מאת נעמה ריבה,
שליחת Xnet לאקספו 2015
מילאנו.אחת המשימות המרכזיות של כל מדינה שמשתתפת בתערוכה העולמית Expo15, היא למשוך לביתן שלה כמה שיותר מבקרים, מתוך מיליוני המבקרים שעתידים לפקוד את היריד בחצי השנה הקרובה. המבקרים נכנסים לדיסנילנד עצום, ומתקשים לבחור את המקומות המוצלחים ביותר שבהם יספיקו לבקר. באופן טבעי, הדבר ממריץ את הקמתם של ביתנים ראוותניים ורהבתניים, שלא בהכרח מייצגים את רוח מדינתם נאמנה, אך מייצרים מעטפת אפקטיבית - גם אם אין בתוכה תוכן של ממש.
היפנים, שידועים בארכיטקטורה מינימליסטית, עתירת סמלים ואיפוק, מבטאים את הקוד הייחודי להם גם הפעם. הביתן היפני משתרע על פני כארבעה דונם, אחד הגדולים בתערוכה, ונדמה שהוא מצליח למזג בין כל העולמות: איקוניות, מסורת, טכנולוגיה ותוכן. "מינימליזם איקוני", אם תרצו. העקרונות הללו מתבטאים בכל פרט ופרט בביתן, מהמעטפת ועד מאחז לצ'ופסטיקס שמחובר לשולחנות אוכל וירטואליים שמוצגים בביתן.
את הביתן תכנן האדריכל אצ'ושי קיטאג'אורה (atsushi kitagawara) והוא מוקף במעטפת של יחידות קבועות (מודולים) מעץ, שעוצבו ויוצרו במיוחד בעבור התערוכה. המתכננים והאדריכלים בארץ השמש העולה, שסובלת מרעידות אדמה חמורות, מחפשים במרוצת השנים פתרונות יצירתיים לעיצוב קירות שישרדו את אסונות הטבע. התוצאה היא קירות נושאים, שאין בהם עמודים, אלא הקירות מחזיקים את עצמם (גם ברעש האדמה הקטלני בנפאל אפשר היה לראות את עמידותן היחסית של בקתות הקש עם הקירות הגמישים).
> איך אדריכלי-העל היפנים עוזרים לנפגעי הצונאמי
> הביתן היפני בביאנלה בוונציה 2012: רעידות אדמה
כך גם הקירות שעוטפים את הביתן היפני: מודולים שמחוברים זה לזה ללא עמודים, קורות או דבק. לביתן נכנסים מכניסה צדדית, ובחזית יש מעבר לנכים שמוביל גם למסעדה יפנית, שהיא חלק מהמכלול ואינה מודבקת אליו באופן שרירותי כפי שנעשה בביתנים רבים. רמפת הנכים, לצד מוטיבים אחרים, מעוצבת בהשראת רצף של מקלות אכילה (chopsticks).המבקרים עוברים בתשע תחנות, במהלך מסלול שאורכו כשעה. לכל תחנה יש כותרת: פרולוג, הרמוניה, מסדרון, גיוון, מורשת, חדשנות, גלריית חדשנות ושני אולמות מופעים. לכל סצנה - מעצב משלה. למשל, את סצנת "הרמוניה" עיצבה קבוצת Teamlab. חברי הקבוצה יצרו שדה המורכב ממשטחים עגולים, שהמבקרים נעים בתוכו. על השדה מוקרנים נופים חקלאיים, מיוערים וסצנות מתעשיית הדיג במדינה חובבת הסושי. בסוף המסלול מוזמנים המשתתפים לתיאטרון, שבו שישה משתתפים יושבים סביב שולחנות אוכל וירטואליים, כשבמקביל הצוות מלהיב את הקהל.
חובבי העיצוב יתלהבו מהסצנה "cool japan design". התפאורה מתעתעת ובמבט ראשון נדמה שהרצפה עקומה. אלא שלא: אלה השולחנות והכסאות, שעיצב סטודיו nendoבראשותו של אוקי סאטו, שמשנים את גובהם לאורך החדר. לאורך השולחן מונחים כלי אוכל יפניים מסורתיים בעיצוב על-זמני (גם הם בעיצוב ננדו), שמותאמים לארבע עונות השנה ויוצרו בטכנולוגיות מלאכה מסורתיות. ובסוף המסלול מחכה למבקרים הסיום הטעים: מסעדה יפנית משובחת.
טיפ לסיום: יפן היא אחת המדינות שהפיקו אפליקציה לביתן. כדאי להצטייד בה לפני הביקור