מלבד בילוי באירועים נוצצים, אחד התפקידים הלא רשמיים של אושיות אופנה בקנה מידה בינלאומי הוא לסייע למעצבים מהזירה הביתית לפרוץ בגדול ולהפוך לשם דבר בתעשייה. הדוכסית קייט מידלטון עשתה זאת עבור ג'ני פקהאם ואמיליה וויקסטד, מישל אובמה קידמה את ג'ייסון וו, וכעת נראה כי גם אמל אלמודין, אושיית האופנה הלוהטת של החודש האחרון שאף זכתה השבוע למועמדות בפרסי האופנה הבריטיים, מטפחת תחת ידיה הענוגות כישרון אופנתי שצמח על אדמת המזרח התיכון.
>> הורידו כאן את האפליקציה החדשה של Xnet לאייפון או לאנדרואיד
אלמודין, שכבשה את תעשיית האופנה בזכות הפריטים שליוו אותה לחתונתה עם ג'ורג' קלוני ובמהלך הבילוי של הזוג בוונציה, בוחרת באביזרים של אחד המותגים המסקרנים ביותר שצמחו בלבנון: Sarah's Bag של מעצבת התיקים שרה ביידון, הנחשבת לאחת המעצבות המדוברות ביותר שצמחו בתעשיית האופנה הענפה של ביירות.
עוד בערוץ האופנה
- העונה של סתיו: הדוגמן הישראלי שמשמש כדוגמנית של אופנת נשים
- פרחות או אליטות: איך לובשים בסטייל את הבגדים הכי מושמצים
- שיק הרשע: הביצ'יות חסרות הרחמים של עולם האופנה
התיקים הצבעוניים, המושקעים ומלאי העיטורים והקישוטים שמעצבת ביידון בסגנון שאותו היא מכנה "אום כולתום פוגשת את אנדי וורהול", כבר הפכו לחביבים על נשים מפורסמות ברחבי העולם, ובהן המלכה ראניה מירדן, שהגיעה עם תיק לבן קטן בעיצובה של ביידון לחתונתו של נסיך ספרד; קתרין דנב, שהתאבזרה בתיק עם הכיתוב "איפה הלב שלי" להקרנת סרט בביירות על המאבק בין ישראל לחיזבאללה; עורכת האופנה אנה דלו רוסו, שזכתה בתיק שעליו כתוב שמה בחרוזים; וגם בלוגרית האופנה היהודייה הנחשבת ליאנדרה מדין מהבלוג The Man Repeller.
בעוד אלמודין נחשבת לדמות פוליטית בולטת, ביידון – שמודעת היטב למשמעות של היותה מעצבת לבנונית המנסה לחדור לזירת האופנה המערבית – הצהירה בראיון עבר כי "בגלל ההיסטוריה הפוליטית הרגישה של ביירות, המותג בוחר להתרחק ככל האפשר מאמירות פוליטיות נוקבות מדי".
עם זאת, במהלך מבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון העלתה ביידון לעמוד האינסטגרם הפופולארי שלה תמונה של שני תיקים: בקדמת התמונה תיק קלאץ' בדוגמה של דגל פלסטין, ומאחוריו תיק נוסף בדוגמת דגל בחריין. 20 אלף העוקבים של המעצבת ברשת החברתית לא נשארו אדישים, ובתגובות האוהדות נכתב: "אני אקנה את התיק אם תעשי אחד עם דגל איראן" ו"בבקשה, איפה אני יכולה לקנות את התיק? אני לא גרה בלבנון".
שני התיקים שכיכבו בתמונה הם חלק מקו שיצרה ביידון בשיתוף אתר האופנה הערבי Mooda בסוף שנת 2013, ובו גם דוגמאות של דגלי קטאר וכווית. "החלטתי לעצב את דגלי מדינות ערב כי חשבתי שכך כל תיק יוכל לתת ביטוי לפטריוטיות של האישה שנושאת אותו", אמרה בראיון ל-Mooda. "כשאישה מסתובבת עם תיק קלאץ' שנושא את דגל המדינה שלה, המראה הוא יוצא דופן". בראיון נמנעה ביידון מאמירות פוליטיות חד משמעיות, וטענה כי "אני לא האדם הכי בקיא בפוליטיקה, אבל זה היה טבעי לי כאישה שתומכת בנושאים הומניטאריים באופן כללי, להיות מושפעת ממה שקורה עם האביב הערבי, עם מצרים וגם בפלסטין. לכן החלטתי, למשל, להכניס ציפורי שלום לתיק של פלסטין".
למען האמת, זו לא היתה הפעם הראשונה שבה השחילה ביידון אמירות פוליטיות בדלת האחורית: אחד מהתיקים הנמכרים ביותר של המעצבת נושא את הכתובת הרקומה "ביירות לעולם לא מתה!". "התיק הזה היה להיט", הצהירה בראיון עבר, "בטח בגלל שהעיר שלנו ראתה כל כך הרבה מלחמות ומהפכות בתקופה שבה אנו חיים".
את השורשים למעורבותה החברתית של ביידון אפשר למצוא כבר בתחילת דרכה המקצועית, כאשר היתה סטודנטית לסוציולוגיה וכתבה את עבודת התזה שלה על תופעת הזנות. היא החלה להתנדב למען אסירות בלבנון ולהעביר להן שיעורים, ובשנת 2000 יזמה פרויקט של לימודי מקצוע והסמכה בבתי הכלא. יחד עם האסירות היא יצרה צמידים ומאוחר יותר גם בדים רקומים, שהפכו לתיקים שאותם מכרה. "אני זוכרת שבחודש הראשון הייתי פשוט באקסטזה", אמרה בראיון לאתר Business of Fashion באפריל האחרון, "לא הצלחתי לישון, הרגשתי שמצאתי את הייעוד שלי".
הפעילות החברתית של ביידון נמשכת גם היום, כאשר 40 אחוז מהעובדות שלה הן אסירות בבתי הסוהר והמעצבת מקפידה לתמוך בנושאים כמו טיפול באוטיזם ופגועי נפש בעמוד האינסטגרם שלה, שאותו היא מגדירה כ"נקודת המפגש והקשר שלי עם הלקוחות".
עם השנים הפך המותג שהחל בהשקעה זעומה של כ-200 דולר להצלחה עולמית. הוא נמצא כיום ב-50 נקודות מכירה המתפרסות על פני 22 מדינות, לא מעט מהן מערביות, ונמכר באתרים נחשבים כמו Matches Fashion ומודה אופרנדי לצד המעצבים הידועים בעולם. בנוסף, ביידון זכתה לאזכורים כמעט בכל כלי תקשורת ידוע בתחום הלייף סטיל – ווג, Elle, הרפר'ס בזאר, אינסטייל, מארי קלייר, גרציה, קוסמופוליטן, ניילון ואחרים, ובשנת 2013 יצרה גם שיתוף פעולה עם חברת הקוסמטיקה קליניק.
כעת נותר רק לראות האם הפרסומת המהלכת שמשמשת עבורה אלמודין בימים אלו, תעודד את ביידון לפלרטט יותר עם הפוליטיקה העולמית מתוקף מעמדה כמעצבת בולטת מהמזרח התיכון, או שמא היא תעדיף ללכת על בטוח ולהתמקד בסמלים שגם אושיות אופנה פוליטיות פחות יאמצו בקלות.