עיצוב

    שערי העיתונים הטובים של 2015: מקייתלין ג'נר עד מלך ספרד

    הפרינט חי ובועט: אין השנה בשורות עיצוביות כמו אשתקד, אבל החיבור לדיגיטל מתעצם. עודד בן יהודה בוחר ומארח את גדעון עמיחי, נורית קוניאק ועמיר חדד

    עודד בן יהודה פורסם: 28.12.15 16:19
    קייתלין ג'נר על השער של ואניטי פייר; האומץ של ניו יורק טיימס לגזור את דגל ארה''ב; דונלד טראמפ קופץ לבריכה כמו ילד ומתיז לכל עבר בשער הניו יורקר
    קייתלין ג'נר על השער של ואניטי פייר; האומץ של ניו יורק טיימס לגזור את דגל ארה''ב; דונלד טראמפ קופץ לבריכה כמו ילד ומתיז לכל עבר בשער הניו יורקר

    זו שנה שנייה ברציפות שאני סוקר את השערים הכי מעניינים שהופיעו בשנה החולפת. הפיינליסטים המעניינים ביותר, שצלחו את הפילטרים, הם לווא דווקא היפים ביותר; הם אלה שמעצביהם השכילו להבין את לא רק כוחו של הפורמט המודפס, או את הדימוי המסקרן, אלא את החיבור הקוסמי שצריך לקרות ביניהם. גם השנה הזמנתי כמה אורחים למעמד החגיגי: איש הפרסום גדעון עמיחי, המעצבת נורית קוניאק והמעצב הגרפי עמיר חדד. ולסיום, הבחירות שלי (עם הטרנד הבולט ומתנה לקראת השנה הבאה). מתחילים:

    הבחירה של גדעון עמיחי:

    מייסד חברת הקריאייטיב No, No, No, No, No, Yes, מרצה לחדשנות בפרסום ב-School of Visual Arts NY


    OdedBenYehuda_Xnet_GA02

    "אמריקה אוהבת אוכל. טעים כזה, משמין כזה, לא בריא כזה. אמריקה אוהבת בייקון (לי כמובן אין מושג כי אני אוכל כשר, אבל יודעי דבר בהחלט לא מסתירים את חיבתם לעניין). אבל אהבתם של אמריקה ושל אמריקאים לבייקון לא הטרידה את מנוחתם של אנשי טיים מגזין לרגע. האיקס הבייקוני חזק, בוטה ולא משאיר מרחב נשימה על מה היא דעתם של אנשי המגזין. 'המלחמה נגד טעים', הם קוראים לזה. והיא ברורה מתמיד. בדרך גם מגיע האיקס העכשווי. כן, האיקס הקטן הזה (במקרה הזה, הגדול הזה) שאנו מחפשים בכל פרסום דיגיטלי - זה שברגע אחד מאפשר להעלים את הבאנר או את מסך הפתיחה, או להשתחרר מעולו של הסרטון שעלה בלי הזמנה. טיים מגזין בוחר בנושא חשוב, ושולח אותו אלינו עם אימג' אמיץ. אך בו בזמן גם מזכיר לכולנו שגם ברגע הזה אפשר ללחוץ על האיקס, ולחזור לעולם שכולו טעים. ואמריקה כמו אמריקה - יש לי הרגשה - לא תהסס ללחוץ על האיקס הזה פעם נוספת".


    OdedBenYehuda_Xnet_GA01

    "מגזין יכול לעורר נושאים או להדחיק אותם. מהבחינה הזו, הרבה יותר קל לאמריקה ולבלומברג ביזנסוויק להתעלם מהמלחמה האירופית נגד גוגל (ונגד חברות אמריקאיות אחרות). אבל בלומברג לא רק שלא בוחר להדחיק, אלא דווקא מעצים. הרעיון העיצובי מבריק: הרי כל העולם משתמש ב-Google maps, שצילמה ומיפתה כל סנטימטר קיים בעוצמה שרק גוגל יכולה לבצע - עוצמה שיכולה, כמובן, לשמש גם נגד עצמה".


    OdedBenYehuda_Xnet_GA04

    "פרשת ביל קוסבי עלתה לכותרות בכמה תזמונים בעבר, אבל נדמה שהשנה עלתה מדרגה. השער של ניו יורק מגזין העלה אותה כמה קומות בבת אחת. רעיון אמיץ, מאתגר, של צל"ש או טר"ש. הפקה עיתונאית עמוקה ורחבה מהז'אנר של פעם, כולל איתור סיזיפי ואיסוף השמות, וכמובן צילום של כל הנשים המעורבות בפרשה (אלו שנחשפו בעבר ורבות נוספות) לאורך השנים. השער מיד מעלה את הדיון בכמה אוקטבות ומזכיר שלפעמים המגזין - ושער המגזין - הוא זה שיוצר את הדיון הטלוויזיוני הבא, ולא להיפך. הכיסא הריק, האחרון, הוא רק סימן השאלה".


    OdedBenYehuda_Xnet_GA05

    "אין צורך להרחיב במלים על איכותם יוצאת הדופן של שערי 'הניו יורקר'. בניגוד לרוב השערים של המגזין, השער הזה נוגע באקטואליה ולאו דווקא בחיים הניו יורקיים לצד חילופי העונות. האיור קליל אבל מעורר מחשבה, מדאיג אך גם מעלה חיוך. הדימוי מופלא בעוצמתו: טראמפ הוא הילד הפרוע שקופץ קפיצת בטן לאמצע הבריכה הציבורית ומשפריץ לכל עבר. זה שלא דופק חשבון. זה שלא נזהר בקטנות וגם לא בגדולות. השער שפורסם ביולי הוא בעצם נבואה שמתגשמת - הספלאשים של טראמפ רק התחזקו מאז, ויש אומרים שהשפריץ האחרון טרם הושפרץ".


    OdedBenYehuda_Xnet_GA03

    "השער האחרון מגיע דווקא מהעיתונות היומית. לא היה קשה לבחור עוד שער מגזיני מבריק ובעל עוצמות. כזה שעובדים עליו חודשים ומתכננים. אבל היום המהירות חשובה לא פחות, והיכולת להגיב מהר ומדויק חשובה מתמיד. מעטים השערים של העיתונים היומיים שמנסים לעורר גלים. רובם ככולם מנסים ליידע על חדשות שכבר ראית או קראת עליהן אתמול. מעטים מנסים להביע עמדה, דעה. השער הזה, שהופיע למחרת הטרגדיה בקליפורניה, הוביל את עורכי 'דיילי ניוז' לרעיון חריג בעוצמתו, עם אפס זמן לביצוע. העיצוב היומיומי רחוק מלהיות יפה או בעל איכוית טיפוגרפיות יוצאות דופן, אבל הרעיון נוקב מאין כמוהו: הנה הטוויטים של כמה וכמה מהפוליטיקאים הבכירים, וברשותכם נחסוך כאן את שם המפלגה, שצייצו בטוויטר וקראו להתפלל -"הפחדנים שבאמת יכולים לטפל בסוגיית הנשק"- ממשיך השער להכות ללא רחמים, "ממשיכים להסתתר". לשער של עיתון יומי יש עוצמות לא רק בדוכנים, אלא בעיקר בחיים. חבל שרוב העיתונים היומיים שכחו את זה מזמן".

    הבחירות של נורית קוניאק
    מעצבת גרפית, בעלת סטודיו עצמאי תל אביבי המתמחה במיתוג ובארט-דיירקשן, מלמדת במחלקה לתקשורת חזותית ב"שנקר" קורסים בתדמית ובאריזה.


    OdedBenYehuda_Xnet_NK01

    "מגזין הג׳נטלוומן מצליח בכל פעם לתאר פורטרט מדויק של אשה, בין אם באמצעות צילום, מלים, או אפילו טבע דומם שחוקר נושא בנשיות. השער הזה מצליח לכלוא רגע חשוף בתוך ההבעה של השחקנית האירית, והוא מהפנט במבע באופן שאי אפשר להוריד ממנו את העיניים".


    OdedBenYehuda_Xnet_NK03

    "השער של גיליון גת׳ר שהוקדש לספקטרום מחבר בין צבע לאוכל, בין הטבעי למלאכותי, בנקודה העדינה שבה אוכל מאבד את זהותו המקורית". 


    OdedBenYehuda_Xnet_NK02

    "הצלם ניל בדפורד יצר סדרת פורטרטים למגזין קינפולק, העוסקים בצחוק על כל גווניו - מהחיוך המרומז ועד הצחוק המתגלגל. המגזין בחר לשער את הצילום הזה, שהוא הכי פחות מצוחקק אבל מהפנט באסתטיקה שלו. כמו הרבה צילומים של בדפורד, יש תחושה שהדמות צוירה בשמן על קנבאס. קלאסיקה של ממש, שמזכירה עבודות אייקוניות של פייר וז׳יל".


    OdedBenYehuda_Xnet_NK04

    "שער הגיליון של אלפנט שעוסק ביצירה נשית על נשים, girl on girl. יצירה של האמנית בריאה סודרס, שנקראת 'כוויית שמש בנאפולי', ומצליחה לגעת בנושא של הגיליון בצורה חכמה, עדינה וסקסית".

    הבחירות של עמיר חדד
    מעצב. היה העורך הגרפי של מוסף "7 ימים" ושל קבוצת מעריב. כיום יזם אינטרנט


    OdedBenYehuda_Xnet_AH01

    "יותר מהכל יש פה בדידות. כמו בצילום התינוק הסורי המת שנשטף אל החוף בטורקיה והפנה את תשומת לב העולם לטרגדיה האנושית, אבל הפוך. בשער הזה, שפורסם כמה ימים מאוחר יותר, אין פנים. זו לא פורנוגרפיה של מוות, לא רואים את הכאב, את הרעב, את הפחד -- רק סירה קטנה ורעועה בלב ים, עמוסה בבני אדם חסרי שם שספק אם שרדו את המסע. וכותרת שאומרת הכל". 


    OdedBenYehuda_Xnet_AH02

    "אז מה אתה היית עושה לו היית מארק צוקרברג? לתרום 45 מיליארד דולר בגיל 31 זה משהו שרק אדם אחד בעולם, כנראה, מסוגל או רוצה לעשות. share אולטימטיבי. השער של 'גרדיאן' מחבר בצורה מושלמת בין הרגע האינטימי  של לידת ילדה לבין המחווה הבלתי נתפשת". 

    הבחירות שלי (עודד בן יהודה): 

    משיטוט בין כ-250 שערי מגזינים ועיתונים יומיים שבלטו לעיניי השנה, עלו שתי מסקנות ברורות:
    1. בעולם ממשיכים להבין שהעיתונות והמגזינים המודפסים רחוקים שנות אור מלהיכחד.
    2. רק מי שישכיל להתאים את העיתון לעידן החדש - ישרוד.

    אם כותרת הפוסט הזה בסוף 2014 הייתה "הניצחון הברור של הפרינט...", הרי שהשנה ניתן לראות שיחד עם הניצחון באה גם הפשרה: אין השנה בשורות או מגמות עיצוביות חדשות, מלבד זליגה ברורה וציטוטים מתוך הוויזואליזציה של העולם הדיגיטלי. גם השנה חילקתי את הפיינליסטים שלי לאותן קטגוריות, והנה מצעד 50 השערים הטובים שלי לשנת 2015: 

    קטגוריית הפורטרטים (מודל היופי נסדק):


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY27

    רגע לפני שהשנה תמה, אדל מוכיחה לעולם מי כאן הזמרת הכי מעניינת על גבי הפלנטה (עמך הסליחה, ביונסה). בלי קשר להצלחה המסחררת של השיר Hello, אדל מצפצפת על המוסכמה הכי מקובלת ומצטלמת לשער "רולינגסטון" של גיליון נובמבר כשהיא חפה מאיפור ובשיער לא מעוצב (צלם: Theo Wenner) - שער נועז בתרבות הפופ המהונדסת. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY44

    ואם כבר נטורל, הנה השער (אחד מתוך שלושה) של גיליון חג המולד של ווג הצרפתי. ונסה פראדי הצטלמה עם Hoodie אוברסייז שחור, שמבליט את הסמל המסחרי שלה (צילום של Karim Sadli). בשביל מגזין שממשיך לקדש במשך עשורים את מודל היופי הנשי המושלם והאחיד, שער כזה מפתיע ואמיץ יחסית.


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY36

    המגזין של סאנדיי טיימס המחליט בפברואר לשפוך על נערת השער שלו, גווינת פאלטרו, צבע ירוק, וקרא תיגר גם על פאלטרו וגם על נוסחת "נערת השער". הצבע המותז על פניה של חובבת הבריאות, ספק-מסתיר ספק-חושף כמו מסכת פלסטיק מותכת, הפך את השער הזה לאחד המדוברים השנה  בממלכה הבריטית. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY18

    ווג איטליה הציג באוגוסט סדרה של ארבעה שערים כמחווה לתרבות הסינית העולה. בלט בהם השער עם הפרשנות של סטיבן קליין לדימוי של מרלין מונרו אצל אנדי וורהול, בייצוגה של דוגמנית-העל הסינית Xiao Wen Ju. זו הפעם הראשונה מאז 1988 שצלם האופנה האיטלקי סטיבן מייזל (Steven Meisel) לא מצלם לווג איטליה את שעריו. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY22

    מגזין קומפלקס הפך השנה לפריט הכי חם בעולם המגזינים, ויש מי שכבר העז להכתיר אותו כ-The Face החדש שהתחבר עם Vice. הדיוקן של זמרת ההיפ-הופ FKA Twigs, שצילם מט אירווין, הוא אחד מני עשרות שערים מופלאים שיצאו מבית היוצר של המגזין (הבחירה כאן הייתה קשה). הצטיינויות נוספות של קומפלקס: ג'סטין ביבר טובע בים (פנזטזיה שהתגשמה) מגיליון אוקטובר, מיקי מינאז' מצולמת בתוך מודל בניין "דיסני" בלוס אנג'לס של האדריכל פרנק גרי (פרדוקס משעשע) בדצמבר, והשער האחרון עם השחקנית זנדייה עם בובות חלון ראווה.


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY20

    ואם כבר מיקי מינאז', אז המגזין של "ניו יורק טיימס" בחר להציב אותה על שער גיליון התרבות שלו. מינאז', אייקון הפופ החזק בעולם, בפאה א-לה-סיה, בגד גוף שמסתיר לשם שינוי הכל, וללא הצללות מאחור, נראית לרגע כמו ציור שטוח, או פסל שוורהול היה יכול להיות מאוד מבסוט ממנו.


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY45

    ואם כבר סיה, ואם כבר וורהול, מגזין אינטרוויו (שאנדי וורהול ייסד ב-1969) מקדיש את שער אפריל לאשה והפאה המאוסה, בצילום של גרגורי האריס (Gregory Harris). 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY04

    "להיכנע לשלום", כותבת האמנית יוקו אונו (כפרפרזה על הפוסטר האייקוני שלה ושל ג'ון לנון), על שער של W בגיליון האמנות של מאי. קצת לפני שהיא פותחת תערוכה ב-MoMa בניו יורק, אונו מציצה מתוך בד הקנבאס, ספק כלואה בתוכו, ומביטה מתוך משקפיה המפורסמים. אחד השערים החודרים בשנה האחרונה (צילום: פרי דוקוביק Pari Dukovic)


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY41

    OdedBenYehuda_Xnet_OBY42

    מגזין האופנה והאמנות הבריטי-רוסי גאראז' (שאחראי לאחד האתרים המיוחדים והכיפים) מצליח לספק מאז השקתו ב-2011 שערים ודימויים עוצרי נשימה. המגזין החצי-שנתי כבר שיתף פעולה עם דמיאן הירסט, פול מקרט'י, הדי סלימאן, ג'ף קונז ואחרים. סדרת השערים שיצאו באביב-קיץ האחרון, בכיכובן של חמש דוגמניות-על (לארה סטון, קארה דלווין, ג'ואן סמליס, בינקס וולטון וקנדל ג'אנר) עטורות אוזניות, הם יצירות תלת-ממד, הודות לאפליקציה שתוכנתה במיוחד. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY11

    OdedBenYehuda_Xnet_OBY12


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY10

    גם מגזין Interview יצא בספטמבר בסדרת שערים - המגמה החמה והמעט מעייפת של השנה החולפת - אם לא פחות משמונה (!) שערים. המגזין ניסה למתוח את גבולות הפורמט, מבחינת אופן היצירה של דימוי אטרקטיבי לשער. תרבות הסלפי, שהיא כנראה המטרד הכי גדול של ימינו, והעיסוק בדימוי העצמי דרך הרשתות החברתיות, הם התכנים שהגיליון עוסק בהם - ולכן הוא ביקש משמונה מגה-סלבס להכין לו שער. ג'ניפר לופז, מדונה, קים קרדשיאן, מיילי סיירוס, ויקטוריה בקהאם, סלינה גומז, זיין מאליק והצלם מרט אלאס התבקשו לשלוח למערכת תמונת סלפי מהנייד הפרטי. אל תטעו: אני בטוח שכל צילום שנשלח עבר תכנון מדויק של זויות ותאורה. ובכל זאת, הקוראים יכולים להציץ לעולמם.

    קטגוריית הטיפוגרפיים:


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY06

    בלומברג ניוזוויק מוכיח שוב, שמגזין כלכלי עם תכנים אפורים יכול להיראות כמגזין עיצוב לכל דבר. גם השנה הוא נכנס לרשימות הנחשבות בדירוג השערים הטובים בעולם, וגם אצלנו, כמו בשנה שעברה, הוא נכנס ולא רק פעם אחת. השער הזה, שהתפרסם ביוני, עוסק בתעשיית התרופות המצילות חיים. הפשטות והפתרון הטיפוגרפי, נטול עוד דימוי שחוק של קופסת קפסולות, הופכים אותו לבולט וחד מאוד. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY16

    Time בחר לעסוק באמצע ספטמבר באורח החיים העכשווי, דרך 22 שאלות שעולות ב-22 מאמרים וטורים. באופן אינטילגנטי ומעט בלתי צפוי, הוא הפך את השער לעמוד תוכן העניינים, והציג את השאלות בטיפול תלת-ממדי. פשטות יכולה להיות חזקה ואייקונית. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY15
    ועוד מאותו בית יוצר: באפריל געשה ארצות הברית סביב פסיקת הנישואים החד-מיניים. "טיים"בחר בזווית של המתקפה ההדדית בין הכנסייה לבין קהילת הלהט"ב. שער אמיץ בארה"ב השמרנית, שער אמיץ בהסתרת הלוגו, ושער אמיץ בניקיון שלו (אין הפניות לאף כתבה אחרת). יש לנו, בארץ, מה ללמוד ממנו. 

    השערים המאוירים:


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY34

    הנה עוד שער של "ניו יורק טיימס מגזין". באוגוסט, המוסף העז להכות שתי פרות קדושות בשער אחד שעוסק בחלום האמריקאי ושברו. אני מת לראות את התגובות שהיו צצות בארץ, אילו אחד ממוספי סוף השבוע של העיתונים הגדולים היה גוזר את דגל מדינת ישראל. כאן, ספינת הדגל של העיתונות האמריקאית משחיתה את הדגל, ולא חוששת להסתיר כמעט לחלוטין את לוגו המגזין (ומה שנשאר מהלוגו הוא THINE - "שלך" באנגלית שקספירית). 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY29

    לא רק מירי רגב הייתה מתפחלצת לראות את השער של מוסף הדעות והביקורת של גרדיאן הבריטי ביולי. תחת הכותרת "מדוע אנחנו כל כך אובססיבים בנאצים?", ואיור מופלא של המאייר הישראלי נומה בר (שהפך לאחד המאיירים העסוקים של העיתון) המשלב עטי ציפורן וצלב קרס - נוצר שער פרובוקטיבי שמשך תשומת לב רבה בבריטניה. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY46

    כמה כיף שהבריטים לא מפחדים. אני לא מתכוון רק לדימויים מתגרים ולתכנים נועזים, אלא לכך שמערכת עיתון יומי בוחרת להציג שער מאויר לחלוטין, ללא כותרת פומפוזית או טקסט שמסביר דימוי. אינדפנדנט, אחרי פעולת הטרור הרצחנית נגד חברי מערכת העיתון הצרפתי שרלי הבדו בפריז, בוחר להציג את הקריקטורה של דייב בראון, שאומרת הכל. איור אחד ששווה אלף מלים. 

    קטגוריית הטבע הדומם:


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY28

    גם בדר שפיגל הגרמני מקדישים את השער לרצח העיתונאים. "התקפה על החופש", נכתב במרכז השער העוצמתי, שבו חור כדור מפלח שער של "שרלי הבדו" אבל גם את שערו של דר שפיגל. המסר: זו פגיעה בכולנו, בכל מי שדוגל בחופש העיתונות והביטוי. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY14


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY48

    OdedBenYehuda_Xnet_OBY49

    OdedBenYehuda_Xnet_OBY50

    בפברואר, "ניו יורק טיימס מגזין" עבר מהפכה קטנה ואלגנטית ושינה את הגריד והעיצוב באתר האינטרנט שלו, ובהתאם ליטש את הגרסה המודפסת לעיצוב מינימליסטי ונקי יותר. הפונטים עודכנו והשערים עברו שינוי: מיישור שמאל של הלוגו, שגם עבר עיבוי, ליישור אמצע. השינוי נחשף בגיליון שהוקדש לעולם - The Global Issue - עם ארבעה שערים פשוטים ומדויקים. עבודה מופתית של מגזין שמתאים את עצמו לרוח הזמן. לגזור ולשמור. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY26

    השער המצוין של "דר שפיגל", לאחר חשיפת המחדלים החמורים של "פולקסווגן" בארצות הברית, נובע לא רק מהרעיון, מהיצירתיות ומהביצוע המדויק של ההלוויה, אלא גם מכתיבת המלה "התאבדות" באותו פונט ובאותה שפה גרפית מוכרת (עם הנקודה בסוף המלה) במודעות של פולקסווגן. מבריק. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY47
    גיליון גיליון סוף השבוע של "אינדיפנדנט" בחודש מאי עסק במציאות המדומה של הסקס. השער הוא הוכחה נהדרת לרעיון טוב ולביצוע חזק. כמו במציאות מדומה, שבה האובייקט לא קיים, כך גם בשער רווי הפרטים עם הקומפוזיציה המושלמת שמובילה את העיניים שלנו אל מרכז העמוד - שבו לא קורה, למעשה, כלום.

    קטגוריית העושים פוזה: 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY23

    ג'וני מיטשל היא אלוהית, רבים חושבים, והשער המהפנט של "ניו יורק מגזין" מפברואר מצליח להמחיש זאת באופן מושלם. מי שצילם את אלוהים הוא נורמן ג'ין רוי שעבד עם מיטב הכוכבים והמגזינים הנחשבים בעולם.  איפה קונים את הפולארויד של התצלום הזה?


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY38
    מתחרה  טוענת נוספת לתואר האלוהות, מבחינתם של אנשים אחרים היא דוגמנית-העל ג'יזל. כאן היא צולמה לשער של ווג ברזיל במאי, לרגל חגיגות 40 למגזין ושני עשורים לקריירה שלה. כשהיא עומדת על פודיום כאלה יוונית, הדוגמנית הברזילאית מצולמת בשחור-לבן ובעירום מלא על ידי הצלמים אינס וואן למסווירד ווינוד מטדין. היא מחזיקה את האות G מלוגו המגזין, שהיא גם האות הראשונה בשמה. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY52

    משער מינימליסטי ואלגנטי לשער עמוס ומופרע, ממש כמו המצולמת שבו: דיוות הפופ גרייס ג'ונס מפרסמת אוטוביוגרפיה חושפנית ומצטלמת ל"סאנדיי טיימס" הבריטי בספטמבר. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY01

    OdedBenYehuda_Xnet_OBY03

    OdedBenYehuda_Xnet_OBY02

    מסורת שנתית של מגזין האופנה W היא להזמין לגיליון המתפרסם לפני טקס פרסי האוסקר את המועמדים בפרס המשחק, כדי לככב בסדרת שערים (כן, שוב) לגיליון הסרט השנתי. השנה נבחר למשימה אחד הצלמים המפורסמים בעולם, טים ווקר, ששיחק איתם קצת.

    תת-קטגוריה:
    עושים פוזה - הישגים משמעותיים:


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY19

    אני לא אוהב את הצילום של אנני לייבוביץ' לשער של ואניטי פייר ביוני. אם זו לא הייתה קייטלין ג'אנר, אף אחד לא היה מדבר על השער הזה; היו יורדים עליו כקלישאתי, סקסיסטי (היא נראית כמו בחורה מפתה שקשרו לה את הידיים מאחורי הגב) ובעיקר נורא משעמם. טרנסג'נדר כבר היה נושא חם ב-2014 (לאוורן קוקס כבר עשתה היסטוריה, בדיוק שנה לפני, בשער "טיים").

    ובכל זאת: זה היה השער הכי מדובר של 2015, סולד-אאוט תוך ימים ספורים, ואשה אחת הפכה בן רגע לגיבורת תרבות עולמית. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY09

    האם זה השער הכי סתמי שראיתי מימיי? אין פה שום דבר מעניין, מלבד עובדה אחת: זהו מלך ספרד, פיליפה השישי, והוא מצולם על שער המגזין הגאה הנפוץ בארצו: ראגאפ. המלך עשה "טלנובלה" לא קטנה, השער סוקר בכל העולם, הקהילה הגאה הספרדית צהלה, אני מצדיע למלך ומחכה שביבי יעשה פליפה (ואגב, גם ברק אובמה כיכב כאיש השנה של מגזין Out הלהט"בי בארצות הברית).


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY07
    אין באוקטובר, מגזין האופנה CR בבעלותה ובעריכתה של מי שהייתה עורכת ווג הצרפתי, קארין רויטפלד (נרקסיסטית לא קטנה: אלה ראשי התיבות שלה), השיק את גיליון הבכורה של CR MEN'S BOOK. שער הבכורה ועליו הדוגמן העולה (בן 17 בלבד) Lucky Blue לא מעניין במיוחד, שלא לומר מאכזב. ובכל זאת, לא בכל יום צץ מגזין אופנה מושקע באופן קיצוני לגברים. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY37

    השער הזה טוב. הוא מצחיק ומעט בוטה, עם הישג לא רע להפקה שהצליחה לגייס את C-3PO המוזהב מהסרט "מלחמת הכוכבים". אבל ההישג האמיתי בשער עם הקומיקאית איימי שומר, הוא שהיא מצולמת על השער של מגזין GQ - נחלתו הכמעט בלעדית של המין הגברי. בכל שנה מככבת רק אשה אחת על השער המבוקש,  ושומר (יחד עם הצלם מארק סלינג'ר), בניגוד לקודמותיה שהצטלמו בפוזות קלישאתיות, הופכת את גיליון יוני לאחד הנמכרים שלו. 

    קטגוריית הצילום התיעודי: 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY31
    מגזין ווייס כבר מזמן אינו המגזין ההיפסטרי שקם במטרה לסקר את תרבות השוליים העירונית. בשנים האחרונות, עם ערוצי טלוויזיה ורדיו שלא מפסיקים לייצר סקופים, הוא עוסק בפוליטיקה ובתרבות של פינות שונות בעולם מזוויות בועטות ומפתיעות. השער הזה, של גיליון "אוגנדה אוהבת את זה", מעורר הרבה מחשבה לא רק על אוגנדה כי אם על יבשת אפריקה כולה. Vice, שממשיך להיות חינמי, הפך לאצבע על הדופק של העולם. 


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY13

    זהו אחד השערים המופלאים שצצו השנה. מי האיש שמצולם ממעוף הציפור, למה הוא מרוח על אחת הכיכרות הסואנות של מנהטן, איך בכלל צילמו את זה ומי הצלם המשוגע שהגדיל צילום זירוקס פשוט לגובה של 45 מטר? על כל אלו ועוד, תוכלו לקרוא בפוסט שפרסמתי כאן באפריל האחרון.


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY17

    אני מניח שאין כאן מלה מיותרת. השער של טיים מ-11 במאי עם צילום של דווין אלן (Devin Allen) הוא צילום טוב, אבל מה שהופך אותו למבריק זו הכותרת שמתנוססת מעליו. החלטה אמיצה של עורך, שלא פוחד להציב מראה ענקית מול הפרצוף של אמריקה.


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY05

    קולאז' של דובים עוטף את כל הפריים, בגיליון של "בלומברג ביזנסוויק" מאוגוסט. דב, הדימוי הידוע של שוק מניות בירידה, אינו חידוש גרפי בעיתונות הכלכלית, אבל הרעיון והביצוע מוצלחים במיוחד.


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY32

    השער שחותם את רשימת 50 השערים הטובים בעיניי לשנת 2015 נמצא כאן גם בגלל הצילום (של צלם העיתונות Tim Hussin), הנושא החשוב וההיסטוריה שנרשמה באותו סוף שבוע, כאשר בית המשפט העליון בארה"ב הפך את הנישואים החד-מיניים לחוקיים בכל 50 המדינות). אבל הסיבה המרכזית היא שעיתון יומי, סן פרנסיסקו כרוניקל, מוכיח שלא צריך להיות מגזין לייף-סטייל מפונפן כדי להפיק שער עוצמתי ומרגש, שעושה כבוד לדימוי, לנושא ולמילה הכתובה. 

    גם השנה אסיים במשאלת לב: שהעיתונות הישראלית תשנה מגמה, תשתחרר ותלמד מה נעשה מעבר לים. הסיפור לא מסובך, הוא רק דורש לשנות תפישה ולהבין שכדי ללכוד את הקשב של הקורא העכשווי חייבים לברוא מוצר  מסקרן ומושך, כזה שלא מתחרה עם אף אתר משוכפל, אלא להיפך - מהווה אלטרנטיבה שמשלימה אותו.
    שנה טובה. 

    אה, והנה סנונית ראשונה לקראת השנה הבאה:


    OdedBenYehuda_Xnet_OBY40

    ואלה היו שערי המגזינים הכי טובים של 2014!

     

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
    בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

    להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
    odedbenyehuda@gmail.com