מוזיאון העיצוב בלונדון מארח בימים אלו את התערוכה Women Fashion Power, המציגה את סגנון לבושן של 26 נשים מובילות בתחומן, כמו ראש עיריית פריז אן הידאלגו, האדריכלית זאהה חדיד, וואי סאן כריסטיאנסון, מנכ"לית משותפת של בית ההשקעות האמריקאי מורגן סטנלי, מעצבת האופנה ויויאן ווסטווד ואחרות. כל אחת מהנשים המוצגות בתערוכה ניצבת בעמדת מפתח ניהולית בכירה בחברה, חלקן אף הקימו את החברה בכוחות עצמן. את שלוש המילים "נשים", "אופנה" ו"כוח" בשם התערוכה ניתן לקרוא בשתי דרכים: האחת, כיצד נשים משתמשות באופנה כדי להפגין עוצמה בעולם עסקי ויצרי המנוהל בעיקר על ידי גברים; והשנייה, כיצד נשים משתמשות באופנה כדי לזכות בכוח ונקודות זכות בעולם העסקי והגברי.

 

יש לזכור את נקודות המבט האלה כאשר בוחנים את האופן בו נשים מתלבשות במגזר העסקי. לרוב הן נדרשות לקוד לבוש שאומץ מהעולם הגברי וזכה לאדפטציות נשיות מינוריות יחסית. בשנים האחרונות אפשר לראות מנכ"ליות שמרכיבות מראות מרוככים יותר, אך אלו בדרך כלל פועלות בזירות יצירתיות יותר, נשיות יותר. לא כך הם הדברים בשוק ההון, שמחובר באופן מיידי עם עולם הגברים. די בהצצה ברשימת הבכירים בבנקים בעולם, או ביום מסחר בבורסה, כדי להבין את מערך החליפות השחורות שעוטף את הענף, ונדרשת עין חדה במיוחד כדי להבחין בכמה נשים שלמרות הכול מעזות להשתתף בחגיגה הגברית הזו, ועוד פחות מהן שמעזות להדגיש את נשיותן.

 

עוד בערוץ האופנה

 

עם זאת, בעולם ובישראל ישנן כמה וכמה נשים שהצליחו להתברג אל ראש רשימת מוקדי הכוח של שוק ההון. רובן הגדול מאמצות את קוד הלבוש הגברי, כנראה מתוך הנחה כי כך יכובדו יותר על ידי עמיתיהן הגברים. יחידות הסגולה שמופיעות כאן ברשימה הצליחו, כל אחת בדרכה, להרכיב לעצמן סגנון לבוש אישי, גם אם הוא קלאסי ושמרני לפרקים, המגדיר אותן כלפי חוץ באופן מדויק ומסייע להן לבלוט במרחב בו הן פעילות ולשדר מסרים של עוצמה נשית, שאינה יורדת בכוחה ממקבילתה הגברית ולעתים אף מתעלה עליה.

 

נערת הפוסטר: רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי

 

שכר ב-2013: 2.36 מיליון שקל ובונוס של כ-1.45 מיליון שקל (עלות שכר של 6.28 מיליון שקל)

 

רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי בשנתיים וחצי האחרונות, הגיעה לתפקידה כשמאחוריה הקיץ ההוא של המחאה החברתית ב-2011, ולפניה שנאת הטייקונים, חקירת העלמות המס של הבנק בארצות הברית, קריסת אי.די.בי, ומלחמה אישית גדולה בעקבות פגישה על בקבוק דיאט קולה עם נוחי דנקנר. מאז כניסתה לתפקיד, היא נמצאת בחשיפה מוגברת בתקשורת ומקפידה להופיע בציבור במראה מלוטש ועקבי, המורכב מחליפות מכנסיים מחויטות בצבעים בהירים, שיער מתוקתק ואיפור עדין.

 

דפדוף בארכיון התמונות של רוסק עמינח מגלה שלא תמיד היא היתה נערת הפוסטר של המראה המחויט, על משקל הכינוי שהעניקה לה אילנה דיין, נערת הפוסטר של הטייקונים. בתמונות מהעבר ניתן לראות אותה בחולצות משי ללא שרוולים ואפילו ברעמה מתולתלת שנמחקה לטובת קארה מסותת ומוקפד, כך שאף שיערה לא זזה ממנו ימינה או שמאלה.

 

אם לשפוט על פי הופעותיה האחרונות, רוסק עמינח מעוניינת לשדר חוזק ולא כוח. היא עושה זאת באמצעות שילוב של חליפות המותאמות למידתה בצבעים נעימים כמו כחול נייבי, אוף ווייט, לבן או אפור בהיר, עם חולצה בעלת מחשוף עדין, ומדי פעם מתבלת את הופעותיה במטפחות צבעוניות. הנינוחות הזו חשובה למי שעומדת בראש אחד הבנקים הגדולים בישראל, כיוון שמצד אחד היא מאמצת את קוד הלבוש המקובל בזירה ובכך משדרת שייכות, אך יחד עם זאת, היא עושה בחירות עצמאיות בהתאם לסגנונה האישי, מה שמייחד אותה ביחס לאחרים ומעניק לה יתרון בולט בזירה.

 

 

לילך אשר טופילסקי. שינתה את התספורת, אך שומרת על המחשופים
לילך אשר טופילסקי. שינתה את התספורת, אך שומרת על המחשופים

 

 

בין הגברי לנשי: לילך אשר טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט

 

עלות שכר ב-2014: 3.4 מיליון שקל (לא כולל בונוסים)

 

זמן לא רב לפני שלילך אשר טופילסקי מונתה למנכ"לית בנק דיסקונט בפברואר 2014, היא נפרדה משיערה הבלונדיני הארוך לטובת תספורת קצרה ומסודרת. בתצלומים מתפקידה הקודם, כמשנה למנכ"ל בנק הפועלים והממונה על החטיבה הקמעונאית, התהדרה אשר טופילסקי בשיער בלונדיני ארוך ושופע, אולם מאוחר יותר היא הותירה את המראה הנשי הסטריאוטיפי מאחור ועברה לתספורת שיקית א-לה גרסון. קוד הלבוש שלה, לעומת זאת, לא השתנה, ומאז ומתמיד אופיין בחליפות מחויטות משולבות בחולצות בעלות מחשוף רחב ועמוק יחסית.

 

בתמונתה המופיעה באתר האינטרנט של הבנק, תצלום רשמי של צלם האופנה רון קדמי, טופילסקי לבושה מקטורן שחור ואלגנטי, שרשרת יהלום עדינה, וחולצה שחורה עם מחשוף עמוק המדגדג את קו החזה - הופעה שמקובלת פחות במגזר העסקי. בתצלום אחר, מאותה סדרה של קדמי, היא מציגה חזות שמרנית יותר, עם חולצה לבנה מכופתרת בעלת צווארון מחודד ומקטורן שחור. הדואליות הזו של אשר טופילסקי מעניינת, כי ניכר שהיא משמשת אותה כאסטרטגיה של משיכה בחבל משני קצותיו. השינוי הגורף בשיער מציג חזות מאוד חדה, נקייה ומעט נערית, בשעה שהמחשופים הנדיבים מזכירים לאיזה צד של המפה המגדרית היא משתייכת. עושה רושם שהמשחק הכפול הזה משתלם ומאפשר לה ליהנות מכל העולמות.

 

 

תמיד אישה: אפרת פלד, מנכ"ל ויו"ר אריסון השקעות

 

ברמה העסקית, אפרת פלד היא האישה הקרובה ביותר לשרי אריסון, אולם בכל הנוגע ללבוש פלד היא אוטונומיה מוחלטת בעלת סגנון אישי מובחן, עקבי ומדויק. הופעותיה בציבור נשיות, קלילות ואופנתיות במידה, וניכר כי היא יודעת לזהות את קו התפר שבין בגדים ייצוגיים לבגדים נשיים ויתרה מכך - נהנית להתלבש. ברוב המקרים היא מבליטה את עצמה בזירת שוק ההון הגברית והאפורה באמצעות שמלות בגזרות קלאסיות ובצבעוניות והדפסים נועזים, ומשדרת ביטחון גורף בנשיותה, ללא הצורך במחשופים, אולם גם כשהיא משתחלת אל חליפת מכנסיים מחויטת, היא תפתיע עם חולצת סאטן צבעונית מתחת. פלד משתייכת למועדון הנשים האקסקלוסיבי של שוק ההון הישראלי ומשדרת כי נשים יכולות להרגיש בו בטוחות ועצמאיות, ואפילו ליהנות מבגדים, מבלי להרגיש צורך להתנצל על כך. כי להיות אישה זה יתרון בולט במרחב, צריך רק לדעת לנצל אותו בתבונה.

 

 

רוח יצרית בראש צלול: חנה פרי-זן, יו"ר דירקטוריון פעילים

 

חנה פרי-זן היא האישה הגדולה מהחיים של שוק ההון בישראל, והדבר מתבטא גם בתפקידה הנוכחי כיו"ר דירקטוריון "פעילים ניהול תיקי השקעות", חברת בת של בנק הפועלים, וגם בהופעותיה הססגוניות והבולטות. בעלה הוא מעצב התכשיטים בני פרי-זן, וכזוג הם מתחזקים תדמית בוהמיינית, אוסף אמנות רחב וחוג חברים הכולל בעיקר אנשי רוח ואמנים. המראה של פרי-זן תיאטרלי וחד פעמי, בעיקר הודות לשימוש שהיא עושה באביזרים המקשטים את הופעותיה הסולידיות יחסית – מצעיפים צבעוניים ועשירים בטקסטורות, או שרשראות עם תליונים ייחודיים, ועד מסגרות משקפיים יוצאות דופן שהיא מחליפה בערך כמו גרביים.

 

אצל פרי-זן אין הבדל בין כנס עסקי לאירוע חברתי. בשני המקרים היא משדרת את אותה רוח סוערת ומשוחררת, בין אם היא לבושה בחליפת עסקים שחורה ובין אם בחרה בשמלת ערב עם פאייטים. את אלו היא תמיד מתבלת במשקפיים עם אבני חן צבעוניות, מסגרות חתוליות או במראה יוצא דופן אחר, ותכשיטי זהב בעיצובו של בעלה. כל אלה הולמים גם את מראה השיער הלא סטנדרטי שלה – קצר, גלי, שמחומצן בקצוות.

 

בעולם עסקים קר עם שורת רווח תחתונה, לא ניתן להתעלם מהמראה היצירתי והיצרי של פרי-זן. בשעה שבעיתונות הכלכלית מתארים אותה כאישה מחושבת וקפדנית, המראה שלה משדר חופש וחשיבה מחוץ לקופסה. מה עוד משקיעים יכולים לבקש?

 

 

מחליפה חליפות: קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל

 

שכר שנתי: 756,000 שקל

 

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג היא המבוגר האחראי של הכלכלה הישראלית. כמי שמופקדת על הכסף של כולנו ומשמשת כנגידה הראשונה של ישראל, פלוג מתמסרת למראה שמצביע על רצינות, עקביות, שמרנות וחוזק. סגנון הלבוש שלה שומר על קוד הלבוש העסקי המקובל: חליפות מכנסיים כהות, חולצה לבנה מכופתרת (רק פעם אחת זכינו לראות אותה בחולצה צבעונית בצבע טורקיז) ותכשיטים עדינים, לרוב שרשרת פנינים קלאסית. אבל אפילו בגבולות הגזרה הצרים האלה, מצליחה פלוג להציג חזון יצירתי ואישיות, עם המגוון האינסופי של חולצותיה הלבנות עם הצווארונים המשתנים, ומבחר הז'קטים שלא ניתן לתחום אותו במשבצת אחת. פלוג מרשה לעצמה להתבטא בקטנות – באורך הז'קט, בטקסטורות או ברוחב הצווארון, ובכך היא משדרת עקביות ונאמנות למסורת, לצד הבלטה של ייחודיותה כאישה ראשונה בתפקיד של גברים.

 

 

חן אלטשולר. מראה נינוח ונגיש (צילום: אוראל כהן, כלכליסט)
חן אלטשולר. מראה נינוח ונגיש (צילום: אוראל כהן, כלכליסט)

 

 

ירוק זה לא רק דולר: חן אלטשולר מבית ההשקעות אלטשולר-שחם

 

חן אלטשולר היא אשת עסקים המבקשת לקדם חזון וסדר יום של איכות סביבה. זה אומנם לא גורם לה ללבוש שרוואלים ליום עבודה, אבל יותר מכל נשות שוק ההון שברשימה, אלטשולר מצליחה לשדר נינוחות שאין כדוגמתה. זה מתחיל בצבעים שהיא בוחרת ללבוש, כמו כחול בהיר, טורקיז ולבן, ממשיך בשמלותיה השחורות במראה הלא מחייב ובתכשיטים הקלילים מכסף או זהב, ומגיע עד לחולצות לבנות מכופתרות בגזרה שנחה על הגוף ולא אורזת אותו בנוקשות. לא תמצאו אותה בחליפות עסקיות רשמיות וגם לא בטי שירט, אבל היא תמיד נראית נינוחה ונגישה, כאילו מה לה ולכל הסטרס הזה שמשדרים גברים בשוק ההון. עולם הכלכלה היה נראה אחרת עם נשים רבות כמותה.