מילאנו. מוזיאון הטריאנלה במילאנו הוא אחד המוקדים המרתקים בשבוע העיצוב השנתי. בניגוד לאירועים ממוסחרים שאיבדו את המגע היצירתי או מתקשים לשחזר אותו, כאן עדיין אפשר להתרשם מעבודת אוצרות מעמיקה, שנעשתה במחשבה תחילה כדי להרחיב את אופקיהם של המבקרים מבלי לשעמם אותם - אתגר לא פשוט שכל מוזיאון מנסה לפצח. במסגרת שבוע העיצוב 2013 נחנכה התערוכה The Syndrome of Influence, שמוקדשת לימי הזוהר של העיצוב האיטלקי במאה ה-20 - התקופה שהפכה את שלוש המלים Made In Italy לתו-תקן של טעם טוב ואיכות.

 

בניסיון לברר את ההשפעה של מעצבי תור הזהב על ממשיכיהם, הוזמנו מעצבים עכשוויים להציג קריאה מחודשת של מעצבים איטלקיים גדולים שפעלו אחרי מלחמת העולם השנייה. המבקרים בתערוכה חולפים על פני "חלונות ראווה" חסרי זגוגית, שבתוכם נמצאים המיצבים - חלקם מאפשרים להתקרב אליהם ולגעת, והאחרים חסומים בחבל ואפשר להתבונן בהם כמו ביצירת אמנות מסורתית, מרחוק. דרך פריזמה של מעצבים עכשוויים. חלקם צעירים (כמו Formafantasma), חלקם ותיקים (כמו מרטינו גאמפר), אפשר להכיר באור חדש את חשיבותם של 10 מעצבים ואדריכלים - מרקו זאנוסו, ויקו מג'יסטרטי, האחים אקילה ופייר ג'אקומו קסטיליוני, רוברטו סאמבונה, קרלו סקארפה, פרנקו אלביני, ג'ו קולומבו, אטורה סוטסאס, ברונו מונארי וג'יו פונטי - ולשאול מי מהם רלבנטי גם היום.

 

החלק השני של התערוכה, שנקרא "הרס יצירתי", הוא מסלול הליכה מעוקל בין רהיטים אייקוניים של אותם מעצבים איטלקים גדולים. בין הרהיטים הונחו מסכי טלוויזיה קטנים, שמקרינים ראיונות ישנים (בעיקר) כדי להציג את היוצרים ואת מה שהניע אותם בעשייה. "המטרה היא להמחיש את ההקשר של התמורות התרבותיות והפוליטיות-כלכליות שטילטלו את האליטה אחרי המלחמה, ואת דמותו של המעצב ביחסיו עם מערכת הייצור והסימבוליזם", מסבירים האוצרים בהודעה לעיתונות, אבל האמת היא שבלי ההסבר המסורבל הזה נהנים יותר.

 

החלק השלישי והאחרון בתערוכה, "עולם חדש", מציג לראווה את המהלך המסחרי שהתרחש לאותם עיצובים - מה שהתחיל בבית היוצר של מעצב הפך למותג "Made in Italy" ולמקור הכנסה של חברות רהיטים ענקיות באיטליה שלקחו את המוצרים וסיחררו אותם להפצה עולמית באמצעות מכירת פנטזיות למי שיכול לשלם עליהן, עד היום. כל כיסא, מנורה וארון עוברים במסלול הפרסום, השיווק והסטיילינג שהופך אותם ממוצר יציר-כפיו של אדם למוצר פתייני שנועד להעביר כסף מיד ליד ולחסום את המוצרים בפני מי שלא יכול לשלם עליהם - ואת הפער הזה קל לראות במיצגים הראוותניים הללו. המעצבים שמשתתפים כאן מזוהים עם החברות שמרבות לשתף איתם פעולה: רון גלעד עם Flos, אלסנדרנו מנדיני עם alessi, אנטוניו צ'יטריו עם B&B Italia, פטריסיה אורקיולה עם Moroso ופרוצ'יו לביאני עם Kartell.

 

אז מהו עיצוב איטלקי? האוצרים מנסים, מן הסתם, לטמון תשובה ברורה יותר בפיהם של המבקרים שיסיימו את מסלול התערוכה. לא ברור אם זה קורה עד הסוף, אבל פריטי העיצוב עצמם ירתקו גם את שוחרי העיצוב המיומנים וגם קהל לא משופשף שימהר להכיר ריהוט קלאסי ולהבין מנין הוא מגיע. כל זה קורה בתוך מוזיאון הטריאנלה המשובח, שמציע שלל תערוכות במקביל.