מינויו של המעצב ג'ון גליאנו לתפקיד המנהל הקריאטיבי של בית האופנה מייזון מרטין מרג'יאלה לפני כשבועיים, מעורר מחלוקת בקרב בעלי בוטיקים וחנויות שמוכרים את המותג סביב העולם. על אף החרטה שהביע המעצב על התבטאויותיו האנטישמיות, שבגינן פוטר מדיור וזכה לגינוי חריף מצד תעשיית האופנה, ישנם סוחרים שעדיין מסרבים בתוקף לקבל את התנצלותו.
>> הורידו כאן את האפליקציה החדשה של Xnet לאייפון או לאנדרואיד
היהודייה ננסי פרלסטיין, בעלת הבוטיק Georgetown's Relish שבוושינגטון, סיפרה החודש לוושינגטון פוסט כי על אף שקו האופנה של מרג'יאלה נמכר מצוין בבוטיק שלה, בעונה הבאה הוא לא יגיע אל הקולבים התלויים בו. "כאדם, אני מוצאת את ג'ון גליאנו מגעיל. כיהודייה, אני מוצאת אותו דוחה", אמרה פרלסטיין בנחרצות. לעומתה, סיפרה היהודייה ג'ואן בורסטיין, בעלת הבוטיק הנודע "בראון" שבלונדון, כי היא מצפה בקוצר רוח לקולקציה החדשה של המעצב. בריאיון לדיילי טלגרף הבריטי אמרה בורסטיין, שהיתה מהראשונות שמכרו את עיצוביו של גליאנו הצעיר לפני שלושה עשורים: "אני אעקוב בעניין רב אחרי כל דבר חדש שגליאנו יעשה".
עוד בערוץ האופנה
- מבוקש: מותג האופנה החדש של מייסד וויקיליקס ג'וליאן אסאנג'
- שיק הרשע: הביצ'יות חסרות הרחמים של עולם האופנה
- אנשי הפרווה: המפורסמים שמקדמים בלבושם את התעשייה האכזרית בעולם
מטבע הדברים, בישראל הדילמה הזו מחריפה, אבל אם תשאלו את המעושרת ניקול ראידמן, שמוכרת מזה שנתיים את הקו הראשון של מייזון מרטין מרג'יאלה בבוטיק שלה "מאדאם דה פומפדור", אין שאלה בכלל – החל מהעונה הבאה היא מתכוונת להפסיק את מכירת המותג בחנות, ובכך למעשה להעלים את המותג מישראל (רק קו MM6, המשני והזול יותר של מרג'יאלה, ימשיך להימכר כרגיל בבוטיק ורנר בתל אביב).
"אני מפסיקה לעבוד עם המותג בגלל החלפת המעצב", אומרת השבוע ראידמן ל-Xnet. "אני לא מסוגלת לסלוח לגליאנו על אמירותיו האנטישמיות. מבחינתי, לג'ון גליאנו אין מקום בחנות שלי ובמדינה שלי".
אין מחילה אפילו למעצב כה מוצלח שהביע חרטה על מעשיו?
"יש מעצבים יותר טובים ומוכשרים ממנו. המשפחה שלי לא נרצחה על ידי הנאצים בשואה, כדי שאחר כך אני אתפרנס ממעצב שמחזיק בדעות אנטישמיות".
מנגד, שירה דולינגר מבוטיק ורנר לא רואה במכירת עיצובים של גליאנו למרג'יאלה אמירה פוליטית. "הצהרות העבר של גליאנו לא מעידות על היכולות שלו כמעצב בחסד עליון", אומרת דולינגר. "MM6 הוא קו שנמכר אצלנו בהצלחה כבר חמש שנים, ויש לו מוצרים נהדרים במחירים טובים. הבחירה שלנו להמשיך למכור את המוצרים של המותג לא מעידה על התנהלות אנטי-ישראלית".
מבית האופנה מרג'יאלה בחרו שלא להגיב לדברים בכתבה, אך שלשום (שני) התייחס רנצו רוסו, מנכ"ל קבוצת האופנה OTB שמחזיקה בשליטה במייזון מרטין מרג'יאלה, לתגובות שמעורר מינויו המפתיע של גליאנו כמנהל הקריאטיבי של המותג.
"בכנות, אני מאמין שג'ון גליאנו הוא כישרון אדיר, וזה הדבר היחיד שעניין אותנו כשבחרנו בו", אמר רוסו בכנס של היומון WWD שהתקיים בניו יורק, וחשף גם את הסיבות לכך שאנשי יחסי הציבור של בית האופנה לא עונים לשאלות בנוגע לסירוב של בוטיקים שונים לעבוד עם המותג בעקבות המינוי. "אני מבין את העבר שלו, אבל אנחנו כקבוצה לא מגיבים על העבר של גליאנו. מה שאנו רוצים להגיב עליו הוא העתיד של ג'ון גליאנו, ואנו מאמינים שהדבר הטוב והיחיד שעלינו לעשות, הוא להמתין לקולקציה הבאה שלו. העצה שלי לאנשי תעשיית האופנה היא להמתין לראות מה הוא ישגר אלינו, ולשפוט אותו על פי הקולקציה שלו, שתוצג לראשונה בשבוע העילית בפריז. זה הדבר היחיד שאנחנו מרגישים שנכון לומר כעת".