משפחה
אל תתנו למערכת החינוך לקבע את ילדכםמה הם באמת חושבים על סיפורי ההיסטוריה העקובים מדם או על סיפור התנ"ך? שרה איינפלד מזכירה לכם להזכיר לילדיכם לחשוב בעצמם, גם אם בספרי בית הספר העובדות בדרך כלל מאוד חד משמעיות
רק לפני שנתיים הרגשתי תעוקה חרדתית בחזה, בצירוף אושר פולני מובהק: בתי הגדולה פסעה לה לכיתה א', ככה פסעה אורגינל, עם ידיים, רגליים וילקוט. המשקופים בביתנו עוד בקושי הספיקו להתאושש משולחן הכתיבה החדש שהועלה הביתה, מתהדר בצבעי שנהב ולילך וכבר היא עולה לה לכיתה ג'.

גם התינוק שלי הפך כבר לגבר. לא מזמן רשמתי בטוש בלתי מתכלה את שמו על הסינר הקטן שביקשו להביא לפעוטון וככה בצהרי כל יום, הוא ישב לו עם הסינר ופורר על אפו התכול של הפיל המצויר קציצות ופתיתים למכביר, והנה אני קונה לו מכנסיים ענקיים וסנדלים ענקיות ומלווה אותו לגן חובה!

אני רוצה לתת לכם טיפים ואף לספר לכם מעט (מאוד!

להמשך קריאה...
רוצה להשמיד את בנק הזרעלפעמים מתחשק לשרה איינפלד לכתוב שיר הלל לכל האמהות היחידניות כמוה, שלא מצליחות לנשום, שאין להן הסדרי ראייה וששום אב לא לוקח את ילדיהן מדי פעם לסוף שבוע ומצד שני, לפעמים, מתחשק לה להשמיד את בנק הזרע, שלא תהיינה עוד אמהות כמוה
כשרק התחילה החופשה הגדולה, נשמתי נשימה ענקית והסרתי מעל הקיר את רשימת החוגים, מערכת השעות והמטלות היומיומיות. הוצאתי מן הארון בגדי ים וגלשנים, כשבתוכי הפנטזיה כבר חיה: אני מנמנמת על שפת הבריכה וקוראת לסירוגין את ג'ים ונהג הקטר, הילדים מציקים למציל ועוד חופש גדול ומלא אתגרים ממתין לכולנו בפתח.

אבל, בשונה מאמה ההיפראקטיבית, בתי בת השמונה החליטה לפתוח את החופש דווקא בארגון כל הפריטים עבור החזרה לבית הספר.

להמשך קריאה...
בשם החסידות: הרגשתי שנואה ודחויה בתוך ביתיכשהוא הודיע לה אחרי הפעם הראשונה שאסור להם לישון יחד בצהרים ושאסור לה להתקרב אליו יותר מדי, היא בלעה את עלבונה הצורב. עד שיום אחד לא יכלה יותר ועזבה. שרה איינפלד, חרדית לשעבר, נזכרת בימים בהם הרגישה בודדה, עזובה ופצועה
כשהייתי נערה תמה עם קוקו כזה קטן וצנוע, המבצבץ מפאתי העורף, האמנתי כמו רבות מחברותי, שאם הרבי אומר "כן" על שידוך ונותן את ברכתו לנישואים עם בחור שטרם ראיתי, אז זהו הבחור שעמו אחיה כל חיי, כי הוא המיועד. אחרי הפגישה היחידה שלי עם הבחור, זו שאחריה אסור לדבר ולהפגש בכלל, התביישתי להודות בכך שחוץ מבעתה וחלחלה, אני לא חשה שמץ של התרגשות לקראת חתונתי העתידית.

 

 

תמימות, ערגה ולבסוף - ניכור

והנה, ככלות ימי אב, נלקחתי אחר כבוד למדוד את שמלת הכלה שלי. באותה עת דרשה ממני המדריכה להלך אך ורק בתחתונים לבנים, בגלל תורה עקובה מדם של כתמים בכל מיני גדלים.

להמשך קריאה...
כת החרדים: אגרסיבית ומתבדלת"הילדים שלכם הם בשר תותחים להגנה על עצלות". שרה איינפלד, חרדית לשעבר, שהחליטה להתנתק מהחברה אותה היא מכנה היום כת, מבקשת מההורים השולחים את ילדם לצבא לזכור שהוא עומד להיקרע שם, בזמן שילדים בני גילו יעלו וירדו להם לחדר האוכל בישיבה, ממש כמלאכיו של יעקב

"בחור ישיבה מוותר על קולנוע, מין ובילויים ונכנס 'מרצונו' לפנימייה", כותב יהודה קוטקס בטור "קשה להיות בחור ישיבה" ב-ynet. אלפי חנונים במדינה מוותרים על אותם דברים ונכנסים מרצונם לאוניברסיטאות ולמכון וויצמן. השאלה היא מי חייב ללכת לצבא ומי ולא, ולמה? אנא, תנו לי תשובה הגיונית אחת.

החרדי - נציגו של אלוהים עלי אדמות?

מעשה ששמעתי מפי מוהרה"ג שולמית אלוני, אמנם לא באופן ישיר, אבל זהו ציטוט שאני חוזרת עליו בכל הרצאת מבוא שלי. מדוע כשאנשים רואים חרדי, שאלה שולמית בפאתוס מסוים, אם כי לא במילים אלו בדיוק, אנו, האחרים, מתייחסים אליו כאילו הוא נציגו של אלוהים עלי אדמות?

להמשך קריאה...
הפכו אותי לנערה רדודה וריקניתגדלתי במקום בלי אלוהים, בלי משפחתיות, בלי אהבה, בחממה של אדישות, כשהכל ריק מתוכן ומקדושה. שרה איינפלד מתארת את ילדותה בשכונה החרדית של חסידות גור

זהבית היא אם בישראל אשר מתגוררת בשלהי שכונה חרדית ומגדלת שלוש ילדות מקסימות. בשעת צהרים של שבת נעימה פסעו בנותיה מבית הסבתא החרדית לכיוון ביתן, כשהן נוגסות בקוביות שוקולד אותו קבלו מהסבתא.

אישה צייקנית מן השכונה ניגשה אליהן וחטפה את השוקולד. אתן לא מתביישות לאכול שוקולד אחרי טשולנט? איזו חוצפה.

רק לאחר שהילדה הסבירה שזהו שוקולד מריר ולא חלבי, החזירה להן האישה את הממתק, תוך כדי המטרת שאלות: מי אתן, מה אתן, לאן אתן הולכות, היכן אתן גרות, מי זו סבתא שלכן? ועוד.

עכשיו הבה ננסה להבין מה לא בסדר בציור.

להמשך קריאה...
חינכו אותי שהשואה היא עונש מאלוהים"הסבירו לי שמיליוני אנשים וילדים נרצחו בדם קר ובאכזריות, כעונש מאלוהים על תנועת ההשכלה, על החילוניות, על הכמיהה לידע". שרה איינפלד, חרדית לשעבר, עדיין מצטמררת בפחד כשהיא נזכרת בהפחדות ששמעה בכל שנה ביום השואה
פעם הייתי ילדה קטנה ונסעתי לבקר את סבתא מבני ברק.

ילדה אחת מהשכונה לקחה אותי לטיול בערב. הגענו למחסן נטוש, שבדלתו היה פעור חלון מאובק ומרושת בסורגים חלודים.

"מאחורי הדלת", היא לחשה ביראה. "יש גופה של ילדה קטנה, קשורה למכונת תפירה ישנה. כל ערב, כשיש רוח, היא מייללת ובוכה".

שנים של צמרמורות, פחדים ורחמים עברו עלי בכל פעם שעברתי במקום ההוא, בדרכי אל סבתא. עד היום, אם אני נקלעת לשם במקרה, אני מתפתה לצאת מהאוטו ולבעוט בדלת המחסן, לבדוק אם עצמותיה החלולות עדיין שם או שמא מצאו כבר מנוחה נכונה.

להמשך קריאה...
הבת שלי, במלחמה נגדי, בשירות החרדיםילדה קטנה, יושבת ברכב עם חלונות שחורים, יחד עם אישתו של אביה ועוקבת אחרי אמה, רואה איך מצלמים אותה בכל מקום. שרה איינפלד מספרת על בתה של חברתה, שהעזה כמוה לעזוב קהילה סגורה ומתבדלת ולצאת לחופשי. עד כמה שניתן לקרוא לזה חופש

כיצד הגענו למצב שבו המדינה כולה מנוהלת על ידי חרדים?

ולא, לא באתי לדבר על הטבות בדיור, זכאות למעונות יום של התמ״ת ללא הוכחת כושר עבודה, קצבאות ילדים, תקצוב רחב היקף עבור חינוך (בלי ליבה) ומבנים רבים ויקרים של מוסדות חינוך אלו. וגם על עוד הרבה דברים דומים לא באתי לדבר.

 

 

רק רציתי לספר לכם על ילדה קטנה, אשר בחסות החוק לומדת בבית ספר בלתי חוקי במדינת ישראל. לפני חדשיים היא חזרה עם טלאי צהוב על החולצה ואמרה לאמא שלה (החילונית) שצריך להרוג את כל הציונים.

לבית ספר כזה מתעקש אבי הילדה, השייך לקהילה סגורה ומתבדלת מהמדינה, לשלוח אותה.

להמשך קריאה...
כשאהיה גדולה, ארביץ לכל הגויים"החומר הלימודי אליו נחשפים ילדי החרדים נוטף בידול, אלימות פיזית ומילולית, שנאת הזר ותרחישים אפלים". שרה איינפלד עצובה להיזכר איך גדלה בחברה שבה מתעבים חילוניים, גויים ואפילו שוטרים וחיילים

במקום מעט עצוב בלבי כל הדברים שגדלתי עמם נהיים קטנים נורא.

אך בת 17 הייתי כשנולדה אחותי הקטנה. בזכותה חוויתי קורס מזורז בהורות וילדיי כיום הם המרוויחים העיקריים מכך. יום אחד מצאתי את עצמי מקריאה לה ספר באידיש שהביאה מן הספרייה. הספר היה פריט בודד וטרוט מתוך קהל שלם של ספרי מוסר וחסידות, שעסק בגדולי ישראל רבים מן הדורות הקודמים. מיליון ספרים, שהתוכן בכולם שונה, אך דומה להפליא. בספרים אלו תמיד צוירו היהודים כדמויות תמירות ונלבבות, חיוורות פנים וארוכות מחלפות, עם אבנטים קטנים ויפים וחוט של חסד משוך על פניהן.

להמשך קריאה...
מתגעגעת לחג. לא לחרדיםעגבניה שאסור לאכול כי הזרעונים השוחים בה מזכירים גרגרי חיטה, קירצוף במברשת שיניים מאחורי פאנלים ומסילות תריסים ותפתחו פה גדול: המצה נוחתת מהתקרה! שרה איינפלד מתמלאת געגועים לחג בבית הוריה החרדים, אבל אז באים הזיכרונות

דווקא עכשיו, כשחג הפסח קרוב כל כך והבית רחוק, עולים בי געגועים שקטים ולבי מתמסר לזיכרונות תום. באורח פלא אין לגעגועים שלי השלכה ניכרת על המציאות. הם לא גורמים לי לצבוע בפזיזות את כל קירות הבית, למלוק בחדווה שורשי כרישה וסלרי, לשטוף את כל הביצים המוקדשות לפסח, שמא אחת או שתיים מהן נושאת בטעות פירור חמץ או לכרכר בחברת מברשת שיניים מאחורי הפאנלים או על מסילות התריסים. לא הם לא.

להמשך קריאה...
אנוסים חרדים: איש דומע בפאות וכובענשמות אבודות, מעונים חצויים, אנוסים חרדים מחוץ וחילוניים בלב - הציפו את הפאנל להידברות בין יוצאים בשאלה למשפחותיהם ובני זוגם. שרה איינפלד מכילה את הכאב, סופגת את הצעקות וההאשמות נגדה ומחבקת אותם ואת עצמה בהמון אהבה ורחמים עצמיים
הייתי אתמול בפאנל הידברות חצי סודי שנערך בירושלים. סליחה ליאור היקר, שאינני אומרת את שם המקום פן יציתו אותו וד"ל. יחד עמי הרצתה טלי פרקש, עיתונאית וסוג של חרדית. דיברנו על אפשרויות להדברות בין יוצאים בשאלה / אנוסים למשפחותיהם ובני זוגם, על ניסיון להביא לשינויים חברתיים ופתיחות וקבלת האחר, על השטח האפור שבין המגדרים והתרבויות, שעולה במחיר גבוה כל כך, ועל שלל בעיות בענייני דיומא.
להמשך קריאה...
שרה איינפלד מגיעה מקהילה חרדית סגורה. לאחר מלחמה על שני ילדיה מנישואים ראשונים, אשר רצו להפרידם ממנה על רקע דתי, נחשפה לעולם התקשורת והמדיה, ומעיתונאית חרדית עלומת שם הפכה לאחת מהדמויות הבולטות בעולם החרדי לשעבר. בעלת הבלוג חור בסדין, מפיקת אירועים לסקטור עסקי של תושבי חוץ, מרצה על העולם החרדי, יזמית, כותבת וחוקרת פרטית.
מגדלת באושר את שני ילדיה מנישואים ראשונים יחד עם תינוק חדש ומוצאת את ייעודה ברכיבה על סוסים, גלישה בים, נגינה בצ׳לו ופעילות חברתית.