מהלכי העיצוב הגרפיים הבולטים בשנה החולפת מצביעים, בעיניי, על מחסור עז ביצירתיות ובחדשנות. ועדיין, 2015 עשויה להיזכר כשנה שהשפיעה על מגמות בעיצוב ובמיתוג העולמיים, גם אם לא מהסיבות הנכונות: הלקחים ממנה יהיו, כנראה, מה לא לעשות. הנה חמשת אירועי העיצוב הגרפי הגדולים של 2015:
1. דונט ווטש דה APPLE WATCH
חשיפת השעון של "אפל" הייתה אירוע שבכל העולם ציפו לו: השקה ראשונה של מוצר בקטגורייה חדשה, מאז מותו של סטיב ג'ובס. מדובר בכישלון עיצובי ומיתוגי. החברה ממשיכה להצניע את נתוני המכירה של השעון הדיגיטלי, שאמור היה להוות מוצר משלים לאייפון. שעון היד, בניגוד לטלפון הנייד, נתפש יותר כתכשיט מאשר כמוצר טכנולוגי. הגנריות העיצובית שלו, עם מנעד הרצועות והצבעים המוגבל, יחד עם העובדה שרוב האנשים (דווקא בזכות ההצלחה המסחררת של האייפון ומתחריו) התרגלו ללכת בלי שעון, הפכו את המוצר לכישלון מהדהד בנישת הטכנולוגיה הלבישה.
2. פארסת מיתוג המשחקים האולימפיים בטוקיו 2020
קנג'ירו סאנו (Kenjiro Sano), המעצב הגרפי היפני, ירצה כנראה למחוק מדפי ההיסטוריה את 24 ביולי 2015, יום השקת המיתוג של המשחקים האולימפיים שייערכו בטוקיו בשנת 2020. חודש אחרי חשיפת המיתוג שלו, האשים המעצב הבלגי אוליבייה דבי (Olivier Debie) את קנג'ירו בהעתקה של לוגו פרי-עיצובו. הוועדה המארגנת בדקה והחליטה, ללא שהות רבה, לפסול את העבודה.
עוד קודם לכן, כבר במעמד החשיפה, הלוגו והשפה הגרפית הספיקו לעורר תמיהה. היה ברור שהיפנים ירצו לתת פייט למיתוג החדשני של האולימפיאדה בלונדון 2012, שלטענתי (בניגוד לרבים וטובים) היה אחד המיתוגים המוצלחים לאולימפיאדות בכלל (בניגוד ללוגו של המשחקים בריו 2016, שכבר הספקתי לשכוח איך הוא נראה). ללא קשר לבעיית הגניבה או ה"השראה", העיצוב של קנג'ירו נראה כשלעצמו לא רע, אבל כבד ומיושן מדי למשחקים אולימפיים, כמו מזכרת משנות השבעים. המשך יבוא בקרוב.
3. Google כבר לא המותג החדשני בעולם. הלוגו החדש
אני לא מאמין שאני כותב את זה, אבל אני ממש מתגעגע ללוגו הישן של גוגל. נכון, הוא היה אחד הלוגואים המוזרים והגרועים בסביבה (ובפרט כשמדובר באחד המותגים החזקים בעולם), אבל העוף המוזר הזה תמיד הצליח לרתק. המראה המיושן הפך לסימן ההיכר של חנון שמצפצף על הטרנדים הנחשבים במיתוג - וכנגד כל הסיכויים הוא הפך לאייקון נועז.
הלוגו החדש שנחשף השנה אומר שגוגל היא כנראה לא החברה החדשנית בעולם. אם לא היינו מכירים את פועלה, אפשר עוד היה לחשוב שזאת חברה בפאניקה: בחמש השנים האחרונות היא ליטשה ושינתה את הלוגו שלוש פעמים (!). התוצאה הסופית משעממת, עם מה שנראה כמו עוד אחד מהפונטים החינמיים של גוגל-פונט, ומראה גנרי של עוד חברת הייטק בהרצליה פיתוח.
4. קמפיין הנשיאות של הילארי קלניטון
הילרי קילנטון מתמודדת עם תדמית הדודה של הפוליטיקה האמריקאית. לא מאוד הפתיע שיועצי הקמפיין
שלה לנשיאות ארצות הברית פנו למייקל ביירות, הבעלים של משרד המיתוג הנחשב בעולם, Pentagram (שלטעמי
האישי איבד את זוהרו זה מכבר). ביירות בחר לקחת את האות הראשונה בשמה הפרטי של קלינטון, ולהפוך אותו לאייקון הראשי של הקמפיין. ממטוס שנכנס במגדלי התאומים, ועד פונט שלם מצחיק שעוצב בהשראתו , ה-H שהורכבה משני עמודים כחולים וחץ אדום ביניהם יצרה באזז שלילי עצום ברשת, שחגגה על האייקון הנשיאותי. הלוגו הלא מוצלח נכנס בכל זאת לרשימה שלי, מפני שמעניין לראות תפישת תדמית מעט שונה לשיווק מועמד לנשיאות בארה"ב: אין כאן שמש, דגלים, פרחים וזריחות תלושות. יש כאן בן אדם, זוהי האות הראשונה של שמו - ואת זה הם מקדמים. זו לא מפלגה, זו הילרי קלינטון המותג.
5. הדגל החדש של ניו זילנד - המרענן הרשמי של השנה
השארתי את הטוב לסוף. ניו זילנד זוכה אצלי לתואר "מותג השנה". אין הרבה מדינות שבוחרות לגעת בפרה הקדושה שנקראת דגל הלאום, ולהחליף את מה שאומץ אי-שם (1902) כדגלה הרשמי. את הדגל הכחול עם ארבעת הכוכבים מימין ודגל האימפריה הבריטית משמאל, זכר להיותה מושבה בריטית, יחליף השנה דגל חדש. בניו זילנד לא מפחדים לחשוב אחרת, אז לא רק שהם החליטו להחליף את הדגל, אלא שהממשלה פנתה לכלל תושבי המדינה
(ולא לאיזה משרד מיתוג מפונפן במכרז סגור) כדי שיציעו עיצוב חדש.
אחרי שנשלחו יותר מ-10,000 סקיצות, הורכבה רשימה של 40 פיינליסטים. בספטמבר נערך משאל-עם, שבו נבחרו חמישה מועמדים סופיים, לפני שבועיים פורסם העיצוב הזוכה: הדגל שעיצב קייל לוקווד לא הרחיק לכת מהדגל הקיים, מלבד העובדה שאת דגל הממלכה הבריטית מחליף עלה כסוף של ענף Silver Fern - השיח הלאומי הניו זילנדי - ובצדו השמאלי רקע שחור. במארס 2016 יוכרע סופית המהלך במשאל-עם שבו יתבקשו האזרחים להחליט אם הם מעדיפים את ההצעה של לוקווד או בכל זאת להישאר עם הדגל הנוכחי. שווה לחכות ולראות. שאפו.