וואו! זה היה ללא ספק שבוע עמוס בחוויות, שסיפק לעכברי האופנה שורה ארוכה של רגעי שיא, אשר הוכיחו כי השרביט עדיין בידיה של עיר האורות, שהתאוששה מהר מאוד מהפיגועים שהתקיימו בה לפני חודשיים. במזג אוויר מצוין, שהגיע לשיאו ביום ראשון עם 17 מעלות ושמש, אירחה פריז שורה ארוכה של ידוענים בינלאומיים, פתיחות של תערוכות אופנה ועיצוב, מסיבות סוערות וזוהרות ולמעלה ממאה תצוגות שהתפרשו על פני תשעה ימים מלאים, שחתמו חודש עמוס בתצוגות. קבלו את הרגעים הגדולים מהשבוע שהיה.

1. הקאמבק: זולנדר חוזר

יושבי השורה הראשונה בתצוגת האופנה של ולנטינו, שהתקיימה אתמול (שלישי) אחר הצהריים, לא ישכחו את חוויית הפינאלה. את התצוגה חתמו בהפתעה על המסלול דמויותיהם של הדוגמנים זולנדר והנזל, הלא הם השחקנים בן סטילר ואוון ווילסן, מבשרים על יריית הפתיחה למסע יחסי הציבור לסרט "זולנדר 2", שצפוי לעלות לאקרנים ב-12 בפברואר 2016.

זולנדר הוא סרט פולחן משנת 2001, שביים סטילר עצמו. עלילת הסרט עוקבת אחר הדוגמן דרק זולנדר, בעל המבט האטום וההבעה האחת ("פלדה כחולה"), שמפסיד את תואר דוגמן השנה לבלונדיני צעיר בשם הנזל (ווילסון), לאחר שלוש שנים רצופות בהן אחז בתואר. העבודה על זולנדר 2 נמשכה תקופה ארוכה, וב-2011 כבר דיווחנו כאן כי הסרט צפוי לעלות ב-2014. עכשיו, כאמור, יש לו כבר תאריך יעד, ועל פי השמועות בתעשייה, צפויים לככב בו גם וויל פארל, פנלופה קרוז וליידי גאגא.

האם זולנדר 2 יצליח לשחזר את ההצלחה של קודמו? האם הביקורת שמציג הסרט על תעשיית האופנה תהיה רלוונטית גם היום? בעידן בו האופנה נשלטת על ידי דמויות כמו קים קרדשיאן, עושה רושם שכותבי התסריט יצטרכו להתעלות על המציאות הקרקסית ממילא. בראיון ל-MTV בשנת 2010 אמר סטילר כי "בעולם האופנה מספיק שאתה נעלם לשנה והכול משתנה. הרעיון של הסרט הוא שהנזל וזולנדר חוזרים כעבור עשור, כשאף אחד כבר לא זוכר מי הם, ולכן הם צריכים להמציא את עצמם מחדש". הבאז שעוררה עלייתם על המסלול אתמול מוכיח כי על אף הזיכרון הקצר של התעשייה שלא מבדילה בין קו המותן לקו העוני, את זולנדר עדיין זוכרים.

2. הבכורה: לוטי מוס, האחות של קייט, על המסלול של סוניה ריקל

זה היה עניין של זמן עד שלוטי מוס בת ה-17, אחותה למחצה של הדוגמנית קייט מוס, תמנף את קריירת הדוגמנות צעד אחד קדימה. השבוע היא צעדה לראשונה בתצוגת האופנה של סוניה ריקל, לאחר שבשנה האחרונה הפציעה בקמפיינים ל-CK ולמותג Red Valentino. מוס הופיעה לצדן של בנות אצולה בריטיות אחרות, האחיות ליזי וג'ורג'יה מיי ג'אגר, שמשמשות כפרזנטוריות של ריקל לאביב-קיץ 2015.

אם להסתמך על האופן בו פועל המותג, אנו מהמרים כי בעונה הבאה מוס כבר תכבוש את קמפיין החורף של ריקל. ואגב, בזמן שמוס ג'וניור צעדה על המסלול, בחרה אחותה הגדולה לבלות ביורודיסני פריז, במקום להגיע לעודד מהשורה הראשונה.

3. המריבה: קארה דלווין vs נעמי קמפבל

אחרי תקופה ארוכה בה שמרה נעמי קמפבל הפרובלמטית על התנהגות נאותה, אתר הרכילות Page Six מדווח על תקרית אלימה נוספת בגזרתה, שהתרחשה בליל ראשון השבוע במועדון הלילה "שז קסטל" בפריז, בינה לבין הדוגמנית קארה דלווין.

השתיים הגיעו למסיבה שארגנה עורכת מגזין האופנה גראז', דאשה זוקובה, במסגרת שבוע האופנה בפריז, ומהר מאוד גלשו לפסים אלימים, שהפכו זה מכבר למזוהים עם הדוגמנית הוותיקה, שכבר שילמה בעבודות שירות על התנהלותה בעבר.

הכול החל לאחר שקמפבל, 44, האשימה את דלווין, 22, כי היא משפילה את חברתן המשותפת ריהאנה, שכלל לא נכחה באירוע. עדי ראייה סיפרו כי המריבה החלה בקללות שהמטירה קמפבל על דלווין, שגלשו מהר מאוד לדחיפות הדדיות. "זו היתה מסיבה רועשת וצפופה", סיפר המקור. "נעמי אמרה כל מיני דברים שטותיים, השתוללה, והחלה לדחוף את קארה. קארה לא רצתה להיות חלק מהעניין, ודרשה מנעמי שתתרחק ממנה".

מנגד, מקור נוסף הסביר כי נעמי שוחחה עם דקוטה פנינג, שישבה לשולחן יחד עם דלווין והדוגמנית לילי דונלדסון. "נעמי לא דחפה אף אחד. המועדון פשוט היה צפוף מאוד, וכנראה שמחוסר מקום היא דחפה אותה קלות".

מי אמר סלפי ולא קיבל? קארין רויטפלד, ג'יג'י חדיד, לילי דונלדסון, דוטזן קרוס וג'ארד לטו (צילום: gettyimages)
מי אמר סלפי ולא קיבל? קארין רויטפלד, ג'יג'י חדיד, לילי דונלדסון, דוטזן קרוס וג'ארד לטו (צילום: gettyimages)

4. השורה הראשונה: מקים קרדשיאן ועד פול מקרטני

הבגדים על המסלול בשבוע האופנה של פריז שימשו כתפאורה בלבד לנושא השיחה הבוער בעיר: הבלונד של קים קרדשיאן. ביום חמישי בצהריים הגיעה קרדשיאן לתצוגה של בלמן, בית האופנה שעבורו היא משמשת העונה כפרזנטורית יחד עם בעלה קניה ווסט, בבלונד פלטין מפתיע ושיער משוך לאחור.

על הנייר השינוי הקיצוני הזה נשמע צפוי, כמעט מתבקש, וודאי הולם את אישיותה הטראשית והוולגארית של קים, אולם בפועל הופתענו לגלות כי המעבר לצבע בהיר דווקא העניק לה מראה אופנתי ומלא שיק.

שעתיים לאחר מכן, בתצוגה של ריק אוונס, הפתיע גם ג'ארד לטו את הנוכחים בשורה הראשונה בבלונד קצר ומראה ביוני, שהתקבל הודות לחמצון שעברו גם הגבות הדקיקות של השחקן.

בשמונה בערב התאחדו השניים בשורה הראשונה והמתוקשרת של לנוון, וכצפוי משכו לכיוונם את כל הפלאשים וסחבו את תשומת הלב מאושיות כמו סולאנג' נואלס, קלי רולנד, קתרין דנב ואחרים.

בכלל, לאחר מחסור חמור בסלבס בשבועות האופנה של לונדון ומילאנו, ולמרות החשש משבוע אופנה שומם בשל אירועי הטרור שפקדו את העיר לאחרונה, ניתן בהחלט להגיד שהעיר פריז זהרה מכוכבים.

ליידי גאגא הציגה מראה אלגנטי בשורה הראשונה של בלנסיאגה, וודי הרלסון והאב הגאה פול מקרטני כיבדו בנוכחותם את השורה הראשונה של סטלה מקרטני, דקוטה ג'ונסון ולורד הדהימו באאוטפיטים שחורים בתצוגה של דיור, פלורנס וולש מההרכב פלורנס אנד דה משין התייצבה בשאנל,קייטי פרי הפתיעה בתצוגה של ז'יבנשי, שם פגשה את השחקניות איזבל הופר וג'סיקה צ'סטיין. כולם חיכו לראות בשורה הראשונה של ז'יבנשי את הפרזנטורית ג'וליה רוברטס, אך היא נפקדה מהתצוגה בשל התחייבויות קודמות.

5. ההופעה: קניה ווסט על הבמה של לואי ויטון

קניה ווסט ולואי ויטון מנהלים יחסי אהבה-שנאה מזה שנים ארוכות. בשנת 2009 עיצב ווסט לבית האופנה קו נעלי גברים במהדורה מוגבלת, אך מאז הספיק להסתכסך עם קברניטי המותג, ולפני שנה וחצי אף קרא למעריציו להחרים את לואי ויטון, לאחר שמנהלי החברה סירבו לבקשתו להיפגש עמם.

ביום שישי שעבר בחרו הצדדים בסכסוך להפגין סולחה, והכריזו בהפתעה על ארבע הופעות יחיד שיקיים ווסט באודיטוריום של מוזיאון לואי ויטון בפריז, שנפתח השנה בתכנונו של האדריכל פרנק גרי. מחיר כרטיס עמד על 100 יורו, וכל ההכנסות נתרמו למען ילדים במצוקה.

על אף שמדובר בחוויה יוצאת דופן ובהזדמנות חד פעמית לראות את ווסט בהופעה של שעתיים באולם קטן יחסית, הכרטיסים לא נחטפו כמתוכנן, וביום שבת בצהריים עוד ניתן היה להשיג כרטיסים להופעות שהתקיימו בימים שני ושלישי.

ווסט עלה לבמה כשהוא לבוש בפריטים מהקולקציה שעיצב לאדידס, אשר הוצגה בשבוע האופנה בניו יורק, על רקע הווידאו ארט שליווה את הופעתו, והוא אף ניצל את ההזדמנות להשיק את הווידאו קליפ החדש לשיר All Day שביים עבורו האמן ובמאי הקולנוע המוערך סטיב מקווין.

האישה שאיתו, קים קרדשיאן פרגנה לווסט מדי ערב בתמונות שהעלתה בחשבון האינסטגרם הפופולרי שלה.

6. התערוכה: טרי ריצ'רדסון

במהלך שבוע האופנה בעיר התקיימה פתיחת תערוכת הצילומים The Sacred and The Profane (נעילה: 11 באפריל 2015) של צלם האופנה השערורייתי טרי ריצ'רדסון בגלריה של עמנואל פרוטין, המייצגת אותו בפריז.

שלט ממוסגר עם הכיתוב The Way for SEX לא הותיר מקום לטעויות בניווט אל התערוכה בקומה השנייה של הגלריה, שהתפקעה מאנשים בשני ערבי הפתיחה (הראשון למוזמנים והשני לכל דיכפין), ובכך הוכיחה את הקלישאה הכי שחוקה בספר: "סקס מוכר".

זו היא התערוכה הראשונה של ריצ'רדסון האמריקאי בפריז מאז 1999, והיא גם המקיפה ביותר שלו בעיר עד כה (מספר עבודות שלו הוצגו במיני תערוכה בחנות קולט ב-2011), ובהתאמה היו בה כל האלמנטים המרכיבים את עבודתו השנויה במחלוקת: סקס, דת, הטרדות מיניות והחלום האמריקאי שנרקב לאטו.

באטרקציות: תצלומי תקריב של איבר מין נשי פתוח לרווחה, ותצלומי גוף שהודפסו על עץ והוצבו בחלל עם חור במקום הפנים, לטובת המבקרים שרצו להצטלם בגוף של נשים וגברים אחרים, ועל פי רוב עירומים, במעין הדמיה של לונה פארק למבוגרים בלבד.

תצלומי הסלבריטאים שמאפיינים את עבודתו של ריצ'רדסון דווקא נעדרו מהתערוכה, אבל, כאמור, הפעם באמת לא היה בהם צורך.

התנגשות אסתטית, על גבול התאונה. ג'ון גליאנו למייזון מרג'יאלה (צילום: gettyimages)
התנגשות אסתטית, על גבול התאונה. ג'ון גליאנו למייזון מרג'יאלה (צילום: gettyimages)

7. המעצבים החדשים של בתי האופנה: קארבן, מרג'יאלה, נינה ריצ'י

משחקי הכיסאות בבתי האופנה הגדולים בפריז ממשיכים. מעצב האופנה גיום הנרי עזב בתום שבוע האופנה הקודם את בית האופנה קארבן לטובת תפקיד המנהל האמנותי של נינה ריצ'י, ואת מקומו החליפו המעצבים אלקסיס מרטיאל ואדריאן קאיילאודאוד.

היתה זו גם התצוגה הראשונה לקו המוכן ללבישה של ג'ון גליאנו למייזון מרג'יאלה, לאחר שבינואר הציג את קו ההוט קוטור (ארטיזנל) של בית האופנה בלונדון.

הרוחות החדשות שנשבו בפריז הכניסו אנרגיה חדשה בכל אחד מבתי האופנה, אולם ספק אם מדובר באנרגיה טובה מבעבר.

עבודתו המדויקת של הנרי בקארבן לא סייעה לו הפעם בנינה ריצ'י, והתוצאה שהציג על המסלול בליל שישי האחרון נראתה חיוורת, על אף שהצליחה לשמור על האפיל הנשי והרומנטי של בית האופנה

.

בצד השני של העיר הציגו מרטיאל את קאיילאודאוד קולקציה מתפרצת וצבעונית מאוד בקארבן, אך גם זו לא הצליחה להשאיר חותם בהשוואה לקולקציות של קודמם בתפקיד.

ובכל הנוגע לחיבור המסעיר בין גליאנו למרג'יאלה, הרי שניתן להגדירו כהתנגשות אסתטית, על גבול התאונה, בין השפה התיאטרלית של גליאנו למינימליזם של מרג'יאלה. הדוגמניות, שצעדו כפופות על המסלול בהשראת הגיבן מנוטרדם, לבשו חצאיות מיני משובצות שנלבשו עם סריגי גולף צמודים בצבעי בורדו וחאקי, מחוך מבד צמר בדוגמת פסי סיכה, שהיה למעשה דה-קונסטרוקציה של ז'קט ששרווליו נקשרים מאחור, בדי קטיפה וז'קרד בגוני חרדל ודוגמאות פרחים, ושורה של שמלות תחרה שחורות, שהיו המוצלחות ביותר על המסלול.

על פי שתי הקולקציות האחרונות של גליאנו לבית האופנה, נראה כי הוא עצמו מרגיש מאוד בנוח להתבטא במותג. עכשיו מעניין לראות האם יצליח לשבות גם את לבם של הקניינים, שאמורים בסופו של דבר למכור את הבגדים.

8. הגברים על המסלול של שבוע האופנה לנשים

תצוגת האופנה של גוצ'י בשבוע האופנה האחרון במילאנו חיזקה את מגמת הג'נדר-בלנדר הבוערת כעת בעולם, כשעל המסלול צעדו מספר דוגמנים גברים לצד הדוגמניות הקבועות. תצוגות האופנה בפריז המשיכו עם המגמה, כשעל המסלול של חוסיין שאלאיין וויויאן ווסטווד צעדו גברים בבגדים שהתכתבו עם קולקציית הנשים. הבלבול המגדרי הגיע לשיאו בתצוגה של שאנל, שבה קשה היה לקבוע אם מדובר בדוגמן או בדוגמנית שצועדים על המסלול במכנסי סיגר שחורים ומעיל בומבר אפור.

הגדילה לעשות ווסטווד, המעצבת שלא מפספסת אף הזדמנות לפרובוקציה על המסלול, ששיגרה אליו הפעם גברים לבושים מחוכים הדוקים ושמלות טאפט עשירות בבד. ווסטווד הסבירה את הבחירה ברצון להרחיב את הדיון בהתנגשות הפוליטית שבין השוביניזם הגברי לפמיניזם הנשי, ולהציג אסתטיקה חדשה, כמעין פתרון אופנתי וויזואלי, אלא שהתוצאה הסופית נראתה כמו גברים בתחפושת. שזו בהחלט מחווה, אבל לפורים.

9. האיפור: זהב על הפנים אצל ריק אוונס

אחת המאפרות העסוקות בשבועות האופנה האחרונים היתה לוצ'יה פירוני, מהמאפרות הבולטות של חברת האיפור M.A.C, שהיתה אמונה העונה על האיפור בתצוגות רבות, ביניהן של אקנה, ורסאצ'ה, מיסוני וריק אוונס.

בכל הנוגע לאיפור, התצוגה של אוונס היתה המיוחדת והיצירתית מכולן בפריז. פירוני יצרה עבור המעצב שלושה לוקים שונים, שהתחלקו בין הדוגמניות, כשהמורכב ביניהם היה איפור פנים מלא, שהורכב מעלי זהב דקיקים שהודבקו על פני הדוגמניות.

בבק סטייג' הצפוף של התצוגה, שהתקיימה במרתף האפל של מוזיאון פאלה דה טוקיו, הסבירה פירוני כי את ההשראה לאיפור קיבלה מאלות תרבות המאיה, על ערי הזהב שלה.

השמלות הא-סימטריות שעטפו את הדוגמניות בצבעי חאקי, שחור ואפור עם נגיעות של כסף, יצרו דימוי של אמזונות חזקות שנכחו בעוצמתן על רצפת הבטון באולם, והבחירה לאפר בעלי זהב רק חלק מהדוגמניות שמרה על אפקט ההפתעה על המסלול לאורך כל התצוגה.

10. הנוסטלגיה: 130 שנה ללנוון

עבור מעצב האופנה הישראלי אלבר אלבז, סוף השבוע האחרון עמד בסימן נוסטלגיה. זה התחיל על המסלול של לנוון, שם הציף זיכרונות מעברו, ולא מהילדות בחולון אלא דווקא ממולדתו מרוקו. אלה התפתחו אצלו בעקבות העבודה על הרטרוספקטיבה המקיפה של ז'אן לנוון, שנפתחה בליל שישי האחרון במוזיאון לאופנה גליירה בפריז (נעילה: 23 באוגוסט 2015).

עבר, הווה ועתיד נשזרו זה בזה ביומיים שכללו תצוגה מפתיעה ותערוכה מרהיבה, אליה נהר כל מי שנחשב למשהו בתעשיית האופנה: קים וקניה, אוליביה פלרמו, סולאנג' נואלס וג'ארד לטו, מעצבי האופנה אזדין אלאיה, טומי הילפיגר, דיאן פון פירסטנברג, דונה קארן, נשות משפחת מיסוני ועוד ועוד.

בתצוגה שהתקיימה באולם הבוזאר, בית הספר לאמנות ברובע ה-6 בעיר, שיגר אלבז אל המסלול קולקציה עשירה בהדפסים, טקסטורות וצבעים, שהחלה בנהמה שקטה של מכנסי צמר רפויים ותחומים בסרט אדום, כאילו נלקחו ממלתחתו של מטאדור ספרדי, ושתי שמלות מקסי אלגנטית בצבע ירוק ובורגונדי עם רתמת עור בדוגמת נחש שלופפה מקו הצוואר מטה.

בהינתן האות, התגבר קצב התופים בפסקול התצוגה, וחגיגת הצבעים החלה עם שלל מעילי פרווה אקסטרווגנטיים, חצאיות ז'קרד רחבות שנלבשו מתחת למעילים ארוכים. מעל כולם בלטו מעיל עם פסים לאורך בצבע שוקולד ושמלה עם פרחים בצבע דם שכמו נזלו ממנה.

11. השואו: התפאורות המרהיבות ביותר על המסלולים

לא בכדי מכונות תצוגות האופנה באנגלית Fashion Shows, שהרי מדובר בהופעה לכל עניין ודבר. יש מותגים שמסתפקים בחלל גלריה לבן או בלוקיישן מפתיע אחר, כמו מרתף אפלולי או חניון עזוב, ויש שטורחים על תפאורה בלתי רגיל שתקפיץ את הבגדים המוצגים לשיאים חדשים.

בבית האופנה שאנל, למשל, טורחים על תפאורה מקורית מדי עונה, וגם הפעם לא אכזבו, כשהפכו את אולם הגראנד פאלה בפריז לבראסרי אלגנטי, בשעה שאת השולחנות אכלסו דוגמניות המותג, ביניהן קנדל ג'נר וקארה דלווין.

שבוע קודם לכן היתה זו רשת האופנה H&M שהפכה את אותו חלל בדיוק לאולם עתידני, עם חלליות כסופות שעגנו במרכזו והפכו בהמשך לבר אקטיבי שהשקה את המבלים באפטר פארטי שערך המותג.

גם בדיור לא חסכו העונה בכל הנוגע לשואו, והקימו במיוחד עבור התצוגה מבנה מרובע בסגנון מודרני ברחבה של מוזיאון הלובר, ומראה ענקית שמוקמה בחצר המוזיאון על מנת לשקף ליושבים בחלל התצוגה את הצד המרהיב של בניין המוזיאון.

אולם התפאורה המרשימה מכל, ולטעמנו גם התצוגה היפה מכולן, שייכת העונה לבית האופנה קנזו, שהתקיימה באולם ספורט ברובע ה-19 המתפתח בפריז, המוכר בעיקר הודות לאחוזי הפשיעה הגבוהים בו ולאוכלוסיית המהגרים המתגוררת בו.

קיר עצום ממדים צבוע בגווני המותג ירוק, כחול ולבן, החל מתפרק לשישה חלקים שווים, שנעו מאחורי הדוגמניות, בתזמון מדויק עם קצב הליכתן והמוזיקה שברקע. מראה ענקית שכיסתה את חלקו האחורי של הקיר, יצרה רפלקטים על הבגדים עצמם והתוצאה הסופית היתה עוצרת נשימה.

כדי להתגבר על תחושת הגימיק שהשתלט על הקולקציה, בחרו מנהלי המותג להשאיר את הדוגמניות על המסלול בתום התצוגה, ואפשרו לקהל להתקרב ולראות את הבגדים מקרוב. גם אנחנו התקרבנו, והתפעלנו מהקולקציה המרהיבה שיצרו צמד המעצבים של בית האופנה, הומברטו ליאון וקרול לים.