ב־20 השנים האחרונות אנחנו שומעים רבות על תהליך הגלובליזציה. ההתקדמות הטכנולוגית שהפכה את העולם שלנו לסוג של כפר גלובלי קטן, הביאה עם משק כנפי הקִדמה יתרונות גדולים אך גם חסרונות לא מבוטלים, ובהם המונים המתנגדים לתהליך הכמעט בלתי נמנע הזה.
>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק
בזכות האינטרנט, שלו נתח גדול בתהליך הגלובליזציה, דברים רבים נהיו נגישים עבור האדם הפרטי במרחק של הקלקת עכבר. במקביל, חברות ותאגידים שונים החלו מנצלים את הקִדמה הטכנולוגית להתרחבות משמעותית על פני הגלובוס, ל"כיבוש" יעדים עסקיים ולנגישות לשוקי מסחר חדשים.
הגלובליזציה יצרה סגנון חיים מהיר יותר, אינטרנט זמין לכל שכבות האוכלוסייה ומעבָר לעולם מיידי, ממשי ובהישג יד - באופן מילולי לחלוטין. נקל להבין מדוע אנחנו עדים בשנים האחרונות לעלייה בהופעת תנועות חברתיות המתנגדות לרעיון וחותרות להשבת הגלגל לאחור ול"חזרה לשורשים", לחברה "ירוקה" יותר וקפיטליסטית פחות.
דוגמה בולטת היא התנועות השונות לשימור איכות הסביבה, לרבות הארגונים האקולוגיים, הדואגים בין היתר לזכויות בעלי החיים ורווחתם.
כמו בשאר תחומי החיים שהושפעו מהגלובליזציה, גם בשוק הקוסמטיקה ניכרת בעשור האחרון תנועה של צרכנים שמתנגדים לניסויים לא הכרחיים בבעלי חיים בתעשיית היופי. אלה פועלים להכחדתם באופן פעיל, תוך שימוש בכוחו הגדול של האינטרנט על מנת להפיץ את הידע והבשורה המוסרית.
אם על תעשיית התרופות עדיין ניטש ויכוח לגבי מוסריותם ונחיצותם המדעית של הניסויים הללו (שבסופו של דבר עשויים להציל חיים), הרי שבתעשיית היופי, באופן מובהק, שום מסקרה חדשנית או שפתון טרנדי לא מצדיקים את מותם המיותר של עשרות בעלי חיים תוך כדי תהליך אישור המוצר המוגמר.
המודעות הצרכנית ההולכת וגדלה בנושא יצרה שיח חדש וטעון בין קהל לקוחות המעוניין בצרכנות מוסרית שלא על חשבון מוצרים איכותיים למול החברות והתאגידים הגדולים, שלא תמיד משכילים להפנים כי האינטרנט (זה שהנגיש אותם לקהלים גדולים יותר מלכתחילה) עלול גם להביא למפלתם הישירה כביקורת על דרך התנהלותם הלא מוסרית.
אז על בעצם מדובר?
מדובר בסדרה של 13 מבדקי רעילות שונים, המתיימרים לבדוק באופן כוללני את השפעת חדירת החומרים למחזור הדם דרך קנה הנשימה או לכל מקום אחר בגוף שבו נמצאים ריריות וקולטנים, שדרכם עלולים החומרים להגיע אל איברי הגוף הפנימיים. בניסויים הללו מוחדר החומר בכוח ובאופן מלאכותי למחזור הדם של החיה - אם על ידי עירוי תוך ורידי, טפטופו ישירות לתוך הריריות, או על ידי אילוץ שאיפתו לריאות החיה.
רף מדדי הרעילות נקבע פר אחוזי התמותה ביחס ישיר לכמות החומר המנוסה שהוחדר לגוף החיה. הניסויים מבוצעים על מיני מכרסמים (חולדות, אוגרים ועכברים) וגם על יונקים גדולים יותר.
נכון להיום נמצאים בשוק כ־3,000 רכיבים וחומרי גלם שכבר נוסו בעבר ועברו מבדקי אישור לגבי מהימנותם ובטיחותם לשימוש לצרכים קוסמטיים. כל חומר גלם חדש הנכנס לתעשיית הקוסמטיקה וטרם נבדק בעבר משמעו 3,000-2,000 חיות מעבדה אשר ישלמו בחייהן עד לאישורו הסופי.
חקיקה ואכיפה
בשנת 2003 אושרה בפרלמנט האיחוד האירופי הצעת חוק מהפכנית האוסרת על ביצוע ניסויים בבעלי חיים למטרות קוסמטיקה במדינות החברות באיחוד. שש שנים מאוחר יותר, במרץ 2009, נכנס לתוקפו החוק במדינות הללו (למעט מספר מבדקי רעילות שחברות הקוסמטיקה הוכיחו כי אין מנוס מלבצעם בדרכים אלו).
במרץ 2013 עתיד לחול חלקו השני של החוק, האוסר באופן גורף גם על שיווק של מוצרים שנוסו על בעלי חיים (במדינת ישראל החוק אמור להיכנס לתוקפו כשנה מאוחר יותר, במרץ 2014, כפי שיזמו חברי הכנסת איתן כבל וגדעון סער).
באופן תמוה למדי, אין באף מדינה בעולם גוף רשמי ממשלתי אשר אחראי באופן בלעדי לנושא הניסויים בבעלי החיים ולאכיפת סמליל הארנב המזוהה עִמם. הארגונים הבינלאומיים שלקחו על עצמם את משימת ה"שיטור" הם ארגונים פרטיים שאינם נתמכים על ידי הרשויות, ובהם ארגון PETA בארה"ב, ארגון CCIC באירופה ודף קבוצת "לא קונה בלי ארנב" הישראלית. לכן, ובאופן פרדוקסלי למדי, סמליל הארנב, המזוהה עם חברות שאינן עורכות ניסויים, אינו נאכף על ידי שום גורם רשמי ולמעשה אינו מהווה בהכרח גושפנקה ל"כשרות" המוצר.
ומה קורה בארץ?
רוב חברות הקוסמטיקה הישראליות אינן עושות ניסויים בבעלי חיים ועומדות בשלושה קריטריונים מחייבים:
1. תצהיר שהחברה לא ביצעה ניסויים בבעלי חיים ב־20 השנים האחרונות (כולל תצהירים לגבי ספקי חומרי הגלם שאיתם עובדת החברה).
2. תצהיר שמבטיח כי החברה לא עושה ניסויים גם במוצר המוגמר בשום צורה ואופן.
3. התחייבות שעל פיה אין לה שום כוונה לעשות ניסויים כגון אלה בעתיד הקרוב.
לא הכול שחור
דווקא אחרי כל המידע המעט עצוב הזה, אנחנו שמחות להביא לכן ארבע אופציות חלופיות נהדרות, זמינות ולחלוטין לא מתאכזרות, כדי שתוכלו להמשיך ליהנות ממוצרים איכותיים שלא על חשבון חיות חפות מפשע, וגם כדי להעביר מסר צרכני חינוכי לשאר החברות שעדיין לא הפנימו את כוח ההשפעה שיש לצרכן עליהן.
קרליין
ניכר כי מישהו בראשות החברה "עשה חושבים" עסקי מפוכח למדי כשיזם כמה מהלכים משמעותיים אשר הזניקו את החברה הוותיקה והמוכרת קדימה, אל המאה ה־21. גולת הכותרת של המהלך העסקי הזה הייתה גיוסו של עומר אסף, מאפר מקצועי מוכר ומוערך, לשורות החברה ותרגום השת"פ עם הפרזנטור המקצוען לכדי הצבת עובדות צבעוניות בשטח.
קרליין של היום הצליחה לנער מעליה את אבק השנים, את התדמית המפוהקת ואת ליין המוצרים הסתמי - גם במישור התדמיתי, שבא לידי ביטוי בחידוש המארזים, הלוגו ועיצובי המוצרים, וגם בהחדרת מוצרים חדישים לקו הוותיק והפקת פרסומות ואימג'ים מהוקצעים. החברה אף השכילה לפתוח דף חברה פעיל מאוד בפייסבוק, שבו היא יוצרת קשרים אינטראקטיביים ודינמיים עם קהל לקוחותיה המקוון.
קרליין נמצאת ברשימת החברות הישראליות אשר הצהירו משפטית כי אינן עושות ניסויים בבעלי חיים, כפי שניתן לראות בדף הצרכני של "לא קונה בלי ארנב".
אינגלוט
אם שמה של החברה הזו טרם גונב לאוזניכן המעודכנות, כדאי שתעשו השלמת פערים במהרה, מפני שהיא עומדת להיות תפוח האדמה הקוסמטי החם של השנה. לאחרונה פתחה הרשת חנות דגל בדיזנגוף סנטר בתל אביב וחנות מרשימה נוספת בקניון הזהב בראשון לציון.
INGLOT יוסדה בפולין לפני כ־25 שנה על ידי כימאי בשם וויצ'אק אינגלוט והפכה מהר מאוד לאחת מהחברות המקצועיות המובילות בתחום (בתחילה באירופה, ולאחר מכן גם בארה"ב). החברה, אשר מוכרת בעיקר כמותג מקצועי, הפכה לחביבתם של מאפרים מקצועיים רבים, ואף השכילה לעשות והתאימה את עצמה גם ללקוחות פרטיים ולחובבות איפור באשר הן.
מנעד הגוונים שמציעה החברה אינסופי, וכמעט מדי חודש מצטרפים לליין הקבוע מוצרים חדשניים. המוצרים מרוכזי פיגמנט במיוחד, העלויות סבירות בהחלט (במיוחד אם משווים אותן לחברות המסחריות שנמכרות בפארמים), ובידי הלקוחה יש חופש פעולה יצירתי למדי להרכיב לעצמה פלטות בהתאמה אישית של צלליות, שפתונים, סמקים ושאר תופינים, שנמכרים גם במארזים בודדים.
אינגלוט מייצרת את מוצריה אך ורק במפעלים אירופאיים, כך שבהכרח חלה עליה מטריית האיחוד האירופאי, שכאמור חוקק חוק האוסר על ניסויים בבעלי חיים לצורכי קוסמטיקה.
אנטונים
חברת Antonym (שפירושה באנגלית "דבר והיפוכו") נוסדה במיאמי על ידי ואלרי ג'יראו, מאפרת מקצועית ושוחרת מודעות סביבתית, שחיפשה מוצרים שיענו על צרכיה המקצועיים ללא האלמנט המתאכזר. משלא מצאה כאלה החלה, בלית ברירה, לפתח מוצרים ולשווק אותם בעצמה. היא לא ציפתה להצלחה מסחררת בפרק זמן כה קצר.
הליין זכה בתו התקן הנחשק Certified Vegan (מוצרים ותוצרי לוואי שלא נוסו על בעלי חיים), והחותמת הרשמית שקיבלה החברה, כחברת Cruelty Free, מבטיחה למתאפרות בעלות המודעות כי המוצרים "כשרים" במאת האחוזים.
כרגע ניתן להשיג בארץ רק את המברשות המצוינות שלה (עשויות מקני במבוק ידידותיים לסביבה, מחבקי אלומיניום הניתנים למִחזור ומשערות מסיבי טקלון סינתטיים ואיכותיים), אולם בעתיד הקרוב מאוד גם שאר מוצרי האיפור של החברה יעשו עלייה, וגם הם יעמדו באותם סטנדרטים מחמירים של שימור הסביבה והגנה על החי ללא התפשרות על איכות המוצר המוגמר. לפרטים: 03-522-4052.
ד"ר האושקה
המוצרים של ד"ר האושקה אמנם עלו רשמית לארץ רק לפני כחצי שנה, אבל החברה הוותיקה הוקמה על ידי הכימאי הגרמני ד"ר רודולף האושקה כבר בשנת 1967. ייחודם של המוצרים (הן בליין הטיפוח והן בליין האיפור) הוא שהם מיוצרים על פי הגישה ההוליסטית, כלומר מגודלים באופן מבוקר ובסביבה אורגנית, כשכל תהליך הקטיף ומיצוי התמציות נערך באופן ידני במעבדות החברה שבגרמניה.
מוצרי החברה הם טבעוניים, וככאלה - אינם מכילים חומרי שימור, בישום מלאכותי או פרבנים למיניהם, ומכאן גם משוללי רוב מחוללי האלרגיות הנמצאים בדרך כלל במוצרים קוסמטיים. ד"ר האושקה אינם מנסים את מוצריהם על בעלי חיים באופן מוצהר, הן בשל הגישה ההוליסטית של החברה והן בשל העובדה הטכנית הפשוטה שמרכיבי הגלם מיוצרים אך ורק בגרמניה, אשר חברה באיחוד האירופאי האוסר על ניסויים בבעלי חיים, וגם ותהליכי הייצור נעשים רק בה.
מוצרי החברה הפכו עד מהרה לחביבי הסלביות בהוליווד, ואפילו מדונה ציינה בעבר כי היא משתמשת במוצרי הטיפוח שלהם על בסיס קבוע ויומיומי. להשיג בחנויות הטבע המובחרות ובבתי המרקחת הפרטיים והנטורופתיים.
ג'ייד
מותג האיפור והטיפוח JADE Cosmetics אולי נשמע לועזי, אבל הוא לגמרי משלנו. החברה היא כבר מזמן לא רק שם קוד לסטים ילדותיים של צלליות, אלא מציעה מוצרים טובים. נוסחת עפרונות העיניים העמידים שלהם, למשל, השתפרה פלאים, והם מאוד פיגמנטיים, רכים וסופר־עמידים. גם המסקרות שלהם טובות, והם ממשיכים לטפח ליין לקים עשיר במיוחד.
סופטאץ'
עוד חברה ישראלית ותיקה ששומרת על קוד מוסריות גבוה. הנאמנות לה שנים בטח זוכרות את עפרונות העיניים הצבעוניים ללא חידוד ואת האבקה האינדיאנית שנמכרה בתוך כלי חרס (א־לה ברונזר שימרי). היום החברה מציעה שפתונים עמידים מוצלחים (מסדרת STAY +), צלליות מסוגים שונים (צלליות אבן, צלליות קרם עמידות וכו') ולא קופאת על השמרים.
ללין
המודעוּת של ללין לא מסתכמת רק באי־ניצולם של בעלי החיים, אלא גישתם ככלל דוגלת ב"אחריות חברתית, קהילתית ואקולוגית". בין הסבונים וניחוחות הקרמים, החלה ללין לייצר בשנים האחרונות גם מוצרי קוסמטיקה טובים שארוזים במתיקות. גלוסים מרעננים, לקים יפים ומברשות איפור בסטנדרט די טוב הם רק חלק מההיצע המפתיע של החברה.
CHIC
החברה שהישראליות כל כך אוהבות, בעיקר בזכות המגוון העצום של הלקים שלה ומחיריהם הסבירים. ב־ CHICמצהירים כי החברה אינה עורכת ניסויים בבעלי חיים, אבל זה לא עוצר אותם מלפתח מגוון עשיר של מוצרים: איפור (סמקים, שפתונים, מייק־אפים וכו'), טיפוח לציפורניים, מוצרי ספא, מוצרים לשיער ועוד, ולייצא רבים מהם אל מחוץ לגבולות ארצנו.
בהקלקת עכבר
היה וחשקה נפשכן גם ברכישות אונליין מחו"ל של חברות בעלות אג'נדה מוסרית וליין מוצרים משובב עיניים, שפתיים וגם קצת לחיים - הקליקו על האתרים של החברות illamasqua הבריטית ועל אלו של Obsessive Compulsive Cosmetics ו־Lime Crime האמריקאיות.
שלושתן עושות משלוחים לישראל, והעובדה ששתי הראשונות מוגדרות כחברות מקצועיות באופן מובהק מבטיחה לכן מוצרים איכותיים לעילא ולעילא, מנעד צבעים גדול ונועז, וכמובן, גושפנקה רשמית ל"כשרות" מפני ניסויים מיותרים בבעלי חיים. כי אם כבר בגלובליזציה עסקינן, תמיד ניתן להטות את הכף למען מטרות טובות וצודקות יותר, תוך כדי הנאה צרופה. בואו נאמר שזו תהיה התרומה הקטנה שלכן להפיכת העולם למעט מוסרי והוגן יותר.
** בהכנת הכתבה השתתפו ענת רפואה, מנהלת עמותת "מאחורי דלתות המעבדה", וצביה לוינשטיין־אסא
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
עוד במגזין GOstyle :
- אפרת גוש משלימה עם הפגמים. ראיון