"מה שאני מנסה להגיד זה שחתולים שמנים זה הדבר שבן אדם צריך לשאוף אליו, סיכום של מה שבן אדם צריך להיות", מסכם טל פרידמן את התיאוריה שמאחורי השם המשעשע של הלהקה שלו, החתולים השמנים.

 

"המצאתי את זה פעם בלי קשר ללהקה. הכוונה היא לחיות בהוויה בלי להתאמץ יותר מדי. החתול הוא חיה מאוד רגועה, הוא Being ולא Doing, והוא בכיף שלו כזה, חי את הרגע. ברגע שהחיה הזאת שבעה היא שמנה, וההפך. וזה מה שצריך לשאוף אליו, להיות שבע וגם רגוע, זאת המשימה שלי בחיים".

 

>> בואו להיות חברים של פנאי פלוס בפייסבוק

 

לא היו לך שמות קצת יותר מתאימים ללהקת רוק כבד?

"אני חושב על כל מיני שמות של להקות מטאל, כמו Death, Type O Negative וכל מיני להקות שיש בשם שלהן מוות, וזה מנחוס, זה לא טוב. החלטתי שאסור להמציא שמות מנחסים".

 

בין העונות הרבות של "ארץ נהדרת", בין הקמפיין לשמירה על איכות הסביבה לתוכניות שיצר עם איל קיציס ולצד "גיבורי גיטרה" שהגיש בערוץ 8 ועסקה במוזיקת רוק ובלהקות משפיעות, פרידמן לא הפסיק לרגע לעלות על הבמות ולנגן. זה התחיל לפני יותר משבע שנים עם הקריות, שהיתה להקת קאוורים לאגדות הרוק.

 

"באיזשהו שלב החלטתי לעשות מעבר לדבר האמיתי, לכתוב שירים", הוא מספר. "לא יכולתי לעשות את אותו הדבר כל הזמן, והחלטתי להיכנס לזה". ההרכב מעט השתנה ("המתופף ואני נשארנו"), היות שפרידמן חלם על טריו.

 

"חיפשתי את הייחודיות. הקריות היה הרכב מגניב, אבל לא יכולתי להגיד 'אוקיי, זה הרכב מיוחד', אלא רק כזה שמנגן טוב, ועכשיו מדובר בהרכב מאוד מיוחד. טריו מחייב אותך לנגינה אחרת, יותר מלוכלכת, להיות יותר מופרע".

 

החתולים השמנים, אותו טריו שנולד לפני שנתיים, עושה רוק'נ'רול אמיתי, כזה שמגיע בילט אין עם דיסטורשנים וסולו גיטרה, או כהגדרתו "רוק שהגיטרות בו חזקות כמו השירה, ולפעמים יותר".

 

עכשיו יוצא האי.פי הראשון שלהם, שהפיק מתן כהן, גיטריסט להקת בצפר. "פניתי למתן, שמה שמאפיין אותו הוא הסאונד המעולה. הוא מטאליסט, אבל הגיטרות שלו נשמעות כמו של בילי גיבונס מ־ZZ Top, שזה הכי קרוב לסגנון שלנו, רק שאנחנו בעברית". הסינגל הראשון כבר יצא, ושמו "פחיד אותי" (ה־מ"ם נשמטה בכוונה). על המילים והלחן אחראי פרידמן, כמו גם בשאר השירים באלבום.

 

אתה מצליח לדמיין את זה ברדיו?

"אני לא עושה את זה כדי שרק אני אשמע, אשמח מאוד שכמה שיותר אנשים בארץ ובעולם ישמעו. אני עושה את המוזיקה הזאת כי זה מה שאני אוהב לשמוע, זה העניין, אני שומע מוזיקה בסגנון הזה ורוצה לעשות מוזיקה בסגנון הזה בשביל מי שאוהב את זה ספציפית".

 

כילד תלה בחדר פוסטרים של פינק פלויד ושל פרנק זאפה, האלילים שלו. מאז ועד היום אין כמעט מוזיקאי אגדי, או מוזיקאי בכלל, שלא השפיע על פרידמן, מג'ימי פייג' וג'ף בק ועד Rush הקנדים. פרידמן הוא אנציקלופדיית מוזיקה, לא מפסיק לשלוף שמות. מבחינתו, כל מה שעשו כאן בסיקסטיז־סבנטיז הוא מעולה, בייחוד רותי נבון ("רוק'נ'רול לגמרי, זמרת ענקית").

 

החלום הכי גדול שלו הוא לראות בהופעה את הנדריקס, כמובן, "וגם את פרנק זאפה ואת פנטרה". מאחר שהנ"ל כבר לא יתגשמו, לפחות יש לו את "מטאליקה, פארק הירקון, 1993. הייתי כבר זקן, בן 29־30. ראיתי המון הופעות מדהימות גם לפני וגם אחרי, אבל זאת היתה הכי עוצמתית שראיתי בחיי. ראיתי אותם כמה פעמים".

 

בחו"ל יש כמה בדרנים שהפכו למוזיקאים, ההרכב The Lonely Island של משתתפי "סטרדיי נייט לייב", או ג'ק בלאק השחקן שנחשב גם למוזיקאי מוערך. אתה חלק מהטרנד?

"אני לא רואה את עצמי חלק מטרנד של שום דבר, אני מת על ג'ק בלאק, אבל להגיד שאני רוצה להיות חלק ממשהו... אני חושב שמי שמנגן טוב ורוצה לעלות על הבמה - מוזמן".

 

יש באלבום שלכם שירים הומוריסטיים?

"אני לא אוהב לקרוא לזה ככה, אני רוצה שאנשים קודם כל ייהנו מהשיר ואז שיהיה מצחיק, כמו פרנק זאפה, קודם כל המוזיקה חשובה לי. המילים זה אני, אני לא מנסה להיות רציני, ומצד שני גם לא מנסה להצחיק. אגב ג'ק בלאק, אחת הבעיות שלו זה שהוא מנסה להצחיק בכוח והוא לא צריך, הוא כזה טוב והמוזיקה שלו נהדרת. זאפה היה עושה את זה בלי להתאמץ".

 

 

פרידמן עדיין לא מפנטז על דואט עם מוזיקאי אחר, "מה יש לי לעשות דואטים?", הוא אומר, "מעדיף לנגן גיטרה, לא מעניין אותי לשיר, אני לא אוהב לשיר". יש לו אוסף גיטרות מכובד, שכרגע עומד בערך על 12 גיטרות ("יש שתיים שכבר לא מדליקות אותי, אם מישהו רוצה לקנות"). אבל מה יעזרו 12 גיטרות כשהמצב כל כך גרוע בתעשיית המוזיקה? "זה מצב כלל עולמי", הוא גורס, "תקופות הזוהר של הרוק היו רק בין 67' ל־74', ואחר כך בין 90' ל־94'. באייטיז לא היה שום דבר ובערך מ־95' כלום, אין פה שום סצנת רוק'נ'רול".

 

איך זה?

"גם אני שואל, אין לי תשובה. זה לא שזה מת, אלא בקשיים גדולים. כל המוזיקות האלה, כמו רוק'נ'רול או פרוג או רוק כבד ומטאל קיימות כל הזמן, אבל בבסיס אנשים תמיד יעדיפו לשמוע שירים נחמדים, מוזיקה שקטה, לא לחפור מדי".

 

גם גלגלצ לא תשמיע בלגן כזה באמצע היום.

"אני לא מתייחס לגלגלצ, אני מתייחס לקהל, גלגלצ לא קובע מה הקהל רוצה, זה פחות מעניין אותם. יש אופציה של תחנות אינטרנט שבהן אתה יכול לשמוע מה שאתה רוצה, את הלהקות שאתה אוהב, וזה נהדר. בארץ יש את 106FM ואת 88FM, שהן תחנות שנותנות אלטרנטיבה עם רוק'נ'רול טוב. חשוב שתבין שאני לא מתלונן, זה פשוט המצב".

 

לחובבי הרוק שבכם, פרידמן ממליץ בחום על אפליקציית TuneIn שמכילה מאגר תחנות רדיו ומוזיקה, ואם להתמקד יותר, אז המשובחות בהן: KCRadio ו־Kiss. "חבל על הזמן, אתה שם אותן וחייך משתנים לטובה. אתה יכול לשמוע באוטו תחנה מגרמניה או ארצות הברית שמשמיעה בדיוק את המוזיקה שאתה אוהב".

 

ללהקה, שמורכבת מפרידמן בשירה וגיטרה, תומר גולן בתופים ושירה ואלעד קרן על בס ושירה, יש כבר קהל מעריצים קטן. "יש חבר'ה שבאים עוד פעם ועוד פעם, קונים את המרצ'נדייז שלנו והם בעניין".

 

את האי.פי החדש הם יציינו במופע חגיגי במועדון הבארבי בתל אביב, בו יתארחו גיטריסט הבלוז מהמוערכים בעולם לייזר לויד ("אירחתי אותו בתוכנית שלי בערוץ 8 והיה קליק מטורף"), הגיטריסט ארז נץ וסולן אתניקס זאב נחמה, שבתחילת השנה גילם פרידמן את דמותו כששר את "זז כמו נחמה" ב"ארץ נהדרת". "אני הזמנתי אותו", פרידמן מאשר, "הוא מקסים והוא בדיוק בראש שלנו, תענוג".

 

פרידמן טוען ש"הגיטרה חשובה לא פחות מהקול", אז לפני כל הופעה הוא מחליף מיתרים. חוץ מזה, לפני כל הופעה הלהקה עושה את ה"צ'יקונג". מדובר ב"טקס מצחיק כזה, תרגיל ריכוז, החימום שלנו. משהו מגניב שאנחנו עושים כדי להתרכז ולהיות מגובשים". רק שאת מה שקורה בו הוא מסרב לחשוף.

 

על הבמה אתה עושה הפרדה בין המצחיקן למוזיקאי?

"אני זה אני. לא מפריד כלום, זורם כמו שזה צריך להיות. יש צחוקים, אבל זה לא שאני לוחץ, זה קורה כי זה קורה".

 

טל פרידמן והחתולים השמנים, 27.11, בארבי תל אביב

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

עוד בפנאי פלוס :