השבוע הודיעה חברת האופנה השבדית H&M על שיתוף פעולה חדש עם ורסאצ'ה. דונטלה, העומדת בראש בית האופנה מאז שנרצח אחיה, ג'יאני ורסאצ'ה, בכניסה לביתו במיאמי ב-1997, ניצבת מאז כסלע מחלוקת במרכז תעשיית האופנה. יש שאוהבים ומוקירים אותה על האטיטיוד הישיר שלה, אבל רבים רואים בה תופרת שמלות "של הביוקר" – דימוי לו זכתה גם בשל השיזוף המוגזם, האיפור הכבד, השיער הצבוע והקול המעושן. קבוצה זו אף ייחסה לה יכולות מיתיות הדומות לאלו של "מדוזה" – אישה מפלצתית שהמביט בה הופך לאבן, ואשר דמותה מעטרת את לוגו המותג. כך או כך, דונטלה ורסאצ'ה יש רק אחת. "שורדת מטבעי", כפי שהצהירה על עצמה.

 

בשבוע הבא תציין משפחת ורסאצ'ה שבע שנים לרעידת האדמה שטלטלה את יסודות בית האופנה. ביוני 2004 קיבלה לידיה אלגרה ורסאצ'ה בת ה-18, אחייניתו הצעירה של מעצב האופנה ג'יאני ורסאצ'ה, את השליטה בבית האופנה שהקים דודה ב-1978. העסקה עמדה על מאזן שלילי של 26.5 מיליון יורו, ואלגרה זכתה במותג בעל אפיל יוקרתי וגוף חולה. בדיוק כמוה - באותם ימים היא נאבקה במחלת האנורקסיה שאיימה לאכול אותה, בעוד אמה, דונטלה, שהתה במכון הגמילה מדוז שבאריזונה, בו שהה לאחרונה גם מעצב האופנה ג'ון גליאנו. "הייתי בביתי במילאנו לבושה ומאופרת, זוהרת מאוד, ונכנסתי לשירותים להסניף", שחזרה דונטלה את נקודת המפנה בחייה בריאיון שהעניקה לפני כשנתיים לניו יורק טיימס. "כשיצאתי החברים שלי ישבו במעגל ואמרו לי: אנחנו אוהבים אותך. את מוכרחה לקבל עזרה'".

 

 

שיער צבוע, איפור כבד ושיזוף מוגזם (צילום: gettyimages)
שיער צבוע, איפור כבד ושיזוף מוגזם (צילום: gettyimages)

 

 

בימים אלו חוזר המותג לשגשג. מלבד ההכרזה על שיתוף הפעולה עם הקמעונאית השבדית, פתחה לאחרונה דונטלה, 56, שורת סניפים חדשים של המותג באסיה ובאירופה, בעיצוב הארכיטקט הקנדי ג'ימי פוברט. גם כוכבת הפופ ליידי גאגא הצטרפה להייפ, כשהודיעה השבוע כי בחודשיים הקרובים תלבש רק פריטים איקוניים של המותג מתוך ארכיב בית האופנה. סוג של תחיית המתים, אם תרצו. התפתחויות אלו מגיעות לאחר תקופה ארוכה של משברים, שהתחילו ברציחתו של ג'יאני.

 

 

יורדת לעם. עם מרגרטה ון דן בוש מ-H&M
יורדת לעם. עם מרגרטה ון דן בוש מ-H&M

 

 

"אני לא רוצה להישמע כמו קורבן, כי אני שונאת נשים שמתנהגות כמו קורבנות‭,"‬ התוודתה דונטלה בריאיון שהעניקה ב-2007 לניו יורק מגזין. "היו לי מחויבויות רבות לאחר מותו של אחי. הוא היה החבר הכי טוב שלי ומאוד אהבתי אותו. לאחר המוות הבנתי שעיני כל העולם נשואות אליי. אנשים לא האמינו שאצליח להיכנס לנעליים שלו". אבל הקשה מכל עוד היה לפניה. "מה שהרג אותי היה לשמור על פסאדה יציבה וחזקה בפני כולם, בעוד אני הרגשתי בדיוק ההפך. הייתי חוזרת הביתה כל יום ובוכה. הייתי צריכה להיות חזקה בשביל הילדים שלי ולהסביר להם מדוע דוד ג'יאני נרצח. זה היה יותר מדי דברים יחד, לצד הנישואים שלי, שהתפרקו במקביל לרצח. חייתי עם כל כך הרבה כאב בחיי: בעיות אישיות, בעיות משפחתיות, עד שמצאתי את הדרך הקלה ביותר לאבד תחושה – סמים‭."‬

 

 

 קייט מוס. דונטלה הפכה אותה לכוכבת הקמפיינים של ורסאצ'ה
קייט מוס. דונטלה הפכה אותה לכוכבת הקמפיינים של ורסאצ'ה

 

 

הקשר בין ג'יאני לאחותו הצעירה היה סימביוטי. דונטלה שימשה עבורו כמוזה, חברה, כתף תומכת ואחראית על יחסי הציבור במותג. היתה זו היא ששידכה לראשונה מוזיקאים נודעים ודוגמניות צמרת לבית האופנה, בעוד ג'יאני שקד על עיצוב הבגדים. בתקופה שמעצבים חששו להעסיק דוגמניות נודעות שיאפילו על עיצוביהם, דונטלה גייסה את הטופ מודלס של העשור: לינדה, כריסטי, קלאודיה ונעמי. מאוחר יותר צירפה לחונטה המשפחתית גם את קריסטן מקמנאמי ואת קייט מוס הצעירה – שתי דוגמניות שבלטו מאוד במודעות הפרסומת של החברה. בריאיון שהעניקה בשנה שעברה למגזין הבריטי Love סיפרה כי בתצוגות האופנה נאלצה להרגיע את המאבקים בין הדוגמניות. "באחת התצוגות קריסטן מקמנאמי גנבה ללינדה אוונגליסטה את אחד השדיים מסיליקון שבהם השתמשה כדי למלא את החזייה", סיפרה. "הן היו צורחות אחת על השנייה וג'יאני היה בא אליי בטענות: זה התחום שלך, טפלי בהן".

 

 

עם ג'ניפר לופז. חברה לחיים (צילום: gettyimages)
עם ג'ניפר לופז. חברה לחיים (צילום: gettyimages)

 

 

בשנים הראשונות לאחר כניסתה לנעליו הגדולות של ג'יאני ידע המותג שפל עסקי ותדמיתי. בעיית הסמים, נטישת הסלבריטאים והקולקציות האיומות ששחררה למסלול – כל אלה הבריחו את הלקוחות אל מתחרים כמו דולצ'ה וגבאנה או רוברטו קוואלי. אבל מי ששמר לה אמונים זכה בחברה לחיים. מדונה וקייט מוס, למשל, שכיכבו בשנים האחרונות במודעות הקמפיין של המותג, או חברתה הטובה ג'ניפר לופז, שעבורה עיצבה דונטלה את שמלת הדקלים הנודעת שלבשה בשנת 2000 לטקס הגראמי.

 

יציאתה של דונטלה ממוסד הגמילה ב-2004 הובילה לשינוי של המבנה העסקי בחברה. "אני מקבלת עזרה מהרבה אנשים", אמרה באותה שנה בריאיון למגזין טיים. "אנחנו עושים שינויים ברכישת הבדים וסוגרים בוטיקים שלא מציגים רווחים. כמו כן, אני מקווה לפתוח בוטיקים ללקוחות צעירים יותר עם מחירים סבירים". אז למי שתהה – המחירים עדיין גבוהים, אך ניתן לחוש ברוח צעירה הנושבת מהמותג. לפני שנים אחדות צירפה אליה דונטלה את המעצב הבריטי הצעיר כריסטופר קיין, שעומד כעת בראש הקו המשני של ורסאצ'ה, ורסוס. יחד הם הובילו את המותג לרווחיות בתקופה שהמשק עמד במשבר כלכלי. "צריך להתמודד עם המציאות. כמעצב אופנה בתעשייה כזו אסור לך לפחד, בטח לא בסיטואציה הגרועה שבה נמצאת התעשייה כיום", אמרה לאחרונה. "אבל החיים מורכבים מתהפוכות: אתה מת ונולד מחדש. במילים אחרות, זה סיפור חיי".