זו השנה השמינית שמוזיאון העיצוב של לונדון מכריז על "העיצובים הטובים בעולם", שהיא תחרות המובילה לתערוכת זוכים. ביום רביעי האחרון (25.3), בחללים הנעימים של המוזיאון הקטן בגדה הדרומית של התיימז, נפתחה התערוכה Design of the year 2015. השנה התמודדו 76 עבודות בשש הקטגוריות הקבועות: אדריכלות, תחבורה, עיצוב דיגיטלי, עיצוב תעשייתי, אופנה ועיצוב גרפי - שבו אני מתמקד. מהשטרות המהפכניים של נורווגיה ועד למיתוג הרדיקלי לביאנלה של גלזגו, אלו הפיינליסטים שאחד מהם יזכה בתואר הנכסף:

snohetta_1000_back

עולם הים: סדרת השטרות החדשים של נורווגיה

השקת השטרות החדשים של נורווגיה (ובעקבותיהם גם עיצוב חדש לדרכון) הייתה האירוע המדובר בעיצוב הגרפי השנה. שטרות הכסף קיימים בעולם כבר 1,200 שנה, ולעתים נדמה שהם לא השתנו באופן מהותי מאז: דיוקנאות מנהיגים ומלכים בצד אחד, אייקונים לאומיים בצד השני. הבנק המרכזי של נורווגיה הוכיח שאפשר להיות נועזים, חדשניים ורלוונטיים. למעשה, המהלך הציג שני צעדים בלתי צפויים: חיבור של שני עיצובים מבתי סטודיו שונים:the metric system שיושב באוסלו, והסטודיו לאדריכלות ועיצובsnohetta הבינלאומי (אוסלו, ניו יורק וסן פרנסיסקו), וכאן התבטא גם הצעד השני: Snohetta בחרו להציג את נושא השטרות, ''הים'', באמצעות דימויים מפוקסלים לחלוטין.

livsrommet_50_front

עיצוב: The Metric System

עיצוב: Snohetta

עיצוב: Snohetta

livsrommet_100_front

עיצוב: The Metric System

עיצוב: Snohetta

עיצוב: Snohetta

livsrommet_200_front

עיצוב: The Metric System

עיצוב: Snohetta

עיצוב: Snohetta

livsrommet_500_front

עיצוב: The Metric System

עיצוב: Snohetta

עיצוב: Snohetta

livsrommet_1000_front

עיצוב: The Metric System

עיצוב: Snohetta

עיצוב: Snohetta

לפני כמעט שנתייםסקרתי כאן את העיצוב החדש של השטרות החדשים של ישראל, שכבר אז, בהשוואה למדינות אחרות, נראו משעממים, קלישאתיים, מיושנים עיצובית וסובלים מבעיה קריטית בבחירה הצבעונית (מדינת ישראל היא היחידה בעולם, כנראה, עם שני שטרות בערכים שונים ובעלי אותו גודל וצבע - 20 ו-50). השטרות הנורווגיים, שייכנסו למחזור רק ב-2017, מהווים סמן לא רק בעיצוב של שטרות, אלא בעיצוב של פלטפורמות שונות ממסדיות וממלכתיות בכלל. Jeg tar av meg hatten for deg Norge (מנורווגית, באדיבות גוגל טרנסלייט: ״אני מסיר בפניך את הכובע, נורווגיה״).

405-20141008162027000000000

"The living spaces" - ההצעה המלאה של סטודיו The Metric System

ההצעה המלאה של סטודיו The Metric System

"The living spaces" - ההצעה המלאה של סטודיו The Metric System

406-20141008162028000000000

"The living spaces" - ההצעה המלאה של סטודיו The Metric System

407-20141008162030000000000

"The living spaces" - ההצעה המלאה של סטודיו The Metric System

ההצעה המלאה של סטודיו The Metric System

"The living spaces" - ההצעה המלאה של סטודיו The Metric System

The Beauty of Boundaries - ההצעה של סטודיו Snohetta

The Beauty of Boundaries - ההצעה של סטודיו Snohetta

100 שנים של עיצוב שווייצי - הספר

לכל דת יש התנ״ך שלה, והעיצוב הגרפי קיבל אשתקד את התנ"ך שלו. בית ההוצאה לאור Lars Müller Publishers, מהנחשבים בענף ספרי העיצוב, הוציא יחד עם הסטודיו השווייצי לטיפוגרפיהNORM, ובשיתוף פעולה עם המוזיאון לעיצוב של ציריך, ספר עב-כרס המאגד 100 שנות עיצוב שווייצי - הסגנון שאולי השפיע יותר מכל על העיצוב העכשווי.

שער הספר

שער הספר

OdedBY_Xnet_swiss_04

כפולת עמודים מתוך הספר

OdedBY_Xnet_swiss_05

כפולת עמודים מתוך הספר

OdedBY_Xnet_swiss_07

כפולת עמודים מתוך הספר

OdedBY_Xnet_swiss_08

כפולת עמודים מתוך הספר

OdedBY_Xnet_swiss_06

כפולת עמודים מתוך הספר

OdedBY_Xnet_swiss_09

כפולת עמודים מתוך הספר

OdedBY_Xnet_swiss_11

כפולת עמודים מתוך הספר

OdedBY_Xnet_swiss_10

כפולת עמודים מתוך הספר

OdedBY_Xnet_swiss_12

כפולת עמודים מתוך הספר

OdedBY_Xnet_swiss_13

כפולת עמודים מתוך הספר

OdedBY_Xnet_swiss_14

כפולות עמודים מתוך הספר

OdedBY_Xnet_swiss_01

כריכת הספר

OdedBY_Xnet_swiss_02

פוסטר לתערוכה במוזיאון לעיצוב של ציריך

לבן הוא השאנל החדש

חידושים והמצאות בעיצוב ספרי אמן הפכו למאתגרים, כי נדמה שהכל כבר נעשה. כמעט. למעצבת האמסטרדמית אירמה בום (Irma Boom) יצא מוניטין עולמי על עיצוב מקורי של ספרים, והיא זכתה כבר ב-2001 בפרס גוטנברג היוקרתי. לרגל התערוכה של בושם שאנל Nº5, היא יצרה ספר ללא דיו, בהטבעות בלבד. הספר, שיצא במהדורה מוגבלת, מוקדש לאייקון הריחני והנחשק, עם תמונות (מוטבעות) המתייחסות לשאנל Nº5 וציטוטים של מדמואזל קוקו שאנל וסופרים אחרים.

OdedBY_Xnet_Chanel_04

עיצוב: Irma Boom

OdedBY_Xnet_Chanel_01

עיצוב: Irma Boom

OdedBY_Xnet_Chanel_02

עיצוב: Irma Boom

OdedBY_Xnet_Chanel_03

עיצוב: Irma Boom

OdedBY_Xnet_Chanel_05

עיצוב: Irma Boom

OdedBY_Xnet_Chanel_06

עיצוב: Irma Boom

האנציקלופדיה של קנזו

״קנזופדיה״ הוא שיתוף פעולה מעניין בין מותג האופנה היפני KENZO למאייר הפיני טוני הלונן (Toni Halonen), שלקח את 26 האותיות הלטיניות ונתן להן פרשנות משלו. תוך שילוב אלמנטים ומושגים מקולקציית הקיץ האחרונה של המותג - מהזיפר (רוכסן), דור ה-x ועד מאכלים יפניים שהיוו השראה לקולקציה - הפרויקט מוכיח כיצד אפשר להפיח שמחת חיים, לשעשע ולברוא פרויקטים קונספטואליים-נטו גם במותגי אופנה מסחריים.

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

1a7b04c04a7399587855c781e5423cef

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

2f842138ccb17bab401a0206371e7d28

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

4a0ec301b9e77fb010d65c09b83861cb

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

071de52f4c3d327a0d060a95a950596f

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

125f30d47a652a00ea23fd116a7a60c2

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

290e2b59cc4c537729e4bfc15613d75f

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

3005664808ef6a912bd77718162da428

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

a88f2d9d080474b947b5f5ee74be601d

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

d69712a3b3b4ee4d8ebbd83b869f6d13

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

dbfe8abebf43bc9f991549e71df560af

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

e3a5d82f742e67b5b6e82a481e4773f8

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

M

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

kenzopedia_devon

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

kenzopedia_e

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

kenzopedia-c

עיצוב: Toni Halonen לKENZOPEDIA

מיתוג העיר והביאנלה הבינלאומית של גלזגו

קלנברגר-ווייט (kellenberger-white) הוא משרד ייעוץ לונדוני המתמחה בעיצוב גרפי בתחומי האמנות, גופנים, מיתוג וזהות, ספרים ותערוכות, קמפיינים, אתרי אינטרנט ומוסדות תרבות כמו הספרייה הבריטית, מוזיאון העיצוב, Royal College of Art ועוד. ב-2014 הם מיתגו את הביאנלה הבינלאומית לאמנות חזותית של העיר הסקוטית גלזגו, תוך מיתוגה כמרכז ייחודי בתחום הזה. פיתוח ודיוק השפה החזותית כלל גופן שנבנה בסגנון ידני. הוא מנסה להמחיש את הזריזות ואת קנה המידה הגדול של אותיות שמצוירות ביד, שכמותן אפשר לפגוש במחסנים, ברציפים ובספינות לאורך רצועת החוף התעשייתית של גלזגו.

OdedBY_Xnet_Glasgow_01

לוגו ביאנלה, עיצוב: Kellenberger White

OdedBY_Xnet_Glasgow_04

העבודה על הפונט הידני, עיצוב: Kellenberger White

OdedBY_Xnet_Glasgow_06

פיתוח הפונט, עיצוב: Kellenberger White

OdedBY_Xnet_Glasgow_02

הגופן הסופי, עיצוב: Kellenberger White

OdedBY_Xnet_Glasgow_03

G, עיצוב: Kellenberger White

OdedBY_Xnet_Glasgow_07

שילוט פנים מרחבי, עיצוב: Kellenberger White

OdedBY_Xnet_Glasgow_08

שילוט חוץ, עיצוב: Kellenberger White

OdedBY_Xnet_Glasgow_09

מפות הביאנלה, עיצוב: Kellenberger White

OdedBY_Xnet_Glasgow_10

שילוט חוץ, עיצוב: Kellenberger White

OdedBY_Xnet_Glasgow_11

ניירת, עיצוב: Kellenberger White

OdedBY_Xnet_Glasgow_12

אתר, עיצוב: Kellenberger White

OdedBY_Xnet_Glasgow_13

אתר, עיצוב: Kellenberger White

קמפיין חקלאי: כולם שווים, גם פירות וירקות

רשת הסופרמרקטים השלישית בגודלה בצרפת,Intermarche, יצאה בשנה החולפת בקמפיין שנון תחת הסיסמה: ״פירות וירקות מחפירים״. המטרה: לצמצם את בזבוז המזון. הרעיון: לצלם פירות וירקות מזינים, טעימים אבל ממש מכוערים - כאלה שאולי יישארו על המדף לעולמים. אם לא יזרקו אותם אלא יקנו אותם, אפשר יהיה להוריד את מחירי הירקות והפירות בכ-30%.

הקמפיין הרועש להשגת שוויון זכויות לגידולי-השדה המכוערים נעשה בשלטי חוצות, בטלוויזיה, ברדיו, בקטלוגים של Intermarche וברשתות החברתיות. חנויות הרשת מותגו מחדש כ"מחפירות". Marcel (סטודיו הבית של רשת המזון) המציא שפה הומוריסטית כגון ״התפוח המגוחך״, ״הלימון הנכשל״, ״החציל שהושחת״ וכדומה - שמאירה באור נוקב את הניסוחים הסתמיים של יופלה: "תות שובב", ״אגס ספונטני״, ״אפרסק מאוהב״ ושאר דברי חנופה.

OdedBY_Xnet_Inglorious_01

תפוח מגוחך, Intermarche, עיצוב: Marcel

OdedBY_Xnet_Inglorious_02

לימון נכשל, Intermarche, עיצוב: Marcel

OdedBY_Xnet_Inglorious_03

חציל מושחט, Intermarche, עיצוב: Marcel

OdedBY_Xnet_Inglorious_04

תפוז מחריד, Intermarche, עיצוב: Marcel

התוצאה לא איחרה לבוא: אנשים הבינו שאותם מוצרים (מרקי ירקות מחפירים ומיצי פירות מחפירים) היו טובים בדיוק כמו אחרים, רק זולים יותר. הנתונים ש-Intermarche הציגה בסוף השנה היו מדהימים: 21 מיליון לקוחות הגיעו לסניפיה בחודש הבכורה של הקמפיין כדי לחוות בעצמם את העניין, 300% עלייה באזכורים של הרשת בשבוע הראשון ברשתות החברתיות, 1.2 טונות ירקות ופירות נמכרו בממוצע ביומיים הראשונים של הקמפיין, התנועה בחנויות גדלה ב24%, ובעיקר: חמשת המתחרים הגדולים של הרשת השיקו קמפיינים דומים תוך כמה חודשים.

OdedBY_Xnet_Inglorious_05

פירות וירקות מוזרים, Intermarche, עיצוב: Marcel

פונט בתנועה: פרנצ׳ייס מקבל גרסת אנימציה

Animography היא חנות מקוונת המתמחה בגופני אנימציה קלים לשימוש, מותאמים אישית וניתנים לשינוי גודל ללא אובדן איכות ורזולוציה. Franchise Animated הוא גופן אנימציה שעוצב בידי מעצב אחד, ואשתקד110 אנימטוריםכישרוניים מכל רחבי העולם התבקשו לתת לו פרשנויות משלהם. Animography ביקשו מכל אנימטור לבחור אות או סימן אחד של הפונט, ולהנפיש אותו באמצעות לא יותר מארבעה צבעים ב-25 פריימים. התוצאה היא מגוון רחב של סגנונות וטכניקות.

giphy-3

כוכבית, עיצוב: Samuel Jacques

giphy

האות A, עיצוב: הסטודיו ההולנדי Calango

giphy-1

האות B, עיצוב: Daniel Savage

giphy-2

האות C, עיצוב: Rafa Galeano

הפריימים של האות Q - עיצוב: Shawn Kim

הפריימים של האות Q -- עיצוב: Shawn Kim

הבר קוד של מעבדת MIT

30 שנה אחרי שנחנכה מעבדת המדיה של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס,MIT, בנתה לה סוכנות המיתוג Pentagramנראות ותפיסה מיתוגית דיגיטלית חדשה. Pentagram, בניהולם של מייקל ביירות ואהרון פיי, ניסתה לעבוד בגריד של שבעה ריבועים שנלקחו מהלוגו של ריצ'רד ורון קאנג שנעשה בשעתו במלאות 25 שנה לקיומה של המעבדה, כשהם יוצרים את האותיות "ML". המעבדה היא לא ישות אחת, אלא כוללת 23 מחלקות מחקר. ביירות ופיי השתמשו בגריד כבסיס ליצירת 23 תצורות חדשות, שנראות כמו מערכות של כתב חרטומים.

הלוגו שעוצב על ידי ריצ'רד ד׳ה, ורון קאנג ליום שנת ה -25 של מעבדת המחקר הדיגיטלי של MIT

הלוגו שעוצב על ידי ריצ'רד ד׳ה, ורון קאנג ליום שנת ה -25 של מעבדת המחקר הדיגיטלי של MIT

Print

פיתוח הלוגו (האות M), עיצוב: פנטגרם

Print

ההוספה של האות L, עיצוב: פנטגרם

ML_black_on_white

הלוגו הרשמי עם הפונט הלווטיקה, עיצוב: פנטגרם

ML_white_on_black

23 תצורות שונות של מחלקות המעבדה, עיצוב: פנטגרם

23 תצורות שונות של מחלקות המעבדה, עיצוב: פנטגרם

typeface

הפונט הקוביסטי שנוצר, עיצוב: פנטגרם

group_list_final_1600

הפירוק למחלקות, עיצוב: פנטגרם

icons

איקונים שונים שעוצבו באותו סגנון וע״י אותו גריד, עיצוב: פנטגרם

Web

בדיקות שונות שנעשו על פיתוח של האות A, עיצוב: פנטגרם

Print Print Print OdedBY_Xnet_MIT_16 OdedBY_Xnet_MIT_17 OdedBY_Xnet_MIT_18 OdedBY_Xnet_MIT_19 OdedBY_Xnet_MIT_20 OdedBY_Xnet_MIT_21 OdedBY_Xnet_MIT_22 OdedBY_Xnet_MIT_23 OdedBY_Xnet_MIT_24 OdedBY_Xnet_MIT_10 OdedBY_Xnet_MIT_25

אני חייב להודות, שהבחירה במהלך המיתוגי הזה כמועמד בתחרות עוררה בי תהיות. מה שאולי נראה לפי הגדרתה של פנטגרם כ״כתב חרטומים״, מזכיר לי את הברקוד התלת-ממדי שהיה מאד פופולרי לפני עשור. והאם פנטגרם מקבלת אחוזים מהמכירות של הפונט הלווטיקה? אחרת, לא ברור לי איך רוב המיתוגים שיוצאים מבית היוצר הענקי הזה נעשים רק בפונט הזה. אייקוני ככל שיהיה, הוא לא מבטיח יציבות מיתוגית ונצחיות לכל פרויקט שנעשה איתו. בעיניי, המיתוג של מעבדת המדיה של MIT יפה ודקורטיבי, אבל חדשני הוא לא. הוא מזכיר שלל מותגים טובים אחרים שנעשו לפניו, למשל הלוגו שעיצבה מיוריאל קופר ל-MIT Press באותו מוסד ממש.

הלוגו שעיצב מיוריאל קופר ל MITPress

הלוגו שעיצב מיוריאל קופר ל MITPress

מגזין WIRED מתהדר בפונט תלת-ממדי

Sawdust (נסורת) היא סוכנות קריאטיב לונדונית בבעלותם של המעצבים רוב גונזלס וג'ונתן קווינטון, שמתמקדת בטיפוגרפיה, בארט-דיירקשן ובמיתוג. עם לקוחותיהם הרבים נמנים ה"ניו יורק טיימס מגזין", IBM והמגזין הטכנולוגי Wired, שבעבורו יצרו פונט התלת-ממדי שזיכה אותם במועמדות היוקרתית של מוזיאון העיצוב.

Odedby_Xnet_Wired_00

עיצוב: Sawdust

Odedby_Xnet_Wired_01

עיצוב: Sawdust

Odedby_Xnet_Wired_04

עיצוב: Sawdust

Odedby_Xnet_Wired_05

עיצוב: Sawdust

Odedby_Xnet_Wired_06

עיצוב: Sawdust

Odedby_Xnet_Wired_08

עיצוב: Sawdust

Odedby_Xnet_Wired_09

עיצוב: Sawdust

Odedby_Xnet_Wired_10

עיצוב: Sawdust

Odedby_Xnet_Wired_11

עיצוב: Sawdust

עיצוב: Sawdust

עיצוב: Sawdust

אלה רק תשעה מתוך 14 הפיינליסטים בקטגוריית העיצוב הגרפי. איתם עלה לגמר גם העיצוב של אלכסנדרה דייזי גינסברג וגרסתה המאוירת והתלת-ממדית לאפשרות של עתיד העולם והטבע הביו-הנדסי; הספר המרתק על חייו ופועלו של המעצב ההולנדי JURRIAAN SCHROFER מבית היוצר של Valiz, הסוכנות לספרי עיצוב ואמנות ההולנדית; Graphic Thought Facility הוא סטודיו לעיצוב שמתמחה בנישת המגזינים, המיתוג והארט-דיירקשן. המגזין החדשModern Design Review שהם יצרו מציע התבוננות ותפיסה אוצרותית חדשים כלפי עיצוב תעשייתי ועיצוב פנים (עורכת: Laura Houseley).

מגזין נוסף שמועמד בתחרות הואRiposte magazine, וזהו מגזין נשים מעט שונה; כל גיליון מכיל חמישה רעיונות, ארבעה מפגשים, שלוש תכונות, שתי מסות ואייקון אחד. ״אנו נשים נועזות ומרתקות וההישגים שלנו מדברים בעד עצמם״, כותבת העורכת הראשית Danielle Pender באתר המגזין, שעוצב בידי שאז מדני; קמפיין אינטראקטיבי שנקרא ״דרכו של את חפירה" (Way of the Shovel) בעיצובם שלרומיין אנדריי ומייקל סבונה נכנס אף הוא לתערוכה היוקרתית.

ויש לנו גם נציגות ישראלית בקטגוריית העיצוב התעשייתי, עם זוג המעצבים המצליח שחי ופועל בשנים האחרונות בלונדון. יעל מר ושי אלקלעי, הידועים יותר בעולם בשמם Raw-Edges, מציגים במיטב התערוכות ועובדים עם צמרת החברות. בשנה החולפת הם פיתחו שיטה מקורית לצביעה של רהיטים, שנקראת Endgrain, ובזכותה הם נכנסו לגמר התחרות.

D46ex_Forest_15

Designing for the Sixth Extinction, עיצוב: Alexandra Daisy Ginsberg

extinction_7

Designing for the Sixth Extinction, עיצוב: Alexandra Daisy Ginsberg

OdedBY_Xnet_JurSch_01

Jurriaan Schrofer -- An monograph on a radical Dutch designer עיצוב: Designer: Frederike Huygen, Jaap van Triest and Karel Martens, Astrid Vorstermans

Modern Design Review

Modern Design Review, עיצוב: Graphic Thought Facility

Riposte_Mag

Riposte magazine, עיצוב: Shaz Madani

Way of the Shovel

Way of the Shovel, עיצוב: Romain Andre, Michael Savona

Endgrain

Endgrain -- יעל מר ושי אלקלעי (Raw-Edges)