Xnet  אדריכלות  סביבה
אין שער, אין גיא: כך חיסל כביש 1 החדש את העלייה היפה לירושלים
גיא נרדי
פורסם: 31.10.16, 22:30
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפסת כתבה הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה >>
לכתבה זו התפרסמו 93 תגובות ב-76 דיונים
 
31. תחבורה ציבורית במקום פקקים של מכוניות פרטיות וזיהום
הילה   (01.11.16)
זה כלום לעומת התכנית להרוס את ליפתא - כדי להרחיב עוד כביש, ויער ירושלים - כדי לסלול עוד כביש. למי שזה לא ברור, בסוף הכל יהיה פקק אחד גדול. כבישים זה לא הפתרון. ירושלים הפכה לעיר מכוערת של אספלט ומסריחה מזיהום אוויר. עצוב מאוד. אם היה ראש עירייה נורמלי, ולא מנותק, אפשר היה לייצר תחבורה ציבורית ולשמור על אופי העיר הייחודי - כמו שעושים בערים רבות בעולם (לאו דווקא המערבי).
32. אתה חי בסרט (ובקרוב בפקק אינסופי)
שירלי   (01.11.16)
אם אתה חושב שעוד כביש ימנע פקקים אתה טועה. זה רק יביא עוד מכוניות. להאמין ברכבים פרטיים זה להיתקע אי שם במאה הקודמת. מי שמאמין בקדמה יודע שהפתרון זה תחבורה ציבורית.
33. חצי עבודה
איתן ,   מבשרת   (01.11.16)
הכביש מתוכנן ומבוצע ברמה הגבוהה ביותר. אחרי הגנון והפתוח הנופי יהיה כביש יפה ובטוח. פקקים וזהום מכערים את הנוף ,כך בגרסתו הקודמת של הכביש. חבל שלא עובדים במשמרות כדי לזרז. כתבה של אוי אוי אוי
34. בכיין מקצועי ארכיחרטט
פרנץ ,   מודיעין   (01.11.16)
עשו עבודה מדהימה, משלב שיפור תעבורתי עם חווית הרי ירושלים
35. קשקשנים - כמה מתו בגלל השטויות האלה
אריה נח ,   ירושלים   (01.11.16)
קשקשנים. הכביש מסוכן במקום לקדש רעיונות הזויום תקדשו חיים. כמה נהרגו בסיבובים המסוכנים? כמה חולים מתו באמבולנס מבית שמש שנתקע בעליה לבית חולים בהדסה?
כמה זיהום אוויר נוצר במשך שעות של פקקים כי מישהו המציא "חווית עליה לירושלים" שמתם לב כיצד יש חסידי איכות הסביבה שנוסעים בגיפים מזהמים גרים בצמודי קרקע וטוענים טענות הזויות
כל הארגונים האלה ניזונים מכספי "תרומות" וצריכים להוכיח "עשייה" כלומר התנגדות לכל דבר... אחר כך לא מבנים איך מחיר הדירות עלה כאשר תוכנית נתקעת שנים בועדות עקב התנגדות של גופים.
ונא לא לבלבל יש בהחלט מקום לשימור והגנה על ערכי טבע אבל הבעיה שהאיזון הלך לאיבוד...מתנגדים לכל דבר .כל עץ קדוש אפילו אם אפשר במקום לנטוע 50 אחרים .
שימו לב ערכי השימור יותר קדושים ממקומות קדושים...
36. כמה הערות
הנוסע   (01.11.16)
ראשית, השינוי הקודם היה כנראה די בתחילת שנות השבעים.
שנית, עכשיו קצת מאוחר מדי לבוא ולהתלונן. התכניות היו ידועות כבר לפני כן.
שלישית, אברהם שקד הוא אחד האידיוטים שאחראי לביזיון. אם היו מעלים את גשר מוצא למעלה, ומעמיקים את מהנהרות הייתה פגיעה נופית קטנה בהרבה בערוץ הקסטל ובקסטל הקטן ופחות שיפועים, אבל אברהם שקד התנגד. ככה זה כשיש צמר גפן במקום מוח.
רביעית, התכנון במדינה שלנו הוא מוטה מכוניות (ואנחנו עוד נצטער על זה), וזו אחת הדרכים להעביר מכוניות בין העיר הגדולה לבין כרך הענק בשפלה. ככה זה.
חמישית, לא חושב שהיו אלטרנטיבות הרבה יותר טובות. לבנות בואדי קומה שנייה של הכביש? להעביר את הכביש למנהרה?.
שישית, מנהרת הקסטל היא בת שלושה נתיבים לכל כיוון בלבד. אנחנו עוד נצטער על זה.
שביעית, עדיף להרוס את הואדי במסלול הזה במקום עוד כמה מסלולים אחרים (443, כניסה דרומית וכו').
שביעית. עדיף גשר אקולוגי. חבל שלא עשו כמה נוספים (ושלא מנהרו את החתך בהר ליד קרית יערים).
37. תראו את התגובות פה
יוחקה   (01.11.16)
כולם רוצים להרגיש שהם נוסעים בתוך גדרות, מחסומים, הרים מבותרים, מינימום עצים (אולי איזה שיח גזום ככה מדי פעם). אין ספק, הכיבוש עושה את העבודה. כולנו צבא
38. אני מציע לכותב לקרוא את התגובות...
איל   (01.11.16)
נוף זה דבר נחמד אך מתגמד לעומד הצרכים ההכרכיים של המדינה במערכת כבישים יעילה!!! אם השאלה היא בין ויתור על נוף לבין פקק יום יומי מדכה...עדיף לותר על הנוף (וכך חושבים 90% מהישראלים)
39. מי רוצה לעלות לירושלים?
תכלס   (01.11.16)
לא רכבת ולא כלום. שום סיבה להיות שם
40. סגידה לעצים זו עבודה זרה
גרינפיס נמאסתם!   (01.11.16)
אם כל הכבוד לנוף האדם הוא היותר חשוב מבין השנים. אין ספק שאנו צריכים לדאוג לנוחות האדם לפני העצים. ואם המחלפים הנהדרים הללו יקצרו את הדרך לירושלים זה יהיה פשוט נפלא. ותודה למדינת ישראל ולסולל בונה.
41. יאללה רוב העם מבסוט
ערן   (01.11.16)
תמיד יש את המתלוננים שמחפשים בכוח מה לא טוב. כפי שנאמר פה, תלכו ברגל דרך היער. בהצלחה.
42. ספר את זה ל500 הרוגים בתאונות
תעמוד אתה בפקקים 3 ש   (01.11.16)
43. חפו את הגשר המפלצתי הזה ב
אברהם ,   ישראל   (01.11.16)
אבן ירושלמית והשתלבותו תצלח.
44. הנסיעה לירושלים הייתה, הווה ותהיה אסון תחבורתי
אאא   (01.11.16)
שונאת לנסוע לשם. פקק בדרך, פקק בעיר. הנסיעה בתחבורה ציבורית לעיר נסבלת, אבל בתוך העיר האוטובוסים על הפנים ונהגי המוניות שודדים, ההליכה ברחובות מסוכנת. זוועה.
45. הרי ירושלים היו קרחים ולא מיוערים עד תחילת המאה ה20
חי   (01.11.16)
כך שהכל היה חשוף במשך רוב ההיסטוריה. לא שווייץ ולא נעליים. רק הנטיעות של היהודים במאה ה20 הפכו את האזור למיוער.
46. אין מה להשוות בין אז והיום
לגיטימיסט   (01.11.16)
המדינה קטנה, כמות המכוניות גדלה אז צריך עוד כבישים, זה טבע האדם..
פעם ת"א היתה פרדסים אז מה..
47. הצעה לנסיעה רומנטית
רומנטיקן   (01.11.16)
לעלות לירושלים מצומת שמשון דרך כישלון הכביש הכי יפה צר ומפותל
ממש כמו פעם
48. חייבים להתקדם עם כל הצער שבדבר
אמיר ,   חיפה   (01.11.16)
אם תרצו לעלות לירושלים דרך כביש יותר "רומנטי", הכוונה מיוער אפשר לנסוע דרך הכביש של נס הרים או דרך הכביש ברמת רזיאל, כביש ירושלים תל אביב היה חייב להתפתח ולגדול
49. ובצפון?! כל הסלילה בארץ אלימה וכוחנית
אבי   (01.11.16)
בחו"ל אפשר לסוע מאות קילומטרים בכבישים צרים, בנוף פסטוראלי שאינו מופרע בשלטי פרסומת - לסוע בטבע.

סלילת הכבישים החדשים בארץ מושתת כולה על יישור הרים וגבעות, ושנה אחרי הסיום - הכביש גלי כמו ים סוער
50. מגיבים מטומטמים
טל   (01.11.16)
בטח כולם הגיעו דרך וויינט. כץ קובר את כל המדינה תחת אספלט ובטון, הכל כשר במירוץ שלו לצמרת. תעשו בבקשה כתבה כזו על רכבת העמק, גם בפרויקט הזה יש הרבה אלמנטים מיותרים ודורסניים.
51. אפשר לשקם את הנוף במהירות
שביט   (01.11.16)
והרבת דווקא נוסעת במהנרות הכי ארוכות בארץ אז מה הבכי והיללות
52. נוף יש בפרובאנס
ארני   (01.11.16)
53. הנוסטלגיה היא כבר לא מה שהיה
חיימון   (02.11.16)
לא מתגעגע להגיע לת"א דרך סיבוב 7 האחיות, לא מתגעגע למצור על ירושלים, לא מתגעגע לסיבובים המשוגעים בעלייה לירושלים. ולא רוצה לנסוע במשוריינים. נתגעגע לעתיד. לקידמה ולכביש שישרת אותי. בכיינים, הביתה.
54. הרסו את הנוף, גועל נפש..והפקקים אותם פקקים
א   (02.11.16)
55. הכבוד לשלמה אהרונסון
מאיר   (02.11.16)
כל הכבוד לשלמה אהרונסון, מבכירי ומנהיגי אדריכלי הנוף בארץ, שידע תמיד לשלב את הנוף בסביבה ואת הסביבה בנוף. ידע והבין את צרכי התחבורה ולא נכנע לגחמות ירוקות, רובן לשווא ופופוליסטיות. עיקר הצלחתו, בכביש מס' 1, היתה, לא רק במעלה לירושלים, אלא גם באיזור בן שמן, שם עזר בתכנון הכביש, תוך פיצולו לשני מסלולים נפרדים, כדי להגן על עצי זית עתיקים, זאת ,כאשר ניתן היה לעשות זאת מבחינה מרחבית וגם באיזור לטרון, שם ניתן היה לשמר את עודפי החציבה בגבעה מלאכותית שהצמיחה צמחייה וכיום לא נראה, שהיא מעין " מלאכותית ". גם בשער הגיא ישנה גבעה, הקרוייה עד היום " תל מ.ע.צ ", בתוך פארק רבין, שכולה פרי איסוף עודפי עפר מעבודות הסלילה.
לא בכדי קרוי הכביש " כביש מספר 1 ", למרות שהוא חריג מתורת מיספור הכבישים.אכן כך הוא ומכל בחינה ולשלמה אהרונסון חלק רב בכך, איש חזון ,ירוק אמיתי - בניגוד ל" עסקני הירוק " ותלמידיהם ,שאינם רואים את העיקר בתחבורה, בטיחות, כלכלה תעבורתית וכלכלה בכלל, תוך ידע בשימור העבר ושילוב בדרישות הרבות, להן נדרש כביש.
לעושים במלאכה ברכת הדרך ובהצלחה, גם תודה.
56. נשמע כמו פארודיה על אדריכלות עכשווית
שי   (02.11.16)
״משהו בתחושת הכביש המתפתל נפגם״ ״הפרה בוטה של עיקרון העליה בוואדי״ ושאר חירטוטים של אדריכלים בשקל, שלא מבינים שהמטרה של התכנון הוא לשרת בני אדם. אמיתיים כאלה שצריכים להגיע לעבודה בבוקר, ולא איזה אידיאל אסתטי דימיוני
57. נפלא
נהג   (02.11.16)
58. שאפו -להרחבת כביש 1 ותת הבנה לנרדי
אוביקטיבי   (02.11.16)
59. כל החום יהיה ירוק הגשר יעבור מעל סבך צמחיה ועצים
אדריכל מעורב   (02.11.16)
היכן שאתם רואים ירוק יצמחו עצי ברוש מרהיבים. ומתחת לגשר הרכבת יהיה נוף שיעצור את נשמת הנוסעים ברכבת כשיעברו על הגשר.
אתם לא מבינים כלום.
60. כתיבה שטחית
א   (01.11.16)
"נוף" בפני עצמו הוא מושג די עני:
1. גשר אקולוגי אולי "זר" לנוף, אבל הוא תורם למגוון החי. הוא שומר על עושר הטבע במקום, לא כל דבר צריך להימדד באיכות גלויה/ סלפי.
2. לא כל גשר מכוער מטבעו. הגשר של הרכבת מספיק גבוה כדי להיראות זר מספיק- הזרות הזאת יכולה להעשיר את ה"נוף" (להבדיל מטבע).
3. חוויה- אוסף חוויות של כניסה ויציאה ממנהרות, נסיעה על גשרים ונסיעה על דופן, מעשיר את האופן הו ה"נוף" נחווה, את נקודות המבט של האדם. בנוסף ה"נוף" חוזר להיות מקשה אחת ולא "מבוקע" באמצעות כביש. בין אם בחווית הנוסעים אך בעיקר בהתנהלות בעלי החיים הנעשית יותר גמישה לאחר סילוק הפרעת הכביש בחלק מהמקומות (כאשר הכביש מורחק מפני השטח, בין אם במנהור או בגשרים). ה"נוף" חוזר להיות יחידה אקולוגית גדולה יותר.
4. הפגיעה בנוף קשה הרבה יותר בבנייה על הרכסים. את הבנייה הזאת לא ניתן להעלים במנהור או בגשרים. היא תכתים את ה"נוף" לתקופה ארוכה. כל שכונה כזאת נזקקת לכבישים ותשתיות נוספות שהורסות את המרקם של הנוף. אך הכותרת בוחרת להתמקד דווקא בכביש 1.
* כל זה לא אומר שצריך "לרכך" את הפגיעה שנוצרה לאחר שייפתח הכביש. לשקם את הטבע (ולא רק במובן ה"נוף" השטחי) ואת הטופוגרפיה ככל הניתן. ולהעשיר שוב את סביבת המחייה של החי.
תגובות קודמות
תגובות נוספות