נבחר הצוות שייצג את ישראל בביאנלה לאדריכלות בוונציה, שתיערך ב-2014. ההצעה הזוכה היא של האדריכל אורי שלום, האוצר ד"ר רועי ברנד, האמנית ומעצבת הפנים קרן יעלה גולן והאדריכלית עידית קופסקי, שנבחרו מתוך 30 הצעות. הכותרת שהעניקו לתערוכה שלהם היא - CTRL+P"מחיקה והדפסה במרחב הישראלי 1914-2014". טרם גובש העיצוב הסופי של התערוכה, ובינתיים עמלים חברי הצוות על איסוף דימויים ורעיונות שיוצגו לאחר שיתקבל התקציב הסופי (שיכתיב את עיצוב התערוכה).

 

כשהאדריכל ההולנדי רם קולהאס, אוצר הביאנלה הבאה, הכריז על הנושא שלה – "יסודות", Fundementals – לפני כחצי שנה, הוא הסביר ש"אנחנו רוצים להתבונן במבט מחודש על הרכיבים הבסיסיים של האדריכלות, שכל אדריכל עושה בהם שימוש בכל מקום ובכל זמן, כדי לגלות משהו חדש על אדריכלות".

 

רם קולהאס, בעלי המשרד הבינלאומי OMA ואוצר הביאנלה ב-2014 (צילום: cc,Rodrigo Fernandez)
רם קולהאס, בעלי המשרד הבינלאומי OMA ואוצר הביאנלה ב-2014 (צילום: cc,Rodrigo Fernandez)

קולהאס התכוון לכך שהאדריכלות הפכה למעשה גלובלי, משוכפל ונטול הקשר. במלים אחרות, העשייה האדריכלית העכשווית שמתרחשת בסין מתרחשת גם בארצות הברית, או בישראל. ברנד מסביר שהנושא שקולהאס הכתיב מתאים מאוד למרחב המקומי: "בפעם הראשונה בביאנלה יש אוצר שמבקש תימה, שלפיה כל הביתנים יעבדו באותו אופן, כשהוא מבקש להתייחס לסוגייה של הטמעת המודרניזם על 100 שנות מודרניזם. מה שבעצם קולהאס מבקש לומר זה שכל התקופות האלו מיצו את עצמן – הפוסט-מודרניזם והמודרניזם".

 

 

אורי שלום סבור ש"מדינת ישראל מלאה בתוצרי הציונות, שרצתה לפזר את האוכלוסייה". לדבריו, פני הארץ מלאים ב"מרחבים גנריים שהם חצי-פרוור, חצי-עיר", והם שיעמדו במרכז התערוכה הישראלית. לדבריו, בישראל עסוקים בהליך מתמיד של מחיקה, בנייה והדפסה מחדש. "אין ראייה של קונטקסט, של מקום שהיה בו משהו, לטבע, לאנשים - כל הזמן מתייחסים למרחב כאילו הוא היה נקי, כאלו הוא טאבולה-ראסה". ביטוי לתפישה הזו נמצא בעודף תוכניות מתאר, עודף פיקוח (קונטרול) ו-over planning (עודף תכנון), וגם הסוגיות האלה יהיו נושאים מרכזיים בעבודת הצוות.

 

בראש צוות השופטים עמדה אדריכלית הנוף יעל מוריה, ולצידה האדריכלים ארז אלה ודן הנדל (שייצגו את ישראל בביאנלה 2012), פרופ׳ אדריכלית אלונה נצן שפטן מהטכניון, אדריכל העיר ירושלים עופר מנור, והאדריכל הלל שוקן. מתוך נימוקיהם: "נושא הפרוור / עיר הוא תופעה אדריכלית עכשווית ומעניינת בשיח הבינלאומי המקבל ביטוי בעל מאפיינים מובהקים במרחב הישראלי. הנושא עונה על פנייתו של אוצר הביאנלה (...) התפיסה האוצרתית שהציגו הזוכים משלבת בין אמצעי מדיה שונים, המאפשרת לייצג הן את המרחב הארכיטקטוני והן את מרקם החיים שמרחבים אלה מייצרים". לדעתם של חברי ועדת השיפוט, צוות האוצרים הנבחר מציג כישורים מגוונים בתחומי הפרקטיקה והמחקר האדריכלי, וכן בתחומי האוצרות והאמנות, וכך הם יוכלו לגבש תערוכה מרתקת.

 

מי הם חברי הצוות הנבחר לביאנלה

 

ד"ר רועי ברנד הוא מרצה לפילוסופיה בבית הספר לתארים מתקדמים של בצלאל. הקים ואצר את "יפו 23”, מרכז לתרבות ולאמנות בלב ירושלים.

 

אדריכל אורי שלום הוא חבר הסגל האקדמי במחלקה לארכיטקטורה בבצלאל, ירושלים, ומרכז את שנה ב' במחלקה. בעל משרד האדריכלים "סטביליטי סטודיו". תיכנן את מלון שטיבל בתל אביב, חידש ומיחזר שתי טחנות קמח בדרום העיר.

 

קרן יעלה גולן היא אמנית וידאו, צילום ופרפורמנס, מרצה על עיצוב, אדריכלות ואמנות עכשווית במכון הטכנולוגי חולון. בעלת תואר ראשון בעיצוב פנים מהמכללה למינהל ותואר שני באמנות מה-School Of Visual Arts בניו יורק. הציגה תערוכות יחיד בגלריית החדר, במוזיאון ינקו דאדא ובבית האמנים בתל אביב.

 

אדריכלית עידית קופסקי היא בוגרת בצלאל 2011, שמתמחה בשיתופי פעולה בין אדריכלים לאמנים. השתתפה בתוכניות שהות ביפן בסטודיו של האדריכל והאמן ג'וניה אישיגאמי, ולאחר מכן במשרד האדריכלים SANAA (שמתכנן את קמפוס בצלאל במגרש הרוסים).