כשהוא לבוש בטוטאל לוק שחור של חולצת טי ומכנסי ג'ינס, הגיע ביום חמישי בבוקר רנצו רוסו, מייסד חברת דיזל והבעלים של קבוצת המותגים OTB לביקור ראשון בחנות החדשה של דיזל במתחם שרונה בתל אביב. פניו הרעננות לא הסגירו את העובדה שישן בסך הכול שלוש שעות, לאחר שבילה את הלילה בכנסיית הקבר ובכותל המערבי בירושלים, ובמהלך היום התרוצץ בין חנויות דיזל ברמת אביב ובקניון ארנה, לבין מפגש עם סטודנטים בשנקר.
"התעוררתי בחמש בבוקר כדי לעבוד", אומר בחיוך רוסו, אחד האנשים המשפיעים בתעשיית האופנה הבינלאומית, שהפך במו ידיו את דיזל מחברת ג'ינסים קטנה למותג ענק המגלגל למעלה ממיליארד דולר בשנה.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
זהו ביקורו השלישי של רוסו בישראל, אליה הגיע במטוסו הפרטי עם פמליה רחבה. בתחילת שנות ה-90 הגיע לארץ בביקור פרטי, ולפני 18 שנה הגיע כאורח קבוצת אירני, זכיינית דיזל, שמציינת החודש 20 שנה למותג בישראל - חגיגות שהגיעו לשיאן ביום חמישי בערב באירוע מתוקשר בשרונה עם המיצג Diesel World. במהלך ביקורו של רוסו בישראל הוא הספיק לפגוש סלבס מקומיות כמו מורן אטיאס ושירלי בוגנים (להן פרגן בתמונה משותפת בחשבון האינסטגרם שלו), אך גולת הכותרת היתה המפגש עם נשיא ישראל לשעבר שמעון פרס. רוסו כתב ליד התמונה כי הוא מתרגש מאוד לפגוש את פרס, אדם "שיש לי אליו הערכה רבה". כמו כל תייר, גם רוסו מצא את החיילות הישראליות מפעימות, בעיקר בגלל הקשר בין המדים הצהליים ליופי המקומי. רוסו צילם שתי חיילות בדרגות רב"ט וסמלת, וסיפר לעולם כי How cool is the military style in Tel Aviv!
אל ביקורו של רוסו בישראל הצטרף הפעם גם ניקולא פורמיקטי, המנהל האמנותי של דיזל מזה שנתיים, שעשה את הונו הפרסומי כמי שהיה אחראי עד לפני שלוש שנים על התלבושות האקסצנטריות והטוטאל לוק הפרוע של ליידי גאגא.
פורמיקטי, שחגג השבוע 38, הגיע לארץ בפעם הראשונה, מלווה בבן זוגו, הרקדן והדוגמן ג'ורדן דרובסון. "רציתי להגיע במספר הזדמנויות קודמות", מספר פורמיקטי בשיחה עם Xnet. "ליידי גאגא ביקרה כאן לפני שש שנים (בביקורה הראשון, א"י) ואמרה לי שאני חייב להגיע לישראל. אחר כך הייתי אמור להגיע לכאן לאירוע של מוגלר, אבל בסוף זה לא יצא לפועל. לצערי, אני עוזב את ישראל מחר (שישי) בבוקר, אבל אני לחלוטין מתכוון לחזור לכאן. אני אוהב את האנרגיה הקיצונית והמדהימה שיש כאן, שנוצרת מתוך התנגשות של תרבויות ודתות. אנשים חיים כאן באטיטיוד של 'איי דונט גיב א-פאק', ואני מאוד אוהב את זה".
"הסטודנטים בשנקר היו פאקינג קול"
ביום רביעי עשו רוסו ופורמיקטי את הדרך אל המחלקה לאופנה בשנקר, שם נפגשו עם סטודנטים משנה ב' בקורס דנים בהנחיית רחל ברמן הדרי. 16 הסטודנטים הנרגשים קיבלו מהחברה מכנסי דנים והתבקשו לעשות בהם מניפולציה עיצובית, ואת תוצאות התרגיל הציגו בפני קברניטי החברה, שמיששו את העבודות, התעניינו במקורות ההשראה ולבסוף העניקו פרסים לשלושה סטודנטים. במקום ה-3 וה-2, עם פרס כספי בסך 3,000 שקל לסטודנט, זכו הדס כהן ואמיר שביט (בהתאמה). כהן יצרה ג'ינס מצופה שכבות של סיד, סיליקון ומשי, בניסיון להקביל בין התיישנות של ג'ינס לפסלים יווניים עתיקים, בעוד שביט עסק בשאלות של קיימות ויצר מכנסיים בשילוב בדי קימונו ישנים. פורמיקטי התלהב מהמכנסיים של שביט ואף אמר שהיה שמח ללבוש אותם בעצמו.
הפרס הראשון, נסיעה למטה החברה באיטליה, הוענק לשחר אלרואי תשובה (הנכדה של איש העסקים יצחק תשובה והארוסה של גלעד קינן, בנו של מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן - א"י), שיצרה מכנסי ג'ינס מעוטרים בתפירה סיזיפית של חוטים בעבודת יד.
"אני מבקר בהמון בתי ספר לאופנה, והסטודנטים בשנקר היו פאקינג קול", אומר פורמיקטי, אוטודידקט שמעולם לא למד אופנה. "עם זאת, אני חושב שהמורים של הקורס יכלו לדחוף אותם צעד אחד קדימה. אישית, אני מצטער שלא למדתי באופן מסודר. את הלימודים שלי עשיתי במועדונים של לונדון, ומאוחר יותר, כשהתחלתי לעבוד כסטייליסט במגזינים. בית ספר זה מקום חשוב כדי להכיר ולהתחבר עם אנשים שדומים לך, שמעניינים אותך. אם היתה לי הזדמנות, הייתי הולך היום ללמוד".
קשרי העבודה בין שנקר לדיזל ארוכי שנים, ובוגרי המחלקה עינב צוקר ונירן אבישר, שזכו בפרס דיזל בתחרות ITS המתקיימת מדי שנה בטריאסטה, אף השתלבו בעבודה בחברה - צוקר עבדה כמעצבת בקו הנשים בין השנים 2003-2005, ואבישר עובד משנת 2011 בחברה, תחילה בדיזל, וכיום בקו דיזל בלאק גולד היוקרתי. בעבר עבדה בחברה גם המעצבת קארין זליאט, בת זוגו לשעבר של סטפאנו רוסו, בנו של מייסד החברה, שמוכרת לכם בעיקר מהשתתפותה בתוכנית האח הגדול.
"אני מאוד אוהב את החשיבה של הישראלים", אומר רוסו. "היום בבוקר נפגשתי עם עינב צוקר, ובכל פעם שאנחנו נפגשים אני מציע לה לחזור לעבוד איתנו. היא במקום אחר היום, עם הפרויקט החדש שלה, וגם יש לה שני בנים צעירים, אז זה פחות מתאים לה. אני גם מעריץ גדול של נירן אבישר. הוא מוכשר מאוד, ויש לו ראייה מדהימה לפרטים הכי קטנים. גם אצל הסטודנטים אתמול ראיתי כישרון רב. היו שם עבודות מצוינות, ואני יכול ל'גנוב' משהו לעצמי מהפרויקטים של כל אחד".
לפני שנתיים שכרת את שירותיו של פורמיקטי כמנהל אמנותי לדיזל, אחרי שנים ארוכות שלחברה לא היה מעצב ראשי. מדוע ניקולא, ומדוע דווקא עכשיו?
"במשך שנים ארוכות הבאתי אני את הכיוון העיצובי בדיזל ועבדתי עם צוות מעצבים. עם השנים החברה גדלה, רכשתי מותגים נוספים, והיה לי פחות ופחות זמן להתעסק במותג. אני הולך להיות בן 60 השנה, ורציתי לצדי מישהו מודרני, פרוע וצעיר, וניקולא הוא האדם המתאים ביותר. הוא חזק במדיה דיגיטלית ויש לו חזון צעיר לחברה. נתקלתי בו לראשונה לפני חמש שנים, כשהוא פתח חנות פופ-אפ בניו יורק. זה היה מאוד מרשים לראות איך הוא לקח דברים מאוד פשוטים והפך אותם למיוחדים. באותו זמן, הרגשתי כי בדיזל איבדנו את הדי.אן.איי של המוצר, וניקולא, בתפקיד שלו, בונה מחדש את המהות של החברה".
"אין מה להשוות בין ליידי גאגא לברוק קנדי"
פורמיקטי לא נשאר חייב לרוסו, ומכנה אותו אב רוחני ומנטור. "במשך שנים ארוכות חייתי בפריז ומה שעניין אותי היה להתמקד באופנה גבוהה. כשהכרתי את רנצו, זה היה wake up call עבורי. באותו זמן, הייתי מוקף אנשים סנובים מתעשיית האופנה ושנאתי את זה, כי אני לא כזה טיפוס, ואם הייתי צריך לבחור בין אופנה לבין החיים, אני בוחר בחיים. אני מכיר אנשים שהיו מוכנים להרוג את עצמם בשביל אופנה, אבל אני לא כזה. כולם עושים היום בגדים יפים, אבל בדיזל יש לי מקום לקחת סיכונים. אני מרגיש שכל הדברים הפרועים שעשיתי קודם, מנותבים היום למקום אחד".
את הדברים הפרועים עשה פורמיקטי כשעבד כמנהל הקריאטיבי של מוגלר, בין השנים 2013-2010, וכסטייליסט הפרוע של ליידי גאגא, בין השנים 2012-2008. בין היתר, היה אחראי על שמלת הבשר הנודעת של גאגא, ועל אינספור מערכות לבוש מופרעות שסייעו להפוך את אמנית הפופ הצעירה לסנסציית אופנה. גאגא היתה גם מי שתמכה בו בתצוגת האופנה הראשונה שלו למוגלר ב-2011. "התקופה במוגלר היתה מאוד קשה עבורי", משחזר פורמיקטי. "הגעתי לשם בלי ניסיון קודם בעיצוב, ולא היה שם אפילו ארכיון למותג. כלום. הייתי ה'ניו קיד אין טאון' ועשיתי הכול לבד. לא היה לי גב, לא היה מישהו שתמך בי. רק גאגא אמרה 'אני אעזור לך', וגם הופיעה בתצוגה ועזרה לי ביחסי הציבור והכול".
כיום הוא אחראי על הסטיילינג של ברוק קנדי, שהופיעה גם בקמפיין האביזרים של דיזל בקיץ שעבר, ורבים רואים בה את הליידי גאגא החדשה. פורמיקטי לא מסכים עם ההשוואה. "שתיהן זמרות, אבל שם מסתיים הקשר ביניהן", הוא אומר. "ברוק שרה ראפ, גאגא פופ, והסגנון של שתיהן שונה. אני עובד היום עם ברוק על האלבום החדש שלה, ואני אחראי על כל העטיפה הוויזואלית. זה הולך להיות משהו מאוד מיוחד ופורץ דרך".
אחד התפקידים החשובים של פורמיקטי בדיזל הוא לטפל בנראות שלה ובקשר עם הקהל באמצעות הרשתות החברתיות. בעידן בו אינסטגרם הפך להיות החיים עצמם, פורמיקטי כבר ניסח את משנתו בעניין: "אני תמיד אומר לאנשים צעירים שזה פאן להיות באינסטגרם, אבל גם חובה לדבר עם מורים וללמוד את ההיסטוריה", אמר במפגש עם הסטודנטים בשנקר. "אינסטגרם זה כיף, אבל צריך להתייחס אל המדיה הזאת בעירבון מוגבל. זה שיש לך אלף לייקים לתמונה, לא אומר שהתמונה טובה או לא, ואם יש לך פחות לייקים על עיצוב שאתה מעלה, לא אומר שאתה מעצב פחות טוב. המדיה היא רק כלי, אבל התפקיד של מעצבים צעירים ושל אנשים יצירתיים הוא לייצר את הדבר המעניין, לא משנה כמה לייקים אתה מקבל".
"ג'ון גליאנו עבר שיקום ארוך, ואני מאוד תומך בו"
גם לרוסו יש עיסוקים נוספים מלבד הטייטל המכובד מייסד דיזל. הוא המנכ"ל והבעלים של קבוצת OTB, המחזיקה במלונות, מותג אוכל אורגני, וכן בבתי האופנה מארני, ויקטור & רולף ומייזון מרג'יאלה.
בחודש אוקטובר האחרון יצר רוסו רעידת אדמה כשבחר במעצב ג'ון גליאנו לתפקיד המנהל הקריאטיבי של בית האופנה מייזון מרג'יאלה. רבים בעולם הרימו גבה נוכח הבחירה במעצב שפוטר בבושת פנים מבית דיור בשל התבטאות אנטישמית.
"ג'ון עבר תהליך שיקום ארוך ואני מאוד תומך בו", אומר רוסו. "אני חושב שהוא עושה עבודה נפלאה במרג'יאלה, ולראיה נרשמה עלייה של 30 אחוז בהזמנות של הקולקציה הראשונה בעיצובו. ראית אותה? מאמא מיה, איזו קולקציה. אתה יכול לראות מצד אחד שזה ג'ון גליאנו, אבל מאידך גם את השפה של מרג'יאלה. זאת קולקציה של יופי ותשוקה - זה מה שאנשים מחפשים היום באופנה. הם רוצים יופי, וכמה שיותר".
גליאנו היה הבחירה הראשונה שלך למרג'יאלה?
"כשמרטין (מרג'יאלה, א"י) החליט לעזוב היתה לנו רשימה של מעצבים ונפגשנו עם חלקם. לצערי זה לא היה אפשרי, כי הם היו בחוזה".
מי למשל?
"אני רוצה לשמור עליהם, אז רק אומר שנפגשנו עם כמה מעצבים בולטים, אבל לבסוף החלטנו לא לשכור אף מעצב, ובמשך חמש שנים מעזיבתו של מרטין התנהל בית האופנה עם צוות עיצוב וללא שם מוביל. יחד עם זאת, הרגשתי שחשוב שיהיה מעצב ראשי מוביל לחברה. בשנה האחרונה פגשתי את מרטין ודיברתי איתו על גליאנו, והוא אמר שזאת המתנה הטובה ביותר שאני יכול לתת לבית האופנה, כי גליאנו הוא לא מעצב, הוא קוטורייר".
איך זה בא לידי ביטוי בעבודה?
"בניגוד למעצבים אחרים שעובדים על קולקציה, ולקראת התצוגה מנסים להרים משהו גבוה ויוצא דופן, גליאנו מתחיל מלמעלה, מהקוטור, ומשם מרכיב עולם שלם שיורד גם אל הרדי טו וור. זה פנטסטי לראות את האופן בו הוא פועל".
אתה מאמין בו?
"אני מאוד מאמין בגליאנו, ולשמחתנו, גם הרבה סלבריטאיות רוצות ללבוש אותו עכשיו. אמאל קלוני לובשת עכשיו הרבה מרג'יאלה, וקייט בלנשט לבשה שמלה שלו לאוסקר".
במפגש עם סטודנטים ביום רביעי בשנקר, סיפר רוסו על סוד ההצלחה שלו. "מעולם לא עבדתי יום בחיי בשביל כסף", אמר אל מול הגבות שהורמו בקהל, "אלא בשביל ההנאה. אני לא חושב שאני חכם או טוב יותר מאנשים אחרים. יש לי פשוט צוות מצוין שאני שומר עליו".
בספטמבר הקרוב תחגוג 60. מה אתה מאחל לעצמך ל-60 השנים הבאות?
"אני מאחל לעצמי לפרוש", הוא מפתיע. "אני מנהל עסקים רבים, לא רק בתחום האופנה, והיום אני מרגיש שהעסק עובד טוב. הבן שלי, סטפאנו, שמנהל את העובדים בחברה, מריץ את העסק בצורה נפלאה. בדיוק דיברתי איתו הבוקר ואמרתי לו: סטפאנו, אתה לא צריך להעתיק את הדרך של אבא שלך, אתה פשוט צריך שיהיו לצדך אנשים טובים, ולתת את התפקידים לאנשים הנכונים. הוא בחור טוב, ואני בטוח שהוא יצליח".