אני מנוסה במעברי דירות. עברתי המון פעמים – חמש מהן רק בחמש השנים האחרונות, כך שהגעתי לרמת מיומנות מאד גבוהה. במעבר האחרון שלי שברתי שיא: התחלתי לחפש ביום רביעי בבוקר, מצאתי דירה ברביעי בצהריים, חתמתי על החוזה בחמישי ב-13:00, ובאותו ערב, ביום חמישי ב-20:00, כבר הייתי פרוקה בדירה החדשה. 

 

ביום שישי בצהריים הדירה עמדה והטלויזיה עבדה, וזה למרות שכשיצאתי לפתוח את הדלת לטכנאי בשישי בבוקר ננעלתי בכותונת לילה מחוץ לבית החדש, ושכנים חביבים הביאו לי משהו ללבוש, קפה, וטישו לנגב את הדמעות בזמן שחיכיתי לפורץ. מאיפה לי לדעת שהדלת נטרקת מבחוץ? רק שעתיים לפני כן הלכתי לישון, ושש שעות לפני הגעתי לדירה בפעם השניה בחיי.  כן, יצאתי סתומה, אבל אל תתנו לעובדה הזאת לבלבל אתכם - לעבור דירה אני יודעת.  

 

עוד על ארגון הבית בעשו בעצמכם

>> איך מארגנים מטבח קטן

>> איך מסדרים את ארון הבגדים

>> איך משתלטים על הבלגן בחדר הילדים

 

 

שלב החיפושים

 

התחילו לחפש חודש מראש ולא דקה לפני. הלחץ לא מועיל למצוא, והפינוי הוא בדרך כלל מידי או מקסימום חודש מתאריך הפרסום.

 

פייסבוק: פרסמו, אבל אל תצפו להרבה. אם תכתבו סטטוס שנון יענו לכם בשנינה חזרה, ואם תכתבו סטטוס מלא בפרטים, שלושה חברים יעשו לזה Share. הרוב יתעלמו או יעשו Like. בקיצור- פרסמו, אבל בציפיות נמוכות.

 

אתרי דירות להשכרה: פרטו איזו דירה אתם מחפשים עד לרמת הדיוק הגבוהה ביותר. אל תלכו לדירות של “בערך”. הרי אם תלכו לראות דירה שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם, וגם חסרים בה ארון ומזגן, לא עשיתם דבר מלבד לעצמכם עוגמת נפש.

 

אל תלכו לראות דירות שלא פורסמו להן תמונות. בימינו כמעט לכל אחד יש גישה לסמארטפון, ומי שמפרסם דירה להשכרה ולא פרסם תמונות, כנראה יודע למה. ההתנהלות הנכונה ביותר היא לבדוק כל בוקר אילו דירות חדשות הופיעו, לרשום לעצמכם על פתק את כל הפרטים, ולקבוע עם שתי דירות או מקסימום שלוש בטווח גיאוגרפי הגיוני ובזמנים נוחים. אל תתחרפנו והמשיכו לעבוד, להתאמן ולאכול. אתם עוברים דירה, לא בורחים מהנאצים.

 

השגחה עליונה - אל תסמכו עליה. אין שום דבר רומנטי, נעים או רוחני בחיפוש דירה. רצוי להיות יעילים ויבשים כאנגלי ממוצע, ולהשאיר את הרוך וצירופי המקרים לשלב הפריקה.

 

חובה לבדוק כשרואים דירה

 

שקעי חשמל: ספרו אותם ובדקו את מיקומם. לפעמים לא שמים לב, ויש דירות שנבנו בימי אנו באנו, עם שני שקעי חשמל פר-חדר, שאחד מהם נמצא ליד דלת הכניסה, בגובה העורף. בסלון אמורים להיות לפחות ארבעה שקעים כדי לחבר את הטלוויזיה, הכבלים, המחשב, המנורות, המטענים של הטלפונים וכולי, ועדיין תצטרכו מפצלים ומאריכים. בחדר השינה (ובכל חדר נוסף) לפחות שלושה שקעים, במטבח ארבעה, וגם בחדר האמבטיה כדאי שיהיה שקע אחד או שניים, לתנור חימום, פן וכולי.

 

חלונות ותריסים: אם התמזל מזלכם ומצאתם דירה עם שלושה כיווני אוויר, אל תתחילו לקפץ בדירה בשמחה. תבדקו אם הם נפתחים ונסגרים כמו שצריך, אטומים למים, שלמים וכולי. זה לא מובן מאליו.

 

מקלחת: בדקו האם יש דוד שמש או לא, אם כל הברזים עובדים ומגירים את המים הנכונים, וכמובן את לחץ המים במקלחת. אין דבר יותר מרגיז מזרזיף שתן חמים שנוטף על ראשכם, במיוחד אם יש לכם רעמה (או כלב עם רעמה).

 

מטבח: בדקו אם הארונות מספיקים לכם ואם הם לא רקובים, במיוחד באיזור שמתחת לכיור, שבו באופן מסורתי נמצא הפח. פתחו גם את מי הברז ובדקו שאין סתימה, דליפה מלמטה ועוד מרעין בישין.

 

חורים ורטיבות: בדקו את הקירות ואת הארונות - אם יש בהם סימני רטיבות בררו ממתי הם ומה מובטח שייעשה בעניין. אם זה המצב, רצוי לשקול היטב אם לקחת את הדירה. ריח של עובש אינו משהו שאפשר לחיות איתו לאורך זמן, וזה גם לא בריא.

 

חשבונות: בקשו לראות חשבון ארנונה, מים וחשבון חשמל מהחודשיים האחרונים, וכמובן רשמו את מספרי המונים אם נכנסתם לדירה. 

 

שלב האריזה

 

בנוסף לארגזים, קנו המון שקיות זבל ענקיות מחומר עבה - למדתי בדרך הקשה שהכי קל להעביר בהן כמעט הכל, מלבד דברים שבירים וחדים. בגדים, סירים, פלסטיקים - הכל. את הבגדים המקופלים פשוט זורקים פנימה ככה כמו שהם (אל תחיו באשליה שאם אורזים אותם מקופלים הם נשארים ככה) ועם בגדים תלויים יש טריק נחמד: מחוררים את בסיס השקית באמצע, משחילים את קבוצת הקולבים פנימה ועוטפים אותם עם שאר השקית. את ראשי הקולבים קושרים עם מסקינגטייפ, וזורקים בשקית נוספת או ארגז.

 

קנו מרקרים, מספריים ומלא מסקינגטייפ. לפחות חמישה גלילים, שניים לכל בן בית ולכל חבר/קורבן שבא לעזור.

 

השאירו עליכם תיק נוח לנשיאה שבו יהיו הארנק, המפתחות, כלים כמו סכינים יפניות, מגבונים לחים, בקבוק מים, סבון ידיים ומטען לטלפון. תמיד הסוללה נגמרת לקראת סוף היום, וזה תמיד קורה דווקא כשרוצים להזמין פיצה.

 

 אל תתפתו לארוז ספרים בארגזים גדולים. כמה שיותר קטנים יותר טוב - ארגז גדול מלא ספרים הוא בלתי אפשרי לנשיאה או לגרירה על הרצפה בתוך הבית.

 

 

הימנעו מכמה טעויות נפוצות

 

טעות מס' 1: לשבת בבית ולדמיין את עצמכם אורזים - אל תעשו את זה! נדמה לכם שאתם מתכננים את השלבים ומייעלים את התהליך, אבל למעשה כל מה שאתם מרוויחים זה ייאוש, עייפות מנטאלית ונוירוזה. אין שום טעם לחשוב מה תעשו קודם ולדמיין את עצמכם מכניסים דברים לארגזים. אריזה לא מתכננים - אריזה עושים.

 

טעות מס' 2: להתחיל לארוז מוקדם מדי, למשל, חודש מראש. יש אנשים כאלה, שמשום מה מרגיע אותם למלא את הבית בארגזים משומשים מלאים בדברים ש"ממילא לא משתמשים בהם". אז בסדר, אחרי שסיימתם לארוז את הספרים, את הנרות, את האהילים ואת קלפי הטארוט (אריזה שלוקחת פי חמש זמן כשעושים אותה באיזי וחודש מראש) עדיין נשאר לארוז את כל שאר הבית, ואת זה ממילא תעשו יומיים לפני. המינוס הגדול הוא שעכשיו שבועות יהיה לכם לא נעים בבית כי הוא ייראה כמו מזבלה ויסבול מאווירת סוף קורס - ואתם תמצאו את עצמכם מאפרים על הרצפה. השעה שזה חוסך מיום האריזה לא שווה את תופעות הלוואי החזיריות. התחילו לארוז יומיים לפני המעבר, לא דקה לפני כן.

 

טעות מס' 3: להביא ארגזים מהסופר כי "כל יום יש שם מלא", ו"חבל לקנות". רעיון גרוע. מלבד ספרים, אי אפשר להעביר בהם כלום - הם קטנים מדי, מתפרקים בקלות ואי אפשר לדעת מה היה בהם קודם, אלא אם כן זה ריח מאד ספציפי כמו כוסברה. עדיף ארגזים קנויים, דנדשים, בעלות של כ-200 שקלים. זכרו שיעלה לכם יותר לקנות בגדים וכוסות חדשות.

 

טעות מס' 4: לבקש מחברים לעזור. רעיון נוראי. קודם כל, לא משנה מה אומרים לכם, אנשים שונאים להעביר דירות בדיוק כמוכם. דבר שני, רובם לא באמת עוזרים, רק נתקעים באמצע החדר ושואלים מה לעשות עכשיו, איפה זה ואיפה ההוא, ואם יש לך סכין יפנית. אתם תתפללו שהם ילכו או לחילופין שלא תמצאו את הסכין היפנית, כי אתם לא בטוחים שתעמדו בפיתוי. אריזת דירתו של אדם – מקדשו - אנשים זה מפריע, מאט את קצב העבודה, ובסוף עוד צריך להגיד להם תודה. עדיף לבד, או מקסימום עם חברה אחת טובה שמכירה את הבית כמוכם ויודעת איפה הכל. לסבול ממילא תסבלו ביומיים הקרובים, אז לפחות לא תצטרכו לארוז את הדירה שלהם בעוד חודש.

 

טעות מס' 5: לארוז דברים מאובקים. אל תהיו ג'יפות - נקו אותם. אני יודעת, אין כוח, ממילא מנקים כשפורקים, אבל זה לא אותו דבר. כשמאבקים בזמן האריזה, הפריקה מתקצרת בשליש, והסידור במאות אחוזים - וגם אם מנקים ממילא שוב תוך כדי ואחרי הפריקה- אבק ישן ואבק חדש זה לא אותו דבר.

 

טעות מס' 6: לארוז חפצים לפי סוגים. הדרך הנוחה ביותר לארוז היא לפי פינות בבית. יהיה לכם הרבה יותר קל להתמצא בפריקה אם על הארגזים יהיה רשום שם החדר, ותת הפינה שלו. למשל, סלון, שידה ליד הטולויזיה וכריות ספה.

 

טעות מס' 7: להזמין את טכנאי האינטרנט, הכבלים והשאר ליום המעבר או לבוקר שאחריו. אתם לא יודעים אם תסיימו לפרוק, או באיזה מצב תהיו, או אם המובילים לא יאחרו או יבריזו. שתי האופציות היעילות ביותר הן להעביר את הטלויזיה והמחשב יום יומיים לפני ולקבוע עם הטכנאים או לקבוע איתם ליומיים שאחרי. נכון, מרגישים קצת לא במקום בלי האלמנטים הללו, אבל יש פחות דברים לזכור ולתאם.

 

שלב הפריקה

 

החוק האחד והיחיד בפריקת דירה הוא לפנות כמה שיותר מקום, כמה שיותר מהר. כלומר, בסידור הראשוני של הבית לא חייבים להיכנס לפרטי הפרטים של הקיפולים והתלייה, אלא רק להתמקד  בלהעיף ארגזים מהעיניים והניח הכל במיקום הכללי שמיועד לו. ככה הבלגן הגדול נעלם תוך יום, ואפשר לחזור לנשום. וכשנושמים, כידוע, הכל נראה יותר טוב.

 

מאיפה מתחילים? זו השאלה הנצחית, ויש לי עליה תשובה: מתחילים מהארגז של הכלים (איפה שהפטיש והמברגה והמסמרים), ממשיכים בספות כדי שיהיה איפה לשבת, וניגשים לפרוק את כל המטבח. אל תלכו לישון לפני שהמטבח פרוק, ומכמה סיבות: צריך לשים הכל במקרר לפני שיירקב; אתם מתים לקפה; במטבח נמצאים כל חומרי הניקוי, הסמרטוטים וכל מה שצריך כדי להמשיך הלאה; המטבח הוא החלק הכי ביתי בבית. גם אם אחריו רק תפרקו את המיטה, כשתקומו בבוקר תוכלו לשתות קפה ולהתחיל את היום בצורה נורמלית.

 

אל תערבבו בין החדרים. אם התחלתם לפרוק חדר אחד, אל תעברו הלאה עד שסיימתם.

 

שטחו כל ארגז שפרקתם למצבו הראשוני והעמידו במרוכז, רצוי בחוץ. עשו זאת עם כל הארגזים מלבד הארגז הראשון, שישמש כפח זבל.

 

כשאתם פורקים חדר, יהיו מצבים בהם תגלו שאין לכם מקום נגיד, לסירים. אל ייאוש, שימו אותם בערימה אחת על המקרר או על ארונות המטבח, וטפלו בזה מחר- העיקר שפרקתם את שבעת הארגזים שהכילו אותם, והעפתם אותם החוצה.

 

בדרך כלל אחרי פריקת המטבח מתפנה מקום בחדר. השתמשו בו כדי לפנות עוד מקום, והתחילו לטפל בדברים הגדולים - מקמו את הארונות, המיטה, השידות, הספות, ואם אפשר גם את התמונות והמראות (אם לא תליתם, שימו אותן מאחורי איזו דלת). ככל שיתפנה יותר מקום, תרגישו פחות חסרי אונים ותוכלו לתפקד ביתר יעילות.

 

אחרי שפיניתם, חטאו את המקלחת והשירותים כאילו אתם מנקים בית מטבחיים, והתקינו את נייר הטואלט במקום. לא תצטערו.

 

חברו את הטלוויזיה, המחשב ואת שאר מוצרי החשמל שמפוזרים בבית בארגזים. הם צריכים להיות מחוברים עבור הטכנאים שהזמנתם, וככה הם גם לא יישברו או יינזקו.

 

אל תתאמצו לקפל את כל הבגדים הכל בזמן הפריקה. זה ייקח לכם שעות, ואתם עייפים. הרבה יותר נכון לדחוף הכל כמו שזה לארונות אחרי מיון בסיסי בלבד, לסגור את הארונות ככה שהבלגן לא יפריע לכם בעיניים, להמשיך להעיף ארגזים ולפנות מקום בבית ולסדר כמו שצריך אחרי שהכל עומד במקום

 

אל תשאירו ארגזים לא פרוקים בבית יותר מיומיים. אם יש לכם ארגז שאין לכם מה לעשות איתו או לא יודעים מה יש בתוכו, סביר להניח שהוא לא נחוץ לכם. ספרי חשבוניות ישנים, ניירת, כבלים שלא ברור לאן הם שייכים - טפלו בארגזים האלה במהירות שיא, ותגלו ששני שליש מתכולתם ייזרק לזבל.

 

 אל תחכו, תלו את כל התמונות והקישוטים. גם יתפנה לכם המון מקום, וגם הבית יתחיל להיראות לכם מוכר. פסיכולוגית, זה מאד מתגמל. חוץ מזה אנשים שבאים יום אחרי לבקר יהיו בשוק מהמהירות ויחמיאו לכם.

 

 

 

>> עוד רעיונות במדור סידור וארגון הבית