אדריכלית, מעצבת פנים ונגרית נפגשות ביישוב קטן. זה נשמע כמו התחלה של בדיחה, אבל זה ממש לא. שלוש בעלות המקצוע, המתגוררות בשכנות בכפר תבור, חברו יחד לבנות בית חלומות לזוג קיבוצניקים לשעבר מהדרום ששלושת ילדיהם הבוגרים כבר עזבו את הקן.

 

>> לעוד בתים יפים, לחצו כאן

 

הבית החדש, בן ארבעה חדרים, משתרע על מגרש בשטח של 375 מ"ר, מתוכו 160 מ"ר בנוי. על מלאכת העיצוב ניצחה בעלת הבית, שידעה בדיוק מה היא רוצה – לאן ייכנסו כל שידה וכל ויטרינה ואיך ישולבו בבית האוספים שהיא מאמצת לחיקה כבר שנים. סייעו בידיה השלוש האמורות: האדריכלית אורית גורפינקל, מעצבת הפנים נירית גולדשטיין והנגרית רלי פולק.

 

איך מסתדרות שלוש נשים יצירתיות עם בעלת בית יצירתית אף היא, שיש לה דעות נחרצות משלה?

"למזלנו נוצרה כימיה בין כולנו, וגם עכשיו, כשהבית עומד על תִלו, אנחנו ממשיכות להיפגש", מספרת גורפינקל. "גם פרי שיתוף הפעולה שלנו היה מוצלח במיוחד: הבית, שתכננתי על פי בקשת הבעלים, מצא חן בעיני היזם עד כדי כך ששאר הבתים במגרש, שישה במספר, תוכננו על פיו", היא מוסיפה.

 

"אורית שייכת לזן נדיר של אדריכלים נטולי אגו", מפרגנת גולדשטיין, "וכך יכולנו להכניס בתכנון שינויים שעלו בישיבות משותפות של ארבעתנו. למשל, בתכנון המקורי היה לתקרה בחלל המרכזי שיפוע חד־כיווני שנבע מהתכנון החיצוני של הבית. תוך כדי עבודה הצעתי לבצע שיפוע פנימי (שיפוע דמי), כך שבתוך הבית נראה שיפוע דו־כיווני אף שבחוץ הגג משופע לכיוון אחד. אורית קיבלה את הרעיון ויצרה את התקרה שאנחנו רואים היום".

 

"כולנו הגענו לפרויקט הזה נטולות אגו", מסכימה פולק. "מניסיוני, תקשורת של נשים עם נשים מאוד מפרה, והתקשורת הזו עזרה לנו כאן. בגדול, כולנו הקשבנו לבעלת הבית, שאמרה: 'כזה אני רוצה'. אמרה וקיבלה".

 

הרמוניה מושלמת? לא היו ביניכן ויכוחים כלל?

"בכל התקופה היה לנו רק ויכוח קטן על חלון נוסף במטבח, מימין לכיור", אומרת בעלת הבית. "אורית ונירית לא כל כך רצו להוסיף אותו, כי זה אמר לקרוע חלון בקיר שכבר היה בנוי. הן הסתפקו בשלושת החלונות המרשימים שמעל לכיור, ותכננו בקיר הזה ארון עליון. אני התעקשתי, כי הייתה לי הרגשה שאני צריכה עוד אור. ההתעקשות שלי הוכיחה את עצמה. החלון שהתווסף מכניס המון אור ואוויר".

 

חדרי הבית

 

הסלון: הכניסה לבית מרשימה במיוחד כי היא מגלה מיד את גובהו: חמישה מטרים בחלל הציבורי, עם תקרה מקורה בקורות גושניות של עץ אורן שנצבע בגוון בהיר חצי שקוף, "על מנת שוורידי העץ יוכלו להיראות", מסבירה גולדשטיין. הריצוף, גרניט פורצלן תוצרת איטליה, מחקה מראה של אבן אמיתית ומעניק את התחושה שבעלת הבית רצתה לתת: של בית כפרי, ורצוי שיזכיר את פרובנס.

 

"למראה הכפרי מוסיף קמין המחמם באמצעות גז, תוספת נחוצה שכן התקרה הגבוהה גורמת לירידת טמפרטורה בסלון בלילות החורף. את החלל מאירים חלונות גדולים בפרופיל דמוי בלגי. בבית כולו אין ולו וילון אחד לרפואה, כי בעלת הבית אוהבת תריסים ולא וילונות.

 

את שטח הסלון מגדיר שטיח פרסי גדול, ירושה מבית הוריה של בעלת הבית. סביבו רהיטים עתיקים נוספים: נול שנקנה בכפר ערבי שכן, שידה בעלת רגליים נדירות שהגיעה מסבתה של בעלת הבית, כורסה המשלבת עץ ועור וזוג כורסאות אדומות – כולן מבית ההורים, ושידה נוספת שנקנתה בחנות עתיקות בנהלל. על שידה שלישית ניצבת מכונת כתיבה שהייתה שייכת לאביה של בעלת הבית, ובסמוך לה מנורה עומדת משוק הפשפשים ביפו.

 

המטבח: ארונות המטבח, פרי עמלה של פולק, צבועים בצבע שהנגרית מגדירה כ"צבע טחינה", אשר הומצא במיוחד לבית הזה תוך כדי ערבוב וטעייה. "צביעת כל הארונות והדלתות בבית נעשתה במברשת", היא מבארת, "כדי שהתוצאה לא תיראה מלוקקת מדי, שיבחינו במשיחת המברשות פה ושם".

 

במרכז המטבח אי המשמש גם כמקום אחסון וגם כדלפק לארוחות קלות. עליו מונח משטח מעץ אלון אירופי, שגונו מתכתב עם שידת עץ שבעלת הבית ייעדה במקור למטבח, והמעצבות בנו לה נישה מיוחדת, מחופה בבריקים מאבן טבעית. על הכל מאירות צמד מנורות שנקנו ב"גדעון קלאס" בתל אביב, כמו יתר המנורות בבית, "עוד לפני שהונחו היסודות", מספרת בעלת הבית.

 

המסדרון: בחלל המשמש למעבר מהאזור הציבורי אל חדרי השינה ממוקמת שידה שנקנתה בחנות העתיקות בנהלל ובתוכה סרוויס בן יותר ממאה שנים שהובא מגרמניה. עוד בחלל זה: שרפרף מעץ שבני הזוג הביאו ממרוקו, שטיח מטורקיה ושתי כורסאות שהיו שייכות להוריה של בעלת הבית ורופדו מחדש.

 

חדר השינה: בחדר זה בולטת שידה שעוצבה במיוחד על ידי גולדשטיין ונצבעה בצבע מיוחד שהנגרית הגיעה אליו תוך כדי ערבוב של כמה גוונים. הרעיון היה להתאימו לסוודר צהוב שחביב במיוחד על בעלת הבית, שביקשה שהשידה תזכיר לה אותו בכל שעות היממה. מול שידת־הסוודר ניצבת מיטה ישנה מאוד שנודדת עם בעליה זה שנים, ובצד כיסא נדנדה מבית סבא שמשלים את השילוב של ישן־ובעל־היסטוריה־פרטית עם חדש־ומותאם־אישית, שבולט בבית כולו.

 

נישה מחופה בבריקים נבנתה במיוחד בעבור שידת העץ הגדולה שבעלת הבית ביקשה להציב במטבח (צילום: אבישי פינקלשטיין)
נישה מחופה בבריקים נבנתה במיוחד בעבור שידת העץ הגדולה שבעלת הבית ביקשה להציב במטבח (צילום: אבישי פינקלשטיין)

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

עוד במגזין GOstyle:

  • בית בן 203 מ"ר בהשראה מדברית