אופנה
מסע בעקבות איב סאן לורןתערוכה חדשה בבריסל חושפת לראשונה סקיצות מקוריות ורישומים מינימליסטיים של מעצב האופנה איב סאן לורן, אך מעלה גם מחשבות עגומות בדבר היעלמותן של האיכות והמומחיות משדה האופנה העכשווי

תור ארוך השתרך ביום ראשון אחר הצהרים מחוץ לבניין אבן מהודר ליד ארמון המלוכה בבריסל. קרני שמש נדירות האירו את הצעירים האלגנטיים ואת הגברות המכובדות, שחיכו יותר מחצי שעה כדי להיכנס לתערוכה המדוברת של איב סאן לורן – המעצב הצרפתי שגם חמש שנים לאחר מותו בפריז, מהווה מוקד משיכה לכל חובבי האופנה. בשנים האחרונות עומד פייר ברז'ה, בן זוגו ושותפו לעסקים של סאן לורן, בראש קרן שמטרתה להפיץ את מורשתו של המעצב בעולם ולקשר בין אופנה, אמנות ותרבות.

 

 

התערוכה הנוכחית מוצגת במרכז התרבות של הבנק ING במרכז בריסל, כחלק מהמטרות המוצהרות של הבנק להפיץ תרבות ואמנות לקהל הרחב.
להמשך קריאה...
מעשה בתחרהשמלת התחרה השחורה של שרה נתניהו עוררה לא מעט רגשות ודעות, אבל מה הוא המקור לדימוי הפתייני של הטקסטיל הדקורטיבי? יצאנו לחקור את המקורות ההיסטוריים של התחרה

השמלה השחורה של שרה נתניהו העלתה לכותרות שוב את המילה תחרה – מושג מתחום הטקסטיל אשר הצליח לעורר פולמוס רב רגשות ויצרים, שלל דעות בעד ונגד. אולי הסיבה לכך נעוצה בדימוי התחרה השחורה אשר התקבע בעולם המערבי המודרני בהקשרים של פיתוי, של גילויי והסתרה, של מלבושים המעוררים זיכרונות לבורדלים וסלונים עתיקים בערים צרפתיות. ואולי הסיבות הן אחרות?

 

 

 

חיפשנו את המקורות ההיסטוריים של התחרה, במטרה להבין את עולם הדימויים המקיף אותה. התחרה נוצרה כקישוט יוקרתי מחוטי זהב, כסף או משי במאה ה-16. תחרה בעבודת יד נחשבה לפיסת אמנות של ממש, בעלת ערך כלכלי.

להמשך קריאה...
שיעור בצניעות: הסגנון של בן גוריוןבגד הוא כמו בית – אנחנו חיים בתוכו, ובוחרים בו לפי יכולתנו וטעמנו. בעוד היום אנחנו מוצאים את הפוליטיקאים שלנו בחליפות יקרות בתוך וילות מפוארות, הבית והמלתחה הצנועה של דוד בן גוריון מזכירים שאפשר גם אחרת

בגד הוא כמו בית. אנו חיים בתוכו, בוחרים בו לפי הטעם והיכולת שלנו. הבגד, כמו הבית, משקף את האופן בו אנו רוצים לחיות את חיינו, ומספק חלון אל הדעות והערכים המאירים את דרכנו.

 

 

כיום מגדלי יוקרה או וילות מפוארות נראים לנו כמרחב המחייה הטבעי של הפוליטיקאים. לעומת זאת, צניעותו של דוד בן גוריון הפכה כמעט למיתוס פוליטי, וחייו אי שם במדבר היו סמל אישי ולאומי. אנחנו מכירים את מורשת הענווה של המנהיג שעמד על הראש בים, אכל לבן ופירות, ובערוב ימיו פרש לצריף דל בשדה בוקר.

להמשך קריאה...
עולים על הפסיםמכתונת הפסים של יוסף ועד החליפה של אל קפונה, ממסעות הצלב ועד קוקו שאנל – מסע בעקבות הבגדים המפוספסים והמהפכים שעברו עם השנים
ארוגים או מודפסים, רחבים או דקים, צבעוניים או בשחור-לבן: בדים מפוספסים מופיעים בכל אוסף שאנו מעצבות. אנחנו אוהבות פסים, וכמו רבים אחרים מתייחסות ללבישתם כבחירה יומיומית ובמידה רבה ניטרלית. ובכל זאת, לעתים אנחנו פוגשות בנשים ואנשים שנרתעים מפסים, שלא לוקחים את הפס כמובן מאליו. אולי מכיוון שבעבר היה המרחב הציבורי מוגדר ומאורגן יותר, ומלא בסמליות מורכבת הקשורה לעולם הפסים. מה יכולים הפסים עדיין לומר לנו היום? יצאנו למסע אל מקורות הפס, כדי להתחקות אחר המהפכים שעברו בגדי הפסים בעיני לובשיהם והחברה בה חיו.
להמשך קריאה...
תסתכלו פנימה למה השיח האופנתי, היורד לפרטי פרטים בכל הנוגע למראה החיצוני של הבגדים, מתעלם לחלוטין מהלוק והתחושה של הבגד מבפנים?

כאשר כותבים על אופנה ומתארים אותה מרבים לעסוק בבגדים כפי שהם נראים למתבונן מן הצד, ולא ללובש. מן הסתם, הדבר נובע משום שהאופנה היא בעיקר חיצונית, כלומר היא נוצרת בחיבור שבין האסתטיקה של הבגד והחברה בה הוא נלבש. לכן, אופנה היא כל ההיבטים החיצוניים של הבגד: צורה, צבע, אורך, גזרה, חומריות, פרופורציות. אך חוויית הלבישה של הבגד אינה זהה לצילום אופנה בעיתון.

 

 

ההתעלמות המופגנת מהלובש עצמו בדיון על אופנה מפתיעה אותנו. התחושה היא שכמעט ואין דיון ושיח בהיבטי הבגד החשובים ללובשת: הבטנה והפנימיות של הבגד, למשל. אילו תחושות הבגד מעורר במגע עם הגוף?

להמשך קריאה...
ווג של ימי הבינייםסיור בכנסייה קטנה בעיירה איטלקית נידחת מגלה ציורי קיר עתיקים, שתיעדו את סגנון החיים המקומי וסיפקו אמנות ואופנה גם לעניים

יצאנו למסע בעיירות איטליה הנידחות. שם, בין סמטאות אבן עזובות, גילינו רגעים של יופי וסגנון מקומיים וייחודיים. המראה העשיר, הנינוח והקליל של הנשים והגברים שראינו מעורר השראה והערצה. השילוב המרענן בין הצבעים העזים והרקמות המפוארות, בין הגזרות המתוחכמות לאביזרים המוקפדים. ולא, אנחנו לא מדברות על האיטלקים בפיאצה, אלא על ציורי הקיר העתיקים שבכנסיה קטנה בעיירה נשכחת בלב הכפר.

 

 

יפה לראות שגם בכנסיות הפחות נודעות, הסגנון האיטלקי מרשים כתמיד. הסיור בין הדמויות – כמרים וקדושים, מדונות ושליחים נודדים – הוא כמו דפדוף בגיליון Vogue מלפני 500 שנה.

להמשך קריאה...
הנסיכה דיאנהתערוכה חדשה המוצגת בוונציה עושה כבוד לעורכת האופנה האגדית דיאנה ורילנד, שהקדישה את חייה לפענוח המשמעות המסעירה של הבגדים

ונציה היא אוצר בלתי נדלה עבור אוהבי מסעות וחלומות. עבורנו, ונציה היא תיבת אוצרות ובתוכה אריגים טוויים מחוטי משי ופשתן, רקומים באבנים יקרות, אריגים מציאותיים אך גם דמיוניים, אריגי חלומות. מהלגונה של ונציה יצאו ימאים, מגלי עולמות, חולמי חלומות, נוסעים נועזים, סוחרים אמיצים, אל העולמות הנחבאים בימים רחוקים. אלפי שנים של סחר חליפין בין ונציה למצריים עודד החלפת סחורות וגם רעיונות, סגנונות, מנהגים במילים.

 

 

ונציה היא העיר האירופאית היחידה אשר עוד מלפני שנת 1,000 לספירה יש לה שם ערבי al-Bunduqiyya.

להמשך קריאה...
אורזות המזוודותעד שייחתם הסכם שמיים פתוחים ויאפשר גם לנוסעים הישראלים ליהנות מהיצע רחב וזול של טיסות ברחבי העולם, יש זמן לשכלל את כישורי האריזה הקלה והמדויקת. קבלו את המדריך היעיל לאריזת מזוודה לחופשה
בעשור האחרון צצו ברחבי העולם חברות תעופה חדשות המאפשרות לנו ליהנות מנסיעה זולה וקלה במחירים מינימליים. אולם עד כה הנהנים העיקריים מאפשרויות אלו הם תושבי מדינות אירופה, הטסים לעשרות יעדים ביבשת במחירים מגוחכים כמו 30 יורו ואפילו פחות (מתל אביב ניתן כרגע לטוס בזול רק ליעדים מעטים ובטיסות צ'רטר בלבד).

 

 

גם בישראל מקדם מזה שנים משרד האוצר את הסכם "שמיים פתוחים", אשר נועד להגדיל את התחרות בתחום התעופה ולהציע לנוסע הישראלי חלופות רבות וזולות יותר. למרות שההסכם אמור היה להיחתם במרץ השנה, לאחרונה התבשרנו שוועדת הכלכלה של הכנסת שוב דחתה את הדיון בנושא.
להמשך קריאה...
יום הפועלים: הפנים האמיתיות של עולם האופנהשבועות האופנה הנוצצים בעולם לא מגלים את אופייה האמיתי של התעשייה, את פועלי המדינות המתפתחות שאין באפשרותם לדרוש זכויות עבודה, ולעתים גם לא זכויות אדם

שבוע האופנה במילאנו זכה לתשומת לבם הנלהבת של עיתונאים בארץ ובעולם. החגיגות החצי-שנתיות הוצגו לקהל הקוראים כפסגת ההישגים של תעשיית האופנה העולמית. זה היה, כמו תמיד, פסטיבל של עיצוב, יוקרה וזוהר. אך האם סיקור תצוגות האופנה מגלה לנו את פניה האמיתיות של תעשיית הבגדים העולמית, או אולי דווקא מסתיר מאיתנו את אופייה האמיתי? 

 

 

בתצוגות האופנה קיים היבט מטעה – רבים מהפריטים הזוהרים שעולים על המסלול כלל לא מגיעים לחנויות הבגדים, או נמכרים בכמויות מצומצמות במחירי עתק, הרבה מעבר להישג ידו של הקהל הרחב. רוב האוכלוסייה, לעומת זאת, רוכשת העתקים זולים יותר ברשתות ביגוד בינלאומיות.

להמשך קריאה...
למה אנחנו אוהבות כותנהמכנסי ג'ינס עבים שלבשו פועלים בארצות הברית, שמלות תפוחות ואלגנטיות שעטו הנערות ברומנים של ג'יין אוסטן וגלימות רקומות שבהן התגנדרו הסולטאנים בטורקיה – כולם מגיעים מצמח קטן אחד: פרח הכותנה הלבנבן, הרך כענן
כשאנו ממששות מכנסי ג'ינס כחולים ועבים, הבד היציב לא מסגיר את מקורו בפרח הכותנה הלבנבן, הרך כענן. פעם, בימי הביניים, חשבו שצמח הכותנה מפיק כבשים קטנות במקום פרחים, ועליהן גדלה הפלומה הרכה שהופכת לסיבים הצמריריים. קשה היה להאמין שעולם הצומח יכול ליצור חומר כה רך וכה דומה לפקעות צמר, בלי עזרת בעלי חיים נושמים ושעירים. הרי עד היום אנחנו קוראים לכדורי כותנה "צמר גפן".

 

 

בעינינו כותנה קשורה בעיקר לעולם הבדים, אולם לצמח יש שימושים רבים אחרים: מהזרעים מפיקים שמן מאכל, מהסיבים יוצרים נייר, העלים משמשים בהכנת אבק שריפה, והשאריות משמשות לדישון. אך נתמקד בבדים.
להמשך קריאה...
אילנה אפרתי מעצבת בגדים בתל אביב וחיה בכפר איטלקי. ד"ר אור רוזנבוים חוקרת היסטוריה בקיימברידג' ובבולוניה