עם אוכלוסייה המונה כ־22 מיליון תושבים המיושבת בעיקר בערי החוף הגדולות, ריחוק גיאוגרפי, תנאי אקלים אופטימליים, טבע אקזוטי ונוף רב־תרבותי, אוסטרליה היא אטרקציה מבוקשת עבור מיליוני תיירים מדי שנה. לצד כלכלה יציבה, שנשארה איתנה מול המשברים העולמיים, היבשת הדרומית פיתחה סגנון אופנתי ייחודי המתאפיין בזיקה חזקה לעיסוק הלאומי הנרחב בספורט ה־outdoors, לרבות השפעת האמנות האבוריג'ינית, הנאיבית והגרפית.
להיות או לא להיות ־ בבגד ים
באופן לא מפתיע דריסת הרגל של אוסטרליה בזירה האופנתית התחילה עם התפתחות תעשיית בגדי הים בשנות ה־50. שמות כמו "וואטרסאן", "פולה סטאפורד", "מגליה" וכמובן "ספידו" מיהרו ליישם כל התפתחות טכנולוגית בענף והיו הראשונים לאמץ את הביקיני. לאומה המבלה את רוב שעות הפנאי שלה בבגד ים היה זה צעד טבעי, אשר היה נטול קונטקסט מיני פרובוקטיבי ונועד להלל את דימוי הגוף הבריא והאתלטי.
ב־1959 הפקת בגדי הים של הלמוט ניוטון פתחה את הגיליון הראשון של "ווג" אוסטרליה, בשנות ה־80 אל מקפירסון, המכונה "הגוף", הביאה את הפרספקטיבה האוסטרלית לחבורת דוגמניות־העל המקורית לצד סינדי קרופורד, כריסטי טרלינגטון וחברותיהן, ב־2007 מלכת היופי המקומית הופיעה בתחרות מיס יוניברס לבושה בבגד ים וכובע שחייה בשלב הלבוש הלאומי, ו־1,010 נשים בכל הצורות והגדלים דגמנו ביקיני בבונדי ביץ' המפורסם בצילום בגדי הים הגדול בהיסטוריה.
מסוף שנות ה־60 מתפתחת באוסטרליה נישה לא מבוטלת של מותגי גלישה כמו קוויקסילבר, בילבונג, אוניל ו־Rip Curl, החוגגים את הצבעוניות הניאונית והדפוסים הטרופיים, נרתמים להעסיק את המעצבים המקומיים ומאמצים את ייצור אופנת הסטריט
וה־ready to wear. מותגי הג'ינס Ksubi ו־sass & bide קמים בסידני בתחילת שנות האלפיים ומצליחים לפרוץ לזירה הבינלאומית תוך זמן קצר, ובהמשך מצטרפים אליהם Bassike ו־Ellery המינימליסטיים וכן סגנון הגל החדש המקדם מראה מטופל ומתוחכם יותר ומתכתב עם המתרחש בניו יורק ובפריז – ובראשו המותגים LOVER, Camilla and Marc, Bec & Bridge, Manning Cartell ו־Keepsake.
עם פרוץ עידן ה־e-commerce וכניסתן של הרשתות הגדולות נאלצה תעשיית האופנה האוסטרלית לגשר בין דרישות הצרכן הגלובלי לשימור אפיונה הייחודי. שחקנים חזקים כדוגמת Zimmermann ודיון לי פרצו לתודעה הבינלאומית. בנוסף, מותגים רבים ניצלו את הריחוק הגיאוגרפי ואת כוחה של הרשת לפתיחת חנויות אונליין משגשגות.
לא על הקנגורו לבדו
תוך קצת יותר מעשור זכתה בשורת האופנה האוסטרלית לסיקורים נרחבים במדיה הבינלאומית, התברגה בחנויות המולטי־ברנד המובילות בעולם, התחבבה על כוכבות הוליווד ובקיצור חדרה ללב הקונצנזוס הבינלאומי. הביקוש לסגנון הייחודי של היבשת החמישית, המתבטא בגישה הנינוחה והלא מתאמצת, התאים למחפשים להוריד הילוך מהקצב המסחרר של תעשיית האופנה המערבית. כך הצליחו סידני ומלבורן לייצר אלטרנטיבה לפריז וניו יורק ולסמן וי גם על ארונה הפרטי של הנסיכה מקיימברידג'.
איתי פלשקס, היבואן של Insight ו־Ksubi בישראל בעשור האחרון, נסע לאוסטרליה לטיול של חצי שנה ונשאר שם שלוש שנים וחצי. לדבריו, שני המותגים קולעים בול לטעם הישראלי – ולא בכדי.
מדוע בחרת דווקא במותגים אוסטרליים? מה מייחד אותם בעיניך?
"המותגים האוסטרליים, במיוחד בנישת הסטריט־אורבן, מקדימים את שאר העולם בשתיים–שלוש עונות. הם הולכים למקומות קיצוניים יותר, מחפשים קו חדש ומעניין – אם בגזרות, בהדפסים או בטכנולוגיה. דבר נוסף ולא פחות חשוב – אלה מותגים שמתאימים באופיים לצרכן הישראלי שחי בסביבה עם נתונים המזכירים מאוד את אוסטרליה: ים, שמש, קיץ ממושך, סגנון לבוש לא מחייב".
מה מאפיין את אורח החיים האוסטרלי?
"החיים באוסטרליה מעניקים לך את השקט, הזמן והנכונות ליצור ולהתפתח – לעומתנו, שעסוקים רוב הזמן במלחמת הישרדות. זהו סגנון חיים שקשה להבין אם לא נמצאים שם. זה אפילו לא כל כך קשור לרמת ההכנסה, אלא לווייב, לפתיחות של האנשים, ליכולת לחיות עם עצמם בשלום. הנוף והטבע, הים, חיי התרבות והבילוי מזינים אותך כבן אדם ומייצרים אפשרויות שאין בארץ. כמו שהאוסטרלים אומרים: No worries. אתה חי ללא דאגות".
האם לדעתך הסטריט־אורבן הוא הקו שמגדיר את האופנה האוסטרלית?
"לא בהכרח. מדובר במדינה עם כלכלה יציבה מאוד, עם המון פוטנציאל למשקיעים חיצוניים. מחירי הנדל"ן הכפילו את עצמם בשנים האחרונות והדולר האוסטרלי ממשיך להתחזק. האוסטרלים נהנים מרמת חיים גבוהה ושכר טוב ביחס לכמות שעות העבודה, מה שמשאיר הרבה יותר זמן ליצור ולהתפתח. כל אלה משפיעים גם על אופנה, שהפכה בעשור האחרון לענף רבגוני עם יצוא מפותח.
"יש בה קהל לכל נישה: אנשים באוסטרליה קונים ג'ינס ב־350 דולר בלי למצמץ, ויש מקום גם לסצנת האופנה הגבוהה של סידני ומלבורן, למרות שרוב המעצבים מכוונים החוצה גם לאירופה וארה"ב".
המותגים שכדאי שתכירו
Josh Goot
מזוהה עם האסתטיקה המינימליסטית והנגדת שדות צבע גרפיים. התחיל להציג בניו יורק ב־2005 ושנתיים מאוחר יותר עיצב קולקציית קפסולה לרשת טארגט. חזר להציג באוסטרליה ב־2011 וזכה לחשיפה בינלאומית כשהעורכת טיילור תומאסי־היל לבשה מחוך בעיצובו לטקס פרסי CFDA ב־2012. משווק בין היתר על ידי Moda Operandi ו־Avenue 32. בן זוגה של כריסטין סנטנרה.
Dion Lee
קולקציית קיץ 2010 של דיון לי (29) עוררה עניין בינלאומי מיידי וזיכתה אותו בשער ראשון ל"ווג" האוסטרלי. הוא השיק קו משנה ב־2011. הדגמים של שני הקווים ניתנים לרכישה אונליין דרך Browns ,Net-a-porter
ו־Shopbop. הוא גם יצר סדרת נעליים בשיתוף קניה ווסט ועיצב תלבושות לבלט של סידני. מציג בניו־יורק מאז 2014.
Zimmermann
אולי המותג האוסטרלי המסחרי והמצליח ביותר. משלב בהצלחה בין אלגנטיות, רומנטיקה וסקס־אפיל עם חיתוכי תחרה, משחקי שקיפויות ועין רגישה לצבע ודפוס, שהזניקו את האחיות ניקי וסימון צימרמן לפסגת ההצלחה הבינלאומית עם רשת חנויות בכל רחבי אוסטרליה, שלושה בוטיקים בארה"ב ונוכחות אונליין מאסיבית, בין היתר ב־matchesfashion, Shopbop ו־Net-a-porter. חובבות המותג: ג'סיקה סטיין, ניקול וורן, ליאנדרה מדין וסלינה גומז. האחיות מחזיקות גם בליין בגדי ים נחשק ביותר.
Spell & The Gypsy Collective
בוהו־שיק במיטבו עם הדפסי פייזלי, פרנזים, קרושה, רקמות, אנגלייז ודנים רקום. המותג מספק מדי "קואצ'לה" מושלמים, תשאלו את ונסה הדג'נס.
Cameo Label
הדפסים בוטניים גדולי מימדים, משחקי פסים ומשבצות מתוחכמים עם זיקה לתלת־מימד מעל צלליות נקיות ואולטרה־מודרניות המשלבות מחויט, ספורט וסקובה. "חדשנות לבישה", כהגדרתה של סיהם אלמאווי, מעצבת המותג. לובשות ונהנות: סולנג' נואלס ו קורטני קרדשיאן.
Verner
השחקן הניסיוני וההיפסטרי ביותר בשטח, שחרט על דגלו העלאת נושאים חברתיים ופילוסופיים, ובהם מגדר ופונקציה, על גבי צלליות אוברסייז בהשראת בגדי עבודה וספורט. כל זה מבלי לוותר על הנינוחות והקוליות כמגדירי זהות.
Romance was born
המותג הקיטשי, הפנטזיונרי והפסיכדלי ביותר שתראו, ולא רק בשבוע האופנה האוסטרלי. את לוק סייל ואנה פלאנקט אפשר לדמות אולי רק למאניש ארורה מבחינת טירוף הצבע וההדפסים, אם כי הגישה הכללית המאפיינת אותם היא יותר ספורט־סטריט. הם מזוהים בעיקר עם כוכבות פופ מהזן של ניקי מינאז', קייטי פרי ו-M.I.A, אבל גם קייט בלנשט שומרת מקום חם בלב למותג ההומוריסטי בן ארצה.
_____________________________________________________________________
עוד במגזין GOstyle:
- פריטים מדליקים עם קשירת שרוכים וחבלים
- אקססוריז, שמלות ופריטים לבית עם אלמנטים מלכותיים