היום אפילו הנוסטלגיה לימי דיזנגוף העליזים כבר הפכה לנוסטלגית. כרגע הגעגועים למתחם אופנתי שבו הכול קורה שייכים לרחוב שינקין, שאחרי השיפוץ שעבר לאחרונה ירד סופית מגדולתו והפך לעוד מתחם קניות שאפשר לקרוא לו ז"ל. העדכניים יותר שבינינו שומרים את ההספדים למתחם צעיר אפילו יותר – גן החשמל, שהוכרז לפני כעשור כאזור החם עבור מעצבים מקומיים וייחודיים, ומאז מאכלס בעיקר חנויות ריקות.

 

תחלופה של רחובות לוהטים היא לא עניין חדש בישראל, הרי הוותיקים שבינינו ידעו לספר שעוד לפני שאנשים הזדנגפו, הם הלכו לראות ולהיראות ברחוב אלנבי. אחר כך עלה לגדולה רחוב בן יהודה, בו היה אפשר למצוא את הפריט הכי לוהט (תרתי משמע) באופנה – פרוות. אבל משהו בכל זאת השתנה בתרבות הצריכה – אם פעם מתחם קניות היה שומר על פופולאריות במשך עשרות שנים, הרי שהיום עוברים הקונים לאזור הלוהט הבא אחרי חודשים ספורים בלבד. בינתיים, יותר ויותר חנויות תולות על דלתן שלטים עם מילות פרידה.

 

עוד בערוץ האופנה

 

יש הרבה גורמים שאפשר להאשים בתופעה הזו: ציידי נדל"ן הממהרים לרכוש בזול, להכריז על טרנד ולמכור ביוקר; קניוני הענק שמציעים חוויית קניות ממוזגת; ובשנים האחרונות גם אתרי המכירות אונליין, המאפשרים לעשות שופינג מהנוחות של הספה הביתית מבלי להפסיד אף שנייה מערוץ 20. בתוך כל אלה, מעצבים צעירים המחפשים לפרוץ ולהגיע לקהלים חדשים נשארים הרחק מאחור.

 

אבל לא הכול מייאש בממלכת הקניות: באופן מפתיע, נחלצו לעזרתם של המעצבים הצעירים דווקא העיריות והיזמים הפרטיים, אשר זיהו את הפוטנציאל האדיר והרימו פרויקטים שמאירים על תעשיית האופנה המקומית באור של תקווה. לפני שבועות ספורים השיקה עיריית חיפה את מתחם 21 בעיר התחתית, ובו חללים המיועדים למעצבים וליוצרים צעירים. מיזם זה מצטרף אל שניים דומים שכבר פועלים – מתחם המעצבים בירושלים וטרמינל המעצבים בבת ים. שלושת הפרויקטים מצביעים על מגמה חדשה, הנותנת מקום למעצבים בתחילת הדרך.

 

יצאנו לסיבוב כדי להכיר את המתחמים מקרוב ולשמוע מהיזמים שהקימו אותם ומהמעצבים הפועלים בתוכם. במהלך הסיור גילינו חדוות יצירה, שיתופיות, חזון ותוכניות ורודות לעתיד. האם זה יספיק כדי להביא לקוחות? יכול מאוד להיות שלא, אבל כולנו תקווה שאולי בכל זאת משהו בתרבות הצריכה ישתנה, ושאנשים יעדיפו, ולו רק מדי פעם, לזנוח את הקניונים המהירים לטובת יחס אישי ועיצוב מקורי כחול-לבן.

 

 

מתחם 21 בעיר התחתית בחיפה (צילום: צבי רוגר )
מתחם 21 בעיר התחתית בחיפה (צילום: צבי רוגר )

 

 

מתחם 21

 

המתחם: עיריית חיפה השיקה לאחרונה רובע אמנים ומעצבים בלב העיר התחתית, הכולל 33 חללים שמאוכלסים על ידי יוצרים צעירים מתחומים כמו עיצוב אופנה, תכשיטנות, אמנות ומוזיקה. בראש ובראשונה מיועדים החללים לשמש כסטודיו לעבודה, אבל מי שמעוניין יכול להשתמש בהם גם כנקודת מכירה. בצד זה, מציע המתחם מסעדות, בתי קפה ופאבים, כך שהוא לא מיועד רק לשופינג, אלא לחוויית בילוי כוללת. למעשה, היה כבר מי שכינה אותו "נווה צדק של הצפון"."מתחם 21 נולד משני טעמים", מספר צחי טרנו, ראש אגף דוברות עיריית חיפה. "הראשון הוא הבנה שצריך להכניס תוכן שונה וייחודי לחיפה ולמטרופולין הצפוני שלא היה קיים עד היום. אנחנו לא יכולים ללכת ולהתמודד עם קניונים ולהחזיר אנשים לרחובות, אם לא נכניס תוכן אחר וייחודי למתחם. והטעם השני הוא לנהל את הרחובות בצורה דומה לאיך שמנהלים קניון. הנכסים הם של אנשים פרטיים, אך דרך התמהיל שאנחנו מנהיגים יש אפשרות לשלוט במתחם באופן אחיד".

הדיל: לכל המעצבים הפועלים במתחם יש חוזה קבוע מול העירייה לשנה וחצי-שנתיים. אחר כך יש אופציה להמשיך לשנתיים נוספות עם בעלי הנכס הפרטיים. בשנים הראשונות המעצבים לא משלמים דמי שכירות, אך משלמים חשבונות ואת עלות השיפוצים.

בין המעצבים: אסף אמדורסקי ומיכה שטרית עובדים בחללים על אלבומים חדשים; מותג הנעליים אחת אחת העתיק לשם את פעילות הסטודיו, וגם מותג התיקים הצעיר one duo; המעצבת אורלי רודריג מהמותג la robe bleue היתה בין החלוצות במתחם; והמעצבת הצעירה בוגרת ויצו חיפה נירית דמרי, פתחה שם חנות ובה קולקציית גברים מוצלחת.

מדווחים מהשטח: "הציעו לנו להצטרף למתחם לפני כשנה", מספרת אלמוג וייס מהמותג אחת אחת. "אני מרגישה שהגענו עם כוח למתחם מקורי, שבו תמהיל מרענן של אמנות, עיצוב ותרבות. היתה לנו קבלת פנים מדהימה. חלל חינמי לשנתיים, הרבה הטבות, פרסום ועוד. בכל שנותיי בתל אביב לא זכיתי ליחס כזה".

כתובת: העיר התחתית, חיפה.

 

 

בטרמינל עיצוב בת ים: בגדי ילדות של שרית לולאי למותג נוקילה  (צילום: עדי שאנס)
בטרמינל עיצוב בת ים: בגדי ילדות של שרית לולאי למותג נוקילה (צילום: עדי שאנס)

 

 

טרמינל עיצוב

 

המתחם: מיזם של עמותת לצאת מהקופסה ועיריית בת ים, שבמסגרתו חולק בניין שלם (שנתרם לעירייה על ידי חברת קסטרו) למספר חללים למעצבים צעירים. כרגע מדובר על אזורי סטודיו שמיועדים לעבודה, אך בתיאום מראש ניתן גם לרכוש מהמעצבים במקום ועל הדרך להיחשף לחלל המשופץ.

"זיהינו את נקודת התורפה של המעצבים ועליה אנחנו שמים דגש", מספר לירון הרשקוביץ, מנהל העמותה. "אנחנו קודם כל מנסים לייצר להם מקום עבודה שקט ונוח. מקום שיבואו לעבוד בבוקר". עוד מספר הרשקוביץ כי "החזון שלנו זה לפתח מודל של טרמינלים דומים ברחבי הארץ, בעיקר בפריפריות, ולהתפתח כמודל המקשר אחד עם השני. המטרה שלנו להביא את העיצוב לכולם".

הדיל: מתוך מאות פניות, נבחרו 11 מעצבים מתחומים שונים אשר חתמו חוזה לשנה, שבסופה יפנו את המקום לטובת מעצבים צעירים אחרים. לרשות כל אחד מהם עומד סטודיו בגודל של 30 מ"ר, וכן ליווי מקצועי ועסקי מטעם העמותה. בתמורה, משלם כל מעצב 1,000 שקל בחודש ותורם שש שעות שבועיות לקהילה.

בין המעצבים: בתחום האופנה והטקסטיל פועלים במתחם שלושה מעצבים: שרית לולאי למותג נוקילה לבגדי ילדות ומוצרי טקסטיל לתינוקות; מיכל מוטיל שמעצבת עבור נשים; וזיו בן גל, מעצב טקסטיל שמתמחה בסריגים.

מדווחים מהשטח: "מאוד אהבתי את הרעיון לצאת מהבית, ליצור שיתופי פעולה עם המעצבים שפועלים פה ובנוסף גם לתרום לקהילה", מספרת המעצבת מיכל מוטיל. "קיבלתי הדרכה צמודה מסטייליסטית ומיועצת עסקית שממריצה אותנו קדימה. אם פעם לא שקלתי את בת ים כמיקום מועדף לסטודיו שלי, הרי שהיום אני חושבת שבתום הפרויקט אחפש סטודיו בעיר".

כתובת: אורט ישראל 33, אזור העסקים, בת ים.

 

 

במתחם מעצבים בעיר בירושלים: בגדי נשים של ענת פרידמן (צילום: נופר קפלן)
במתחם מעצבים בעיר בירושלים: בגדי נשים של ענת פרידמן (צילום: נופר קפלן)

 

 

מעצבים בעיר

 

המתחם: מתחם ירושלמי שהוקם לפני כשנתיים על ידי חברת אריאל ו"מרכז העיצוב", גוף השייך לרשות לפיתוח ירושלים. שתי קומות המיזם ממוקמות מאחורי בית קפה ומורכבות מ-20 חללי סטודיו של מעצבים צעירים, רובם בוגרי מחלקות העיצוב בבצלאל מתחומי אופנה, תכשיטנות, אביזרים, קרמיקה וצילום.

"הקמנו את המקום מתוך זיהוי צורך של המעצבים הפועלים בעיר", מספר בועז בר-הלל, מנהל פרויקט העיצוב. "בארץ התחילו להבין שתחומי העיצוב עוזרים להתפתחות הכלכלית. עיריות זיהו שמעצבים צעירים הם מנוע צמיחה לעיר ולאוכלוסייה חזקה ויצרנית, שגם מזרימה אנרגיות טובות לעיר. כאן המעצבים מקבלים חלל מסובסד וכן פעילויות נוספות, כמו ימי עיון, קורסי יזמות, אירועי עיצוב, מענקי תמיכה ופרויקט מתמחים. אנחנו גם משקיעים המון בפרסום ובקידום של המתחם".

הדיל: המעצבים חותמים על חוזה לשנתיים, עם תשלום מסובסד העומד על 198 שקל למטר וכולל דמי ניהול, דמי תפעול ושכירות. לאחר שנתיים יש אפשרות להאריך את החוזה בתנאים משתנים.

בין המעצבים: מותג הבגדים שלוש של המעצבות מרים גבעון ואתי בן בחור; המעצבת ענת פרידמן; מותג תיקים של המעצבת אורטל רייניש; סיוון פלולי למותג sipa; ומעצבת התכשיטים אפרת יפה נוף.

מדווחים מהשטח: "הכול תלוי מאיזו זווית מסתכלים על ההשתתפות במיזם", מספרת מרים גבעון מהמותג שלוש. "מצד אחד, המיקום במרכז נוח, אנשים באים, יש לנו חלל עבודה עם שולחן גזירה גדול, יש עם מי להתייעץ ואפשר למדוד על שותפים שלנו. מצד שני, אין לנו חלון ראווה וצריך לעבור את בית הקפה כדי לראות אותנו. לכן לדעתי צריך להשקיע יותר בפרסום, כדי שעוד אנשים יכירו את המתחם".

כתובת: בצלאל 7, ירושלים.