אדריכלות

    משטרת הג'קוזי לא תהיה: תחנת דיזנגוף תעבור לרכבת סבידור

    פרסום ראשון: העסקה שנחשפה ב-Xnet, והובילה למאבק תושבים ממושך, מסתיימת בהסכמת המדינה למיקום חלופי ומשופר. האם מרכזיית בזק תשרת את הציבור?

    איתי כ"ץ

    |

    19.10.17 | 09:53

    זהו בניין המריבה בפינת לינקולן-יהודה הלוי בלב ת''א. מהי בעצם משטרת הג'קוזי? לחצו על התצלום (צילום: אלי סינגלובסקי)
    זהו בניין המריבה בפינת לינקולן-יהודה הלוי בלב ת''א. מהי בעצם משטרת הג'קוזי? לחצו על התצלום (צילום: אלי סינגלובסקי)
    כמו כל המרכזיות של ''בזק'', זהו שטח חום (מיועד לשימוש ציבורי), אך כמו בניינים אחרים שהחברה מכרה - הם עוברים לידיהם של יזמים, ולא משרתים את הציבור. לחצו על התרשים
    לרכבת ישראל יש מתחם עם אלפי מטרים רבועים, ממערב לתחנת הרכבת סבידור מרכז (ארלוזורוב). המיקום, הנגישות התחבורתית ופוטנציאל הבנייה העתידית - עדיפים בהרבה על פני משטרת הג'קוזי (צילום: יובל חן)
    מינהל הדיור הממשלתי אישר, כי המשטרה עוברת לכאן. בעירייה מסרבים בינתיים למשוך את העתירה שהגישו נגד חברות המועצה והוועדה המחוזית (צילום: יובל חן)

    לפני כשנתיים חשפנו כאן, בערוץ האדריכלות של Xnet, תוכנית להעביר את תחנת המשטרה של לב תל אביב ממשכנה הוותיק ברחוב דיזנגוף למרכזיית בזק ברחוב לינקולן. קראנו לה "משטרת הג'קוזי'', ומדובר בעסקה סיבובית שמתרחשת בשני בניינים של אותו אדם: הקבלן ישראל לוי ("אורבנו") רכש את הבניין ברחוב דיזנגוף כדי להקים בו מלון בוטיק, ובמקביל הציע למשטרה לעקור לבניין שבבעלותו ברחוב לינקולן פינת יהודה הלוי (משרד האדריכלים בר אוריין מתכנן את שני הפרויקטים).

     

    "משטרת הג'קוזי", קראנו לה, בגלל התוכנית לשלב במרכזייה הישנה של "בזק" ייעודים שאין היגיון רב בהצמדתם: תחנת משטרה גדולה למטה, פרויקט מגורים או מלונאות למעלה, ובאמצע קומה פתוחה עם 16 בריכות ג'קוזי במרפסות, ממש מעל חדרי החקירות.

     

    השילוב המוזר: תחנת משטרה למטה, מרפסות עם בריכות ג'קוזי מעל חדרי החקירות, ולמעלה פרויקט שמסרבים לומר מה הוא
      השילוב המוזר: תחנת משטרה למטה, מרפסות עם בריכות ג'קוזי מעל חדרי החקירות, ולמעלה פרויקט שמסרבים לומר מה הוא

      וכך אמור להיראות מלון הבוטיק, שייבנה על חורבות משטרת דיזנגוף הוותיקה. היזם רכש את המבנה מהמשטרה, המדינה לא דאגה למבנה חלופי, ואז הציע היזם למשטרה לשכור ממנו את מרכזיית בזק. העלות לציבור? גבוהה (תכנון: בר אוריין אדריכלים)
        וכך אמור להיראות מלון הבוטיק, שייבנה על חורבות משטרת דיזנגוף הוותיקה. היזם רכש את המבנה מהמשטרה, המדינה לא דאגה למבנה חלופי, ואז הציע היזם למשטרה לשכור ממנו את מרכזיית בזק. העלות לציבור? גבוהה(תכנון: בר אוריין אדריכלים)

         

        למרות התהיות הרבות שעלו מהפרויקט, השקיעה עיריית תל אביב-יפו מאמצים רבים לגבות את הקבלן והפרויקט. לתושבים המתנגדים, שדרשו להשמיש את הבניין הישן לשימושים לתועלת הציבור – במקום תחנת משטרה קולנית שסמוכה לעוד תחנות משטרה באזור – נאמר שאין אלטרנטיבה. ארבע חברות מועצת העיר נרתמו למאבק התושבים, יחד עם עורך הדין דוד שוב, והמאבק הגיע לערכאות משפטיות שטרם קיבלו בו החלטה סופית.

         

        כעת אנו מדווחים, כי תחנת המשטרה לא תעבור ככל הנראה למרכזייה הישנה ברחוב לינקולן. משרד האוצר מאשר, כי תחנת דיזנגוף תעבור למתחם תחנת הרכבת סבידור-מרכז. החלופה הזו, שאותה מקדמות משטרת ישראל ומינהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר, טרם נחשפה לציבור, ומתפרסמת כאן לראשונה.

         

        השטח הציבורי ניתן ללא תמורה לציבור

         

        העירייה נותנת רוח גבית ליזם לאורך כל הדרך, גם בצד המשפטי. בעקבות התנגדות תושבי לב העיר ומעקב Xnet אחר הפרשה, התברר שהיתר הבנייה לתחנה החדשה אושר תוך סטייה מהייעוד המקורי של המבנה. זה בכלל היה אמור לעבור לרשות העירייה ולשמש אותה לצורכי חינוך, רווחה וקהילה.

         

        תושבי השכונה והעמותה המייצגת אותם, "ירוק וגם בטון", זכו לגיבוי מצד ארבע חברות במועצת העיר - גבי לסקי, ציפי ברנד-פרנק, יעל בן יפת ושלי דביר. באוגוסט 2016 קיבלה ועדת הערר המחוזית את עמדת חברות המועצה, שמיוצגות על ידי עורך הדין דויד שוב, וביטלה את ההיתר לפרויקט. ועדת הערר המחוזית קבעה שהוועדה המקומית (עיריית תל אביב) פעלה בחוסר סמכות, כשחרגה מרשימת השימושים של המבנה וכשהתעלמה מניגוד עניינים של אלון סולר, אחד מחברי המועצה. אלא שהעירייה סירבה לקבל את הדין, ועתרה לבית המשפט המחוזי בשם היזם, ונגד חברות המועצה והוועדה המחוזית, כדי לאשר מחדש את ההיתר שבוטל.

         

        אנשי הרכבת מסתלקים מכאן בימים אלה, והשטח שייך למדינה ויכול לעבור למשטרת דיזנגוף (צילום: יובל חן)
          אנשי הרכבת מסתלקים מכאן בימים אלה, והשטח שייך למדינה ויכול לעבור למשטרת דיזנגוף(צילום: יובל חן)

           

          זהו המתחם: בין התחנה לבין החניון, שעובר כעת שיפוצים. הבניינים ישנים, ולא ברור אם מדובר במיקום זמני או קבוע (מפה: מתוך gisn.tel-aviv.gov.il)
            זהו המתחם: בין התחנה לבין החניון, שעובר כעת שיפוצים. הבניינים ישנים, ולא ברור אם מדובר במיקום זמני או קבוע(מפה: מתוך gisn.tel-aviv.gov.il)

             

            בין השורות של כתב העתירה שהגישה העירייה משתמע, כי סיבה אפשרית למתן ההיתר היא "החשיבות הלאומית שבאישור הבקשה". אפשר, אולי, להבין מכך כי הצורך הדחוף בתחנת משטרה – לנוכח העסקה שבה כבר התחייבה המדינה לפנות את הבניין הקיים – גובר על החובה להקפיד על חוק התכנון וייעודי המבנה. המדינה, שבחרה לייצג בעתירה רק את המשטרה ולא את הוועדה המחוזית, חיזקה את הרמיזה הזו: "נכון למועד הגשת כתב תשובה זה, טרם אותר מקום חלופי מתאים (...). חלף מאמצים רבים".

             

            ואולם, סיבה מרכזית לכישלון באיתור מקום חלופי מתאים, היא העובדה שהמדינה והעירייה מיאנו במשך שנים להקצות במרכז תל אביב קרקע לטובת שירותי משטרה. האחריות עברה, דה-פקטו, ליזמי הנדל"ן והפכה את האתגר למשימה כמעט בלתי אפשרית. המשטרה זקוקה לשטח בנוי גדול (בהיקף של אלפי מטרים רבועים), חניון צמוד לעשרות מכוניות, נגישות תחבורתית טובה, מחסני נשק ועוד – וכל זאת במיקום מרכזי בעיר המצטופפת.

             

            בדיון שהתקיים בבית המשפט בחודש שעבר, שאלה השופטת צילה צפת אם יש חלופה למיקום התחנה ברחוב לינקולן, כדי למצוא פתרון לבעיה. נציגת הפרקליטות השיבה לשופטת, כי למדינה אין חלופה. הפרקליטות אף הצהירה, שלנוכח איומיו של היזם לבטל את ההתקשרות בבניין ברחוב לינקולן עקב עוגמת הנפש שלו מהסחבת, תפנה המדינה לבית משפט השלום בבקשה לאכוף את קיום ההסכם. במלים אחרות, היא תכריח את ישראל לוי להשכיר לה את המבנה שבמחלוקת.

             

            עיריית תל-אביב יפו מחזיקה בבעלותה מבנה עצום ונטוש, קרוב מאוד לתחנה הנוכחית ברחוב דיזנגוף. מדובר בבית הלוויות הסמוך לתחנת הכוח רדינג, שמתאים בכל הפרמטרים למשטרת לב תל אביב. הייתה בעבר תוכנית להעביר את התחנה לבניין הנטוש, אך הדבר לא צלח בגלל מחלוקת על מחיר השימוש בשטח, כמו גם התנגדויות פולקלוריסטיות שעלו בקרב השוטרים.

             

            רק רכבת

             

            כעת מתברר, שמשרד האוצר הסכים להעברתה של התחנה הוותיקה לקרקע בבעלות ציבורית: שטח של רשות מקרקעי ישראל, בעורף של תחנת הרכבת סבידור, ששימש את "רכבת ישראל" עד לאחרונה.

             

            מדובר באוסף של מבנים יבילים, בהיקף דומה לזה שהתחנה זקוקה לו (כ-4,000 מ"ר בנויים). בימים אלה משלימה הנהלת הרכבת את המעבר למתחם החדש שלה בלוד, והמבנים (פריקסטים) מתפנים. מצבם אינו מזהיר: "הם סיימו את חייהם", מגדיר את המבנים הללו האדריכל מיקי מנספלד, שמשרדו (מנספלד-קהת) מתכנן את תוכנית תא/2000 למתחם אינטנסיבי של תחבורה, תעסוקה, מסחר ומגורים. הוא לא יודע על ההעברה של התחנה למתחם הרכבת, ומכאן שגם לא התבקש לעדכן את התוכנית בהתאם.

             

            מספיק רחוק מתושבים כדי לא להפריע את שנתם. מספיק קרוב לצירי תנועה ראשיים (צילום: יובל חן)
              מספיק רחוק מתושבים כדי לא להפריע את שנתם. מספיק קרוב לצירי תנועה ראשיים(צילום: יובל חן)

               

              גם אם המעבר למבנים הישנים הוא זמני, המשטרה תתמקם באתר עדיף על פני "משטרת הג'קוזי": נגישות תחבורתית מצוינת לצירי תנועה ראשיים, חניה עילית סמוכה, מיקום מרכזי יותר בתוך הנפה המשטרתית, וריחוק מבתי מגורים שלא יפריע את שנתם של התושבים. ואולי, לאחר שני עשורים של חוסר ודאות, ועוד שנתיים של מאבק מר בתושבי העיר, תצליח סוף סוף משטרת לב תל אביב למצוא לעצמה מבנה קבע ראוי.

               

              ומה יעלה כעת בגורלה של מרכזיית בזק? האם התושבים וחברות המועצה יצליחו להפוך את הבניין, שמוגדר כ"שטח חום" (לצורכי ציבור), לכזה שמשרת את התושבים ולא רק את בעל הנכסים? המאבק הזה לא תם, והוא תלוי בהחלטת היזם, העירייה וכמובן החוק.

               

              תגובות

               

              ממשרד האוצר נמסר, כי הוחלט על המעבר לתחנת סבידור, וכי עדיין לא הוחלט אם המעבר זמני או ארוך-טווח.

               

              מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "לגורמי התכנון בעירייה לא ידוע על כוונת המשטרה להעתיק את מיקום תחנת לב תל-אביב למתחם ארלוזורוב, ונכון לעכשיו הבקשה להקמת התחנה ברחוב יהודה הלוי בעינה עומדת. תכנית 2000, הנמצאת בשלבי תכנון ראשוניים על פי תכנית אב מאושרת, תכלול שימושים שונים לרבות תעסוקה, מסחר, מגורים, שטחי ציבור, מרכז תחבורתי ועוד ואינה סותרת אפשרות לשימוש לתחנת משטרה בעתיד".

               

              בתשובה לשאלת Xnet, האם תימשך העתירה של העירייה לנוכח השינוי במצב, נמסר: "העתירה בבית המשפט נמצאת בפני מתן פסק דין ואין כל כוונה למשכה".

               

              משטרת ישראל מסרה: "בימים אלו הדיור הממשלתי בוחן עבור משטרת ישראל מספר חלופות פריסה זמניות לתחנת לב תל אביב (דיזינגוף), בהתאם לדרישות מבצעיות ומקצועיות. בין השאר, נבחנת החלופה בשטח האמור". רשות מקרקעי ישראל מסרה, כי הנושא מצוי עדיין בדיונים.

               

              עמותת "ירוק וגם בטון" שמובילה את מאבק התושבים, מסרה כי היא "מברכת על סיום סאגת משטרת הג'קוזי. מתחם סבידור הוא שטח בבעלות ציבורית, מה שישחרר את משטרת תל אביב מלהיות תלויה בגחמות יזמי נדל"ן, כפי שקרה בעשור האחרון. אנו קוראים למבקר המדינה שלא לעצור את חקירת ההתקשרות בין יזם משטרת הג'קוזי ומשרד האוצר, כיוון שיש לה השלכות ערכיות ועקרוניות על התנהלות מינהל הדיור הממשלתי.

               

              "על העירייה למשוך מיידית את העתירה המיותרת שהגישה לבית המשפט המחוזי, ולתקן במהירות את הטעות באי הקצאת שטח למשטרה בתוכנית המתאר, באמצעות עדכון התוכנית החדשה למתחם סבידור כך שתכיל מבנה קבע מכובד למשטרת 'לב תל אביב'.

               

              "בקרוב נודיע על המשך ההליכים להחזרת מבנה בזק-לשעבר לרשות הציבור, כפי שהחוק דרש שייעשה עוד בשנת 1998. היזם הראה שאין בכוונתו להקפיד על הייעוד הקהילתי של הבניין, אלא לנסות לשנות את רשימת השימושים שלו. עובדות אלה, בשילוב המחסור בשטחי ציבור במרכז העיר, מחייבים שהעירייה תקיים את ההנחיה המפורשת בתב"ע הבניין, המורה לה להפקיע אותו לטובת תושביה, תוך הבטחת פיצוי ראוי ליזם".

               

              -------------------------

              ומה נותנת העירייה לתושבים במתחם המגדלים החדש שהיא מתכננת? לחצו

               

              וממש בסמוך: החצר האחורית שתהפוך למתחם המגדלים הבא של ת''א (צילום: take Air רחפן)

               

               
              הצג:
              כל התגובות לכתבה "משטרת הג'קוזי לא תהיה: תחנת דיזנגוף תעבור לרכבת סבידור"
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד