בעיר שבה כל אחד זקוק לחיבוק חם, התארגנותם של תושבים להיאבק מול הרשויות על עיצוב המרחב שבו הם חיים היא עניין ראוי לציון. ביום שישי הקרוב זה קורה בכיכר דיזנגוף בתל אביב: מעגל אנושי, שמטרתו להוריד את הכיכר הבעייתית לגובה הקרקע. המארגנים השאפתניים רוצים שזה יהיה המעגל האנושי הגדול ביותר בתולדות העיר. האירוע בא כתגובה לכוונת העירייה לחפור חניון תת-קרקעי מתחת לכיכר כתנאי להורדתה. לטענת המתנגדים, החניון עלול לזהם את הסביבה ולפגוע בכיכר עצמה.

 

מאחורי המעגל האנושי נמצאת התאגדות של תושבים מקומיים, המתקראת "החזית להורדת כיכר דיזנגוף", בהובלתם של מור גלבוע ועמיר כהן. בשנתיים האחרונות, מאז שהחלו לפעול כדי להגביר את המודעות הסביבתית לעתידה של הכיכר, צברו השניים תנופה ותומכים, והצליחו להשפיע על סדר יומם של מקבלי ההחלטות בעירייה. הם צירפו למאבקם את ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), מתכנן הערים פרופ' דני גת מהטכניון, האדריכל ד"ר יודן רופא מאוניברסיטת בן גוריון, ראשי העמותה הסביבתית מרחב, ולא פחות חשוב - לא מעט חברי מועצה. לפני שנה ערכה "החזית" תערוכת אדריכלות שהוצגה במרכז הבאוהאוס במעלה רחוב דיזנגוף, ובה הציגו אדריכלים 10 הצעות שישפרו לדעתם את מצב הכיכר.

 

רקע היסטורי

 

הסאגה שנקראת כיכר דיזנגוף מסרבת להסתיים, והפעם מדובר בתחנה נוספת במאבק שמתנהל מסביב למקום - אחד המרכזיים בתל אביב, ובעבר גם אחד המוצלחים בהם. הכיכר תוכננה בהתאם לתוכנית האב של פטריק גדס ככיכר עירונית מרכזית. האדריכלית ג'ניה אוורבוך, שזכתה בתחרות לתכנון הכיכר בשנת 1934, יצרה כיכר עגולה עם מבנים בעלי חזית אחידה בסגנון המודרני, ובמרכז הכיכר גינה עירונית. בתוכנית המקורית, אגב, תוכנן מתחת לכיכר מפלס תת-קרקעי שלא בוצע בשל קשיים תקציביים. ב-1978, עם התגברות עומסי התחבורה בעיר, הועלתה הכיכר מעל מפלס הרחוב והכביש לטובת המשך רציפות הכבישים החוצים אותה.

 

שלל הצעות לשינוי הכיכר הועלו במשך השנים, אך מאז 1978 לא נעשה כל צעד משמעותי בנדון. ב-2003 התחייבה עיריית תל אביב בפני ארגון אונסק"ו, שהכריז על לב העיר כאתר מורשת עולמית, להוריד את הכיכר ההיסטורית למפלס הרחוב ולהשיב לה את אופיה המקורי. בימים אלה מובאת הסוגייה להחלטה, בין השאר בפני תושבי העיר. אחרי שסקר מקיף בדק את החלופות ומצא שניתן להוריד את הכיכר, יצאה העירייה עם סקר תושבים, שבמסגרתו מוצגות בפניהם שלוש חלופות: שיפוץ של הכיכר הקיימת ללא כל שינוי מהותי; הורדת הכיכר; והורדת הכיכר בתוספת חניון תת-קרקעי. היענותה של העירייה לשלב סקר תושבים מקדים לתכנון הפרויקט, היא הזדמנות יוצאת דופן לתושבים להביע את דעתם ולהשתתף בתהליך קבלת ההחלטות. ואולם, איש לא מבטיח כי ההחלטה הסופית תהיה תואמת לתוצאות הסקר.

 

"היות והעירייה לא מלווה את הצגת החלופות בהסבר מפורט הנוגע להשלכות של כל אחת מהן, בחרנו אנחנו לעשות את זה", מסביר מור גלבוע, ממארגני האירוע. "אנחנו כמובן תומכים בחלופה של הורדת הכיכר ללא החניון, וסוברים שבדומה לשדרות רוטשילד, ששם מאוד נחמד ויפה לשתות קפה במרכז השדרה, גם אם משני צידיך חולפת תחבורה סואנת, כך גם בכיכר דיזינגוף זה יכול לעבוד".

 

המעגל האנושי יתחיל בשעה 11 בבוקר. למשתתפים יחולקו חולצות, ובלונים יופרחו לשמיים. התוכנית להמשך המאבק היא מסיבת רחוב גדולה באחד השבועות הקרובים.