"כיף ללבוש סוף סוף בגד אוברסייז שנופל על הגוף ולא משהו צמוד", אומרת הדוגמנית נעם פרוסט על סט הצילומים של המותג אלמביקה, אותו נבחרה להוביל העונה לצדה של הדוגמנית יבה דון. מכנסיים משובצים בשחור ולבן או שמלת מקסי ירוקה עם הדפס אבסטרקטי בצבע סגול, מרחפים על דון ופרוסט בטבעיות. הבחירה בהן, לעומת זאת, ודאי תגרום לשורה של דיונים להוטים בפורומים של אופנה למידות גדולות, שכן אלמביקה הוא מותג הפונה לנשים במידה 38 ומעלה. "אני תומכת בכך שיהיו מגוון של מידות", אומרת פרוסט. "מרגיז אותי כשמתראיינים כל מיני אנשים ואומרים שגוף רזה זה לא נשי. אני אישה כי נולדתי אישה. יש מי שמחליט שנשים ללא תחת הן לא נשים, או מידה 34 זה לא בסדר ומידה 38 זה כן. מצטערת, יש נשים בכל מיני מידות וגדלים, וכולן נשים".

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

דון, 30, היא דוגמה לאישה רזה שאוהבת אוברסייז. בשלוש השנים האחרונות היא מתגוררת בניו יורק, אליה עברה בעקבות נישואיה לאיש האופנה סאם בן אברהם. הנישואים לא החזיקו מעמד זמן רב, ולאחר פחות משנתיים השניים התגרשו. "חיינו תקופה קצרה. הדברים זרמו מאוד מהר. האהבה נגמרה", היא מסבירה בשברי משפטים. על חיבתה לפריטים של אלמביקה, אליהם נחשפה במקרה בשבוע האופנה השני שהתקיים בארץ, היא דווקא שמחה לספר. "בתום התצוגה הלכתי לבוטיק שלה ורכשתי 15 שמלות במקום", היא נזכרת. "גיליתי שזה הכי נוח לטיסות ונסיעות, עם נעליים, בלי נעליים, בתל אביב או בניו יורק. אלה בגדים שמתאימים ל'ג'ט-סט גודס', כי הם נראים הכי טוב ככל שהם יותר מקומטים. מאוד חשוב לי שבגד יהיה נוח ויפה, כי אני מרגישה יפה רק כשנוח לי".

"מאוד חשוב לי שבגד יהיה נוח ויפה, כי אני מרגישה יפה רק כשנוח לי". יבה דון לאלמביקה (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
"מאוד חשוב לי שבגד יהיה נוח ויפה, כי אני מרגישה יפה רק כשנוח לי". יבה דון לאלמביקה (צילום: גיא כושי ויריב פיין)

המילים החמות שמרעיפה דון על אלמביקה הן יותר מסיפור אהבה בין דוגמנית לבגד. לדברי דון, בימים אלו היא שוקדת על פתיחת בוטיק חדש בלואר איסט סייד במנהטן, בו תציג פריטים של מעצבים ישראלים ובראשם אלמביקה. את הביקור הנוכחי בישראל הקדישה לפגישות עם מעצבים מקומיים, אך טרם סגרה את רשימת השמות הסופית. עם המעבר לניו יורק, נעלמה דון גם מתחום הדוגמנות בישראל. "לא הפסקתי לדגמן באופן רשמי", היא מסבירה, "אבל הודעתי לכל הסוכנויות שלי שמהיום אני עושה רק דברים שמרגשים אותי. ואין הרבה כאלה".

בג'וב האחרון שלה בישראל שימשה דון (לסוכנות ADD) כפרזנטורית של חברת הוניגמן. סוכן הדוגמניות לשעבר עדי ברקן סיפר אז בכתבה ב-Xnet כי דון לא המשיכה לעונה נוספת במותג כיוון שצלם האופנה רון קדמי טען שיש לה רגליים עבות, ומכיוון שחוק הפוטושופ דורש לציין במפורש אם בתצלומים נערכו הצרות היקפים, בחברה החליטו להחליף פרזנטורית. דון, בתגובה, אומרת כעת כי "אני לא מכירה את הסיפור הזה, כך שאני לא יכולה להתייחס אליו".

האם הבחירה להוריד הילוך קשורה בצלקות שהשאיר בך תחום הדוגמנות?

"הרגשתי שלא הייתי מספיק חזקה כדי להתמודד עם תעשיית הדוגמנות אז. היו דברים שלא התאימו לי, ובחרתי להתרכז פנימה. פחות בחיצוניות, יותר בפנימיות. בדיעבד, זאת היתה החלטה נבונה. מצולקת? קשה להעליב אותי באמת".

איזה שינוי פנימי עברת?

"בשלוש השנים האחרונות התמקדתי בלימודים רוחניים. למדתי פנג שואי, קבלה ויוגה קונדליני – זאת יוגה של מלאכים. אומרים שכל סוג של יוגה הוא צד אחד של יהלום, וקונדליני זה היהלום כולו. זה שילוב של מנטרות, תנועה ומדיטציה".

"הודעתי לכל הסוכנויות שלי שמהיום אני עושה רק דברים שמרגשים אותי. ואין הרבה כאלה". יבה דון (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
"הודעתי לכל הסוכנויות שלי שמהיום אני עושה רק דברים שמרגשים אותי. ואין הרבה כאלה". יבה דון (צילום: גיא כושי ויריב פיין)

בעוד דון מנהלת יחסי אהבה-שנאה עם תעשיית הדוגמנות, פרוסט הצעירה, 21, מתנהלת עם ביטחון עצמי גבוה שמאפיין רק מעט דוגמניות. "אף פעם לא הייתי הנערה עם הלוק החמוד, וזה שהתעשייה בארץ ובעולם פרגנה לי סייע לביטחון שלי", היא אומרת. "חיזקו אותי גם הנסיעות הרבות לחו"ל והמגורים בדירת דוגמניות".

מבטיחה שאם יראיינו אותך בעוד עשור לא תבכי שהדוגמנות הרסה לך את החיים?

"בפעם הראשונה בפריז הרגשתי בודדה, כי לא דיברתי את השפה ולא הכרתי אנשים. בנסיעה השנייה כבר עשיתי לעצמי חברים. גם לסידני טסתי לחודש לבד מבלי להכיר אף אחד. אז לומדים להסתדר ולפתח כישורים חברתיים. במקצוע הזה מודיעים לך שאת טסה יום קודם, אז אין לך דרך להכין את עצמך או לנסות לחפש אנשים שאת מכירה".

אפשר בכלל לנהל חיים נורמליים בקצב המסחרר הזה?

"אין חיים נורמליים. זה כל הזמן להיות על hold. אין לי וויקאנד, אין לי שישבת, אין לי ראשון. גם אם יש לי, יכולים להקפיץ אותי לאודישן או לפגישה. אבל אני נהנית מזה, כי כל עוד אני צעירה – זה הזמן שלי לעבוד".

בחודשים האחרונים מבלה פרוסט (לסוכנות אלינור שחר) על קו תל אביב-סידני. היא שהתה באוסטרליה למעלה מחודש, במהלכו הצטלמה לחברת האופנה הגדולה זימרמן ולהפקה במהדורה האוסטרלית של מארי קלייר. בישראל כבר הספיקה העונה להצטלם לקמפיין של סאקס (לצד נטלי איידלמן ושרון גניש) ולקמפיין האיפור והשיער של מיקי בוגנים. עם זאת, מי שהיתה חלוצת דור הדוגמניות הצעיר על המסלולים בשבועות האופנה בעולם, נשארה הפעם, כמו כל חברותיה לסוכנות, קרוב לבית. "הרבה בנות לא טסו העונה", היא אומרת. "הייתי אמורה לנסוע לסידני שוב באמצע החודש, ולכן החלטנו לוותר על התצוגות. זה טוב לשחק עם זה. לעשות כמה עונות, לנוח ולחזור שוב. הכסף הגדול לא מגיע מתצוגות, אבל התצוגות פותחות לך דלתות לקמפיינים והפקות אופנה חשובות".

בישראל, לעומת זאת, ההישגים הבינלאומיים של פרוסט לא מרשימים את מנהלי המותגים, שמעדיפים בדרך כלל לשכור פרזנטורית מפורסמת ולא דוגמנית מקצועית. פרוסט אומנם זכתה זו השנה השנייה ברציפות בתואר דוגמנית השנה בטקס פרסי האופנה של שבוע האופנה חולון, אך עוד רחוק היום שבו תהיה מועמדת להחליף את גל גדות בקסטרו. "חשוב שדוגמנית תהיה גם טאלנט", היא אומרת. "אבל כדאי שהרשתות הגדולות יפתחו את השערים שלהן לעוד לוקים חוץ מהלוק הבובתי שיש כאן. בעתיד מעניין אותי גם לעשות טלוויזיה, ובפנטזיה אני רוצה להנחות או ללמוד משחק. כרגע עוד לא, אבל זה בהחלט חלק מתוכנית המגירה שלי".