רגע לפני פתיחת תצוגת האופנה של גליה להב בשבוע אופנת הכלות של ניו יורק, בלוגרית החתונות האמריקאית המצליחה אלכס בקה רודריגז מתיישבת בשורה הראשונה ומתכוננת לאירוע בהתרגשות. האולם המרשים בתוך ה-New York Public Library הומה אדם, ואני מתעניינת בנימוס האם היא מכירה מעצבי שמלות כלה ישראלים נוספים.

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

"את צוחקת עליי? אני מכירה את כולם! אתם עשיתם מהפך בענף הכלות בעולם! לבלוג שלי יש קרוב למיליון צפיות בחודש, ורוב הכניסות בו הן לצפייה בדגמים של המעצבים הישראלים שאני כותבת עליהם. הם עוקפים את כל המעצבים האמריקאים".

איזה סוג של מהפך יצרו המעצבים הישראלים?

רודריגז: "הישראלים הביאו את הסקס אפיל, את הגלאמור. עד לפני כמה שנים עולם הכלות האמריקאי היה מאוד שמרני, מאוד בקלאסיקה. כשהם מנסים לעשות סקסי – זה לא כל כך מצליח להם. בטח לא כמו לישראלים".

על פי דיווח של משרד הכלכלה, שבוע האופנה לכלות נחשב לאירוע המסחרי החשוב ביותר בתחום החתונות בארצות הברית, שהיקפו עולה על 54 מיליארד דולר בשנה. מתוך הסכום האדיר הזה מוקדשים לעלותה של שמלת הכלה בלבד כ-3.2 מיליארד דולר בשנה.

בשנים האחרונות הצליחו המעצבים הישראלים לכבוש מקום של כבוד בענף הכלות הבינלאומי, ובמיוחד בזה האמריקאי. נילי שלו, הציר של משרד הכלכלה הישראלי בניו יורק, סיפרה השבוע כי רבע מהתצוגות שנערכות בעיר השנה שייכות למעצבים ישראלים, מספר חסר תקדים.

שמלת כלה בעיצובה של גליה להב על שער מגזין Hello
שמלת כלה בעיצובה של גליה להב על שער מגזין Hello

מעל 20 מעצבים ישראלים השתתפו בשבוע אופנת הכלות, בתערוכות פרטיות ובתצוגות. בין השמות המובילים נמצאים גליה להב, אלון ליבנה, ענבל דרור, ליהי הוד, פנינה טורנה, יקי רביד, ברטה ומעצבים נוספים. בנוסף, משרד הכלכלה יזם תצוגת אופנה ל-10 מהמעצבים הצעירים שהשתתפו בתערוכת הכלות New York International Bridal Market, ובהם לי גרבנאו, טל כחלון, מרב סולו, לימור רוזן, אורבלה, שלומית אזרד, עובד כהן ויואב ריש. "מספר המעצבים שמציגים כאן השנה הוא נתון מדהים", אומרת השבוע שלו בשיחת טלפון. "יש פריחה וקבלה של המעצבים הישראלים בשוק האמריקאי. לכן השנה בחרנו לארגן את התצוגה, ולעודד את המשתתפים שאינם מציגים בתצוגות עצמאיות. בנוסף, במהלך התצוגה הוענקה גם תעודת הוקרה לפנינה טורנה, על הצלחתה בשוק הבינלאומי בכלל ובשוק האמריקאי בפרט כמעצבת בגדי כלה מובילה".

"שמלות כלה זה התחום היחיד באופנה שמאפשר להתקיים"

אחד המעצבים שהציגו קולקציה חדשה בתצוגה עצמאית הוא אלון ליבנה, שמוכר בהצלחה כבר שש שנים את קו שמלות הכלה שלו ברחבי העולם. שמלות הכלה נמכרות לצד קולקציית רדי-טו-וור, שכבשה מזמן את לב הסלבריטאיות והקהל האמריקאי, מקים קרדשיאן ועד ביונסה.

ליבנה הציג השנה בתצוגת אופנה מרהיבה במלון היי-ליין היוקרתי, וכמו רודריגז – גם הוא מצביע על השינויים שהכניסו המעצבים הישראלים לתחום הכלות בארצות הברית. "הישראלים הביאו תעוזה לעולם הכלות האמריקאי", אומר ליבנה. "עד אז שמלת הכלה היתה תמיד קלאסית, נקייה, ועם מעט דיטיילים. אנחנו הכנסנו את הסקסיות, המחשופים, השסעים, ועשייה באיכות קוטור בינלאומית".

"מצד אחד מעצימים את האופנה בישראל, ומצד שני היא גוועת". אלון ליבנה
"מצד אחד מעצימים את האופנה בישראל, ומצד שני היא גוועת". אלון ליבנה

הקולקציה של ליבנה, שנוצרה השנה בהשראת הבלט הרוסי של המאה ה-19, משקפת את הערכים שמציין המעצב: שמלות המצטיינות בגזרות מחמיאות, הדוקות, שימוש בשקיפויות, תחרות ומחשופים עמוקים במיוחד. "חיברתי בין עולם הבלט והריקוד לשמלות כלה", הוא מסביר, "מוטיבים עדינים ונשפכים, שימוש בגוני פודרה וגוף. מצד אחד זה מאוד נשי ועדין, מצד שני עוצמתי ויוקרתי. אני מרגיש שזה היתרון שלי כמעצב כאן – אני עושה אופנה, ואני מציע את אפקט ה'וואו', זה מאוד רחוק מהממוצע – אחר ומיוחד".

בלוגרית החתונות האמריקאית אלכס בקה רודריגז: "עד לפני כמה שנים עולם הכלות האמריקאי היה מאוד שמרני, מאוד בקלאסיקה. כשהם מנסים לעשות סקסי – זה לא כל כך מצליח להם. בטח לא כמו לישראלים"

מה אומרת ההצלחה הבינלאומית על תחום שמלות הכלה בישראל?

ליבנה: "התעשייה היום רוויה במעצבים, ובמיוחד בארץ. המון מעצבים לכלות, וכמעט כל מעצבי האופנה פונים גם אל כלות, כי זה התחום היחיד באופנה שמאפשר להתקיים. זה תחום עשיר ומצליח, יש בו ספקי בדים מעולים ולקוחות שמשקיעים, אבל בתחום העיצוב המוכן ללבישה לא נשאר כמעט אף אחד. מעצב יכול להציע שמלת משי פשוטה ויפה ב-2,500 שקל, כי זה מה שמשתלם לעשות, ואז תלכי לזארה ותמצאי שמלה יפה עם גימורים טובים יותר ב-350 שקל. זה מצב די עצוב לאופנה הישראלית, ועל רקע חגיגות האופנה הישראלית זה אפילו קצת מצחיק. מצד אחד מעצימים את האופנה בישראל, ומצד שני היא גוועת. מתוך זה התפתחה הנישה לכלות, שמצליחה בארץ ובעולם. אז זה עצוב ושמח גם יחד".

"בארץ מחפשים יותר כותרות, וכל מה שיש לי להציע זו עבודה קשה"

המעצבת הוותיקה גליה להב הפכה לאחד השמות הבולטים בתחום כיום הודות להיקפים חסרי תקדים ומכירות בכל העולם. להב החלה את דרכה בענף האופנה לפני 30 שנה, וכשבגרו ילדיה הם הצטרפו לעסק המשפחתי. לפני ארבע שנים התרחש המהפך במותג הנושא את שמה, כשהחלה להציג בתערוכות בינלאומיות לכלות.

עם יותר ממיליון עוקבים באינסטגרם, קהל של מעריצות וסלבריטאיות ברחבי העולם, ומכירות בבוטיקים נחשבים – מבראון בלונדון ועד נימן מרקוס וברגדורף גודמן בניו יורק – התצוגה של להב השבוע היתה מפגן כוח מרשים. היא הציגה קולקציית קוטור המיוצרת בהזמנה אישית לפי מידות הכלה, והעונה השיקה גם קולקציית שמלות כלה מוכנה ללבישה בשם GALA (שמה הרוסי במקור), שעוצבה במראה רומנטי נשפך ובקווים רכים וקלילים יותר.

במהלך הראיון איתה מוקפת להב בתמיכה ובחום של ילדיה, אסנת ועידן, שאחראים על הניהול והשיווק של בית האופנה כיום, ושרון סבר, מעצב האופנה שפועל לצדה כבר יותר מ-20 שנה. בתחילה צריך כמעט לחלץ מלהב הצנועה מילים על פועלה, והיא מבקשת לתת לתצוגה לדבר בשבילה. "בישראל יש הרבה מעצבים צעירים וחדשים ויש תחרות מאוד גדולה. גליה להב בוודאי מאוד נחשבת, אבל לא כמו בעולם", היא אומרת בהתרגשות. "עוד מעט תראי איך מקבלים אותנו. זאת אהבה שלא מפסיקה להדהים אותנו, וזה ממש לא מובן מאליו בשבילנו".

איך את מסבירה את זה שבארץ רק מעטים מודעים להצלחה שלך בחו"ל?

להב: "כתבת אחת אמרה לי לא מזמן 'תשמעי, את אישה מקסימה, אבל מה אני אכתוב עלייך שיהיה מעניין?' אני מרגישה שבארץ מחפשים יותר כותרות, ואת זה אין לי לתת. כל מה שיש לי להציע זו עבודה קשה. סוד ההצלחה שלי הוא להתמיד, להקפיד לתת את המקסימום ולעולם לא להתפשר – לא בעיצוב ולא בייצור. לחדש ולהפתיע כל הזמן".

מה גרם לך לפנות לענף שמלות הכלה הבינלאומי?

שרון סבר: "זה התחיל לפני ארבע שנים, בזכות הרשתות החברתיות. קרה לנו דבר מדהים ופתאום התחלנו לקבל שטף של פניות במייל. לפתע היו לנו מאות מיילים ביום, ואנשים אפילו התחילו להגיע לתל אביב כדי להזמין שמלה – לכי תסבירי ששמלה עושים בכמה חודשים ובכמה מדידות, ולא במהלך ביקור קצר בעיר. בשלב הבא התחלנו להציג באופן מקצועי בתערוכות, ולאט לאט גדלנו. היום 60 אחוז מהעסק מופנה אל השוק הבינלאומי, ויש לנו 60 עובדים בחמש קומות בחלל החדש שלנו ברחוב הרצל".

מה, לדעתך, משך את כל האנשים אליכם?

סבר: "האמת שבהתחלה לא ממש ידעו איך לעכל את הגבים החשופים, התחרות, הלייקרות הצמודות. אבל אנחנו נתנו מענה לתחום שהיה לגמרי לא מטופל עד אז, וזה גם הסוד של ההצלחה".

"לאופנה יש כוח להתעלות מעל פוליטיקה"

לשוק האמריקאי והעולמי יש אומנם פוטנציאל עצום, אך הוא אינו מבטיח הצלחה מידית. ליבנה, שמציג כיום בבוטיקים יוקרתיים כגון מארק אינגרם, סאקס פיפת' אבניו ולה סווי בפריז, אומר כי צריך הרבה יותר מעיצובים טובים.

"ארצות הברית גדולה, אבל היא יכולה לקבור אותך", אומר ליבנה. "עסק שמשווק לחו"ל, ובמיוחד שמלות כלה, צריך להבטיח רמה גבוהה של ביצוע, גימורים, עמידה בזמנים, שילוחים – זאת אופרציה ענקית, ואתה צריך לתקתק כמו שעון שוויצרי ולהוכיח את עצמך כל הזמן. זו מחויבות אדירה שמחייבת היערכות מוקדמת, ולפני שרצים להציע קולקציה צריך גם יכולת וכוח אדם. אני, למשל, מחזיק שלוש עובדות במשרה מלאה שאחראיות רק על בקרת איכות – מהרוכסן והתפר, ועד איכות הבד והמידות".

ליהי הוד: "בעבודה על הקולקציה דמיינתי בחורה שיותר מכל רוצה שהחתונה שלה תהיה משהו מאוד אישי. זה מצחיק, כי בר רפאלי היתה הכלה הזו, וזו גם התחושה השנה – שהכול יותר נונשלנטי, פחות שואף לגלאם, אלא יותר בא ממקומות של טבע וים, של חופש תנועה"

המעצבת ליהי הוד משתתפת בשבוע אופנת הכלות זו השנה השלישית, דרך פרזנטציות אישיות על דוגמניות. "הרשתות החברתיות חשפו לעולם את המעצבים הישראלים, צמצמו את הפער הגיאוגרפי והראו כמה יש לנו לתת", אומרת הוד השבוע. "אנחנו מביאים רוח עדכנית ואופנתית מאוד לענף הכלות הבינלאומי, והאמריקאי בפרט. עד היום התעסקו כאן בפיגורות קלאסיות, ואנחנו מביאים עולם אחר – שיק וסקסיות, אבל מאוד לא מתאמץ, הרבה יותר קול ונגיש".

הוד מספרת כי הקולקציה החדשה נוצרה בהשראת שמלת הכלה הפרטית שלה, אותה לבשה בחתונתה בחודש שעבר.

לאן הולכת, בעינייך, האופנה לכלות?

הוד: "הקולקציה החדשה שלי מבוססת על הכלה שהייתי: מראה בוהו-שיק חופשי, נינוח, רומנטי, אבל מאוד עדכני, שמתאפיין בעבודה לפרטי פרטים שמחברת עושר של בדים ודיטיילים. בעבודה על הקולקציה דמיינתי בחורה שיותר מכל רוצה שהחתונה שלה תהיה משהו מאוד אישי. זה מצחיק, כי בר רפאלי היתה הכלה הזו, וזו גם התחושה השנה – שהכול יותר נונשלנטי, פחות שואף לגלאם, אלא יותר בא ממקומות של טבע וים, של חופש תנועה. מבחינתי, המראה הזה מתחבר בצורה מושלמת לעולם של קוטור ושמלות כלה".

"תתפלאי לדעת שיש לי לא מעט לקוחות מוסלמיות". גליה להב (צילום: bec lorrimer )
"תתפלאי לדעת שיש לי לא מעט לקוחות מוסלמיות". גליה להב (צילום: bec lorrimer )

לצד קניינים מארצות הברית, שבוע אופנת הכלות של ניו יורק מארח גם קניינים מאירופה, אוסטרליה, דרום אמריקה וארצות ערב. שבוע הכלות הנוכחי התקיים בצלם הכבד של הדיווחים על תקריות קשות שהגיעו ללא הרף מישראל. ההצגה אומנם נמשכה כרגיל, אך קשה שלא להתייחס לשאלת השיוך הישראלי בתקופה מתוחה כל כך מבחינה פוליטית וביטחונית.

"מעולם לא הרגשתי שבגלל שאנחנו ישראלים לא אוהבים אותנו", אומרת גליה להב. "תתפלאי לדעת שיש לי לא מעט לקוחות מוסלמיות. אני מגיעה מבית מאוד ציוני ואבי היה אסיר ציון, אבל לאופנה יש לדעתי כוח להתעלות מעל פוליטיקה. אנשים, יותר מהכול, מחפשים עיצוב, הם מחפשים להתאהב. כשזה קורה להם, הם פשוט שוכחים שיש גבולות בעולם".