"האופנה מתיישנת, סגנון לעולם לא", אמרה קוקו שאנל, ובמשפט אחד הצליחה לתמצת את השיק הפריזאי. בעוד נסיכות המפרץ הפרסי (ואולי גם ניקול ראידמן) משריינות עתה כרטיסי טיסה לשבוע הקוטור שיתקיים בעיר האורות בסוף החודש, הסגנון הצרפתי רחוק מלהיות רק כזה שמביטים עליו בקנאה מרחוק, בחושך, לבד. 

 

למעשה, השיק הצרפתי הקלאסי הוא בדיוק ההפך מהגרנדיוזיות של הקוטור: הוא נינוח, רפוי ומאפשר שיטוטים ארוכים בסמטאות הישנות והצרות של עיר הבאגט. על מנת להשיג את הסגנון הפריזאי הטיפוסי היה מומלץ לינוק אותו מגיל אפס, אבל גם אם הצלחת להעביר את מיטב שנותיך מבלי לדעת מילה אחת בצרפתית (ו"וולה וו קושה אבק מואה" לא נחשב), את עדיין יכולה להשיג אותו בעזרת קצת הכוונה והרבה שיטוטים באתרי הקניות המקוונים. רגע לפני שאת מקלידה את מספר כרטיס האשראי שלך ומקווה לטוב, אלו החנויות והמותגים שעבור הפריזאיות הן מאסט - רק בחרי את הסגנון שלך.

 

ליוקרתית

 

המותגים הצרפתיים הם האורים והתומים של אופנה יוקרתית ואלגנטית. אומנם לרובנו אין את האפשרות הכלכלית לרכוש מהם אפילו מחזיק מפתחות, אבל אם יש לכן סכום שרק מחכה שתוציאו אותו על בגדים על זמניים שגם תוכלו להוריש לנכדים, אלו המקומות הנכונים עבורכן.

 

 

שאנל. רלוונטי גם בגיל 100
שאנל. רלוונטי גם בגיל 100

 

שאנל

גם כשהוא אוטוטו חוגג 80, מצליח המעצב קרל לגרפלד להזריק למותג רוח צעירה ורעננה, שניכרת אפילו בפריטים הקלאסיים של שאנל, כמו החליפות של ז'קטים וחצאיות תואמות, השמלות השחורות והקטנות ואפילו הבושם שאנל 5 הידוע. 100 שנה אחרי פתיחת הבוטיק הראשון, ממשיך המותג הוותיק לספק בגדים אלגנטיים, לצד קז'ואל עם נימה ספורטיבית קלה.

 

כריסטיאן דיור 

בית האופנה שהוקם בשנת 1946, נכנס לתודעה בעזרת העיצוב הבלתי נשכח שהגדיר את "המראה החדש" של האישה המודרנית. לאחרונה עבר טלטלה גדולה בעקבות פיטוריו של המעצב הוותיק ג'ון גליאנו, ולאחר מספר עונות ללא מעצב ראשי ידוע, שכרו דיור את שרותיו של ראף סימונס המוכשר, שהציג קולקצית קיץ מרשימה השומרת על המסורת הקלאסית של דיור ועם זאת צועדת לעבר העתיד.

 

יש חיים אחרי גליאנו. כריסטיאן דיור
יש חיים אחרי גליאנו. כריסטיאן דיור

 

 

לואי ויטון

 

אומנם מדובר בבית אופנה ותיק שהוקם בשנת 1854 והיה ידוע בעיקר בתיקי נסיעה, אבל בעשורים האחרונים התפתח לואי ויטון לכדי מותג מודרני ומוביל אופנתית. את השינוי חייב הוא למארק ג'ייקובס, שקיבל את תפקיד המעצב הראשי בשנת 1997 והפך את לואי ויטון למפלצת ענקית, המייצרת בכל נישה אפשרית ומפיצה אופנה יוקרתית ועדכנית בקרוב ל-500 חנויות ברחבי עולם.

 

 

לואי ויטון. בית האופנה הוקם ב-1854 (צילום: gettyimages)
לואי ויטון. בית האופנה הוקם ב-1854 (צילום: gettyimages)

 

 

לנוון

אי אפשר לדבר על אופנה עילית פריזאית מבלי להזכיר את בית האופנה לנוון ואת הגאווה הישראלית שלנו - המעצב אלבר אלבז, שעושה שם פלאים מאז 2001. כל מי שרוצה שמלה שתישאר באופנה לעד, תחמיא ותמשוך תשומת לב, תמצא בלנוון את מבוקשה מבין שלל פריטים זורמים, שעוטפים את הגוף הנשי אך מעניקים לו אדג'יות עכשווית.

 

 

לנוון. גאווה ישראלית
לנוון. גאווה ישראלית

 

לייחודית

 

מי שרוצה להכיר את השיק הפרזיאי מקרוב ולרכוש פריטים שהם איכותיים ויוקרתיים אך גם צעירים ובועטים, תמצא את עצמה בעיקר בחנויות אלו.

 

 

הומור, תעוזה וילדותיות. קארבן
הומור, תעוזה וילדותיות. קארבן

 

 

קארבן

בית האופנה הצרפתי נוסד בשנת 1945 על ידי אישה מיתולוגית בשם מדאם קארבן. בשנת 2010 הגיע המעצב הצעיר גיום הנרי והפיח בו רוח חדשה וצעירה, שהחלה למשוך את תשומת לבם של עיתונאים ושוחרי אופנה. אלכסה צ'אנג, זואי דשאנל, מירנדה קוסגרוב ואחרות הפכו לחובבות קארבן, שמנפק להן פריטים בסגנון צעיר (לעתים עד כדי ילדותי), מלא תעוזה והומור ועתיר הדפסים וטקסטורות.

 

סלין

כל מי שמחפשת אופנה נקייה, רגועה ומתחוכמת, תמצא את ייעודה בחנויות של סלין. בית האופנה הוקם בשנת 1945 וזכה לתשבוחות החל משנת 2008, אז מונתה לתפקיד המעצבת הראשית פיבי פילו, שהגיעה היישר מקלואה. פילו הצליחה ליצור סגנון נינוח, מודרני ונשי, הנשען על מסורת עבר אבל מעניק לה טוויסט עדכני.

 

 

סאן לורן. שם נרדף לאופנה פריזאית נינוחה (צילום: gettyimages)
סאן לורן. שם נרדף לאופנה פריזאית נינוחה (צילום: gettyimages)

 

 

סאן לורן פריז 

כבר עשרות שנים שאיב סאן לורן הוא שם נרדף לאופנה פריזאית נינוחה, המשלבת בין אלמנטים מאופנת עילית לטרנדים עדכניים. המותג הוקם על ידי סאן לורן בשנת 1962, ובשנות ה-70 הפך לפופולארי בזכות חליפת הספארי וחליפות המכנסיים. בשנה האחרונה מונה הדי סלימן לעצב הראשי, ושם המותג הוחלף לסאן לורן פריז. עם זאת, סלימן שמר על חלק מהקוד האסתטי של המותג האהוב, והוסיף לו עדכונים עכשוויים בעיקר בצלליות הבגדים.

 

איזבל מארה

מותג שנוסד בשנת 1989 ואשר ברשימת המעריצות שלו נמצאות סלבס דוגמת קמרון דיאז, קירסטן דאנסט ורייצ'ל בילסון. בזכות פריטים אולטרה נשיים עם טאץ' בוהמייני, הפך המותג איזבל מארה לאחד המובילים בתחומו, וכעת הוא מייצר בגדים במראה רפוי עם נגיעות מחויטות, ובהם ז'קטים, בלייזרים, מכנסיים צמודים והרבה מאוד שיק צרפתי. לא מפתיע, אם כן, שלאחרונה נודע כי המעצבת עובדת על קולקציית קפסולה בשיתוף עם רשת האופנה H&M.

 

 

ג'יזל בונדשן לאיזבל מארה. טאץ' בוהמייני
ג'יזל בונדשן לאיזבל מארה. טאץ' בוהמייני

 

לטרנדית

 

רשתות אופנה צרפתיות כובשות אט אט את העולם המערבי ומספקות לכולם שיק פריזאי איכותי. הן אומנם יקרות יחסית לחברותיהן המוכרות בישראל, אך הן מתאימות לכל מי שמחפשת פריטים צרפתיים במיטב המסורת המקומית ובתרגום צעיר ובועט.

 

A.P.C

משנת 1988 מספק המותג A.P.C בגדים מינימליסטיים אורבניים עבור גברים ונשים. הקווים הנקיים וגזרות הבייסיק, בשילוב בדים איכותיים ולוגואים מוצנעים, קנו ל-A.P.C קהל מעריצים צעירים, שלא יוצא מהבית בלי פריטים של המותג. אהודים במיוחד הם מכנסי ג'ינס מבד דנים גולמי, שהפכו לפריט הדגל.

 

 

תווית לשיק פריזאי. סנדרו
תווית לשיק פריזאי. סנדרו

 

 

סנדרו

רשת סנדרו הושקה בשנת 1984 ומאז ביססה עצמה כתווית לשיק פריזאי, עם סניפים שנמצאים כמעט בכל פינה בפריז ובארצות נוספות באירופה. בכל עונה משחרר המותג שמלות אופנתיות לאירועים, פריטי קז'ואל לגברים ולנשים וליין אקססוריז מרשים.

 

מז'ה

את הדור החדש של הסטייל הצרפתי במיטבו מייצגת הרשת maje, שנוסדה על ידי המעצבת המרוקאית ג'ידית מילגרום. הפרזנטורית של מז'ה היא האיט גירל אלכסה צ'אנג, שעוזרת להדגיש את קהל היעד הפאשניסטי, שמתחזק שיק פריזאי רענן ומלוטש.

 

 

מז'ה. הדור החדש של הסטייל הצרפתי
מז'ה. הדור החדש של הסטייל הצרפתי

 

 

זאדיג אנד וולטייר 

שם המותג, שהוקם בשנת 1997, הוא משחק מילים המתכתב עם הפילוסוף והסופר הצרפתי וולטייר ועם גיבור ספרו הנודע מהמאה ה-18, "זאדיג או הגורל". בית האופנה הצרפתי זאדיג אנד וולטייר מציג גישה משוחררת ליוקרה ומספק מראה רוקנרול לא מוחצן או מעושה מדי, הנטמע היטב בכל מלתחה. היופי המחוספס שלו נוצר על ידי ערבוביה של פריטי לבוש נשיים וגבריים, ועל ידי ניגודים בין נוצץ למרופט.

 

 

יופי מחוספס. זאדיג אנד וולטייר
יופי מחוספס. זאדיג אנד וולטייר

 

 

לאורבנית

 

חיה אופנתית עירונית שאוהבת בייסיק איכותי וחדשני, תמצא את ייעודה במותגים הבאים, שמציעים מראה רפוי ובגדי אוברסייז נוחים המתאימים לשעות עבודה מרובות ולשיטוטים ארוכים ברחובות פריז.

 

לורנס דוליג'ה 

את קריירת העיצוב שלה החלה לורנס דוליג'ה בחנות קטנה בעיר הולדתה רואן צרפת. לאחר מכן עברה לפריז, שם פתחה את חנותה Madame à Paris. רק לאחר 12 שנים מוצלחות הרשתה לעצמה לפתח קולקציה ראשונה הנושאת את שמה. הסגנון של המותג משלב באלגנטיות רבה גזרות גבריות יחד עם מראה נשי פריזאי וזוהר. הפריטים נינוחים, רפויים ולא מתאמצים וכוללים הרבה גזרות בויפרנד, גלביות ושילובי הדפסים אתניים.

 

 

מראה נשי, פריזאי וזוהר. לורנס דוליג'ה לבוטיק ELISE
מראה נשי, פריזאי וזוהר. לורנס דוליג'ה לבוטיק ELISE

 

 

רפטו 

אין צרפתייה בעל טעם אורבני רגוע, או חובבת שיק פריזאי, שלא תכתיר את רפטו כמותג נעלי הבלרינה המוצלח מכולם. המותג החל את דרכו בייצור נעלי בלט מקצועיות, אבל בשנת 1947 הגיעה אחת, בריז'יט בארדו, וביקשה שיכינו עבורה דגם שיתאים להליכה ברחוב. כצפוי, כבר באותו הרגע הפכו הנעליים ללהיט, וגם היום הן משמשות את מיטב אייקוני האופנה, בהן שרה ג'סיקה פרקר, סופיה קופולה, ונסה פאראדי וקייט מוס.

 

פרינסס טאם טאם 

מותג הלבשה תחתונה טרנדי, שנחשב לאחד מפורצי הדרך ולתו תקן לטעם פריזאי מעודכן. פרינסס טאם טאם הוקם בשנת 1985 על ידי שתי אחיות בנות 20, בנות של סוחרי בדים מהודו, שחיפשו אלטרנטיבה ססגונית להלבשה תחתונה. מאז הוא מתרכז ביצירת פריטים מינימליסטיים, המשולבים בהדפסים שמחים וסקלת צבעים רחבה. בנוסף, המותג שומר על איכות חומרים גבוהה (בעיקר של התחרה הצרפתית והמשי) ושם דגש על הפרטים הקטנים ביותר.

 

אמריקן וינטג' 

מותג צרפתי שנוסד על ידי מייקל אזולאי ומושתת על סגנון צרפתי נשי עם השראות מהתרבות האמריקאית. הבדים איכותיים, עשויים סיבים טבעיים ובמבחר צבעים ענק. הבגדים רפויים ועוטפים את הגוף בנינוחות, כך שכולם יכולים ליהנות מהם, ללא קשר לגיל או סגנון. אמריקן וינטג' הולך ומכה שורשים גם בקרב הסלבס, ובין אלו שכבר התמכרו נמצאות שרלוט גינזבורג וקרלה ברוני.