הקמתו של גשר מתבססת בעיקרה על ידע הנדסי, אך המרכיב העיצובי הוא שהופך את הגשר לנקודת ציון בנוף, ולכן השילוב של הנדסת ועיצוב גשרים הוא אתגר גדול לאנשי המקצוע מאז תחילת המהפכה התעשייתית ועד ימינו.

 

לאחרונה זכו האדריכלים גידי וטל בר אוריין (בשיתוף משרד מהנדסים רוקח-אשכנזי) בתחרות סגורה לתכנון גשר להולכי רגל ורוכבי אופניים באורך 180 מטרים בבאר שבע. הגשר עתיד לקשר בין תחנת רכבת צפון (האוניברסיטה) לפארק הטכנולוגי שמוקם כעת בסמוך לאוניברסיטת בן גוריון. מסילת הרכבת המשודרגת לבאר שבע אמורה לקצר משמעותית את זמן הנסיעה מתל אביב לבאר שבע, ולהגביר את תעבורת הנוסעים הגבוהה ממילא. אלא שכבר עכשיו ברור שהפרויקט לא יסתיים בזמן, ויתרה מזאת, הוא רצוף תקלות וסבל לתושבי הדרום. כך או כך, הגשר החדש הוא חלק מהפרויקט, והוא אמור לשרת אלפי עובדים בפארק הטכנולוגי הגדול שמוקם בצפון-מזרח בירת הנגב.

 

"הסכמה ההנדסית והעיצובית של הגשר מושתתת על ארבע קשתות פלדה המתעקלות ומתפתלות, ויוצרות ביניהן שתי 'עיניים' מרחביות", מסביר בר אוריין. "מערך הקשתות יוצר אזור מוגן לתנועת הולכי רגל, שבו כל צעד חושף מבט מפתיע של צורות וחומרים".

 

הגשר החדש, שייתלה מעל מסילת הרכבת והרציפים, יורכב מפלדה. לכל אורכו יהיה מקורה להצללה ולהגנה מפני גשם, אך דפנותיו יהיו אטומות באופן חלקי באמצעות לוחות פח מחורר, כדי לאפשר זרימת אוויר וקשר עין עם הסביבה, בין השאר במבט על אנדרטת חטיבת הנגב. יש לציין שגשם אינו יורד כמעט בבאר שבע, ושהגשר ייבחן באופן שבו הוא מגן על ההולכים מפני שמש, אבק וסופות חול, שמאפיינים את העיר המדברית רוב ימות השנה.

 

במשרד אומרים שגודל הפתחים והחירור בדפנות גמיש, בהתאם למיקום, לזווית ולצורך. "כך משמשת המעטפת כאלמנט אקלימי: אופי הפתחים מאפשרים שליטה מירבית על סינון האוויר וזרימתו, יצירת הצללה וסינון אור טבעי". כאמור, הציבור הבאר-שבעי יאמר את דברו.

 

כך הוא ייראה בלילה. חול וחול (הדמיה: בר אוריין אדריכלים/ סטודיו 84)
כך הוא ייראה בלילה. חול וחול (הדמיה: בר אוריין אדריכלים/ סטודיו 84)

 

בר אוריין אדריכלים הוא אחד המשרדים העסוקים ביותר בבנייה למגורים בלב תל אביב, אם לא העסוק שבהם, ואחד המבוקשים בקומבינציה של שימור מבנים תמורת תוספת אחוזי בנייה, אם לא המבוקש ביותר. במשך השנים הוא התמחה גם בתכנון גשרים להולכי רגל בתל אביב, כגון גשר ווקופ, גשר פארק רדינג, גשר המכבייה החדש וגשר התערוכה. בתחילת השנה הושלם מחלף חולון-מזרח, שתוכנן גם הוא במשרד והוא הגשר הגדול ביותר שתיכנן האדריכל עד היום.

 

צפו בסרטון ההדמיה של הגשר בבאר שבע:

 

לתחרות שאירגנה עיריית באר שבע הוזמנו חמישה משרדים, אך רק שלושה מהם הגישו הצעות בסופו של דבר: רמי מרש אדריכלים, דני לזר אדריכלים, ובר אוריין אדריכלים. ועדת השיפוט, בראשותו של ראש העירייה, התרשמה מהעיצוב, מהחדשנות, מההתאמה לפרוגרמה התכנונית ומהעמידה בתקציב - כ-15 מיליון שקלים. הוא אמור להיפתח במהלך 2013.

 

>> רק קילומטר משם: בית הלוחם שזכה השנה בפרס רכטר

>> והרבה יותר רחוק: מועדון השחמט בסיביר, שהפך למוקד עלייה לרגל