אינסטגרם מלטשת את העדשה, אבל מדוע האייקון נראה כמו מכונת כביסה

400 מיליון משתמשים לא טועים, אבל הרבה מהם עצבניים מאז שינוי האייקון האהוב ללא הודעה מוקדמת. מקצועי? ככה ככה. נוראי? ממש לא. אנשים יעזבו? הצחקתם

עודד בן יהודה פורסם: 15.05.16 10:42
האייקון הקודם בהשראת מצלמת פולארויד (מימין) והאייקון החדש, עם מעבר צבע (גרדיאנט) שאיחר את זמנו של הטרנד. אנחנו מגיבים קשות לשינויי מותג, ולא ממש אוהבים שינויים
האייקון הקודם בהשראת מצלמת פולארויד (מימין) והאייקון החדש, עם מעבר צבע (גרדיאנט) שאיחר את זמנו של הטרנד. אנחנו מגיבים קשות לשינויי מותג, ולא ממש אוהבים שינויים

אינסטגרם יכולים לטפוח לעצמם על הפילטר. תוך כדי יום העצמאות שלנו, אנשי החברה חשפו את המיתוג המחודש של האפליקציה, וברשתות החברתיות געשו המעצבים, הבלוגרים והמשתמשים הכבדים כאילו לא מדובר בהחלפה של לוגו, אלא בהכרזת מלחמה עולמית. פרופורציות לחוד, השינוי המזערי (והצפוי) הזה הוכיח שני דברים שלא קשורים לאינסטגרם: אנחנו לא אוהבים שינויים, כלומר לא ברגע הראשון; ומותגים, בדומה לחברים טובים, מצליחים לפרוט על נימי נפשנו לטוב ולרע. הנה דעתי על המהלך של מי ששינתה את עולם הצילום הדיגיטלי:

 


האייקון המדובר שאינסטגרם חשפו לפני שלושה ימים
האייקון החדש של אינסטגרם

 

בואו נעשה סדר: אינסטגרם ליטשו את המיתוג, את האייקונים ואת חווית המשתמש, אבל דווקא לא נגעו בלוגו שלהם. לפני שש שנים (בסך הכל) נוסד המותג שעיצבן מאוד את מקצועני הצילום, ושהפך כל זאטוט בן 11 לצלם מקצועי ופופולרי. ב-2013 הוחלף הלוגוטייפ, שעוצב בגופן ידני, לגופן מעט יותר מסודר ופחות תזזיתי (שלא נעלם במהלך החדש), ואייקון האפליקציה צומצם אז לכדי אותה מצלמת פולארויד, זכר לעולם הולך ונעלם. קשה להבין על מה קמה כעת הזעקה: האייקון הישן היה מגושם, רווי פרטים ולא סיפר את סיפורו של המותג; נכון, המחווה לפולארויד הייתה מבריקה בשעתו, אבל אינסטגרם מזמן איננה רק היצע של פילטרים מיושנים. מאז 2013 אפשר להעלות בה סרטוני וידאו ולא רק סטילס, כשהשימוש בווידאו רק גובר והולך.

 


אבולוציית המיתוג של אינסטגרם
אבולוציית המיתוג של אינסטגרם

 


הלוגוטייפ שהשתנה ב2013 יחד עם הצבע הכחול שהתחלף לשחור
הלוגוטייפ שהשתנה ב-2013 יחד עם הצבע הכחול שהתחלף לשחור

 

השינוי, בואו נודה באמת, היה רק עניין של זמן. האייקון של אינסטגרם היה אחרון המוהיקנים, שלא הוכפפו לטרנד ההשטחה העיצובית שגוגל הנחילו לעולם. מי שלא ראה את הנולד היה עיוור. כל האייקונים הווקטוריים שפוזרו בשנים האחרונות באופן רשמי מטעם מעצבי אינסטגרם, היו השטחה גרפית של האייקון המגושם.

 


מצאו את ההבדלים: אייקונים שונים יחד עם החדש של אינסטגרם
מצאו את ההבדלים: אייקונים שונים יחד עם החדש של אינסטגרם

 

יש לא מעט בעיות במיתוג החדש, אבל נתחיל בחדשות הטובות: חוויית המשתמש יותר נעימה. הרקע הלבן, כמו פספרטו מקצועי, ״מקפיץ״ את הצילומים קדימה באופן אלגנטי ומעודכן. בנוסף, מציעים עכשיו שלושה כלים חדשים לליטוש התמונות.

 


חווית משתמש חדשה ועדכנית
חוויית משתמש עדכנית

 


הכלים הישנים של אינסטגרם
הכלים הישנים של אינסטגרם


הכלים החדשים של אינסטגרם עם אייקונים מצויינים
הכלים החדשים של אינסטגרם עם אייקונים מצויינים

 

כל האייקונים לטיפול בתמונות לוטשו באופן מדויק: הכלים עברו דיקוק לקווים עדינים ואלגנטיים עם רקע אפור בהיר. השימושים השונים קיבלו פרשנות חדשה, בהשראת שפת האייקון הראשי. בזה בערך מסתכמות החדשות הטובות.

 


האייקונים של השימושים השונים של אינסטגרם
האייקונים של השימושים השונים של אינסטגרם

 

אז כן, הגיע הזמן להחליף את האייקון המאובק שלא סיפר את סיפורו של המותג, אבל עכשיו הוא מספר את סיפורה של מכונת כביסה. אינסטגרם רצו שינוי, ובצדק. שינויים הם דבר טוב, פשוט צריך לדעת איך לעשות אותם. מעבר-הצבע (Gradient) אמנם יפה, אבל גם אם זה היה שיא האופנה לפני כמה שנים, מה שהוא מבטא אינו קשור למהות המותג אינסטגרם. מבט בגרסת המחשב (ולא באפליקציה) מאשש את התחושה שהאייקון הצבעוני ייעלם עם הזמן, והרשמי יהיה שחור-לבן. חוסר הדיוק ניכר גם בחיבור של השפה האייקונית הנקייה לשפת כתב היד; לעתים זה עשוי לעבוד, אבל לא כאן.

 

 


שימושים שונים של האייקון החדש, אייקון של מכונת כביסה
שימושים שונים של האייקון החדש, אייקון של מכונת כביסה

 


השימוש של הלוגו טייפ והאייקון באתר - כאן אין שימוש באייקון הצבעוני.
השימוש של הלוגו טייפ והאייקון באתר -- כאן אין שימוש באייקון הצבעוני

 

לסיכום: השינוי אמנם מבורך, אבל אינו מדייק את רוח המותג וערכיו. עדיין, ההתלהמות על סף הפאניקה שאפפה הרבה משתמשים מבוהלים בימים האחרונים הזכירה לי את התגובה להרבה מהלכי מיתוג בשנים האחרונות, כשמדובר במותגים שנוגעים קרוב באורח חיינו (כמו גוגל או AirBnb - שימו לב לדמיון בין המהלך של אינסטגרם לבין הלוגוטייפ הידני של "איירביאנדבי", שהוחלף בלוטוטייפ חלק יחד עם האייקון הקווי).

 


האייקון החדש של אנסטגרם שנחשף בסופ״ש האחרון
האייקון החדש של אנסטגרם שנחשף בשבוע שעבר

הדבר המעניין בכל המהלך הוא דווקא לא ה״מה״, אלא ה״כיצד״. בימינו, מותגים מובילים מוכרחים להיות רגישים ומדויקים מאוד, כדי לא לטעות בתחשותיהם של מיליוני משתמשים ביקורתיים, נרגזים, נחרצים ומענישים. לחץ ציבורי כבר הביא את חברת האופנה האמריקאית GAP לסגת משינוי הלוגו שלה ולבזבז מיליוני דולרים לשווא. נדמה לי שאינסטגרם היא מקרה אחר: להערכתי, בעוד חודש אף אחד לא יזכור מה היה, כ-400 מיליון המשתמשים (ואנוכי המכור בהם) יתרגלו למהלך כפי שהתרגלו בשעתו לשינוי המתמיה של גוגל, והפיד ימשיך להתמלא ללא הפסק.

 

 

 

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
odedbenyehuda@gmail.com