>> צפו בכל התוכניות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT
בגיל 43 הבינה מעצבת האופנה נעמה חסין שאין כמו אמא. או לפחות, שכדאי פעם אחת בחיים להקשיב לה. "למרות הקלישאה, אמהות תמיד צודקות בסוף", אומרת חסין, בעוד אמה, המעצבת הוותיקה טובהל'ה, 65, מהנהנת בהסכמה מהצד. 16 שנה מאז הקימה חסין את המותג העצמאי שלה, טובהל'ס, והחלה לעבוד לצד אמה בסטודיו רחב ידיים שחלקו השתיים ברחוב שוקן בתל אביב, משיקות בימים אלו שתי המעצבות, אם ובתה, קולקציה משותפת ראשונה המיועדת לנשים ולילדות, תחת השם Tovale's, שתימכר באופן נפרד בחנות של האם. "במשך שנים חלמתי שנעבוד יחד, אבל נעמה רצתה לבד", אומרת טובהל'ה בראיון בלעדי שמעניקות השתיים ל-Xnet, לרגל קולקציית הביכורים שלהן, שמושקת באופן סימבולי בסמוך לחג השבועות. "כאמא, לא אהבתי את העובדה שהיא רצתה לבד. חשבתי שזה לא נכון. בכל העולם יש דור המשך - סוניה ריקל ובתה נטלי, ג'יאני ורסאצ'ה ואחותו דונטלה, משפחת פנדי - ואני ונעמה צוות מנצח. אנחנו יודעות איך לעבוד אחת עם השנייה. אני האמנית והיא המעצבת. אני יודעת איך לעשות שמלה אחת שנמכרת ב-10 אלף שקל, אבל נעמה יודעת איך לעשות שמלה אחת שתימכר באלפי עותקים".
לפני כחודשיים סגרה נעמה את חנות המותג שלה, ששכנה בסמוך לחנות של אמה, אולם פעילות המותג שלה, הפונה לנשים ולילדות, ממשיך לפעול בפריסה ארצית לבוטיקים וכן בייצוא לאירופה. לדבריה, המצב הכלכלי הקשה הכניע גם אותה. "זה היה לא ריאלי להחזיק שתי חנויות צמודות, אז הצטמצמנו", אומרת נעמה. "המחאה החברתית השפיעה גם עליי", מוסיפה טובהל'ה. "האנשים הראשונים שהפסיקו לקנות היו הטייקונים, שהם הלקוחות הכי טובים שלי. למזלי הם חוזרים אליי עכשיו. טאץ' ווד".
את לא תומכת במחאה?
"לא. למרות שאני בדיוק הטיפוס: אין לי דירה משלי, אני עובדת בפרך, ואת כל הכסף שאני מרוויחה אני משקיעה חזרה בביזנס. לא מעניין אותי כלום בחיים. יש לי כמה לירות? אני נוסעת לרכוש בדים".
ימותו הקנאים
על הקולבים בחנות של טובהל'ה תלויים מספר פריטים מהקולקציה, תרגום מסחרי יותר של הקו הראשון בעיצובה. המוטיבים נשמרו, אולם הניסיון להנגיש את הדגמים לקהל הרחב ניכר, גם ברמת המחירים: שמלות ב-900 שקל, חולצות ושמלות לילדות ב-400 שקל – מחירים בהחלט סבירים ביחס לאלפי השקלים שטובהל'ה גובה עבור שמלה בעיצובה. הפריטים בחלקם מרהיבים, חלקם האחר הופך לאבק כשמסיטים את הראש לעבר הסטנד הנוצץ והיוקרתי של האם. למשל, אוברול משי סאטן כחול עם גומי באזור המותניים, שחלקו העליון מעוטר גזירי בד של פרחים צבעוניים היורדים מטה אל השרוולים. גרסה אחרת של אותו בד מגולמת בשמלת מידי כחולה עם מחשוף וי עמוק, ושרוולים שניתן להוריד עד קו הכתפיים. דגמים מרשימים אחרים הם שמלת שיפון פרחונית בגווני ורוד, בגזרת גלבייה הנשפכת על הגוף; או שמלת סאטן מבריקה ללא שרוולים בצבעים כחול נייבי, ירוק בקבוק וסגול, שבחלקה התחתון הופכת לחצאית קלוש. למי שתהתה, מוטיב הפרחים המפורסם של טובהל'ה, מככב גם כאן.
אותם חיתוכי פרחים, אגב, נמצאים בימים אלו במרכזו של ריב מתוקשר בין חסין ג'וניור למעצב גדי אלימלך. לפני כחודש וחצי האשימה נעמה את אלימלך בעמוד הפייסבוק שלה, בכך שהעתיק את המוטיב הזה מטובהל'ה (יש לציין כי מדובר בטרנד עונתי בולט, שנצפה בין היתר גם בקולקציית אביב-קיץ 2012 של בית האופנה הצרפתי לואי ויטון). הסכסוך עלה שלב בשבוע שעבר, כשאותן האשמות עלו שוב, הפעם בתוכנית הטלוויזיה "המבקרים" בערוץ האופנה הישראלי, בה משמשת חסין כחברת פאנל, לצד המעצב יוסף פרץ ועורכת האופנה טל אלבלנסי פרבר. טובהל'ה, מצדה, הוציאה את עצמה מהמשחק; חסין, לעומת זאת, ממשיכה במתקפה. "ושוב עולה הדיון מה זאת העתקה", כתבה שוב השבוע בעמוד הפייסבוק שלה. "ושוב הצדקנות המאוסה של מר אלמלייך (הטעות במקור, א"י), אז הנה לשיפוטכם", חתמה וצירפה דוגמאות מקולקציה ישנה של טובהל'ה לצד דגם של אלימלך. "אני רוצה שהוא יגיד שהיא השפיעה עליו", היא אומרת נינוחה יותר במהלך הראיון. "עושים לטובהל'ה עוול. אנשים לא לוקחים אותה ברצינות בגלל האופי והאישיות שלה. קשה לאנשים לפרגן לה".
גדי אלימלך מסר בתגובה: "הסיפור עם טובהל'ה נמשך כבר מספר חודשים, בהם היא משמיצה בכל מקום אפשרי את עיצוביי. ניסיתי להתעלם מכך אבל זה מתחיל לעבור כל גבול. אין שום קשר בין העיצובים שלי לשלה. הלקוחה שלנו היא שונה לחלוטין, ואני יכול רק לשער למה היא בחרה להיטפל דווקא אליי. מבחינתי טובהל'ה או נעמה חסין הן האחרונות שהייתי שואב מהן שראה, הן הכי רחוקות מהסגנון או הטעם שלי. בכל מקרה אני שולח לה ולבתה נעמה הצלחה ובריאות".
טובהל'ה, את מרגישה שלא מפרגנים לך בארץ?
"לא נוטים לפרגן לי. אחת הבודדות שכן, היתה אילנה ברקוביץ', שבראיון לקראת השקת המותג שלה (Nyota, א"י) אמרה שאני המנטורית שלה. (ברקוביץ' אכן אמרה בראיון ל"זמנים מודרנים" כי "טובהל'ה היא חלוצה ואבן יסוד באופנה הישראלית. היא ההשפעה הכי גדולה עליי", א"י). הבעיה שלא לוקחים אותי ברצינות. אם יצטרכו להזמין אושיית אופנה רשמית לבית הנשיא - אני לא אהיה הבחירה הראשונה. בחו"ל עושים יותר כבוד למעצבים ותיקים. תראה את ויויאן ווסטווד, שהיא כבר מעל גיל 70, איזו הכרה יש לה. למרות שהיא משוגעת".
נעמה: "כל האמנים הגדולים משוגעים: ווסטווד, גליאנו. בארץ אנשים מרובעים, אז הם לא מבינים את זה".
הראיון עם השתיים זורם וקולח. הן מבינות את כוחה של התקשורת ויודעות לאלף אותה לצרכיהן האישיים. הן יודעות לריב כשצריך, גם לעיני המצלמות, ולחבק חזק כשהן ממש מתאמצות. אבל בשורה התחתונה, כל מי שמכיר את הדינמיקה בין השתיים, לא יכול שלא להבחין באהבה הגדולה, שגובלת בהערצה של נעמה לטובהל'ה. "חיקיתי אותה כילדה: הייתי אוהבת להתלבש כמוה, לסדר את החדר כמוה", מודה נעמה. "היא היתה מלבישה אותי לבית הספר אחרת מכולם. תמיד הייתי שונה, ואהבתי את תשומת הלב, את זה שמסתכלים עליי. בשלב מסוים בחיים רציתי להתנתק, וללמוד עיצוב מוצר או עיצוב גרפי. אבל בסוף עיצוב אופנה הכניע אותי. נסעתי עד ניו יורק כי רציתי לברוח ממנה (נעמה למדה שם עיצוב אופנה, בבית הספר הנחשב F.I.T, א"י), אבל כנראה שהקשר בינינו חזק יותר מכל רצון שלי. היום אני מעריצה אותה בתור יוצרת, לא בגלל שהיא אמא שלי".
אושיות טלוויזיוניות
את הסימן הראשון להתנתקות מחבל הטבור, ניתן למצוא בקריירה הטלוויזיונית החדשה של חסין ג'וניור, הן כחברת פאנל בתוכנית "המבקרים" והן בתוכנית אופנה לילדים בהנחייתה, שתעלה לאוויר בעוד כשבועיים - שתיהן בערוץ האופנה הישראלי. חסין מספרת שכילדה כיכבה בלא מעט פרסומות וסרטים, וכי האהבה למצלמות תמיד היתה בדמה. ב"סטודיו לילדים" בהנחייתה היא תארח מדי שבוע מעצב מבוגר שיציג עיצובים לילדים מעשה ידיו (בתוכנית הראשונה יתארח חברה הקרוב יוסף) וכן פינת סטיילינג לילדים. "זאת לא תכנית מתיילדת", היא מדגישה. "אלא ניסיון לפנות לילדים - וגם לאמהות שלהם - בגובה העיניים".
למה ילדים בכלל צריכים תוכנית אופנה?
"לילדים יש מודעות מאוד גדולה לאופנה. אני רואה את שלושת הילדים שלי ואת החברים שלי מתעסקים בזה כל היום. לא עשו עדיין בארץ נישה כזאת, ואני חושבת שהצלחנו לפצח מה ילדים אוהבים באופנה". טובהל'ה, מצדה, מפרגנת לקריירה החדשה של נעמה, אבל מעדיפה לנהל היום את הקריירה שלה מחוץ לעיני המצלמות, גם אם מהצד זה נראה אחרת. "איכס, אני לא רוצה יותר טלוויזיה", היא אומרת ומעווה את פניה. "זה הזמן של נעמה עכשיו. היום אני הולכת לטלוויזיה רק אם זה מקדם לי את העסק. אני מודה שפעם הייתי מופיעה בהמון 'צהוב', אבל זה כבר לא מעניין אותי יותר. עכשיו את כולם מעניין לשמוע על הפרידה מבעלי עמית".
בואי באמת נדבר על זה. עד כמה הפרידה השפיעה עלייך כמעצבת?
"אנשים שנכנסים אליי אומרים לי שיש בקולקציה החדשה משהו אחר: נינוח, רך, חלומי. אני מרגישה שנכנסתי שוב למעגל החולמים. אני מרגישה שיש בבגדים נדבך נוסף. כי כשאתה חווה משבר אישי ומצליח גם להתרומם ממנו, אז רואים את זה גם ביצירה שלך".
נעמה: "אני חושבת שהפרידה עשתה לטובהל'ה רק טוב. היא פתאום יותר נינוחה. סבלנית, יש לה יותר זמן לנכדים שלה. אני מאמינה שהשיתוף פעולה הזה הוא גם חלק מתהליך הפרידה, מתוך ניסיון לגונן עליה".
טובה'לה: "אני גם מרגישה שמהמשבר הזה יצאתי מחוזקת. אבל מי שאני הכי חייבת לו תודה גדולה הוא מוטי רייף, שנתן לי הזדמנות להציג בשבוע האופנה בתל אביב ובעצם החזיר אותי לחיים".
את מרגישה שאת בסוג של קאמבק? את כבר בת 65, גיל שבו נשים יוצאות לפנסיה.
"פנסיה?! הצחקת אותי. העבודה משאירה אותי צעירה. אני אוהבת אופנה כמו את הילדות שלי".
ומה עם דייטים, כבר התחלת לעשות?
"לא. סקס כבר לא מעניין אותי, אז אני מחפשת או אישה לסבית או גבר גיי".
נעמה: "זוהי קריאה נרגשת לרווקי ורווקות העיר".