הסערה שעוררה בחירתה של ג'וליה רוברטס לתפקיד הפרזנטורית החדשה של בית האופנה ז'יבנשי, לא השאירה אותה אדישה. "אחותי ואני שוחחנו השבוע בטלפון וצחקנו מאוד על התגובות לקמפיין", אמרה השבוע השחקנית בת ה-47 בראיון ליאהו סטייל. "אחותי תהתה: איך הפכת פתאום לסופר מודל? את כמעט בת 50!'".

את המינוי המפתיע חשף מעצב המותג ריקרדו טישי בחשבון האינסטגרם שלו, אליו העלה שלוש תמונות מתוך הקמפיין החדש בכיכובה של רוברטס, עליו חתומים צמד הצלמים מרט אלאס ומרקוס פיגוט. על תמונה אחת כתב טישי בפשטות "ברוכה הבאה, ג'וליה". בשנייה הכתיר אותה כ"אייקון" ובאחרונה הוסיף "Honored". יומיים לאחר מכן העלה המעצב תמונה נוספת של רוברטס, הפעם מתוך הסרט "אישה יפה" ובליווי הכיתוב Vivian de Givenchy – מעין קריצה לסצנה המפורסמת שבה נכנסת הזונה טובת הלב ויויאן לבוטיק יוקרה ונתקלת במוכרות המסרבות לשרת אותה בגלל לבושה הזול. נראה אותן אומרות לה לא עכשיו.

עוד בערוץ האופנה

פותחת את 2015 על השער של Elle: ניקול קידמן
פותחת את 2015 על השער של Elle: ניקול קידמן

ההכרזה של ז'יבנשי על רוברטס כפרזנטורית לעונת אביב-קיץ 2015, הגיעה ימים ספורים לאחר שבית האופנה האיטלקי ורסאצ'ה חשף תמונות קמפיין חדשות בכיכובה של מדונה – אייקון לא פחות מרוברטס, ומבוגרת ממנה בקרוב לעשור. מדונה בת ה-56 מצטרפת לפרזנטורית חדשה נוספת, הקומיקאית ג'וליה לואי-דרייפוס בת ה-53, שנבחרה השבוע להוביל את קמפיין חג המולד של חברת האופנה האמריקאית אולד נייבי וצפויה להמשיך עם המותג גם לקיץ הבא. שחקנית בוגרת נוספת שזכתה להפוך לאחרונה לפרזנטורית היא הלן מירן בת ה-68, שנבחרה להיות הפנים החדשות של לוריאל בבריטניה.

יחד עם השער החדש של מגזין Elle האמריקאי לינואר 2015 בכיכובה של ניקול קידמן בת ה-47, עולה תחושה כי לאחר תקופה שבה כבשו דוגמניות וכוכבות צעירות את תעשיית האופנה, הקהל צמא לפנים מוכרות ומבוגרות יותר. מעבר לכך, נראה כי בתי האופנה מעוניינים לקרוץ ללקוחות ותיקות ומבוססות, שיכולות להרשות לעצמן פריטי יוקרה ומחפשות להזדהות עם נשים בגילן.

הוכחה לכך ניתן למצוא בדברים שאמר השבוע טישי בראיון ליאהו: "עבורי, ג'וליה משדרת כשחקנית נוכחות וחוזק, ויש לה את היופי האמריקאי המושלם. היא כוכבת גדולה, אבל היא לא מפלצת פפראצי. אני רוצה להציג את האישה הבוגרת, היפה, המוכשרת והלא יומרנית. זה יושב בול על הסגנון של רוברטס, כי אי אפשר להגיד על הסטייל שלה שהוא משדר יומרנות". תיאור זה, אגב, עומד בניגוד מוחלט לתדמית של חברתו הטובה של המעצב, קים קרדשיאן, שבשנים האחרונות נתפסת כמייצגת הרוח של בית האופנה.

הבחירה ברוברטס מפתיעה לא רק בגלל גילה. היא אומנם מתלבשת לרוב בסגנון קלאסי לאירועי השטיח האדום, ולטקס פרסי האוסקר האחרון אף לבשה שמלת מקסי שחורה של ז'יבנשי, אך קשה לזכור מתי – אם בכלל – היא הוגדרה כאייקון אופנה. הבחירה נראית תמוהה במיוחד כשמשווים אותה לקודמותיה בתפקיד: הדוגמנית הצעירה קנדל ג'נר, שסומנה כאייקון אופנה כבר בגיל 18; והשחקנית הצרפתייה איזבל הופר. "הופתעתי שבחרו בי לתפקיד", אמרה גם רוברטס. "אני וטרנדים מעולם לא נפגשים. זאת הסיבה שאני אוהבת חליפות מחויטות עם חייטות מצוינת ובדים מעולים".

קרב כוכבות הפופ של ורסאצ'ה: מליידי גאגא למדונה

חילופי הפרזנטוריות בבית ורסאצ'ה היו משעשעים עוד יותר. ליידי גאגא בת ה-28 מצאה את עצמה מפסידה את הקמפיין של המותג לטובת כוכבת שגילה כפול משלה – מדונה. זהו הקמפיין הרביעי בכיכובה של מדונה לבית ורסאצ'ה (שצולם גם הוא על ידי אלאס ופיגוט), כאשר שיתוף הפעולה הראשון בין הזמרת למותג התקיים בשנת 1995 – לפני 20 שנה בדיוק. בדומה לטישי, גם דונטלה ורסאצ'ה הכריזה כי הבחירה במדונה נובעת מהיותה דמות איקונית המזוהה עם בית האופנה: "מדונה היא אייקון אמיתי. אני נפעמת מכך שחברתי הטובה והאמנית רבת העוצמה מדונה, נבחרה לפנים של ורסאצ'ה לאביב-קיץ 2015".

החיבור בין בית האופנה למדונה הוא ניצחון לשני הצדדים: ורסאצ'ה, שמכירותיו נמצאות בירידה בשני הרבעונים האחרונים, נדרש לחזק את קו הפרסום שלו עם דמות בולטת שתמשוך אליו לקוחות. עם כל הכבוד למפלצות של גאגא, קשה להאמין שהם ירוצו לקנות את פריטי האופנה הנובורישים של המותג. עבור מדונה, מדובר בקידום מכירות מובהק. לאחרונה הודלפו שני שירים חדשים של הזמרת בהפקתו המוזיקלית של אביצ'י, לקראת אלבום שצפוי לצאת באביב 2015. יש להניח כי ורסאצ'ה ילבישו את מדונה לווידיאו קליפים ולאירועי שטיח אדום, והחשיפה תועיל גם למכירות האלבום וגם למכירות הבגדים.

שלישית ואחרונה במשחק הכיסאות של הפרזנטוריות הבינלאומיות היא השחקנית ג'וליה לואי-דרייפוס בת ה-53, שנבחרה לשמש כפרזנטורית של רשת האופנה האמריקאית אולד נייבי במקום השחקנית והקומיקאית איימי פולר, שצעירה ממנה בעשור. לואי-דרייפוס נחשפה השבוע בסרטון וידיאו משעשע שמקדם קניות לחג בהנחות של 60 אחוז, ובחברה מבטיחים כי שיתוף הפעולה עם השחקנית מתוכנן להמשיך עד הקיץ וסרטונים נוספים בכיכובה צפויים להתפרסם במהלך העונה.

השימוש בפרזנטוריות שעברו את גיל 40 אינו דבר חדש בתעשיית האופנה – כפי שמוכיחות הטופ מודלס לינדה אוונג'ליסטה בת ה-50 בקמפיין החורף של מוסקינו ונעמי קמפבל בת ה-44 שממשיכה לצעוד על מסלולים. עם זאת, כעת נראה כי הבחירה בפרזנטוריות בוגרות יותר נובעת מהפיכתו של הפמיניזם לטרנד אופנתי לוהט, והחיפוש אחר דמויות מוכרות שישדרו נשיות לא מתחנפת וחזקה, אך לא כוחנית. מדונה, רוברטס ולואי-דרייפוס יושבות בול על המשבצת הזו, כל אחת בתחומה – מוזיקה, קולנוע וטלוויזיה.

סיבה נוספת לבחירה בנשים עם קריירה ארוכה ומבוססת היא הניסיון להעניק למותג תו תקן של קלאסיקה נצחית. לאחר שמותגים כמו סאן לורן פריז וג'ון ורווטוס העמידו בתפקיד הפרזנטורים לחורף האחרון מוזיקאים מבוגרים כמו מריאן פיית'פול ורינגו סטאר, עולם האופנה ממשיך במגמה ומחפש אחר פרזנטורים שמשדרים עקביות, כישרון ואיכות, במטרה לאותת ללקוחות כי מדובר בחברה יציבה ולא במוצר אינסטנט. כך שקים קרדשיאן אולי הצליחה לשבור את האינטרנט עם תמונות העירום שלה, אך הקמפיין של ז'יבנשי עדיין נמצא מחוץ להישג ידה.