-2011, אז הוצגה בקלוז-אפ קיצוני כל כך, שאפילו צווארה לא הופיע בתמונה.

 

 

הגיליון לא הופץ לדוכנים. אוקטביה ספנסר על שער "אל" ב-2012
הגיליון לא הופץ לדוכנים. אוקטביה ספנסר על שער "אל" ב-2012

 

 

גם מגזין "אל" עצמו כבר נמצא על הכוונת של המבקרים את היחס לנשים גדולות בתעשייה. בשנת 2010 הופיעה על שערו השחקנית גבורי סידיבי ("פרשס") בתקריב פנים בלבד; ובשנת 2012 היתה זו זוכת פרס האוסקר אוקטביה ספנסר ("העזרה"), שצולמה בקלוז-אפ כחלק מפרויקט הכוכבות ההוליוודיות הנכונות. למרות שגם במקרים אלו טען המגזין כי מדובר בבחירות אמנותיות בלבד, השער עם ספנסר שוחרר רק למנויי המגזין ואף לא זכה להגיע לדוכני העיתונים. בעקבות כך, נכתב אז בעיתון "הפינגטון פוסט" כי "צילום הקלוז-אפ של ספנסר, בו מוצג חלק קטן ביותר מגופה של הכוכבת, בהחלט מיישר קו עם הבחירות של מגזיני האופנה שראינו בעבר בבואם לטפל בנשים בעלות קימורים".

 

 

בגלל הלידה? פנלופה קרוז על שער "אל"
בגלל הלידה? פנלופה קרוז על שער "אל"

 

 

כנגד טענות אלו, הפרויקט הנוכחי של "אל" רשם הפעם שער נוסף שבו מופיע קלוז-אפ בלבד, הפעם של השחקנית קטנת הגוף פנלופה קרוז. האם זו הוכחה לצדקת המגזין כי לא מדובר בבחירות מגמתיות אלא בצירוף מקרים בלבד, או שמא העובדה כי קרוז צולמה זמן קצר בלבד לאחר לידה היא זו שהובילה את המגזין להתמקד בפניה ולא בגופה?