מכירים יופי מהפנט? כזה שיושב על בן אדם וגורם לו לסובב ראשים בכל מקום כשהוא נכנס אליו? אז לסטיב בושמי יש כיעור מהפנט. אני מתנצל מראש אם אני פוגע במישהו, אבל כמו שכתבות על אנג'לינה ג'ולי נפתחות בתיאורי יופי מדהימים, כך אני חייב להתייחס לכמה שבושמי מכוער.

 

>> בואו להיות חברים של פנאי פלוס בפייסבוק

 

כמובן שיופי הוא עניין של טעם, אבל אובייקטיבית ניתן לראות שלבושמי, 54, יש פרצוף בת יענה שבשעת דיבור מתעוות כמו שממית לאחר חימום קל במיקרו. סביר להניח שהוא אפילו לא ייעלב אם הוא יקרא את זה. אחרי הכל, המראה הייחודי, בתוספת כישרון לגנוב את ההצגה, סידרו לו קריירה מצוינת ומיצבו אותו כסממן איכות.

 

הוא בלט בתפקידי משנה זכורים בסרטים כמו "כלבי אשמורת" ו"ארמגדון" וכן התבלט כחביבם של האחים כהן בסרטים כמו "ביג לבובסקי", "פארגו" ועוד.

 

גם בטלוויזיה הוא הקפיד להשתתף בהפקות איכותיות, למשל כשגילם במשך עונה את בן דודו של טוני ב"הסופרנוס" של HBO. הג'קפוט הרציני שלו במסגרת הרשת היה כשנבחר לפני כשנתיים להוביל את "אימפריית הפשע", הפקת טלוויזיה עתירת תקציב שעל יצירתה חתומים טרנס וינטר (שהיה תסריטאי ומפיק ב"הסופרנוס"), מארק וולברג ומרטין סקורסזי, שגם ביים את הפיילוט.

 

בושמי מגלם את נאקי תומפסון, פוליטיקאי מושחת באטלנטיק סיטי של שנות ה־20, שמנצל את "תקופת היובש" על מנת להתעשר מהברחת ומכירת אלכוהול להמונים. הסדרה החליפה את מקומה של "הסופרנוס" במשבצת דרמת הפשע האיכותית וזכתה בשלל פרסים ושבחים, כולל פרס גלובוס הזהב לסדרה ולבושמי עצמו.

 

לכבוד עליית העונה השלישית בארה"ב (ואצלנו ב־yes Oh), בושמי ואני נפגשים במלון קרוסבי השיקי שבסוהו בניו יורק. בושמי נראה מותש ולא טורח להסתיר את סלידתו מעיתונאים. למעשה, ראיון איתו וניסיונות להוציא ממנו תשובות זה עסק קל כמעט כמו לחלוב מיץ תפוזים מפרה.

 

לא שאפשר להאשים אותו: העיתונאית שלפניי שאלה אותו ברצינות מה הארוחה האהובה עליו ביום (הדמות שלו מדברת על הנושא בפתיחת העונה השלישית), ואילו עיתונאי צרפתי נזף בו בשל העובדה שהוא "רק" משחק בסדרה ולא מביים אף פרק, מה שהופך אותו ל"לא איכותי".

 

מצד שני, ההתנשאות שלו מעט מכעיסה. אחרי הכל, מדונה הוא עדיין לא. למעשה, בהשוואה אליו, הדמות שהוא מגלם בסדרה בטח היתה יודעת ללקלק יותר לעיתונאים ומעניקה לי יותר גוד טיים. כשאני אומר לו את זה הוא מצחקק.

 

"אני שמח שאתה מחבב אותו", הוא אומר. "אני חושב שהרבה מהבחורים האלה, מאפיונרים כמוהו, היו מעוררי חיבה. אני לא יודע אם הייתי רוצה לצאת לבלות עם אל קאפון, אבל קראתי שהוא היה בחור שכיף להיות לידו. אני מניח שזה חלק ממי שהם, לפעמים מקסימים ולפעמים לא. אני לא חושב שגנגסטר בכלל מנסה לקטלג את עצמו בתור 'טוב' או 'רע'. הוא פשוט מי שהוא".

 

נאקי מתדרדר ברמת הנחמדות. למשל, בסוף העונה השנייה הוא מחסל את ג'ימי דרמודי.

"אני חושב שנאקי היה נאמן לעצמו כל הסדרה. כמו שהוא אמר לג'ימי בסוף הפיילוט: 'אל תזלזל בי, אני יכול לדאוג שיהרגו אותך'. והוא אכן עשה את זה.

 

"הסצנה האחרונה איתו היתה קשה. אני אוהב את מייקל (פיט, השחקן - נ.ד) ולא רציתי לראות אותו הולך, בטח לא כשאני עושה את זה. היתה לי התנגדות פנימית לזה והייתי צריך לעבוד קשה במיוחד כדי להדחיק. אבל אני תמיד זוכר שזה לא אמיתי. זו עבודה וזה מה שנדרש ממני לעשות. זו בסך הכל דמות.

 

"חוץ מזה, ככל שהעלילה התפתחה היה ברור שצריך לעשות את זה. אם רצינו להישאר נאמנים למציאות, הרצח הזה היה צריך לקרות. אנחנו לא יכולים לעטוף סיפור כזה בציפוי מתוק וקל לעיכול. זה פשוט לא מציאותי".

 

גם לך יש מוניטין של מישהו שמרבה למצוא את מותו בתפקידים שונים. יש סיכוי שגם נאקי ימות מתישהו בסדרה?

"עוד לא צילמנו את הפרק האחרון של העונה, אז אני לא יודע. לפחות כבר חייתי יותר מאשר ב'הסופרנוס', שם שרדתי עונה אחת. במקור הייתי אמור להיות שם שתי עונות, אבל בסוף הרגו אותי מהר. זה היה קשה, כי ממש רציתי להישאר. אני לגמרי מרגיש שיש סיכוי שיהרגו אותי גם פה ואני ממש בסדר עם זה. אני לא מפחד למות, אני כבר רגיל לזה".

 

"לא רציתי לראות אותו הולך". עם מייקל פיט ב"אימפריית הפשע"
"לא רציתי לראות אותו הולך". עם מייקל פיט ב"אימפריית הפשע"

 

התפקיד ב"אימפריית הפשע", כאמור, עזר למלא את המדף של בושמי בפרסים ובתשבחות. הוא כבר הספיק לאסוף גלובוס זהב אחד, שני פרסי גילדת השחקנים ושתי מועמדויות לאמי. בזמן שכל התייחסות בתקשורת לתוכנית נפתחת בהתפעלות מיכולותיו של בושמי, הוא מנסה להנמיך פרופיל.

 

אתה עדיין נהנה לעשות את הסדרה?

"כן. זו עבודה כיפית, בעיקר בזכות הכתיבה הטובה. כל עוד טרי (טרנס וינטר, היוצר - נ.ד) מעורב והוא שוכר כותבים ובמאים טובים, זו נשארת העבודה הכי טובה שהיתה לי. כן, בעונה השלישית קצת מתרגלים, זה לא מרגש כמו בהתחלה, אבל עדיין כיף לי. יש כמובן גם קושי, שחיקה. זה מרגיש לפעמים כאילו אנחנו מצלמים פיצ'ר במשך שלוש שנים".

 

להיות בתוך דמות כזו אכזרית במשך שלוש שנים לא מחלחל לך לחיים הפרטיים?

"זה תלוי כמה עמוק הולכים בתוכנית, לפעמים באמת יש דברים מטרידים. לעיתים נדירות יש פרק שנשאר איתי, אבל זה לא קורה בדרך כלל, או שאני לא מודע לזה. שחקנים אחרים מאוד הושפעו בעבר ולקחו את זה איתם הביתה, ממש התנהגו בצורה שונה. אצלי אין מזכרות. אני לא לוקח כלום. אני מסוגל לעזוב את זה ברגע, להשאיר את העבודה בעבודה ולא לקחת אותה איתי.

 

"אני פשוט לא מנתח את זה. הדבר היחידי שבדרך כלל מוזר לי זה שיש אווירה חמה על הסט, אנחנו צוחקים ונהנים, ואז המצלמות נדלקות ואנחנו צריכים להיכנס לתוך מצבים מתוחים ולשנות מיד את היחס אחד לשני".

 

הדמות שלך מבוססת על דמות אמיתית בשם נאקי ג'ונסון. חקרת את החיים שלו כדי להתכונן לדמות?

"עשיתי ככל יכולתי, אבל לא רציתי יותר מדי להיתפס אליו. ידעתי מראש שאנחנו לא נהיה נאמנים למקור ומה שיוצג בסדרה יהיה שונה ממה שקרה בחיים האמיתיים. הכותבים וטרי עשו את רוב המחקר, והתסריטים כל כך מפורטים שאין לי מה לחקור. לפעמים משהו תופס את תשומת הלב שלי ואני הולך למחשב לקרוא עוד עליו, בעיקר על אנשים מאותה תקופה.

 

"שנות ה־20 בארה"ב מרתקות אותי. מצד אחד, הרבה נושאים שהעסיקו את החברה אז מעסיקים אותה גם היום, כמו למשל הנושא של אמצעי מניעה או של מעורבות הממשלה בחיי הפרט.

 

"מצד שני, זו תקופה של שינוי מדהים. בסדרה מרתק אותי לראות את השינויים בין 1920 ל־1923, אפילו הבגדים השתנו. אני מאוד אוהב לראות את המלתחה והתחלתי לשים לב לפרטים. למשל, פעם עצרתי צילום, כי תוך כדי סצנה פתאום שמתי לב שלניצבת שעומדת לידי רואים את הקעקוע על הגב. אולי לא ראו את זה בצילום, אבל מאחר שקעקועים לא היו מקובלים בזמנו זה הרגיש לי מאוד לא שייך".

 

אם בעבר בושמי היה ידוע בתור "ההוא מ־" בזכות שרשרת אינסופית של תפקידי משנה, "אימפריית הפשע" שינתה את המצב. לקראת עליית העונה השלישית, HBO החליטו לקדם את הסדרה באמצעות מריחת הפרצוף של בושמי בכל מקום בעיר, משלטי ענק ברחובות ועד קישוט תחנות הרכבת והטלפונים הציבוריים. וכזכור, לא מדובר בוודג' הכי נאה בעיר.

 

"התרגלתי לראות את הפרצוף שלי בכל מקום", אומר בושמי, המתגורר עם אשתו האמנית ג'ו אנדרס בברוקלין. "אני כבר לא שם לב לזה. זה כן הגביר את התגובות החיוביות אליי. הרבה יותר אנשים קוראים לי נאקי ברחוב. גם ילדים מתים עליי".

 

ילדים מכירים אותך גם בזכות הקול. לאחרונה יצא עוד סרט אנימציה שדיבבת בו, "מפלצת של מלון".

"נכון. כיף לעשות את הסרטים האלה. יש לי אחיינים צעירים ואני מאוד אוהב לקחת אותם לסרטים שדיבבתי ולענות על כל השאלות שלהם על איך עושים את מה שרואים על המסך. אין לי בעיה לעבור ממאפיונר לדמות מצוירת. להפך, זה כיף לגוון. זה מה שניסיתי לעשות לכל אורך הקריירה. אני אף פעם לא רוצה להגביל את עצמי. אני רוצה לנסות הכל ולהישאר עם מה שמעניין אותי".

 

הציקו לך קודם בקשר לבימוי. זה הגיוני, בהתחשב בכך שבעבר ביימת פרקים ל"הסופרנוס", "אוז" ו"רוק 30", וב"אימפריית הפשע" אתה לא עושה את זה.

"אני לא רוצה לביים את עצמי! יש לנו במאים מאוד טובים ואני תלוי בהם. זה נוח כשיש במאים טובים, זה מקל על העבודה של כולם. זה לגמרי בסדר בשבילי להמשיך כמו עכשיו".

 

מה עם סקורסזי? הוא חוזר לביים בסדרה?

"בינתיים הוא לא חזר, אבל הוא יודע שהדלת פתוחה. הוא פשוט מאוד עסוק. זה נראה כאילו תמיד יש לו 50 פרויקטים באוויר. ועדיין, מדהים אותי עד כמה הוא מצליח להיות מעורב גם פה. הוא מאשר את כל הקווים העלילתיים, עובר על כל התסריטים, משנה דברים, מעיר הערות. המגע שלו מאוד מורגש, גם אם הוא לא מביים בפועל".

 

אחרי שלוש עונות, אתה מצליח למצוא מכנה משותף בינך ובין נאקי?

"כן. מחויבות. שנינו מאמינים שאם אתה רוצה לעשות משהו טוב, אתה חייב להתחייב אליו. אנחנו אומרים בסדרה - 'אתה לא יכול להיות חצי גנגסטר'. אתה גם לא יכול להיות חצי שחקן. אפשר להגיד עליו הרבה דברים, אבל העובדה היא שנאקי היה מאוד מחויב לעבודה שלו. אנחנו דומים בזה ששנינו חיים בגישה שאם אתה מאוד רוצה משהו, אתה צריך להיות לגמרי בתוכו".

 

עד מתי אתה חושב שתמשיך עם הסדרה? טרנס וינטר אמר לאחרונה שיש לו חומרים לעוד עשר עונות לפחות.

"אני לא יודע, אני לא חושב על זה. אנחנו חתומים לחמש עונות, אבל זה לא אומר כלום. אני יודע שטרי מוכן מבחינת תסריט גם להוציא את העלילה מחוץ לתקופת היובש ולתוך שנות ה־30, אבל מבחינתי הכל טוב, כמה שזה לא יימשך. כל עוד האיכות נשארת אותו הדבר, אני שמח. את זה אני אומר עכשיו כמובן, אני הרי לא יכול לדעת איך ארגיש בעוד שנה".

 

וינטר גם אמר שלא משנה כמה עונות יהיו, הוא כבר יודע איך הסדרה תיגמר. היית רוצה לדעת מה קורה בסוף?

"ממש לא! מה יהיה אם לא נצלם את הפרק האחרון במשך שבע השנים הקרובות? אם אדע מה הולך לקרות זה סתם ישגע אותי".

___________________________________________________________________________________________________________

 

עוד בפנאי פלוס :