תלויה בין שמיים לארץ, הלוליינית ג'ולי קמרון מלפפת את גופה הצנום על שתי יריעות בד אדומות, ומשתלשלת מטה במיומנות של חיילת מיחידת אריות הים של צבא ארצות הברית. זוהי שעת צהריים באולם Ice Palace בסנט פטרסבורג הקרירה, וקמרון בת ה-26 נמצאת בחזרה אחרונה לפני הופעת הבכורה של להקת "סירק דה סוליי" בעיר המורבידית על שפך נהר הנבה.

שש שעות לאחר מכן, כללי הנימוס של הקהל המעונב מתפוררים, ובאולם המלא ב-4,000 צופים נשמעות אנחות רווחה קולניות וקריאות התפעלות מהמלחמה שמנהלת קמרון בחוקי הגרביטציה.

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

כבר שמונה שנים שקמרון נודדת עם הקרקס האנושי הנודע בין יבשות, ובחודש יולי תגיע לתל אביב עם המופע "קידם", שיעלה 13 הופעות בהיכל מנורה מבטחים בין התאריכים 2-16 ביולי. סירק דה סוליי היו אמורים להופיע בישראל כבר בקיץ שעבר, אך בעקבות מבצע צוק איתן נדחה הביקור, ומנהלי ההפקה מחזיקים אצבעות שהפעם לא תהיה התחממות בגבול הצפוני.

משמעות המילה "קידם" בלטינית היא עובר אורח אלמוני, ורוחו שורה על הבמה לאורך כל המופע. בניגוד למופעים אחרים של סירק דה סוליי, המופע הנוכחי מתאפיין בשפה חזותית מעט אפלה וסיפור מסגרת עשיר במטאפורות וניואנסים על קשרים בין אישיים בחברה האנושית.

המופע נכתב ובוים על ידי פרנקו דרגון, והוא מגיע לישראל 19 שנה לאחר הופעת הבכורה שלו במונטריאול, בסיס האם של להקת הקרקס. "זהו סיפור אוניברסלי על הסבל והטרגדיה של להיות במערכת יחסים לא ממומשת, אבל כל אחד מהצופים באולם רואה מופע אחר", אומר מייקל סמית', המנהל האמנותי של המופע בשיחה עם Xnet. "ההשראה לסיפור היתה כשפרנקו צעד בשנות ה-90 ברחובות ניו יורק, הרבה לפני שהעיר הפכה להיות בטוחה כפי שהיא היום, וראה כיצד אנשים חששו ליצור קשר עין אחד עם השני. המהות של המופע מבוססת על איך אנחנו כבני אדם נפתחים לתת ולקבל".

לא רק הצהרה סגנונית. מעיל רחב המשמש כדמות אניגמטית של גבר כרות ראש
לא רק הצהרה סגנונית. מעיל רחב המשמש כדמות אניגמטית של גבר כרות ראש

בשעה שקמרון והקולגות מרחפים על הבמה, שוקדת אודרי אוקלר על צביעת הנעליים למופע, לצדה של המעצבת הצ'יליאנית רוזיטה סילבסטר, מנהלת מחלקת התלבושות העצומה של המופע הנוכחי, שבודקת מאחורי הקלעים שהכול מוכן לקראת הערב.

כלל לא מפתיע שהפקה בסדר גודל כזה מסתובבת עם סטודיו עצום של תלבושות, ועדיין קשה שלא להתפעל כשנחשפים לממדיו במציאות. הסטודיו כולל שתי מכונות תפירה, מכונת תפירת נעליים, מעצבים, אנשי הלבשה וארבע מכונות כביסה הפועלות בתום המופע מדי ערב על ניקוי של 2,500 פריטי לבוש – כולם עוצבו במטה החברה במונטריאול ונתפרו שם בעבודת יד ובהתאמה אישית לכל אחד מהרקדנים. ובל נשכח את 300 זוגות נעליים, חלקן נעלי ספורט או ד"ר מרטינס שעברו צביעה מיוחדת לטובת המופע. אורך חייו של כל פריט לבוש הוא שלושה חודשים בממוצע, בעיקר בשל הפעילות הפיזית של הטאלנטים והחיכוכים הרבים שעובר הבד במהלך המופע, מה שמצריך ייצור רפליקות חדשות לכל התלבושות כארבע פעמים בשנה.

סילבסטר היא מעצבת אופנה בהשכלתה, שעובדת בסירק דה סוליי מזה ארבע שנים וחצי. היא החלה את דרכה כמעצבת מקומית להפקה של הלהקה שהגיעה לצ'ילה, ומאז המשיכה איתם הלאה כאחראית על מחלקת התלבושות של המופע. כיום היא נשואה לאחד מחברי הלהקה, ומספרת כי בעוד חודש תפרוש מ"קידם" לטובת עבודה על מופע חדש במטה החברה במונטריאול.

מתקנים את הבגדים על בסיס יומיומי
מתקנים את הבגדים על בסיס יומיומי

"תהליך העבודה על התלבושות משתנה מהפקה להפקה. התלבושות לקידם עוצבו בשנות ה-90 על ידי דומיניק למיו, ותפקידי הוא לתחזק ולהתאים את הבגד לכל אחד מהטאלנטים", אומרת סילבסטר. "זאת עבודה יומיומית, כך שכל יום אנחנו נדרשים לתקן בגד זה או אחר. בהפקה חדשה מדובר בעבודה משותפת של מעצבת התלבושות והבמאי לאורך שנה ארוכה".

"כל פעולה אמנותית נעשית בהתייחסות לרעיון המקורי של המופע", מסביר סמית' את תהליך העבודה בין במאי המופע למעצב התלבושות. "הקו המנחה שלנו הוא העלילה הראשונית, שנוצרה כדי לתמוך בהשראה המרכזית, אבל דמויות רבות מתחלפות לאורך התהליך, וכשזה קורה העבודה שוב מתחילה מחדש, כדי למקסם את הכישרון של כל שחקן על הבמה. בכך אנחנו שונים ממיוזיקל, למשל, כי אין לנו סטוריבורד מסודר, אלא רעיון, קונספט והשראה שמתפתחים כל הזמן, וזה מה שמסביר מדוע ההופעות שלנו מחזיקות מעמד כל כך הרבה שנים".

הצופים בקידם יגלו כי עיצוב התלבושות אינו בגדר פנטזיה יוצאת דופן כמו במופע הקודם שהוצג בישראל, "אלגריה". כאן מדובר יותר בפרפראזות אמנותיות על בגדי יומיום קלאסיים, כפי שניתן לראות על זואי, הגיבורה הראשית של המופע, שמניעה את סיפור העלילה.

יחד עם זאת, גם חובבי העיצוב האקסטרווגנטי לא יקופחו ויזכו למנה הגונה של תלבושות מרהיבות, כמו בגדי גוף מעור שנצבעו במשיכות מכחול צבעוניות בעבודת יד, או מעיל רחב המשמש כדמות אניגמטית של גבר כרות ראש, הצועד באחד מקטעי הסיום כשהוא אוחז במטרייה שחורה.

טכניקות תפירה מיוחדות ושילוב של יריעות לייקרה וסריג באזורי המפרקים
טכניקות תפירה מיוחדות ושילוב של יריעות לייקרה וסריג באזורי המפרקים

יותר מהקסם הוויזואלי של הבגדים, מעניין לבחון את העבודה הטכנית המאפשרת לרקדנים וללוליינים לבצע תנועות בגמישות מקסימלית בתוך בגד קשיח מעור. הדבר מתאפשר הודות לטכניקות תפירה מיוחדות ושילוב של יריעות לייקרה וסריג באזורי המפרקים.

סמית' מוסיף כי לצבעוניות של המופע חשיבות גדולה גם בלבוש של המשתתפים. בקטע הריקוד של קמרון על הרקע האדום, הוא מסביר כיצד הצבעוניות והסאונד מתחברים לכדי אמירה אחת. "ההשראה לקטע הזה היתה המלחמה בסרייבו בשנות ה-90, שגבתה את חייהם של ילדים רבים", הוא אומר. "אתה רואה משחק ילדים לצלילי מוזיקה יפה, ואז לפתע אתה שומע הליקופטר ומבין שיש כאן משמעות שונה".

מטאפורה פוליטית?

"אולי בעיניך זאת מטאפורה פוליטית כי אתה מגיע ממקום כמו ישראל, אבל זה פתוח לפרשנות של כל אחד מהצופים. אני מניח שהמשמעות הזאת מקבלת תוקף מסוים ברוסיה ופרשנות אחרת בתל אביב".

  • הכתב היה אורח סירק דה סוליי בסנט פטרסבורג