"דיזיין ג'נקשן" (designjunction), אחד המתחמים המרכזיים של שבוע העיצוב לונדון, התמקם השנה בבניין המרשים, הישן והריק (בינתיים, עד שישופץ ויהפוך למלון) של הקולג' המיתולוגי לאמנות ולעיצוב במרכז העיר. עשרות מותגים ומעצבים עצמאיים הציגו בחדריו ובמסדרונותיו את הקולקציות האחרונות שלהם, ביניהם שחקנית חדשה, שווידאה שאיש מהמבקרים ומהעיתונאים לא יפספס אותה: כתר פלסטיק. ולא, היא לא הציגה שם את כיסא המונובלוק המפורסם שלה, גם לא את קופסאות האחסון הפרקטיות וארגזי הכלים האפורים, אלא קולקציה שונה מאוד באופייה ממוצרי כתר שאנחנו רגילים לראות ב''אייס'' או ''הום סנטר''.

סלי השוק בחדר העיתונות בלונדון. אי אפשר היה לפספס אותם (צילום: Ruth Ward)
סלי השוק בחדר העיתונות בלונדון. אי אפשר היה לפספס אותם (צילום: Ruth Ward)

החברה הישראלית, שהחלה ב-1948 כבית מלאכה לצעצועים בשוק הפשפשים ביפו והפכה להצלחה בינלאומית שמגלגלת היום מחזור מכירות של כמיליארד דולר בשנה – מזוהה יותר מכל עם מוצרים ביתיים שימושיים, במחירים נגישים לקהל רחב. הגישה המעשית, שהוכיחה את עצמה מבחינה כלכלית, לא הקנתה לחברה כרטיס כניסה למה שמכונה "סצנת העיצוב העולמית", גם לא לבתיהם של חובבי הטרנדים.

את הקהלים האלה מבקשת עכשיו כתר לכבוש עם קולקציה שנקראת "סרוגים" (knit). היא כוללת כ-30 מוצרים – עציצים, פופים לישיבה, שולחן צד, מיטות לחיות מחמד, סלי שוק, סלי אחסון וסלי כביסה – שכולם עשויים פלסטיק גמיש ורך, בדוגמה סרוגה ובסקלת צבעים פסטליים מעושנים, טרנדיים. חודשי עבודה ארוכים הושקעו בה, גם כמה מיליונים טובים של דולרים, ובכתר מהמרים עליה בגדול: כבר השנה ייוצרו וישווקו בישראל, באירופה ובארצות הברית כמיליון יחידות, חוזים נחתמו עם רשתות ענק כגון "טארגט" ו"לידל", חנות בתוך חנות מוקדשת לקולקציה בתוך סניפי כתר, וחסות (יקרה) נפרשה על חדר העיתונאים ב-designjunction. כל כולו עוצב בעזרת פריטי הפלסטיק הסרוגים, שכיכבו גם במיצב שהיתמר לגובה ארבע קומות, מעין ציר שסביבו התעקל גרם המדרגות של הבניין.

"אנחנו מבינים שתעשיית הפלסטיק שלנו הייתה משעממת", הסבירו בכתר, "הכיסאות, הקערות, הקופסאות. לכן חיפשנו דרך להכניס ריגוש למוצרים". ניסיון מוצלח היה עם רהיטי פלסטיק שחיקו רהיטי ראטן, שנמכרו בעשרות מיליוני דולרים. גם פח אשפה שעליו אפשר להדפיס תמונות הצליח, אבל בשני המקרים לא היה מדובר בקולקציה מגובשת.

סלי הכביסה מפלסטיק דמוי ראטן היו הצלחה אדירה וסללו את הדרך (באדיבות כתר)
סלי הכביסה מפלסטיק דמוי ראטן היו הצלחה אדירה וסללו את הדרך (באדיבות כתר)

"אחרי הראטן חיפשנו את הדבר הבא", מספרת רעות יצחק סגרון, מנהלת פיתוח ועיצוב של יחידת "כתר לייף סטייל". "שני הטרנדים שהתמקדנו בהם היו קראפט מודרני (מוצרים בסגנון עבודת יד), וזכרונות ילדות שחזרו לככב בעיצוב הבית, כמו רקמות הצלבים או צבע לוח. אלה שני כיוונים שהולכים יחד. את הסרוגים ראינו בכל מקום – מפופים וסלי אחסון ועד עצים סרוגים ברחובות. זה התאים לרצון שלנו במוצרים שנוגעים רגשית ואישית, ומעוררים תחושות של נוסטלגיה, רוך, חמימות, משפחתיות. הרי כשסבתא סרגה היא סרגה לנו. ואז שאלנו את עצמנו – האם אנחנו יכולים להעביר את התחושות האלה בפלסטיק? לכאורה, פלסטיק זה הדבר ההפוך. הוא תעשייתי, נעשה בייצור המוני, הוא נתפס כפחות, כחסר חיים, לא חומר שמעביר תחושות".

שלב בתהליך העבודה: הגדילו, פרמו וסרגו מחדש, בפלסטיק (צילום: ערן בכר)
שלב בתהליך העבודה: הגדילו, פרמו וסרגו מחדש, בפלסטיק (צילום: ערן בכר)

סגרון והצוות שלה החליטו קודם כל להגדיל את דוגמת הסריגה הבסיסית ביותר, לפרום אותה ולסרוג מחדש בפלסטיק, "כדי שנבין איך לתרגם את זה לקובץ מחשב". הקובץ שהתקבל הודפס במדפסת תלת ממד, ומשטחי הפלסטיק הסרוגים כופפו לגזרות רכות, מעוגלות – הקו שמאפיין את כל מוצרי הקולקציה. כר הניסיונות היה עציץ קטן, מאחר שעציצים זו אחת הקטגוריות הבסיסיות והנמכרות של החברה, ולתהליך הייתה שותפה מאיה בן דוד, בוגרת איינדהובן, שהציגה בשעתו במילאנו עבודות מודפסות בתלת-ממד.

ניסיונות ומשטחים שהודפסו במדפסת תלת ממד (צילום: מאיה בן דוד)
ניסיונות ומשטחים שהודפסו במדפסת תלת ממד (צילום: מאיה בן דוד)

"בדקנו איך משטחי הדוגמאות עובדים בכיפוף, איך אנחנו פותרים את הקצוות - את החיבורים בבסיס ובכותרת המוצר - ואיך הוא ייחלץ מהתבנית מכל הכיוונים ועדיין ייראה 'סרוג'. כולם אמרו שזה יהיה בלתי אפשרי לייצור, שזה פרויקט מורכב מדי. בסוף מומחי התבניות שלנו פיתחו תבנית מאוד מורכבת (יחד עם סטודיו PK), כל כך מורכבת שהוצאנו עליה פטנט".

בית לחיות מחמד. מתוך חוברת שהופקה בשיתוף חזאיות טרנדים בריטיות (צילום: Ania Wawrzkowicz)
בית לחיות מחמד. מתוך חוברת שהופקה בשיתוף חזאיות טרנדים בריטיות (צילום: Ania Wawrzkowicz)

את קטיגוריית הסלים עיצב ניקולאי דוביניו (צילום: Ania Wawrzkowicz)
את קטיגוריית הסלים עיצב ניקולאי דוביניו (צילום: Ania Wawrzkowicz)

אז הגיע שלב בחירת הפריטים. עציץ, כי הוא מוצר בסיסי של כתר. פופים בגלל הפופים הסרוגים שמככבים בכל מקום, אך את אלה אפשר להוציא החוצה: הם עמידים לגשם ולשמש, לא נפרמים וניתנים לניקוי בקלות. יש להם שתי שכבות: על בסיס של פלסטיק קשיח הורכבה מעטפת סרוגה, שיוצרת תחושה של רכות. המידות שלהם מכוונות לקהל עירוני - לא לבעלי גינות רחבות ידיים, אלא דווקא למי שמחפש פתרון קומפקטי למרפסת.

הפופים חלולים בצדם התחתון, כך שאפשר להכניס פנימה את שולחן הצד ולסגור בפוף שני, מעין סט קומפלט, שיוצא למכירה באתרי און ליין גדולים, שתופסים נתח של 20%-30% מהשוק של כתר, לדברי ישראל סנדלר, מנהל בכיר בכתר. מה יהיה מחירה של שלישייה כזו? 99, הוא צוחק. 99 דולר בארצות הברית, 99 פאונד בבריטניה ו-99 יורו באירופה. בישראל, שבה החלו השבוע למכור חלק מפריטי הקולקציה, המחיר יהיה לא רחוק – 495 שקל לשני פופים ושולחן צד. בינתיים, אגב, אין עדיין תאריך לתחילת המכירה בארץ.

עוד לא הגיעו לשלב הייצור: שרפרפים עם רגלי עץ (צילום: Ania Wawrzkowicz)
עוד לא הגיעו לשלב הייצור: שרפרפים עם רגלי עץ (צילום: Ania Wawrzkowicz)

הקולקציה הכניסה לכתר גם חומר חדש: לשרפרפים (שעדיין לא הגיעו לשלב הייצור) יש רגלי עץ, וידית עץ עגולה מעטרת סל בסגנון שנות ה-70. נראה שזוהי רק יריית הפתיחה בכיוון החדש שאליו פונה החברה, שמוצעת למכירה וכנראה תפסיק להיות העסק המשפחתי של סמי ויצחק סגול. "פיתחנו כאן שפה חדשה", מסכמת סגרון. "מהפלסטיק הסרוג אפשר לעצב ערסלים, כורסאות גן, נדנדות, סלים לאופניים, מתקנים למטריות".

כך או כך, הקולקציה קיבלה את תשומת הלב שקיוו לה בפסטיבל העיצוב בלונדון. קניין של רשת ה-MOMA הביע עניין, מספר סנדלר. ''לא חלמנו על זה בכלל. אבל אנחנו מתלבטים. נכון, ה-MOMA זה סוג של תו תקן בעולם העיצוב, אבל זו רשת קטנה, כלכלית זה לא נכון". כתר כנראה לא תנטוש את המאסות של רשתות ה-DIY והמזון, וגם אינה מתכוונת לשנות את התמחור, שלו קורא סנדלר "דמוקרטי".

מתעניינים בלונדון (צילום: Ruth Ward)
מתעניינים בלונדון (צילום: Ruth Ward)

"אני אוהבת את זה! עושה חשק לגעת", אמרה קניינית אמריקאית שנכנסה לחדר בזמן הראיון. "כמה יעלה סל כזה?", שאלה. "40 יורו", ענה לה סנדלר. "40 מחיר חנות?", היא וידאה, והשתוממה: "זה זול!". באור המחירים המנופחים של מוצרי היוקרה בפסטיבל העיצוב, זה באמת נשמע נוח. בארץ, אגב, עולה סל כזה 49 שקלים.

  • הכתבת הייתה אורחת חברת "כתר" בשבוע העיצוב לונדון